|
En æra er slut og en ny kan begynde - forstærker |
Post Reply ![]() |
Author | |
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19667 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 hours 33 minutes ago at 21:17 |
Lydsystemet ved min computer har i mange år bestået af en bruns 2503 forstærker, et sæt JPW højttalere og en DAB modtager, der efter den blev "for gammel" blev konverteret til netværksradio. Sidstnævnte kan der læses om her https://moppe.dk/piradio.html JPW højttalerne er et sæt jeg har fået foræret af en kammerat og repareret. Der er planer om at få dem skiftet til DLS R50 (eller R60), når der kommer nogen til salg til den rigtige pris. (Der er vel ikke nogen der skal fra København til det mørke Jylland i den nære fremtid og kan tage disse med?) Forstærkeren har jeg arvet fra min storesøster, hun var kæreste med en rigtig hififreak efter hun var blevet konfirmeret og han slæbte hende med til Tyskland for at købe rigtigt HiFi udstyr som "konfirmationsanlæg". Det endte ud med et sæt bruns 2502, 2503 og 2504, henholdsvis tuner, forstærker og kasettebåndoptager. Der er billede af anlægget her: Efter hun havde brændt udgangstransistorer af i forstærkeren to gange, hvor jeg reparerede den, mistede hun interessen for den og den "kom "på lager" hos mig, hvor den stod i en del år. Da jeg så fik brug for en stereoforstærker ved min computer blev den gravet frem igen og repareret endnu en gang for løse forbindelser. Det gode er at der er komplet dokumentation at finde på den. Det viser sig at været et polsk produkt, solgt i 80'erne i Vesttyskland. Forstærkeren er ikke særligt stor, men til gengæld ret tung grundet sin store transformator. Den har de sidste 25 år været brugt ved min computer, men er i det sidste års tid begyndt at have flere og flere problemer. Efterhånden er potmetre og kontakter, samt diverse stik (alt er DIN stik) begyndt af have dårlige forbindelse, så i weekenden måtte jeg nænsomt tage den med på "elektronikhopsitalet" hvor den fik en beroligende sprøjte og er nu lagt i graven. 40 år er i mine øjne ret godt klare af en "biligforstærker" :-) Nr en ting forsvinder, kommer der nyt til. Netværksradio og højtalere er (ind til videre) de samme, så der skulle findes en kompakt forstærker (maks 7,5 cm høj og maks 23 cm dyb) med to analoge indgange (netværksradio og PC). Valget faldt på tangent Ampster BT II, der opfylder kravene om størrelse, indgange og har tilpas med effekt til at drive de gamle JPW højttalere. Lyden er ganske fin prisen taget i betragtning (1300 kroner) og den virker ganske solidt bygget. Men 40 år gammel bliver den næppe :-) Klaus |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Joined: 01-Juli-2004 Location: Køge egnen Status: Offline Points: 7196 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
sjovt at den lige kaldes det. Men fedt du holder liv i de gamle sager |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |