recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  New Posts New Posts RSS Feed - Syv antenneudtag fremfor ét
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedSyv antenneudtag fremfor ét

Post Reply Post Reply
Author
--
--

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Syv antenneudtag fremfor ét
    Posted: 15-September-2007 at 08:41

Jeg har planer om at udbygge mit A/V-system med nogle flere recordere end de, der kan ses i min signatur. Så langt så godt.

Men da jeg ikke tror på at signalet har godt af at gå fra det ene apparat til det andet i loop, så overvejer jeg om der kan etableres 6 nye antenneudtag ved siden af det gamle. Det skal selvfølgelig laves professionelt med signalforstærkere eller hvad der skal til, men kan det lade sig gøre og har nogen et bud på hvad det vil løbe op i?
Jeg kunne selvfølgelig ringe til Stofa og bede dem regne på det, men det er jo rart at få chokket på forhånd.

Lige nu går antennesignalet således:

Antenneudtag -> T-stik (splitter op til andet TV) -> Stofa (Samsung)-dekoder -> TV -> recorder 1 -> recorder 2 (og senere hen ville det blive til recorder 3 og 4 på samme måde).
Kablerne er Clicktronic hele vejen igennem og typisk kun 1 meter kabel mellem apparaterne.

Men jeg har altså den her formodning om at en professionel løsning med i alt 7 separate udtag (alle placeret så fysisk tæt på det oprindelige stik som muligt) vil give et renere signal, men er det i virkeligheden en dårligere/meget dyrere løsning, da signalet så vil blive splittet op i 7 som udgangspunkt?

Det nuværende arrangement splitter jo signalet i 2 som udgangspunkt og via loop forringes det vel kun gradvist fra apparat til apparat.

Så hvad vil være bedst og hvor mange tusinde kan det løbe op i?

Edited by Non-Desperado - 15-September-2007 at 08:43
Back to Top
Think-T-wice View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 09:09

Hey.

Kig her http://www.antennelageret.dk/

Det du mangler er en god forstærker f.eks Comega MC 20A (justerbar)  eller MC 24 (%justerbar)

(vælger du model MC 20TA får du mulighed for at tilte signal i styrke VHF/UHF) tror jeg ikke du har brug for, kræver en måling på tilgang for at se om kanaler ligge lige højt i styrke.

Du skal også have en fordeler men X antal tilslutninger,

Vælg en med F-con tilslutning, og IKKE noget med åben print, bedst i metal hus, F.eks en Comega LLT 8-15.

Du skal regne med en lille 1000,- hvis du laver det selv, hvilket du sagtens kan.

Mvh

Think-T-wice
Back to Top
Bruger udmeldt 9 View Drop Down
--
--

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 09:45
Originally posted by Think-T-wice Think-T-wice wrote:

Kig her http://www.antennelageret.dk/

Vælg en med F-con tilslutning, og IKKE noget med åben print, bedst i metal hus, F.eks en Comega LLT 8-15.

Du skal regne med en lille 1000,- hvis du laver det selv, hvilket du sagtens kan.

Sådan en Comega med 8 udtag er vist lige hvad jeg skal bruge.

Men jeg duer ikke til den slags gør-det-selv-arbejde, så jeg vil nok foretrække professionel hjælp/løsning, med mindre at den kan plugges direkte på det eksisterende antenneudtag.

Skal der justeres signalstyrke, så er jeg nok stået af, da både for meget og for lidt kan give problemer, især når det kommer til min dekoder.

Og de der F-connectorer, hvordan forbinder jeg dem med mine apparater?
Findes der antennekabler med F-connector i den ene ende og alm. antennestik i den anden, eller kan man bare købe adaptere og indsætte dem mellem forstærkeren og de eksisterende antennekablers stik?

Back to Top
Think-T-wice View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 09:54

Køb SAT2 kabel, og løse F-con som passer. De skrues blot på kabel direkte i enden mod LLT 8-15. I den anden ende ville jeg købe coaxstik (alm antennestik Han) med metalhus, dem montere du selv.

Mht : Dekoder, sæt forstærkeren efter Dekoder og så med fordeler derpå. Husk at det kun er RF signal her.

Signal styrken, du kan se det på dit TV hvis der er for meget= striber, for lidt=grums.

Det er jo lidt pebret og få en tekniker ud ca.500/t , plus det næsten er dobbelt op i matrialer.

Håber det gav menning.

Edited by Think-T-wice - 15-September-2007 at 09:56
Mvh

Think-T-wice
Back to Top
--
--

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 10:42
Originally posted by Think-T-wice Think-T-wice wrote:

Det er jo lidt pebret og få en tekniker ud ca.500/t , plus det næsten er dobbelt op i matrialer.

Mit motto er: Hellere velgjort end selvgjort.
Men vil det sige, at jeg bør regne med i omegnen af 3-4.000 kr. med moms? I så fald er det ikke for meget, da der generelt er for meget fnidder/grums i signalerne, selv på det Digitale Spejl.

Edited by Non-Desperado - 15-September-2007 at 10:47
Back to Top
Lars View Drop Down
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 11:02

Originally posted by Non-Desperado Non-Desperado wrote:

Men jeg har altså den her formodning om at en professionel løsning med i alt 7 separate udtag (alle placeret så fysisk tæt på det oprindelige stik som muligt) vil give et renere signal, men er det i virkeligheden en dårligere/meget dyrere løsning, da signalet så vil blive splittet op i 7 som udgangspunkt?

Ja, hvis det var en professionel installation ville det være lavet med separate udtag. Både så de enkelte apparater ikke kan forstyrre hinanden, men også så man kan pille apparater fra uden at tænke på hvad det ellers går ud over.

Originally posted by Non-Desperado Non-Desperado wrote:

Så hvad vil være bedst og hvor mange tusinde kan det løbe op i?

Professionelt ville man dog ikke sætte 7 dåser på væggen. Det man ville gøre var:

Afmontere den dåse der sidder i forvejen. Sætte en linie forstærker ind istedet. En linie forstærker er sådan en med kun en ind- og en udgang, der forstærker signalet på et kabel.

Efter linieforstærkeren skal signalet splittes. Det gøre i en fordeler med f-connectorer. I dit tilfælde vil det være en 8-fordeler, hvor den 8. udgang blændes af (termineres med en modstand). På de øvrige udgange laver man et kabel af en passende længde - der ender i et antenne stik. Men er det lavet professionelt så er det stik som crimpes på (klemmes på med en tang) fremfor dem der skrues på. Dels sikrer de en bedre forbindelse, og så er de HF-tætte (mindre udstråling).

Linie forstærkeren skal være kraftig nok, til at kompensere for det tab der er i fordelen (dB).

Hos en professionel antennemontør er der vel komponenter for 1000-1400 kr, og arbejdsløn på en time. Så mit gæt er at det koster dig 2000 kr at få lavet (i runde tal).

Hvis du spørger om det er nødvendigt - tja, det er ikke sikkert. Det afhænger helt af hvordan installationen fungerer nu. Men skulle jeg selv have sådan et setup her, ville jeg gå efter den professionelle måde at lave det på. Bemærk dog at det ikke er alle radioforretninger mv. som kan lave sådan en. Du skal nok have fat i et antennefirma / montør.

/Lars

PS. Du kan stadig skrue kablerne af/på fordeleren. Det er kun stikkene på selve kablerne, der crimpes på.

Edited by Lars - 15-September-2007 at 13:11
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Back to Top
--
--

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 11:59
Originally posted by Lars Lars wrote:

Efter linieforstærkeren skal signalet splittes. Det gøre i en fordeler med f-connectorer. I dit tilfælde vil det være en 8-fordeler, hvor den 8. udgang blændes af (termineres med en modstand). På de øvrige udgange laver man et kabel af en passende længde - der ender i et antenne stik. Men er det lavet professionelt så er det stik som crimpes på (klemmes på med en tang) fremfor dem der skrues på. Dels sikrer de en bedre forbindelse, og så er de HF-tætte (mindre udstråling).

Linie forstærkeren skal være kraftig nok, til at kompensere for det tab der er i fordelen (dB).

Hos en professionel antennemontør er der vel komponenter for 1000-1400 kr, og arbejdsløn på en time. Så mit gæt er at det koster dig 2000 kr at få lavet (i runde tal).

Hvis du spørger om det er nødvendigt - tja, det er ikke sikkert. Det afhænger helt af hvordan installationen fungerer nu. Men skulle jeg selv have sådan et setup her, ville jeg gå efter den professionelle måde at lave det på. Bemærk dog at det ikke er alle radioforretninger mv. som kan lave sådan en. Du skal nok have fat i et antennefirma / montør.

2-3.000 kr. er ikke for meget når bare det er lavet ordentligt.
Så måske burde jeg spørge Stofa i 1. omgang, da det er "deres" anlæg vi benytter her, og hvis ikke deres montør/tekniker kan (hvilket jeg er overbevist om at han kan), så kan de sikkert anbefale en montør.

Så jeg takker for inputs'ene.

Back to Top
Radiomanden View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Direct Link To This Post Posted: 15-September-2007 at 12:52

Det vil altid være en god ide, at kontakte udbyderen inden man foretager sig noget som måske ikke er nødvendigt, ligeledes at få deres anbefalinger til hvad der er bedst. Begynder du på noget selv, og der opstår problemer, så vil du selv hæfte for det.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Back to Top
MM1979 View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 16-September-2007 at 17:53
Tag et kig på http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antennemateriel.asp så vil du bliver overrasket over hvor billigt det egentlig kan klares.

Det kan også meget anbefales at ringe til dem og fortælle hvad du skal til at lave, så giver de super rådgivning.

De har til dato altid kunnet hjælpe mig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.