|
Bi-amp af højtalere |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Author | ||
christiansj ![]() Ny bruger ![]() Joined: 29-August-2010 Location: danmark Status: Offline Points: 7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16-April-2014 at 00:01 |
|
Hej med jer
Jeg har købt et par AudioVector S1, og en Marantz forstærker. Jeg kan se at begge kan klare at man kører bi-amp. Hvor meget vinder man lydmæssigt? Jeg har 25 meter kabel for at få højtalerne på, så det er lige 25 meter mere hvis jeg går bi-amp, vil gerne høre om det rent faktisk giver noget lydmæssigt? Mvh christian
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Joined: 28-Juli-2008 Status: Offline Points: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvis du bi-amper korrekt ( to forstærkere til hver højttaler ) så er der en del at hente.
Jeg har med mange forskellige receivere testet den interne bi-amp funktion, og den eneste forskel har været en eller 2 db højere lyd fra fronterne, som jeg alligevel har skruet manuelt ned under kalibrering. En af fordelene ved bi-amp er at højttalerne får strøm fra flere forsyninger ( mere kontrol ) men det er ikke tilfældet når man "bi-amper" fra en receiver. Kort sagt. De gange jeg har testet, har det været spild af kabel. |
||
![]() |
||
Prospect ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 12-December-2008 Location: Ølstykke Status: Offline Points: 783 |
|
Det ser ud som om at der skulle stå Bi-Wire og ikke Bi-Amp da du ikke nævner at have en ekstra forstærker, men bare vil trække ekstra kabel ? Hvis du Bi-Wire til samme forstærker vil du nok blive skuffet da det er samme forstærker der alligevel levere strømmen. Bi-Amp kan den måske hentes lidt, efter min erfaring er der ikke rent lydmæssigt noget at hente med mindre din marantz allerede nu, ikke kan levere nok watt og bliver belastet. På den måde kan du aflaste den med en ekstra forstærker.
Hvis du kun kører med det 2.0 setup og din Marantz ikke kan følge med, så skulle du i stedet se dig om efter en stereoforstærker der kan.
|
||
![]() |
||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Joined: 23-Marts-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 3728 |
|
Jeg troede man altid bi-wirede til samme forstærker, hvorimod bi-amp er til enten 1 eller 2 forstærkere. |
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Joined: 28-Juli-2008 Status: Offline Points: 3673 |
|
der skulle stå bi-amp....
receivere ( incl din egen 876`er ) har en intern bi-amp funktion hvor man benytter f.eks surround back udgangene til fronterne, og så køre kabler fra både front og surround back til højttalerne.. bi-wire har intet med forstærkeren at gøre, men udelukkende kablet. |
||
![]() |
||
Tanaburs ![]() Super bruger ![]() ![]() Joined: 18-November-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 445 |
|
Jeg har selv overvejet noget lignende og faldt over denneher:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring Det ser us til at bi-wire handler om at undgå elektrisk støj, altså det skulle være en fordel at adskille signaler til de forskellige højttaler enheder...der er vist et element af religion i om det virker... |
||
![]() |
||
christiansj ![]() Ny bruger ![]() Joined: 29-August-2010 Location: danmark Status: Offline Points: 7 |
|
Det kan nok godt tænkes det er biwire..
Forstærkeren er en Marantz SR7008 - den har en masse udgange, og der står så den understøtter bi-amp/wire ved at jeg bruger 4 udgange i stedet for 2 udgange .. men jeg regnede heller ikke med der ville være noget vildt hørbart at hente, men var nysgerrig :)
|
||
![]() |
||
|
det er "bi-amp"...
men som skrevet er det spild af kabel.. |
||
![]() |
||
Prospect ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 12-December-2008 Location: Ølstykke Status: Offline Points: 783 |
|
Det ved jeg godt. Min besked var til trådstarter. Ellers havde jeg citeret dig ;)
|
||
![]() |
||
|
Det er vel også det jeg skriver ? Men det er vel under alle omstændigheder svært at bi-ampe med ét kabel ikke ? ;)
|
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Joined: 16-Februar-2014 Status: Offline Points: 913 |
|
Rent elektrisk giver bi-wiring ingen mening overhovedet. Man "adskiller" ikke signalet på nogen måde. Begge kabler sidder på samme forstærkerudgang, så det eneste man har gjort er at flytte den jumper der normalt sidder på højttaleren, fra højttalerne til anlægget. Begge dele er 100% elektrisk identiske. Det eneste man måske kan hente ved det er at man effektivt har fordoblet mængden af kobber i ens højttalerkabel. Det kan måske give en forskel hvis man har for små højttalerkabler, men det er en bedre løsning bare at købe kraftigere højttalerkabel. Derimod kan bi-amping være en fordel under visse forudsætninger. Det kræver at man har et aktivt delefilter før forstærkerne, så hver forstærker kun arbejder med det frekvensområde der passer til hvert højttalerenhed. Det giver en mere effektiv udnyttelse af forstærkerkraften, så man reelt kan bruge mindre forstærkere end man ville til fuldtonedrift. Til gengæld skal man jo så have to forstærkere i stedet for en ![]() Men den største fordel ved bi-amping opnås kun hvis man kan gå helt uden om delefiltret i højttaleren, altså reelt koble hver forstærker direkte på sin højttalerenhed. Et passivt delefilter på højttalerniveau kan fungere lidt som en elastik og derved forringe den kontrol og dæmpning som forstærkere har over enheden. Det kan give rungen og dårlig definition specielt i bassen, hvor membranens vægt er høj nok til at den kan fortsætte med at svinge selv efter signalet er stoppet. Ved at have enheden koblet direkte på forstærkeren er der intet filter imellem og forstærkeren kan derfor have den bedste kontrol. Ægte aktive højttalere er lavet på denne måde, med et aktivt delefilter på signalniveau og separate forstærkere til hvert højttalerenhed. Det er dyrere, men også en mere optimal løsning, da passive delefiltre er svære at designe rigtigt og altid vil være et kompromis. Så reelt kan man sige at et korrekt opsat bi-amping setup svarer til at have et sæt aktive højttalere, man har bare elektronikken separat i stedet for indbygget i højttalerne. Edited by HenrikStevn - 16-April-2014 at 13:24 |
||
![]() |
||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 31-Maj-2006 Location: Østjylland Status: Offline Points: 1473 |
|
HenrikStevn
Det giver i teorien god mening at fordoble sit højtalerkabel areal. Syntes at du modsiger dig selv med afsnit 1 og 2.Og så er det for øvrigt ingen naturlov at højtalerklæmmerne SKAL fjernes ved bi-wire, som det er ved bi-amp. At bi-amp kun er en fordel ved aktiv deling kommer nok bag på en del. Tænk sig at det aldrig hjælper noget at have "en" dobbelt så kraftig forstærker. Bare lige for at kommenter noget der ikke har det store at gøre med tråd start. |
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |