recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > PC hardware & software
  New Posts New Posts RSS Feed - FTP-server?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedFTP-server?

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: FTP-server?
    Posted: 12-September-2006 at 15:31

Hvad er en FTP-server egentlig?

Er det noget alle kan få / lave - eller hvad skal der til??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 12-September-2006 at 15:42

Er der nogen der kender det her: http://www.bitvise.com/winsshd.html ??

Er det nemt at bruge?

Findes der andre programmer, gratis, som er meget nemme at gå til og som muliggør overførsel af store filer fra en computer til en anden?

Thorvald.
Back to Top
pfugl View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 12-September-2006 at 16:02
Originally posted by Thorvald Thorvald wrote:

Hvad er en FTP-server egentlig?

Er det noget alle kan få / lave - eller hvad skal der til??

En FTP server er et program der gør dig i stand til ved hjælp af en FTP client, at overføre filer til/fra serveren, under anvendelse af TCPIP protokollen. Men det havde du vist allerede gættet.

Originally posted by Thorvald Thorvald wrote:

Er der nogen der kender det her: http://www.bitvise.com/winsshd.html ??

Er det nemt at bruge?

Findes der andre programmer, gratis, som er meget nemme at gå til og som muliggør overførsel af store filer fra en computer til en anden?

Jeg kender ikke ovenstående, men umiddelbart ser det ud til at være "overkill" til dit behov, og desuden er den ikke gratis (kun 30 dage). Hvis du har brug for en rimelig nem FTP server/klient kan jeg anbefale Filezilla:
  http://sourceforge.net/projects/filezilla

Den er under "opensource" licens, og kan frit anvendes uden begrænsninger til privat brug.

/Peter

Edited by pfugl - 12-September-2006 at 16:08
Back to Top
MAMs View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 12-September-2006 at 16:08

Hej Thorvald,

Hvis du kører Windows XP Pro følger der en FTP server med. Jeg har godt nok aldrig selv prøvet den men den er da både tilgængelig og gratis.

Du finder den ved at åbne kontrol panelet og herefter Tilføj/Fjern programmer. Her vælger du knappen Tilføj/Fjern Windows komponenter. Marker IIS og tryk på knappen detaljer. Herefter sætter du flueben ved FTP Tjeneste. Der bliver markeret de nødvendige programmer. Tryk OK og FTP tjenesten installeres.

Herfra må jeg så stå af da jeg som sagt ikke selv har arbejdet med Windows XPs FTP. Men prøv dig frem hvis du har mod på det.

Det kan være der er andre som har input til FTP server på Win XP pro (hvis du da overhovedet kører Win XP Pro).

Edited by MAMs - 12-September-2006 at 16:09
Sony 46Z4500
Sony STR-DA3400ES
Sony BDP-S550
Philips 5330H
Back to Top
suldrup View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 12-September-2006 at 16:18
FTP beskrivelse:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ftp

En yderligere fordel er også at man med FTP kan "resume" en filoverførsel, det er altid rart hvis pc'en crasher når en 4 GB fil er 98% overført. Windows har allerede FTP indbygget (via TCP/IP protokollen) men den er primitiv og derfor bruger stort set alle en FTP klient

Der findes masser af klienter/servere "derude" og mange meninger om hvilken der er bedst. Kig selv hos download.com eller tucow.com.

Link til gratis FTP klient (kender den ikke): http://www.download.com/Core-FTP-LE/3000-2160_4-10195752.htm l

Hvis du selv vil lave en FTP server derhjemme som der skal kunne tilgås fra Internettet skal der åbnes på TCP port 21 i din router.

Edited by suldrup - 12-September-2006 at 16:19
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 13:37

Ved upload til en andens FTP-server har jeg haft problemer, sandsynligvis pga. at at jeg bruger boligforeningens netværk.

Vil jeg får lignende problemer hvis jeg selv opretter mig en FTP-server??

Jeg tror jeg vil prøve filezilla.

Thorvald.
Back to Top
spawn View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 14:52

Du kan meget nemt få problemer med at køre en ftp server derhjemme hvis du kører gennem boligforeningens netværk. Men det afhænger helt at hvordan dette netværk er sat op, og om du i dette har mulighed for selv at konfigurere din "internet opsætning" og routninger for "din konto" på dette netværk

Du skal kende din eksterne ip-adresse, det er den andre skal logge på, og dernæst skal der åbnes for port 21 i routeren og udefrakommende trafik på port 21 skal routes til din pc's interne ip-adresse. Dernæst skal du selvfølgelig have installeret ftp serveren og den skal være tændt.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Back to Top
Zagadka View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 16:05
I langt de fleste tilfælde kommer du kun nogen veje hvis du vælger passiv FTP. Forskellen på passiv og aktiv FTP er at ved aktiv FTP åbner serveren også forbindelser til dig, mens passiv FTP kun bruger forbindelser som du åbner til serveren.

Med mindre at du sidder på et mærkeligt netværk, normalt filtrerer man ikke udgående trafik, burde du ikke have problemer med at benytte passiv FTP.

Hvis du opsætter en FTP server selv så er det måske ikke nok at åbne for port 21, for FTP standarden bruger også port 20. Jeg kan dog ikke huske til hvad og jeg kan ikke mindes at have set den brugt.

Hvis du vil opsætte en FTP server kan FileZilla, nævnt ovenfor, anbefales. Jeg har selv opsat en FTP server med dne software og den er nemt at bruge. Jeg kender ikke FTP serveren i IIS, men jeg anbefaler normalt ikke at bruge nogen dele af IIS da de ikke er for nybegyndere.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 19:58

Det meste af snakken her i emnet går lettere hen over hovedet på mig. Men nu har jeg da installeret Filezilla server - ikke den anden, da jeg allerede har SmartFTP client, så det er vel kun serveren jeg behøver. Så skal jeg bare finde ud af alt det andet.

1. Åbne port 21
  2. ip-adresse, route trafik til min ip-adresse...
  3. og....

Ja som sagt - det går hen over hovedet på mig. Så hvis der er nogen der vil forklare nærmere.

Thorvald.
Back to Top
abacus View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 21:14

Et simpelt ftp-program som f.eks WS_ftp95LE, kommer op med et vindue nogenlunde som dette.

Du skal så udfylde servernavn, brugernavn og password til din hjemmeside.

Eventuelt også stien til der, du har din hjemmeside liggende på din pc.

Normalt vil de porte du skal bruge være åbne, medmindre du har en router hvor de er spærret.

Så skal du bare tillade ftp i din router.

Derefter kalder du din hjemmesideserver og finder hvor du skal uploade.

markerer de filer du vil sende og enten trækker dem over eller klikker på pilen til overførsel.

Normalt kan du overfører hele biblioteker, men skal du slette skal du ind i bibliotekerne og slette filerne der.

Håber det hjælper lidt

Niels

Back to Top
SandSand View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 22-September-2006 at 22:35
Gode FTP-klienter:
Total Commander
Flash FXP

FTP-servere:
Bulletproof
Cerberus
Back to Top
Zagadka View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 23-September-2006 at 17:50
Hvis du selv har en router som du skal sætte op vil jeg foreslå at du kigger på PortForward.com.

En software firewall på computeren vil normalt selv sige hvis de kræver at du gør noget, hvilket den sikkert vil gøre i et sådant tilfælde, og hjælpe dig igennem konfigurationen.

Du skal kun bruge Filezillas server del hvis du selv har SmartFTP. Filezillas egen klient er dog et udemærket alternativ hvis du vil have et andet klient program.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.