recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > Film og udsendelser
  New Posts New Posts RSS Feed - HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Super bruger
Super bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gromit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
    Posted: 10-Juli-2020 at 23:05
Ovenstående emne, er både oprettet på Recordere & Flatpanels, og er garanteret et meget følelsesmæssig emne, som mange har en holdning til.

Personligt, er jeg dybt skuffet over den visuelle oplevelse af HDR & Dolby Vision. Det giver mig ikke den fyldestgørende og billedmæssige oplevelse, som producenterne markedsorienteret har stillet (mig) forbrugeren i udsigt.

Derimod, er jeg helt vild med det rendyrket "upolerede" 10bit billedmateriale (og gerne snarrest muligt 12, 14, 16 bit) , der virkelig rykker på både dybde- og i detaljegraden samt farvegengivelsen, set ud fra det af instruktørens eksisterende visuelle oprindelse og intentioner.

HDR & Dolby Vision virker mest af alt som en ”overfladisk” og manipulerende gengivelse af kunstige farver og kunstigt lys, som hverken virker naturtro eller naturligt.

Lige nu og her, hører jeg meget gerne fra andre, hvorledes de opfatter 10bit vs. HDR & Dolby Vision, samt andre ligesindede formater.

Og, ja da, om ganske få år vil der være helt nye lyd formater, komprimerings kodeks, og visuelle finurligheder, som ingen ved det fjerneste om. Smile 

Edited by Gromit - 10-Juli-2020 at 23:08
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Back to Top
hansie View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hansie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Juli-2020 at 08:20
Kort:

HDR og Vision tilføjer bare meget større film oplevelse her.  

Er meget imponeret over hvad det tilføjer film.
Back to Top
ferrarimik View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ferrarimik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Juli-2020 at 11:48
HDR og WCG hænger 100% sammen. HDR er jo “bare” højer kontrast hvordan man kan syntes det er en ulempe er mig en gåde. Stortset alle gamle film som blir udgivet på UHD har meget respekt for deres look så HDR ser flot og naturligt ud.
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Back to Top
Nagash View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nagash Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Juli-2020 at 17:37
@Gromit - nevermind. Det står i din signatur 😊

Edited by Nagash - 11-Juli-2020 at 17:39
Back to Top
Gromit View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gromit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2020 at 22:27
HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Back to Top
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ferrarimik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2020 at 23:10
hvor mange UHD film har du lige set. Fordi nogle af de bedste UHD film med HDR fx. Jaws, Braveheart, Gladiator, Black hawk Down, saving private ryan, bridge on The river kwai, gandhi, unforgiven, War of The World, deer hunter, blade runner, star wars ep 4-6, Apocalyps now, lawrence of arabia, predator, die hard, 2001 a space odyssey, The matrix, glory, The patriot, waterworld, shindlers list, The Shining, The Quick and The dead, zero Dark Thirty, alien, inception, interstellar og The Dark Knight Trilogy er 100% tror mod filmene og mange af dem er godkendt af fotograferne, color grader og instruktøren har sagt de er tro med deres vision. 
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Back to Top
JordanDK View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JordanDK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juli-2020 at 23:25
Originally posted by Gromit Gromit wrote:

HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.

Det er jo så din holdning, men har du set nogle interviews eller andet hvor instruktører siger det ikke var intentionerne? Smile

Det er ikke fordi du ikke skal have ret til at have din egen holdning, min er bare meget anderledes og langt fra din. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Back to Top
T-Duck View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T-Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2020 at 07:25
Altså for mit vedkommende. Der er få Hvor jeg er imponeret, men den er der langt i mellem synes jeg. For de fleste nok har de hdr flag, og er i 10 bit. Og matrix og Jurassic Park som jeg har både på HDR og almindelige bluray hvor jeg kan lave a/b test, der er noget af HDR ude i hampen bla. Personernes læber der er for unaturligt røde i mørke scener i matrix. Men der er film der er gode i hdr. Men jeg har kun talt dem på maks ti fingre.

Edited by T-Duck - 13-Juli-2020 at 07:55
Back to Top
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ferrarimik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2020 at 08:44
The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med filmfotografen Bill pope og godkendt af nstruktørerne. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 

Edited by ferrarimik - 13-Juli-2020 at 15:07
Back to Top
T-Duck View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T-Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2020 at 09:13
Originally posted by ferrarimik ferrarimik wrote:

The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med <span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: rgb77, 81, 86; color: rgb77, 81, 86; font-family: arial, sans-serif; font-size: 14px;">filmfotografen </span>Bill pope og godkendt af instruktørende. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 
men når læber lyser neonrødt op i mærke scener. Det er ikke sådan jeg husker den i biffen. Det er distraherende for filmen synes jeg. Og Jurassic Park kan jeg ikke så forskel på HDR og den almindelige bluray. Får du siger det må være mit tv. Så vil jeg lige sige at film som The passenger, og IT. De er flotte i HDR. Men at om det er det hele hver? Njæ. En almindelig bluray film kørt igennem handbrake i 10bit h265, og så flottere end almindelig bluray. Og før du kommentere på at det stadig er 8 bit materiale, så flere stedder bl.a. Reddit melder at mindre color banding og klarer farver ved at transcode til 10 bit
Back to Top
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ferrarimik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2020 at 14:33
på mit tv ser matrix super god ud. HDR 10 kan sagtens have lidt banding pga “Kun” 10 bit, hvor Dolby vison har noget mindre banding Pga 12 bit som blir downsampled til 10 bit, da intet TV til privat brug understøtter 12 bit endnu. De bedste HDR udgivelser er nok planet earth 2, blue planet 2 og Seven worlds one planet 

Edited by ferrarimik - 13-Juli-2020 at 15:03
Back to Top
Branchekender View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Branchekender Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juli-2020 at 14:38
IMHO HDR bliver først rigtigt vigtig, når almindelig TV begynder at sende i HLG og når alverdens Youtubere opdager, at de bør optage, redigere og uploade deres indhold i HDR.

Indtil da er HDR kun noget filmnørder kan falde i svime over....
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.