recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Optimal frekvenskurve
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Optimal frekvenskurve

Post Reply Post Reply
Author
Super bruger
Super bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruger udmeldt 17 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Optimal frekvenskurve
    Posted: 17-Oktober-2013 at 03:49
Hvad er jeres bud på den optimale frekvenskurve i rummet ?

Kigger man på lyngdorf roomperfect, så ser det ca sådan ud:

Og forskellige steder frarådes en lineær kurve.

Bruel & Kjær anbefaler en let faldende kurve:

Men hvad er det mest rigtige ? Skal der ekstra niveau i bas/nedre mellemtone som på Roomperfect, eller hvad er optimalt ?
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 08:01
Originally posted by Bastianboxer Bastianboxer wrote:

Men hvad er det mest rigtige ? Skal der ekstra niveau i bas/nedre mellemtone som på Roomperfect, eller hvad er optimalt ?

Der er næppe nogen tvivl om at en lineær kurve ikke er det optimale. Min opfattelse er at der ikke kan siges at være én targetkurve der er universelt "rigtig", hvad der vil opfattes som rigtigt vil være forskelligt afhængigt af faktorer som rummets størrelse og efterklang. Jeg vil sige det sådan at i teorien så er den rigtige frekvensgang den du får når du sætter en højttaler der er lineær (med perfekt power response) ind i et teoretisk perfekt rum. Problemet er at det perfekte rum ikke findes, og derfor findes den perfekte targetkurve heller ikke.

Jeg vil argumentere for at det rigtige at gøre er at sikre sig at højttalerne er lineære, sørge for at rummets efterklang er jævnt over hele frekvensområdet og T60 på 0.2-0.5 sekunder, i praksis må man acceptere lidt mere i bassen, og så om nødvendigt bruge EQ til at kompensere for egentlige rumresonanser, men ellers iøvrigt følge den kurve det giver. Firkantet sagt: Hvis dét ikke giver en acceptabel frekvenskurve, så er det en side-effekt af et problem der er meget større, nemlig for meget og for ujævn efterklang. Og så er det spild af tid at fluekneppe med hvilken targetkurve der er den "rigtige", så vil efterklangen ødelægge lyden uanset hvordan frekvensgangen ser ud.

Med andre ord, så har et GODT rumkorrektionssystem ikke en fast targetkurve.
Back to Top
armani-thomas View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote armani-thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 08:01
En fuldstændig liniær lyder hvertfald ikke godt, det giver for lidt bas, og for meget diskant.
Jeg foretrækker en der ligner den bruel og kjær evt med lidt mere boost fra 125hz og ned.
Der er en masse snak om forskellige kurver her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&KW=dirac&PN=1&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs

Med Dirac kan du lave lige den kurve du har lyst til, og dermed finde den der passer til lige netop din smag.
Back to Top
armani-thomas View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote armani-thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 08:06
Og ja som Otto siger, så lyder en bestemt target curve anderledes når man tager den med sig til et andet setup og rum. Så nej den rigtige/perfekte kurve findes ikke. Den må man lytte sig frem til.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 08:13
Originally posted by armani-thomas armani-thomas wrote:

En fuldstændig liniær lyder hvertfald ikke godt, det giver for lidt bas, og for meget diskant.
Jeg foretrækker en der ligner den bruel og kjær evt med lidt mere boost fra 125hz og ned.

Som jeg har sagt før - uden at jeg vil påstå at jeg sidder med de vises sten, så mener jeg at dét dybbas boost som du og mange andre subjektivt foretrækker, er en vane der er skabt igennem mange års lytning uden frekvenskorrektion, og derfor lyder det forkert at "nøjes" med at lave en almindelig room gain. Man savner simpelthen det niveau som man er vant til at rummets peaks giver. Det store (og meget individuelle) spørgsmål er så om man vil lave en kurve der fortsætter "fejlen", eller om man vil lave en mere "rigtig" frekvensgang som man så kan vænne sig til. Der er mange ting der kræver tilvænning, men som giver større brugsglæde når man har vænnet sig. Lidt ligesom at folk konstant mener jeg skal "lære" at drikke kaffe... Wink
Back to Top
Jonas_h View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas_h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 08:32
Jeg har postet denne før som bruges af JBL Synthesis systemer:

Jeg har prøvet en masse forskelligt og vender altid tilbage til ovenstående. Den er balanceret og intet stikker ud. 

@Otto: Mener du også at ovenstående er et "forkert" boost af dybbas? Jeg ved ikke hvad der er det naturlige gain i mindre rum, men jeg ved at ovenstående er født ud fra lyttetests af både erfarne og uerfarne lyttere og kurven er blevet tilpasset ud fra data fra utallige installationer ift. hvad man kan forvente i mindre rum.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 09:06
Principielt ja, men jeg var upræcis - jeg foretrækker også det ekstra løft, og hvis flertallet af afspilningssystemerne og ikke mindst studierne i praksis spiller sådan, så er det jo en defacto standard, uanset hvad teorierne siger.

Det er vel ikke urimeligt at antage at msnge biografer følger JBL kurven, og eftersom biograflyd er din reference som du jagter, så er det vel naturligt at du subjektivt ender der.
Back to Top
Jonas_h View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas_h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 09:11
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Principielt ja, men jeg var upræcis - jeg foretrækker også det ekstra løft, og hvis flertallet af afspilningssystemerne og ikke mindst studierne i praksis spiller sådan, så er det jo en defacto standard, uanset hvad teorierne siger.

Det er vel ikke urimeligt at antage at msnge biografer følger JBL kurven, og eftersom biograflyd er din reference som du jagter, så er det vel naturligt at du subjektivt ender der.
Ud fra det litteratur jeg har kunne skrabe sammen i tidens løb, bruger biografer ikke dette boost. De følger x-curve som er flad helt op til 2khz hvor den så aftager. Men som jeg har forstået det er boostet en konsekvens af, at man går ned i et meget mindre rum og det er nødvendigt for at det lyder naturligt/balanceret. Jeg synes ARC har ret godt fat i det med deres room gain filosofi - man forsøger at følge det boost rummet giver hvor man dog stadig kontrollerer og styrer det så det er smooth.
Back to Top
Notfast View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Notfast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 20:46
Originally posted by Jonas_h Jonas_h wrote:

Det ligner min kurve i bunden.
Dog er min knap så stejl ved 100hz, og så forsætter den til under 20hz.

.....
Back to Top
Jonas_h View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas_h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 22:24
Originally posted by Notfast Notfast wrote:

Det ligner min kurve i bunden.
Dog er min knap så stejl ved 100hz, og så forsætter den til under 20hz.

Nej roll-off ved 30hz har jeg heller ikke kopieret fra JBL :)
Back to Top
Stereolab View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stereolab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2013 at 22:51

Nej roll-off ved 30hz har jeg heller ikke kopieret fra JBL :)
Ruller du ikke af ved 25 Hz? Ellers risikerer du vel at overstige x-maks på enhederne og derved potentielt ødelægge dem? Rummet er selvfølgeligt ret lille og du har 3 styk, så det er nok ikke et issue i praksis (når jeg tænker over hvor store rum de faktisk kan spille op).
Back to Top
Jonas_h View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas_h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Oktober-2013 at 08:43
Highpasser ved 20hz (12db/oct). Den 18" enhed kan tåle så mange tæsk, så er ikke nervøs :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.