|
cd el. plade |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
bsa ![]() Ny bruger ![]() Joined: 22-Juli-2011 Location: Nørresundby Status: Offline Points: 8 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 13-Februar-2014 at 18:22 |
|
Hej hvad er bedst en cd afspiller eller en pladespiller
Mvh. BSA |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Joined: 24-Oktober-2007 Location: Hillerød, DK Status: Offline Points: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvad er dine præferencer? Plade har potentialet til at være bedst, men det er langt fra altid sikkert.
Og det kommer også meget an på lytteren. Nogen synes det er charmerende, at skulle rense og vedligeholde plader og pickup, samt det at jagte specielle men også ofte skide dyre udgivelser. CD'er har den klare fordel, at de som regel er meget billigere og er nemme at få fat på. Dertil kommer, at man stort set kun skal sørge for, at man ikke ridser skiven. Afspilleren har ingen eftervedligeholdelse og meromkostninger. Ingen rem der skal strammes og/eller skiftes. Ingen hastighedsindstillinger, alt efter om det er singler eller fuldlængde. You get the point. Personligt så foretrækker jeg alligevel vinyl, på trods af alt besværet. Men derfor er det langt fra noget for alle.
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Joined: 12-Januar-2013 Location: Aalborg Status: Offline Points: 551 |
|
Må sige jeg til dato aldrig har haft problemer med ridser i cd´er medmindre det har været på labelsiden eller været hjemmebrændt som næsten intet kan holde til.
Skal lige nævnes at rigtig mange af de plader der bliver solgt den dag i dag er af tvivlsom kvalitet på alle fronter
![]() |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Joined: 24-Oktober-2007 Location: Hillerød, DK Status: Offline Points: 6062 |
|
Helt enig. Det var ikke ment som om, at det var et generelt problem med CD'er, blot at det kan forekomme.
Men det der er vi så ikke enige i. Kommer en på producer har styr på sidst skidt. Nu er jeg så "heldigvis" til metal og hård rock, og sjovt nok har producerne i den genre fattet, at en CD og en vinyl ikke skal laves af samme master.
|
||
![]() |
||
zczc ![]() Super bruger ![]() Joined: 02-Maj-2010 Location: Danmark Status: Offline Points: 398 |
|
Til en cd er en cd-afspiller bedst, og til en 'plade' er en pladespiller bedst.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
|
No shit sherlock ;-) |
||
![]() |
||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Joined: 04-November-2013 Status: Offline Points: 582 |
|
Cd er teknisk klart overlegen. Men det er ikke alle der synes at cd lyder bedst.
|
||
![]() |
||
|
Det er jo netop det den ikke er. CD er begrænset til 44100hz ved 16bit. Det er vinyl ikke. Nu er det lidt svært at sammenligne analog og digital direkte, men vinyl har en opløsning, der svarer ca til 96000hz ved 24 bit. Potentielt, altså. Det er ikke ens betydning med, at alle vinyler er så gode. CD er derimod teknisk overlegen, når det kommer til lethed i betjening.
|
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Joined: 25-December-2010 Status: Offline Points: 2017 |
|
Selv om man har brugt lang tid på at rense en LP før afspilning, kan der godt lyde knas i højttlaerne. Dette kan være irriterende ved elektronisk musik, fx Jean Michel Jarre, eller klassisk musik. I begge typer musik er der jo perioder, hvor der ikke er så meget knald på musikken, og så kan det være trælst at høre på pladestøj! Der har CD'en sin fordel.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19680 |
|
Problemet ved vinyl er også at den potentielle opløsning på pladerne forsvinder ved brug. Man hiver en spids af et af verdens hårdeste materialer gennem en ujævn rille i noget halvblødt plastic.
Det hårde materiale "vinder"..... Klaus Edited by KlausDM - 14-Februar-2014 at 07:47 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
|
Sikke noget vrøvl! Nålen kører jo ikke nede i bunden af rillen, men registrerer "ujævnhederne" på rillens sider. Mine plader er op til 50 år gamle, men omhyggelighed i håndtering gør at de er som nye. Det samme gælder nu også mine CD'er, der er knapt så gamle.
|
||
![]() |
||
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Joined: 28-December-2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 538 |
|
Klaus må i et eller andet omfang have ret, der må være et vist slid.
I praksis har jeg dog ikke observeret forringet lyd på plader der har været afspillet rigtig mange gange. Måske fordi vi snakker om et nåletryk på 1-2 gram og en meget lille masse, eller fordi forringelsen er så lille og man jo vender sig til lyden ved hver afspilning. Knas/pladestøj er mere et spørgsmål om hvordan pladen er blevet behandlet end mediet som sådan. Jeg har naturligvis plader der knaser noget, og det må man acceptere, men jeg har også plader der praktisk talt ikke knaser overhovedet ved normalt lytteniveau. Skruer man vildt op i en passage med tavshed, så kan man naturligvis høre noget, men når musikken så starter har man heller ikke nogle trommehinder mere. Jeg gik selv tilbage til plader for nogle år siden, da jeg købte en ny pladespiller, og jeg blev faktisk selv overrasket over hvor lidt knas der faktisk var, jeg huskede det som meget værre - måske pga. en dårligere pladespiller/når førhen. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |