recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Eq med fast indstilling?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Eq med fast indstilling?

Post Reply Post Reply
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martin64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eq med fast indstilling?
    Posted: 01-August-2013 at 15:28
Hej alle.

Jeg har købt et par dejlige aktive højttalere (små basrefleks, Audioengine A5+) til køkkenet, som er blevet tilsluttet en Apple Airport Express. Det hele virker rigtig fint, men højttalerne har en grim ressonans omkring 132 Hz, som jeg gerne vil til livs. Til min Ipad, som jeg oftest streamer musik fra, har jeg hentet en afspiller med indbygget parametrisk eq, den løser problemet fint. Men jeg ville hellere, at jeg kunne indskyde en lille, fast indstillet eq-box imellem Airport Express og de aktive højttalere. Findes en sådan mon? Jeg forestiller mig en lille æske, som kun har minijack ind og ud samt et datastik til programmering/indstilling (foruden stik til strømforsyning). Hvor kan man mon få sådan en Børge, og hvad koster en sådan mon?
Back to Top
JakobSkaarup View Drop Down
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JakobSkaarup Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 15:39
Jeg tror det her er din billigste mulighed, det er dog ikke præcist 132hz den rammer
http://www.4sound.dk/shop/equalizere/behringer/fbq1502-ultragraph-pro.html

Hvis det ikke er godt nok skal du have fat i en digital EQ, evt denne
http://www.thomann.de/dk/behringer_deq2496_ultracurve_pro.htm
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 15:48
Du skal til i gang med at bygge dig et notch filter.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
Jonas_h View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas_h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 16:01
Google 'MiniDSP'. De er små og løser alle dine problemer.
Back to Top
jacobask View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jacobask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 16:12
Du er sikker på at resonansen kommer fra højtalerne, og ikke fra et eller andet i kontakt med / i nærheden af, som snakker med. Dette ville eventuelt kunne løses med nogle gummifødder.

/ask
Back to Top
Martin64 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martin64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 16:14
Jacob, det er jo nogle ret store kasser - problemet burde kunne klares af en kasse på 3x3x1 cm uden nogen knapper på? I øjeblikket ligger højttalerne + Apple-dimsen oven på overskabene, og der er altså ikke plads til en 19" rackbaseret enhed! Jeg er desværre ikke selvbygger på den måde, at jeg selv ætser printplader og designer kredsløb, men jeg kan godt lodde et lille byggesæt sammen. Skal der andet til en en DSP og lidt hjælpeelektronik (og programmering via rs232 ell. Lign)? Programmeringen klarer jeg fint selv, er softwareudvikler... Og: en pris på 500 kr eller mere synes jeg er overkill til et par køkkenhøjttalere... (Vi taler ikke om feinschmeckerlyd her...)
Back to Top
Martin64 View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Martin64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-August-2013 at 16:30
Gummifødder kan desværre ikke løse problemet.... Det er enten højttalerne selv eller deres placering i rummet, som gør sig gældende. Jeg vil prøve at google MiniDSP, som foreslået...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.