recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - råd til blæser i hifi møbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

råd til blæser i hifi møbel

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikkelfrost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: råd til blæser i hifi møbel
    Posted: 08-August-2013 at 13:51
da jeg har sat min effekt og forforstærker ind i et skab så bliver de lidt varme  ..

jeg har nogle blæser ligne fra en ældre pc som jeg tænker jeg kunne bruge til at køle dem ned med men hvordan skal de side og hvordan får jeg strøm på dem ?   og kan jeg styre hastigheden på dem ?

gode råd søges  :)
Back to Top
Pony65 View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pony65 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-August-2013 at 13:55
Back to Top
MarkR View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarkR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-August-2013 at 13:57
Hvilket udstyr har du til rådighed? Nogle komponenter har 12V udgang, som du kan benytte. (Her menes ikke en trigger udgang, da disse ikke nødvendigvis kan levere de nødvendige ampere).

Hastigheden kan som oftest styres ved hjælp af en alm potentiometer i serie med blæserne. Ellers skal du have fat i noget PWM styring (hvilket også er bedre). Den bedste løsning er noget al a 

Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-August-2013 at 23:29
Jeg fandt en støjsvag computer blæser på nettet.

Den er monteret for oven i bagpladen så den suger luft ud.

Jeg har så lavet huller i bunden af skabet hvor luften suges ind.

Blæseren kører på en gammel transformer jeg fandt i gemmerne.

Bag på forstærkeren er der 220v udtag som transformeren er tilsluttet.

Således at blæseren tænder og slukker med forstærkeren.
Back to Top
Bassekat View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bassekat Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 00:17
Evt sæt 2 stk. 12 Volt blæsere (f.eks fra en PC) i serie med hinanden på en 12 Volt strømforsyning, så kører de kun halv hastighed hver og siger meget meget mindre
Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 08:13
Min blæser kører vistnok på 7 volt.

Som skrevet før var det en transformator der lå i skabet.

Det gør jobbet.
Back to Top
fausing View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fausing Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-August-2013 at 08:19

Det skal du hurtigst muligt få gjort noget ved, men det er du klar over siden du spørger. :)

Som Pony skriver kan du kigge lidt i min tråd efter inspiration.
Jeg har monteret 4 stk. 140 mm blæsere i hjemmebygget møbel og det fungerer bare. Mvh. Fausing
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Back to Top
Bromberg5 View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bromberg5 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Marts-2014 at 13:45
Da jeg leder efter blæser muligheder til mit eget setup, bringer lige liv i den her igen..

Finder der blæsere der kan tilkobles receiver direkte??
Jeg har ikke skide meget plads at gøre godt med, så transformatorer osv ville jeg gerne undgå..
Hvordan og hvorledes via trigger udgangen?
Back to Top
Jesper Flamand View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jesper Flamand Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Marts-2014 at 14:26
Det nemmeste er helt klart at tilslutte en lille transformer til en el spare skinne som starter når din receiver tænder. Husk det gælder om airflow, altså at flytte luften og ikke om bare at blæse ind i maskinen.
Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Marts-2014 at 14:40
Jeg har en støjsvag computer blæser der suger foroven i mit møbel.

Den er på 12v og jeg fandt en gammel strømforsyning til et stykke elektronik.

Tror den er på 7,2 volt.

Den fylder ikke så meget og er sat på det ekstra strømudtag bag på forstærkeren.

Så tænder og slukker den sammen med forstærker.
Back to Top
Nagash View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nagash Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Marts-2014 at 14:48
Du skal bare have sådan en her. Den burde du have plads til selvom dit møbel er tætpakket: http://www.ebay.co.uk/itm/AC-Power-Adapter-for-Enclosure-Drive-Type-C-4-Pin-Molex-/200477384679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ead621fe7
Skal du have mere end en blæser, skal du have molex-splittere på. Dem kobler du bare på hinanden, indtil du har nok stik til det antal blæsere du vil have: http://www.av-cables.dk/y-kabel/intern-5-25-2x-5-25-stroem-adapter.html 
Back to Top
Bromberg5 View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bromberg5 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2014 at 10:28
Nagash - Det ser nu fint nok ud, men ville gerne koble det til receiveren, så de kun blæser når receiveren er i brug:)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.