recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Køb og salg > Jura
  New Posts New Posts RSS Feed - Fortrydelsesret før varen er modtaget?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Fortrydelsesret før varen er modtaget?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Vilstrup View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 12-November-2008
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vilstrup Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Maj-2021 at 21:10
tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Maj-2021 at 21:35
Originally posted by Vilstrup Vilstrup wrote:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Det er også det jeg efterhånden er nået frem til. Det fremgår bare ikke af webshoppen at det er sådan det forholder sig. Ej heller af den mail som jeg modtog efter bestilling. Her nævner de blot at min fortrydelsesret allerede starter nu, men uden en forklaring. Det er først da jeg spørger ind til det at firmaet kommer med en melding der minder om det du skriver. 


Edited by DanishCanadian - 26-Maj-2021 at 21:39
Back to Top
Vilstrup View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 12-November-2008
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vilstrup Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Maj-2021 at 21:44
Originally posted by DanishCanadian DanishCanadian wrote:

Originally posted by Vilstrup Vilstrup wrote:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Det er også det jeg efterhånden er nået frem til. Det fremgår bare ikke af webshoppen at det er sådan det forholder sig. Ej heller af den mail som jeg modtog efter bestilling. Det er først da jeg spørger ind til det at firmaet kommer med en melding der minder om det du skriver. 

Det er desværre nok sådan. Vi oplevede lidt det samme da vi bestilte vores seng, alt gik som det skulle, vi udpegede den seng vi gerne ville have, vi gennemgår alt til sidst. Dog tjekker vi ikke lige farven som er skrevet på ordrebekiræftigelsen. Så da sengen kommer finder vi ud af at det er den forkerte farve. Vi kontakter firmaet og her får vi af vide, at fordi vi har skrevet under på at ordrebekræftelsen, da har vi ikke krav eller ret til at få ombyttet sengen, men de ville gerne at vi havde en god oplevelse alligevel og kom igen, så fik vi ombyttet farven til den vil havde peget på vi gerne ville have. Vi snakker om en seng som ikke lagervare samt ej heller ikke særlig bestillingsvare, men fordi det er vare som produceres til de enkelte ordre der kommer ind, så har vi ingen returret. 

Så på det punkt kommer til helt an på hvordan firmaet ser på det og hvad de kan gå med til. 
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Back to Top
Cyberguyen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 24-Oktober-2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4945
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cyberguyen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Maj-2021 at 22:27
Hvis det er en vare som skal fremstilles, så er der andre regler end 14 dages fortrydelsesret.
De burde dog skrive det mere tydeligt på hjemmesiden.

Men når alt kommer til alt, så er du vel interesseret i varen? Det er vel derfor du har bestilt den og ikke at benytte fortrydelsesretten.

Hvis du er i tvivl om varens udseende, så har de måske et demo lokale?

En underremme til nogle reoler er jo ikke noget man normalt fortryder. Du kan jo sikkert ikke købe den andre steder eller til en anden pris?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Back to Top
tipsen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 29-August-2005
Location: Odense, Denmark
Status: Offline
Points: 3722
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tipsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 07:34
Samme teknik bruges også af en del firmaer, som sælger ladcykler. De skrotter fortrydelsesretten med henvisning til at det er en specialfremstillet vare. Når man så har bestilt får man besked om at der er forsinkelser og der først kan leveres om eks. 4-6 måneder. (Selvom det er en standardcykel - den er blot dyr)
Back to Top
Clemen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 05-Februar-2006
Status: Offline
Points: 606
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Clemen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 09:06
Se denne:


Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.

Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 11:21
Originally posted by Clemen Clemen wrote:

Se denne:


Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.


Præcis min pointe. Forretningen har skrevet at jeg har 14 dages returret EFTER varerne er modtaget pga min henvendelse. Havde jeg ikke skrevet til dem havde jeg ikke fået den lovpligtigede returret.
Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 11:49
Det bliver mere og mere underligt. 

Jeg bestiller mine reol ben (som efter min mening klart er en standardvarer) den 25. maj, altså for 3 dage siden. Har efterfølgende haft en dialog med firmaets kundeservice om det med de 14 dages returret hvor de tilbyder mig 14 dages returret efter modtagelse af varen. Mine reol ben er først til levering omkring 1. juli men pengene er allerede trukket fra kontoen. 

SÅ er vi nu ikke ude i at firmaet reelt bryder loven på to områder. 1. de behandler deres vare som specialvare hvilket ikke fremgår nogen steder. 2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Men de trækker vel pengene da de selv mener de laver special vare ..... Confused


Edited by DanishCanadian - 28-Maj-2021 at 11:52
Back to Top
Brian M View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger


Joined: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brian M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 12:01
Tror muligvis man oplever en del firmer som køre så stramt som overhovedet muligt mht retur af varer, af den simple grund der findes alt for mange useriøse kunder som bestiller inden de nu er HELT sikre på at det er præcist det de ønsker. Firmaerne drukner simpelthen i uønskede returvarer hvis ikke de skruer bissen på. Der er har jo også været historer om tøjbutikker som simpelthen var begyndt at blokere visse personer helt fra at handle i deres onlineshop. Fordi disse personer tilsyneladende havde gjort det til en hygge hobby at bestille en masse tøj bare for prøve det og derefter sende det hele retur, pga firmaets kundevenlige returregler.
Back to Top
HeartWare View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 22-Oktober-2003
Location: Bagsværd, DK
Status: Offline
Points: 4808
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HeartWare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 12:04
Originally posted by DanishCanadian DanishCanadian wrote:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 12:59
Originally posted by HeartWare HeartWare wrote:

Originally posted by DanishCanadian DanishCanadian wrote:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....
Back to Top
PerW View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 20-Marts-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4118
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PerW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Maj-2021 at 13:03
Originally posted by DanishCanadian DanishCanadian wrote:

Originally posted by HeartWare HeartWare wrote:

Originally posted by DanishCanadian DanishCanadian wrote:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....


Så skal du også have givet speciel samtykke til dette.

Dvs. der skal være en checkbox du skulle klikke af:

https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.