|
|
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
bonielse ![]() Junior bruger ![]() Joined: 09-August-2006 Location: DK-2500 Valby Status: Offline Points: 45 |
![]() Posted: 16-Marts-2007 at 10:23 |
|
Hejsa,
Nogen der gør sig i CPU'er ? Kigger på en mediecenter (Amitech) og er lidt i tvivl om hvilken processer jeg skal vælge. Valget er (blandt andre) mellem Core 2 Due E6400 og en Pentium 4 3.0 GHz (631). Jeg kan ikke helt finde ud af om E6400 er bedre end P4'eren. Den koster 1000+ mere alle steder, så det er den nok. Nogen der har et link til f.eks. benchmark ? Er E6400 mere lydløs ? (producerer vist mindre varme => mindre blæseraktivitet) Kan Windows Vista + andre Windows SW udnytte Core 2 processer ? Hvad er argumenterne for at vælge E6400 ? Maskinene skal kun bruges som medie center. /Bo |
||
![]() |
||
bulk ![]() Guld medlem ![]() Joined: 11-Marts-2006 Status: Offline Points: 976 |
![]() |
|
...core 2 duo er jo dual core
ellers er der jo e6300 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216460 http://www.hardware.info/en-US/articles/am9nZGpvZA/Conroe_on _a_budget_Core_2_Duo_E6400_test/2 |
||
![]() |
||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Joined: 30-December-2006 Location: 4140 Borup Status: Offline Points: 2171 |
![]() |
|
Jeg har Core 2 Duo på min maskine. Den er ikke voldsomt hurtig, men den har den afgørende fordel, at den ene processor kan arbejde på max, samtidig med at man kan arbejde videre med andere programmer. Det er altså specielt multitasking, der er dual-processorers stærke side. Dette gælder også, når programmer og styresystem ikke er skrevet til dual-processor. Jeg skiftede fra en 3 GHz desktop til en E6400 og oplevede en bedre performance over hele linien. Det gælder også mht støj. Hvor vidt man vil kunne bruge passiv køling, ved jeg dog ikke. Det vil nu nok være noget af et apparat Venligst Edited by Breddam - 16-Marts-2007 at 22:18 |
||
![]() |
||
Zagadka ![]() Super bruger ![]() ![]() Joined: 07-August-2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 446 |
![]() |
|
Du har selv givet en del af svaret, og bulk har ret, Core 2 Duo er en dual core processor. Den har to fysiske processor kerner, mens P4 understøtter HyperThreading (HT) hvilket giver to logiske kerner.
Core 2 Duo processorene bruger generelt mindre strøm end en Pentium 4, hvilket gør den billigere i drift. Ligeledes udvikler den mindre varme og du kan derfor få en køler der larmer mindre. Jeg ved ikke med Windows Vista, dog tvivler jeg på det er anderledes, men Windows XP ser en Pentium 4 med HT som en multiprocessor maskine og virker uden problemer. En Core 2 Duo er også en multiprocessor maskine fra et software synspunkt, at de to kerner sider på samme chip er ligegyldigt, og alle rapporter siger at det virker for Windows XP. Den nævnte Core 2 Duo processor har en lavere clock frekvens (2,13GHz) end Pentium 4 processoren (3GHz), men det er ikke ensbetydende med lavere ydeevne, faktisk er det modsatte tilfældet. Edited by Zagadka - 16-Marts-2007 at 11:32 |
||
![]() |
||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Joined: 30-December-2006 Location: 4140 Borup Status: Offline Points: 2171 |
![]() |
|
Er et mediecenter processorkrævende? Er der behov for at køre flere processer samtidig? Dét jeg fisker efter, er at man måske skal 'nedgradere', så man går efter en mindre processor, som fx. kan klare sig med passiv køling, uden at det behøver at være et helt køletårn. Så kan man holde ud at have den i stuen :-)
Det er i høj grad tilfældet! Lige efter mit skifte fra P4 3 GHz til E6400 lavede jeg nogle test med sql-forespørgsler på begge maskiner samtidig. Der var en helt overvældende performanceforskel ! Og dét til trods for, at det pågældende GIS-program ikke kan udnytte dual-processor. (sql-forespørgsler er processorkrævende - ikke ramkrævende) Venligst |
||
![]() |
||
caveguard ![]() Junior bruger ![]() Joined: 13-Marts-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 34 |
![]() |
|
Hej <Nogen der gør sig i CPU'er ?
<Nogen der har et link til f.eks. benchmark ? Check www.tomshardware.com, det vigtige er at den bruger mindre energi (læs udvikler mindre varme). <Kan Windows Vista + andre Windows SW udnytte Core 2 processer ? <Hvad er argumenterne for at vælge E6400 ? Regards, Ben |
||
![]() |
||
![]() |
|
@Ben: E6400 virker som overkill til et mediecenter! Der er efter min mening langt mere perspektiv i CoreDuo, som du siger. Spørgsmålet er, om der ikke findes andre processorer til bærbare, som kan køles endnu lettere, og som samtidig kan løse opgaven.... Venligst |
||
![]() |
||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 19-November-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 2585 |
![]() |
|
Det kommer vel an på om der på længere sigt at er planer om at opgradere til high definition afspiller, for så kan det evt. godt betale sig at købe en kraftig cpu, så man ikke skal skifte både bundkort og cpu senere. Handler det derimod om at lave en almindelig medieafspller (divx, dvd og musik), så vil jeg anbetale at kigge på en mobile cpu. Der laves faktisk en Core 2 Duo Mobile. De er dyre, men de bruger meget lidt strøm og afgiver ikke ret meget varme = passiv køling (hvis man absolut synes at det er et must).
|
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
![]() |
||
bonielse ![]() Junior bruger ![]() Joined: 09-August-2006 Location: DK-2500 Valby Status: Offline Points: 45 |
![]() |
|
Skønt med et så aktivt forum :-)
Jeg tror nu heller ikke et mediecenter er så krævende, derfor mine overvejelser. En P4 burde være OK m.h.t. til "processorkraft". Basis med mediecenteret er en E4300, For h.h.v 209, 631 kan der sættes en E6300, E6400 i. En lille investering der var værd at overveje syntes jeg. Prisen ryger 1034 ned, hvis jeg vælger P4, men det tror jeg efter jeres bemærkninger er udelukket. /Bo |
||
![]() |
||
M.K.A ![]() Bruger ![]() ![]() Joined: 21-August-2006 Status: Offline Points: 237 |
![]() |
|
prøv at se denne test link Edited by M.K.A - 16-Marts-2007 at 18:59 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det har du ret i! Det er kun HD, der vil kunne betinge en større processor end fx. en Pentium M. Jeg vil dog stadig være lun på det mobile, som vil kunne leve op til kravene og samtidig udvikle mindre varme, hvilket du også er inde på. Behandling af e.g. h.264 video burde kunne klares af mindre end E63 - 6600. Jeg har ikke hands-on erfaring, men der er vel folk her, der har (!?) Hvis Pentium M ikke er nok til h.264 ville en E6300 da i hvert fald være nok! Den vil muligvis kunne klare sig med passiv køling, ligesom grafikkortet burde kunne. Så alvorlige belastninger er det altså ikke vi taler om![]() Jeg kunne dog være i tvivl om, hvorvidt man kan få bundkort, der kan bruges i et kompakt mediacenter, hvis det er de mobile processorer, der fokuseres på... Men nu er jeg alt, alt for langt fra min spidskompetence Venligst |
||
![]() |
||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 19-November-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 2585 |
![]() |
|
Markedet for bundkort til mobile processorer er begrænset, men det er dog muligt. Jeg har selv haft kigget på dette sæt: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=197597 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=227979 ...men det er med henblik på en HD-afspiller. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |