recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Køb og salg > Jura
  New Posts New Posts RSS Feed - AV...Det var vist én værre én!!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedAV...Det var vist én værre én!!!

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Sigida View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Joined: 19-August-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2190
Direct Link To This Post Posted: 29-September-2007 at 21:10
altså sælger kan selv vælge at ombytte produktet eller vælge at reparerere, og de fleste vælger en reparation da kunden kunne have gjort fysisk overlast på produktet og så vil leverandøren ikke dække denne varer og så vil sælger have tabt de penge... så der skal altid en tekniker ind og tjekke om produktet bliver dækket under garantien... derfor fysiske butikker kun ombytter produkter indenfor 14dage efter køb...
Back to Top
edtwodth View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 14-November-2005
Location: Herning
Status: Offline
Points: 740
Direct Link To This Post Posted: 29-September-2007 at 23:26

He he jura er en konfus ting

Men prøv lige at se f.eks. denne afgørelse:

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner /berettiget-omleverin/

"Det følger af købelovens § 78, stk. 1, som affattet ved lov nr. 213 af 22. april 2002, at forbrugeren som udgangspunkt kan vælge, om der skal ske omlevering eller afhjælpning, hvis salgsgenstanden er mangelfuld. Forbrugeren kan dog ikke kræve afhjælpning eller omlevering, hvis gennemførelsen af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger, idet der herved skal tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, manglens betydning og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren, jf. § 78, stk. 2."

Her står det at det som udgangspunkt er forbrugeren der vælger om der skal enombytning eller rep. til. Jeg mener at i dette tilfælde vil  det ikke påføre getmore "uforholdsmæssige omkostninger" at bytte tv'et. Så det skal de derfor gøre.

Back to Top
Sandal View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 19-November-2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2585
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 00:46

Originally posted by Sigida Sigida wrote:

Altså sælger kan selv vælge at ombytte produktet eller vælge at reparerere...

Du bør ikke udtale dig så håndfast, når du ikke helt ved hvad du snakker om :)

Originally posted by ha9953 ha9953 wrote:

Her står det at det som udgangspunkt er forbrugeren der vælger om der skal enombytning eller rep. til. Jeg mener at i dette tilfælde vil  det ikke påføre getmore "uforholdsmæssige omkostninger" at bytte tv'et. Så det skal de derfor gøre.

Det er også fuldstændig korrekt.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Back to Top
edtwodth View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 14-November-2005
Location: Herning
Status: Offline
Points: 740
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 01:22

Ok - takker

Jeg kunne heller ikke få det til at passe, at det getmore gjorde var lovligt, for så trængte loven til en opstrammer

Back to Top
Sigida View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Joined: 19-August-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2190
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 01:46
hehe det gør jeg faktisk... og forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det.. og faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen.. det samme gælder jo musik og film... der må plomberingen ikke være brudt..
Back to Top
Sigida View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Joined: 19-August-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2190
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 01:53

Sælger kan igen ikke vide om kunden har lidt produktet fysisk overlast og derfor dækker garantien ikke.. det kan være deres 2årige søn kom til at hælde vand ned i tvet og derfor ikke ville tænde. derfor har sælger altid lov til at sende det på værksted hvor en tekniker kan tjekke produktet, og hvis dette er tilfælde så har det kostet sælger uforholdmæssige omkostninger, da de står med tv som producenten ikke vil dække.. så sælger kan altid vælge reparation, da dette grundlag altid kan bruges som argumentation... Så igen har getmore ikke gjort noget ulovligt, de har bare ikke leveret nogen service som er noget helt andet..

Back to Top
Sandal View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 19-November-2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2585
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 10:55

Originally posted by Sigida Sigida wrote:

...forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det...

Korrekt, det stemmer også overens med det ovenfor anførte. Men det er køber der vælger beføjelsen (reparation eller ombytning), men sælger er berettiget til at afvise ombytning, hvis denne vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger, hvilket næsten altid vil være tilfældet, medmindre der foreligger et lavprisprodukt.

Originally posted by Sigida Sigida wrote:

...faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen...

Du bør læse loven et par gange mere, for det er helt forkert det du siger her.

Hvis købet er omfattet loven om visse forbrugeraftaler, så kan køber inden 14 dage efter levering (hos køber), benytte sin fortrydelsesret. De eneste krav herfor er, at køber betale fragten og at produktet kan tilbageleveres i væsentlig samme stand som det blev leveret. Køber må gerne benytte produktet i de 14 dage, blot produktet er i væsentlig samme stand ved returnering.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Back to Top
Lars View Drop Down
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Joined: 05-Oktober-2003
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 15694
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 11:10

Originally posted by Sigida Sigida wrote:

hehe det gør jeg faktisk... og forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det.. og faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen.. det samme gælder jo musik og film... der må plomberingen ikke være brudt..

Et godt sted at hente hjælp til love, regler og praksis er i guiderne hos forbrugerstyrelsen. Jeg kan anbefale deres Ret & Pligt Leksikon.

Embalagen må gerne være brudt. Der er jo en årsag til at der tilbydes returret ved fjernsalg, og det er at man ikke har haft mulighed for at se/prøve varen som i en almindelig butik. Og man kan ikke se/prøve varen uden at åbne embalagen. Kravet er at "varen skal tilbageleveres i væsentlig samme stand", dvs. ikke må have fået ridser o.lign. Det skal også være i den originale embalage - som gerne må have været åbnet.

Men der er en undtagelser for den regel, og det er nok er dem du tænker på her. På musik, film, spil og software - her må embalagen ikke være brudt.

Sælger kan også kræve, at man ikke afprøver printerpatronen, hvis man ønsker at retunere den. For denne type mere specielle krav gælder dog, at sælger udtrykkelig har gjort opmærksom på det i forbindelse med købet.

Der kan læses mere i emnet: Fjernsalg og fortrydelsesret

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Back to Top
Sigida View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Joined: 19-August-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2190
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 12:02
hehe okay så er jeg blevet klogere :D. men vi er enige om det getmore ikke har gjort noget ulovligt men de har bare ikke ydet nogen form for service.. så jeg forstår ikke folk går helt amok... de har fulgt loven og andet kan man altså ikke forvente ved internethandel.. havde det været en fysisk butik så havde jeg nok kunne forstå folk, for der må man forvente en service som er over internetbutikker...
Back to Top
edtwodth View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 14-November-2005
Location: Herning
Status: Offline
Points: 740
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 13:32
Getmore har efter min mening gjort noget ulovligt. De har ikke byttet tv'et selv om det ikke vl betyde unødvendige omkostninger for dem, som de skal i henhold til lovgivningen.
Back to Top
Sigida View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Joined: 19-August-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2190
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 16:15

ha9953 de kan da sasgtens dokumentere for unødvendige omkostninger.. lad os sige det kunden som har behandlet produktet forkert og er derfor defekt, og han så ombytter og så finder ud af at leverandøren ikke ville dække denne skade, så har han som sådan mistet 20000.. derfor kan forhandler altid nægte en ombytning ved at tilbyde at reparere det inden for rimlig tid...

Back to Top
Hother View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Joined: 12-Juli-2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 23900
Direct Link To This Post Posted: 30-September-2007 at 16:30
Altså lige meget om leverandøren har holdt sig inden for lovens rammer osv-osv - eller ej. Så ville jeg pokker mig føle mig elendigt behandlet som kunde, hvis jeg havde oplevet det som beskrevet i EB
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.