recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Opgradering af anlæg
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Opgradering af anlæg

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bruger
Bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Opgradering af anlæg
    Posted: 09-Januar-2013 at 17:16
Jeg er har været igang med at rode lidt med mit hifi-setup, så jeg kan få hævet kvaliteten bare en smule.

Jeg har de sidste mange år bare hørt musik på et 25 år gammelt technics anlæg der ikke dengang kostede alverden. Jeg har længe ikke syntes at jeg ville ofre det der skulle til for at få noget ordentligt, men efterhånden er man jo nede i at kunne nøjes med en DAC, en forstærker og et par højtalere, så begynder det jo pludselig at blive til at komme i nærheden af.

I første omgang har jeg samlet lidt af dele jeg har kunnet få, eller havde i forvejen (altså helt uden investeringer endnu).

Det ser nu således ud (og styres af en Logitech HArmony One - hvor jeg har lavet actions der starter TV, cd/DVD eller Airplay og alle styrer lyden på forstærkeren):

(Forstærkeren er en Azur 340a på 2x40W). Derudover et Mac med iTunes, en NAS, og et par iPhones, der sikkert suppleres af en iPad til stuebordet om ikke så længe.

Det er en klaar forbedring fra det jeg havde, men undervejs i min søgen var jeg forbi Hifi-klubben og hans forslag til mig var:

- 1x Sonos Connect Amp
- 2x B&W CM5
(Jeg havde fortalt ham at højtalerne helst ikke skulle være for store, men har siden fundet ud af at jeg godt kan leve med nogle mellemstore gulvhøjtalere ca. 100x25x35cm)
Alt i alt omkring 12.500

...og det lød sgu rigtig godt - og så blev jeg altså tændt på endelig at få noget ordentlig lyd. (Og det er stadig en klasse eller tre over det jeg nu har fået stablet på benene).

Jeg kan godt se fidusen i Sonos, men kan faktisk egentlig godt klare mig fint med airplay. Jeg har testet lidt, og kan faktisk ikke få dem til at komme ud af sync, selvom det siges at være et problem. Jeg tror det har noget at gøre med at have et ordentligt og stabilt hjemmenetværk - og det har jeg.

Er der nogen der har forslag til hvordan jeg bedst kan forbedre mit nuværende setup (gerne i trin). Mine krav er:

1) Ordentlig Hi-fi lyd (også skal Fjernsyn kunne gå ind over)
2) Airplay
3) Så meget som muligt skal kunne klares med én fjernbetjening. Jeg gider ikke skulle rode med telefonen, når jeg skal justere lyd på fjernsynet, eller skulle rode med fjernbetjeningen (hvis ellers anlægget er tændt) hvis jeg skal spille musik over airplay.
Det SKAL kunnne betjenes af junior på 7 og konen, som ikke gider sætte sig ind i noget somhelst tech - det skal bare virke intuitivt.
4) Det behøver ikke at kunne spille ret højt. Det er vigtigere det lyder godt ved moderate lydniveauer.

Surround gider jeg ikke - kun stereo, men hvis en surroundreceiver kan gøre det lige så godt uden merpris, kan det selvf. accepteres. Jeg er fint tilfreds med TV-lyd som alm. Stereo.

Pt. opylder jeg næsten kravene. Forstærkeren har dog ikke standby, så den er altid tændt (har ikke regnet på hvad det koster i strøm), og jeg skal have fat i fjernbetjeningen for at tænde fjernsyn og slå panelet fra (det er én action på Harmonyen) for at høre musik over airplay, da lyden fra AppleTV går gennem TV'et.

Mine egne tanker i prioriteret rækkefølge er:

1) En Dac af en art. Bare til at få digital lyd fra AppleTV direkte i forstærkeren. Har kigget på den billigste fra Hifiklubben: 
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/argon_minidac_da-konverter.htm men ved ikke om den også er meget ringere end de dyrere alternatvier, når jeg nu "kun" skal bruge et digitalt signal fra AppleTV ind i forstærkeren (Har ikke brug for USB-lyd eller lign funktionalitet).

2) Nye højtalere. Jeg tænker at jeg måske kan få bedre lyd ud af nogle gulvhøjtalere i samme prisklasse som B&W CM5'erne - men skal jeg skifte er det i hvert fald den klasse jeg skal op i. Jeg ved dog ikke hvordan det ser ud med at trække CM5'erne med mit setup nu - jeg har læst mig til at B&W'erne kræver en størmstærk forstærker (og det er vist noget andet end en med mange watt - eller?), så måske er de slet ikke relevante. Budget ikke voer de 2 x 4.000,- som CM%'erne koster - meget gerne mindre.

3) Ny forstærker/receiver. Evt. Sonos, hvis jeg samtidig kan lave et setup hvor jeg stadig også kan bruge airplay. Men som udgangspunkt, så kun Sonos for også at bruge den som forstærker (Connect AMP) - så er multirumsfunktionaliten bare et plus.

Ved siden af har jeg så tænkt mig at købe en airplayhøjtaler eller to - og evt. en airport express til airplay på det gamle anlæg til ovenpå.

Det blev en ordentlig smøre, men jeg glæder mig til at høre jeres bud, på hvordan jeg kunne opnå det jeg gerne vil have.

Edited by Pastorius - 09-Januar-2013 at 17:17
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 19:13
Originally posted by Pastorius Pastorius wrote:

3) Så meget som muligt skal kunne klares med én fjernbetjening. Jeg gider ikke skulle rode med telefonen, når jeg skal justere lyd på fjernsynet, eller skulle rode med fjernbetjeningen (hvis ellers anlægget er tændt) hvis jeg skal spille musik over airplay.

Den skal jeg lige have afklaret.

Når du ser tv, vil du bruge en fjernbetjening til alt og når du hører airplaymusik skal alt kunne klares via telefonen?

Ja = du skal have en forstærker med indbygget airplay og "webadgang", hvor du via en app kan styre forstærkeren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
Rasmus8D View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rasmus8D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 20:09
Hmm du virker som en mand af få krav. Har du overvejet om du måske lige nøjagtig er målgruppen for aktive højttalere? Så skal du bare køre lyd over fra tv og Apple tv?

Dynaudio laver bl.a xeo serien - den har virkelig fået ros.

Du får en del mere for pengene? Måske ;) det kan i hvert fald ikke blive nemmere?
Back to Top
Pastorius View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 22:46
Originally posted by KlausDM KlausDM wrote:

Den skal jeg lige have afklaret.

Når du ser tv, vil du bruge en fjernbetjening til alt og når du hører airplaymusik skal alt kunne klares via telefonen?

Ja = du skal have en forstærker med indbygget airplay og "webadgang", hvor du via en app kan styre forstærkeren.

Klaus

Mit indlæg blev lidt for langt, og alligevel upræcist kan jeg høre :-)
Lad mig prøve at forklare hvad jeg ikke vil. Hvis jeg var hoppet på Sonos'en, så havde jeg kunnet styre Sonos-musik fint fra telefonen - ingen problemer der. Men hvis jeg skal have AppleTV eller TV-lyd indover skal jeg enten nøjes med crappy lyd fra TV'ets hovedtelefonudgang, eller have en (fjernbetjent) DAC med volumenkontrol til at styre input level fra den digitale indgang (SONOS har auto on, så vidt jeg forstod, så den tænder automagisk, når der er signal på den analoge indgang). HVIS jeg kunne leve med den analoge udgang fra TV'et så ville det være fint nemt. Jeg ville kunne styre TV-lyden med tv-fjernbetjening og når jeg spillede via airplay, kunne jeg bare (hvis lydniveauet som udgangspunkt var højt nok) nøjes med at styre airplay lyd fra telefonen.

Begynder du at forstå hvor jeg vil hen? Det er fair nok at noget skal styres fra Harmonyen, og noget fra telefonen, men der skal være mening med det, jeg gider ikke først at skulle skifte kanal på TV'et og så derefter have fat i telefonen for at styre volumen. (Jeg går ud fra at optisk lyd ud fra TV eller AppleTV er fuldt signal altid - og så skal det efterfølgende styres i forstærkeren - korrekt?)

Dit bud var én mulighed - og egentlig hvad jeg regnede med, da jeg kom i Hifiklubben, men han mente det ville være overkill, hvis jeg reelt kun har brug for en forstærker med én indgang. Desuden er dem jeg kan finde med de specs alle surroundreceivere - og så får jeg endnu mere skrammel jeg ikke har brug for (Der er lidt ordenssans og simpel living over det også - derfor var Sonos tæt på at overbevise mig. Forstærker og trådløs musik i én lille kasse) 

Back to Top
Pastorius View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 22:55
Originally posted by Rasmus8D Rasmus8D wrote:

Hmm du virker som en mand af få krav. Har du overvejet om du måske lige nøjagtig er målgruppen for aktive højttalere? Så skal du bare køre lyd over fra tv og Apple tv?

Du får en del mere for pengene? Måske ;) det kan i hvert fald ikke blive nemmere?

Jeg tænkte jeg heller måtte starte med få krav og så bygge på efterhånden :-) Derfor undlod jeg fx. konens krav. Højglans er no-go og eneste mulighed på Xeo, men ellers ser det fornuftigt ud.

Jeg har sjovt nok fået dem anbefalet andetsteds, så jeg har kigget lidt på dem, men synes ikke helt jeg kan finde den info jeg har brug for. Jeg kan nu heller ikke helt se fidusen i trådløs lyd til højtalerne, når der alligevel skal strøm til dem - så er det jo næsten nemmere og pænere at trække højtalerkabler, hvis ikke lige de skal stå op af en stikkontakt.

Ved du hvor man kan komme til at høre dem - den forhandler jeg fandt frem til via deres hjemmeside her i nærheden (bor i Sorø - men arbejder hver dag i kbh) ser ikke ud til at forhandle dem via hjemmesiden. 

Ved du hvordan de styres? Skal man hen at tænde for strømmen manuelt, eller er der  noget auto-on noget på dem? Ellers ser det godt ud. Der er både en analog og en digital indgang i boksen, så det passer jo fint med analog lyd fra TV'et og digital fra AppleTV. Eneste men - har set et par anmeldelser hvor de siger de ikke er så gode til low-res filer. Jeg ved ikke hvor de definener grænsen med, er det mindre end CD-kvalitet, ryger fx Wimp og Spotify jo på den konto. En del af min egne samling skal også gen-rippes 8det skal de alligevel). De første mange CD'ere jeg rippede var i 192 KB MP3 - den sidste halvdel heldigvis i ALAC.
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 23:20
Back to Top
Pastorius View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 23:35
Originally posted by KlausDM KlausDM wrote:

Et forslag kunne være:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_avr-2113_surround-receiver_sort.htm

Samt:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-ikon-6-mk1/id-87672520/

Klaus

Ja, det ser ikke helt tosset ud. Specielt receiveren ser ud til at kunne det den skal. 

Hvordan fungerer det med stereolyd på en Sourroundreceiver. Nøjes med bare med at udnytte 2 af 7 forstærkerkanaler, og så er de sidste 5x95w spildt? Er lydkvaliteten på højde med en stereoforstærker i samme prisklasse?

Højtalerne møder nok igen modstand hos konen - jeg har en mistanke om at lyst træ nok ikke lige er hendes kop te :-/ På den anden side kan jeg jo så fortælle hende at der går 4-5.000 mere inden hun kan få et nyt par sko - hvis hun er kræsen med farverne :-)
Back to Top
Pastorius View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januar-2013 at 23:37
Originally posted by Rasmus8D Rasmus8D wrote:

Nå jeg faldt over en anmeldelse og beskrivelse her på siden fra Marts: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=6649&zoneid=1
Der står at anmeldelsen af lyden i dem vil komme senere, men den kan jeg desværre ikke finde.

EDIT: nu med korrekt link

Edited by Pastorius - 09-Januar-2013 at 23:53
Back to Top
Irenicus View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Irenicus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Januar-2013 at 00:11

Jeg tænkte jeg heller måtte starte med få krav og så bygge på efterhånden :-) Derfor undlod jeg fx. konens krav. Højglans er no-go og eneste mulighed på Xeo, men ellers ser det fornuftigt ud.

Jeg har sjovt nok fået dem anbefalet andetsteds, så jeg har kigget lidt på dem, men synes ikke helt jeg kan finde den info jeg har brug for. Jeg kan nu heller ikke helt se fidusen i trådløs lyd til højtalerne, når der alligevel skal strøm til dem - så er det jo næsten nemmere og pænere at trække højtalerkabler, hvis ikke lige de skal stå op af en stikkontakt.

Ved du hvor man kan komme til at høre dem - den forhandler jeg fandt frem til via deres hjemmeside her i nærheden (bor i Sorø - men arbejder hver dag i kbh) ser ikke ud til at forhandle dem via hjemmesiden. 

Ved du hvordan de styres? Skal man hen at tænde for strømmen manuelt, eller er der  noget auto-on noget på dem? Ellers ser det godt ud. Der er både en analog og en digital indgang i boksen, så det passer jo fint med analog lyd fra TV'et og digital fra AppleTV. Eneste men - har set et par anmeldelser hvor de siger de ikke er så gode til low-res filer. Jeg ved ikke hvor de definener grænsen med, er det mindre end CD-kvalitet, ryger fx Wimp og Spotify jo på den konto. En del af min egne samling skal også gen-rippes 8det skal de alligevel). De første mange CD'ere jeg rippede var i 192 KB MP3 - den sidste halvdel heldigvis i ALAC.

Til gengæld sparer du forstærkeren, da det er indbygget i højttalerne.
Når udstyret bliver godt nok vil det være muligt at høre forskel på low-res filer og standard- (cd) eller hi-res filer, hvilket formentlig vil betyde at du skal rippe alligevel. Xeo kan høre hos KT-Radio på Vesterbrogade i KBH.
Et alternativ kunne være AVI ADM 9 serien.
Back to Top
Pastorius View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pastorius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Januar-2013 at 00:27
Originally posted by Irenicus Irenicus wrote:

Til gengæld sparer du forstærkeren, da det er indbygget i højttalerne.
Når udstyret bliver godt nok vil det være muligt at høre forskel på low-res filer og standard- (cd) eller hi-res filer, hvilket formentlig vil betyde at du skal rippe alligevel. Xeo kan høre hos KT-Radio på Vesterbrogade i KBH.
Et alternativ kunne være AVI ADM 9 serien.

Tak - jeg kan se at XEO-systemet også kan sættes på auto-on og fast volumen så jeg kan styre det fra telefonen. Fint nok - bortset fra TV'et - det må jeg så sætte fra hovedtelefonudgang i den analoge indgang.

For at vende tilbage til mit udgangspunkt. Vil det gøre nogen væsentlig forskel i lyden at sætte en DAC mellem min AppleTV til forstærkeren, så jeg undergår at det er TV'et der konverterer det digtale signal?
(Det jeg mener er om mit nuværende setup er for crappy til at jeg kan høre noget forskel uanset)
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Januar-2013 at 06:24

Ja, det ser ikke helt tosset ud. Specielt receiveren ser ud til at kunne det den skal.

Netop.

Hvordan fungerer det med stereolyd på en Sourroundreceiver. Nøjes med bare med at udnytte 2 af 7 forstærkerkanaler, og så er de sidste 5x95w spildt?

Ja, det er de, til gengæld har du hele strømforsyningen til rådighed, som også skulle trække de andre kanaler. Dermed er du sikret at der er de næsten 95W til rådighed. Strømforsyningen i forstærkeren kan måske kun levere 500W, dividerer man det ud på 7 kanaler og trækker spildeffekten i forstærkeren fra så er der meget lidt at gøre med i alle kanaler på samme tid.

Er lydkvaliteten på højde med en stereoforstærker i samme prisklasse?

Nej, det er den ikke. Til gengæld har den de features du søger (airplay og apps).

Højtalerne møder nok igen modstand hos konen - jeg har en mistanke om at lyst træ nok ikke lige er hendes kop te :-/ På den anden side kan jeg jo så fortælle hende at der går 4-5.000 mere inden hun kan få et nyt par sko - hvis hun er kræsen med farverne :-)

Der er masser af fine højttalere til salg i "den blå". Skal vi gå et par klasser op, er der et sæt DLS M66 til 14.000.

Klaus
Back to Top
SosFarum View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SosFarum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Januar-2013 at 09:10
Du skal være opmærksom på at hvis du slutter et TV direkte til en Sonos vil du få lipsync problemer. Mener der er 70ms forsinkelse på analog indgangene på Sonos, fordi lyden skal være synkron i andre zoner.
Du kunne evt finde en stereo forsærker med indbygget DAC og Airplay hvis du hellere vil have det end Sonos.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.