|
satelitter sammenspil med sub |
Post Reply ![]() |
Author | |
larsstampe ![]() Bruger ![]() Joined: 21-April-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19-April-2013 at 18:45 |
Hej
Bøvler noget med at få min velodyne spl-1200 og mine b&w xt2 til at spille god hifi musik. Har rodet med delefrekvens både på sub og satelitter(via reciever) og sv men syntes ikke jeg kan få god lyd. Bassen bliver ofte for mudret og bulderende og overstyrende i forhold til sat. Så retter jeg lidt ned men så er der i andre nummer intet at høre til subben osv. Ved godt dette ikke er bare lidt at få et flot sammenspil og netop derfor købte jeg en god/lidt dyr bas som netop skulle have krontrol. Så mit sp er egentlig er der andre som har et lign setup og syntes de har god hifi lyd/sammenspil ?. I hifi termer er lyden faktisk bedst uden sub. :( men så mengler jeg lidt bund i min 35 kvm stue med de små xt2. Eller må jeg tilbage til gammeldags viden og setup, som jo netop konen ikke vil :( PS. biograflyd intet problem . Men det kræver heller ikke så meget :), der skal bare tryk på. Man skal være velkommen til et lytte besøg og erfaring udveksling. Jeg solgte hifi for ca. 20 år siden. mvh lars stampe 7000 Fredericia |
|
Mvh
Lars |
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Joined: 05-November-2009 Location: Virtual-utopia Status: Offline Points: 3291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 17-Maj-2004 Location: 4100 Status: Offline Points: 40543 |
Hvad har du stillet Crossover til enhederne imellem.? Jeg kan se at B&Werne går ned til 55Hz (teoretisk) så din Sub ville jeg stille til at tage over fra 80Hz og ned. B&W ville jeg stille til at gå ned til de 80Hz så Sub tager over derfra. Volume på Sun stil den på halv styrke, og juster resten på Reciver. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
larsstampe ![]() Bruger ![]() Joined: 21-April-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 113 |
Hej kanon guide
. Troede jeg havde styr på det, men der har simpelthen være for mange muligheder og derved ikkramt den rigtige da jeg ikke har været systematisk nok. Bw er og var sat til ikke spille under 80 hz Sub sat til 80 og ned. Problemet var fasen og lydstyrke på sub. Nu sat til fase 90 og ca. 30 % mindre power. Nu spiller sættes som jeg kunne håbe. Dvs næsten som var det fuld størrelse kabinet. Tusind tak for hjælp. |
|
Mvh
Lars |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 17-Maj-2004 Location: 4100 Status: Offline Points: 40543 |
Fase burde være på 0, i hvert fald hvad de tests kommer frem til som jeg har udført på mit setup. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Februar-2011 Location: Nordsjælland Status: Offline Points: 3805 |
I den optimale situation, ja. Tidsforsinkelsen ved lydgengivelse enhederne imellem, kan være årsag til faseforskydning. Dette kan opstå ved forskellige frekvenser, og vil dermed fremkalde manglende bas. Så ved basmangel kan faseindstillingen på sub justeres, og dermed tilføre bas i rette øjeblik ( i det frekvensområde hvor den før manglede ). Der hvor der høres mest bas ( i lytteposition ), der skal fasen stilles ( 0-180 grader ). Manglende bas kan også opstå ved fasevendt kabeltilslutning, eller et fasevendt subkabel/phonokabel. En B&W sub skal tilsluttes i "left" indgangen ( det hvide phonostik ), dette gælder måske også for dit fabrikat ( kender dog ikke til evt. forskel i lyd, hvis der tilsluttes forkert ).
Edited by JeTex - 19-April-2013 at 21:39 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Har kun en tilslutning på min Cervin Vega, kan vælge fase med enten 0 eller 180. |
|
|
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 31-Maj-2006 Location: Østjylland Status: Offline Points: 1473 |
Ja det er en god guide, men den er bare ikke skrevet til brug på en surround receiver. Sæt dine XT2 til small og på subben skal lavpass filteret IKKE stå på 80Hz men skrues helt op. Spil 80Hz tonen fra guiden (både sub og XT2 spiller med) juster fase på subben til maksimal lydstyrke i lytteposition.
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |