recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Hjælp til digital forstærker og højttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Hjælp til digital forstærker og højttalere

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GusseG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til digital forstærker og højttalere
    Posted: 13-Juni-2014 at 11:31
Jeg overvejer at skifte mit LG surroundanlæg med en digital forstærker, 2 højttalere og evt. en subwoofer. Mit behov er lyd fra tv, film, PS, DAB-radio og bluetooth (mobil/pc). Jeg er ikke audiofil, men ønsker god lyd og nem opsætning, som jeg kan køre lyd fra TV over permanent (pt. bruger jeg næsten ikke anlægget fordi højttalerne piver).

Jeg har kigget på Hifiklubbenshjemmeside og NAD 3020 (http://goo.gl/c7Esqx), som jeg tror lever op til de fleste krav, undtagen DAB (kan tuner tilsluttes?). Har I andre forslag, til ca. samme pris?

Jeg er mest i tvivl om valg af højttalere - kan jeg klare mig med kompakte eller skal jeg vælge gulvhøjttalere? Hvis jeg vælger gulv er en sub så nødvendig?

Jeg er på budget, så har kigget på Hifiklubbens Argon serie. Hvad er jeres erfaringer med den?
Hvad ville I vælge af følgende?

Argon 6355FS  (http://goo.gl/eKvqAM) vs Argon C1 (http://goo.gl/oq55zE)
Argon SUB640 (http://goo.gl/7pcvbv) vs Argon SUB10 (http://goo.gl/77FXpM)

Har I andre forslag end ovenstående?

Håber I kan hjælpe, for vil gerne være klædt lidt bedre på inden besøg i Hifiklubben :-)
Back to Top
HenrikStevn View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikStevn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 12:25
NAD D3020 har en enkelt analog indgang, så du kan sagtens slutte en hvilken som helst tuner til. En tuner med digital udgang ville selvfølgelig være ideelt, men det begrænser udvalget meget, og en evt. forskel i lydkvalitet er alligevel irrelevant når vi snakker radio.

Er der nogen bestemt grund til at det skal være en "digital" (klasse D) forstærker?

Dit valg af højttalere afhænger af din smag på flere punkter. Store gulvhøjttalere giver generelt "større" lyd, de er generelt mere effektive en små højttalere pga. akustikken i et større kabinet, og de kan generelt levere mere bas og "fylde". Omvendt er små højttalere nemmere at placere i indretningen og kan have mindre tendens til at buldre i uheldige lokaler, pga. mindre bas.

Det kommer også meget an på hvad du lytter til. Almindelig rock og popmusik har sjældent meget basindhold under 40-50hz, her kommer en sub ikke til at blive udnyttet specielt meget. Men hvis du til gengæld lytter til elektronisk musik eller ser film, så kan en sub give oplevelsen et stort løft.

Argon er OK, men personligt ville jeg kigge på brugte højttalere, f.eks. DALI, Audiovector, B&W osv. Igen kommer det meget an på din smag. Cerwin Vega er f.eks. som skabt til rock og metal, men de er en smule uraffinerede hvis du kan lide kammermusik.

Edited by HenrikStevn - 13-Juni-2014 at 12:26
Back to Top
GusseG View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GusseG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 12:48
Kan jeg så tilslutte NAD DB 2 DAB tuner (http://goo.gl/g7Kzuf)? Hvis ikke, finder der så en lignende mini-tuner, som kan tilsluttes?

Tak for dit svar:-)

Jeg tænkte, at med mit brug (primært PS3, streaming Netflix, Spotify osv.) var en digital forstærker oplagt. Er det forkert? Jeg kan også godt lide den lille størrelse.

Ok, så ville du f.eks. vælge brugte Dali Zensor 5 over Argon 6355FS?

Kan du anbefale et par kompakthøjttalere, som er gode til prisen?
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikStevn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 13:19
Nej, den tuner passer kun til NAD T747, T765, 775, T785, T175, VISO TWO/FIVE/THREE og C725BEE, ifølge HIFI-klubben. Det er et udvidelsesmodul, ikke en selvstændig tuner.

Der er heller intet i vejen overhovedet med at vælge en digitalforstærker, det begrænser bare udvalget meget, og der er rigtigt mange gode analoge forstærkere på markedet, til lavere priser. F.eks. er NAD C326BEE et seriøst godt valg, og til en rimelig fair pris. Eller hvis du kan finde en brugt C320BEE eller C325BEE (eller en anden brugt forstærker fra f.eks. NAD eller Cambridge med omkring 2x50W eller mere). De kan fås til meget rimelige priser brugt. Jeg har selv haft en C320BEE, lækkert stykke hardware. Jeg gav 600kr for den for et års tid siden, men det var også et seriøst vanvittigt godt fund. Regn med omkring 1000-1500kr.

Jeg ville helt sikkert tage Dali frem for Argon. De laver rigtigt gode højttalere, og mange af deres bedste modeller kan findes brugt i rigtigt god stand for ikke alt for mange penge.

Edited by HenrikStevn - 13-Juni-2014 at 13:21
Back to Top
GusseG View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GusseG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 16:23
Originally posted by HenrikStevn HenrikStevn wrote:

Nej, den tuner passer kun til NAD T747, T765, 775, T785, T175, VISO TWO/FIVE/THREE og C725BEE, ifølge HIFI-klubben. Det er et udvidelsesmodul, ikke en selvstændig tuner.

Der er heller intet i vejen overhovedet med at vælge en digitalforstærker, det begrænser bare udvalget meget, og der er rigtigt mange gode analoge forstærkere på markedet, til lavere priser. F.eks. er NAD C326BEE et seriøst godt valg, og til en rimelig fair pris. Eller hvis du kan finde en brugt C320BEE eller C325BEE (eller en anden brugt forstærker fra f.eks. NAD eller Cambridge med omkring 2x50W eller mere). De kan fås til meget rimelige priser brugt. Jeg har selv haft en C320BEE, lækkert stykke hardware. Jeg gav 600kr for den for et års tid siden, men det var også et seriøst vanvittigt godt fund. Regn med omkring 1000-1500kr.

Jeg ville helt sikkert tage Dali frem for Argon. De laver rigtigt gode højttalere, og mange af deres bedste modeller kan findes brugt i rigtigt god stand for ikke alt for mange penge.

Jeg har fundet NAD D3020 brugt på DBA inkl. 2 stk. Tannoy Mercury V1 og Van der Hul kabler til en god pris. Jeg har læst rigtig gode ting om højttalerne, http://goo.gl/3k0N07, men vil de spille godt sammen med forstærkeren? Jeg tænker på om de rent teknisk passer sammen:-)

Vil en Argon subwoofer til 999,- være et godt supplement til ovenstående eller skal jeg igen prøve at finde et bedre mærke brugt?

Tak for al din hjælp!
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikStevn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 16:56
Jeg kender ikke højttalerne, men anmeldelsen lyder da lovende. Jeg håber ikke du giver ekstra pga. kablerne, fancy-pants kabler er spild af penge. Tag ud og lyt til setuppet, og hvis du kan lide det, så køb!

Det samme gælder subwooferen. Tag ned i butikken og lyt. Men jeg vil næsten garantere dig at en brugt sub i samme prisklasse leverer en bedre oplevelse.
Back to Top
dr_schlemer View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dr_schlemer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 18:15
NAD D3020 er en udmærket forstærker. De nye generationer af digitale forstærkere har væsentlig bedre lyd end tidligere. Der er varme og fylde i lyden, hvor tidligere var mere "mekaniske" i lyden.

Har selv skiftet fra NAD214+NAD114 til en lille DDA-100 forstærker på 2x50W fra Nuforce (fandt den i Sverige for ca. 2500,-). Lidt mindre pondus end de gamle forstærkere, men krystalklar lyd og ingen problemer med at drive mine B&W reolhøjtalere. Jeg skiftede, da lyd output fra tv, tv-boks, blueray, apple tv - alligevel alle var digitale.

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden. Denne power-DAC var et step up ved moderate lydniveauer sammenlignet med NAD analog-setup'et med en udmærket DAC, der fik 4/5 stjerner ved "What Hifi".
http://www.whathifi.com/review/dac-1

Lyden via en ipad fra hhv. NAS-server (320 kbit/s AAC), TDC play (192kbit/s) og DR net radio (192kbit/s AAC) er ganske udmærket :-) Wimp lossless vil selvf. være bedre, specielt hvis højtalerne var et step bedre.

Mine CD'er samler nu støv; og jeg hører meget mere musik end før, da det hele kan aktiveres fra en Ipad og spilles i netop de rum man ønsker det via airplay.

Køb nogle brugte B&W, Dali el.lign. højtalere. Der får du meget mere for pengene vs. nye argon højtalere. Lyt og bedøm :-)

Edited by dr_schlemer - 13-Juni-2014 at 18:25
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Back to Top
dr_schlemer View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dr_schlemer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 18:23
Originally posted by GusseG GusseG wrote:

Jeg overvejer at skifte mit LG surroundanlæg med en digital forstærker, 2 højttalere og evt. en subwoofer. Mit behov er lyd fra tv, film, PS, DAB-radio og bluetooth (mobil/pc). Jeg er ikke audiofil, men ønsker god lyd og nem opsætning, som jeg kan køre lyd fra TV over permanent (pt. bruger jeg næsten ikke anlægget fordi højttalerne piver).

Du skriver, at du vil anvende bluetooth... Husk aptx-certificerede lydkilder; hvilket giver meget bedre bluetooth-lyd end alm. bluetooth 4-codecs, der komprimerer lyden en hel del. Der er virkelig forskel!
NAD D3020 understøtter både aptx og airplay.

Nyere mobil telefoner fra bl. HTC og Samsung understøtter aptx bluetooth.
http://www.aptx.com/category/phones
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Back to Top
Mr. Laursen View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Laursen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 21:55
Jeg har en NAD 3020 med et sæt B&W cm1'ere som jeg bruger som pc-setup. Dertil en gammel, men udemærket JBL Sub. Jeg syntes at NAD'en har en rigtig god klang af en digitalforstærker. Så jeg kan kun anbefale den, hvis du kan leve med at der ikke er muligheder for tweeke på lyden.
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2014 at 22:10
Originally posted by dr_schlemer dr_schlemer wrote:

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden.

Hvis du tidligere har haft "brusen" når der ikke er lyd på, har du haft en fejl i dit udstyr.

Selv min tussgamle Denon PMA 920 siger ikke et kvæk, hvis CD spilleren står på pause og der er skruet helt op.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
Bruger udmeldt 17 View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruger udmeldt 17 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juni-2014 at 00:42
Originally posted by KlausDM KlausDM wrote:

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden.

Hvis du tidligere har haft "brusen" når der ikke er lyd på, har du haft en fejl i dit udstyr.

Selv min tussgamle Denon PMA 920 siger ikke et kvæk, hvis CD spilleren står på pause og der er skruet helt op.

Klaus

arh, det er vist ikke helt rigtigt.

Stort set alle analoge forstærkere suser i mere eller mindre grad i diskanten.

Hvor tæt på man skal for at høre det afhænger af højttalerens følsomhed og selvfølgelig egenstøjen i forstærkeren Wink
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikStevn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Juni-2014 at 12:13

NAD D3020 er en udmærket forstærker. De nye generationer af digitale forstærkere har væsentlig bedre lyd end tidligere. Der er varme og fylde i lyden, hvor tidligere var mere "mekaniske" i lyden.

Jeg kan godt uddybe en smule her. Det der var problemet med klasse D-forstærkere førhen var at switching-frekvensen simpelthen ikke var høj nok. På grund af den måde en klasse D-forstærker fungerer på er man nødt til at have en switching-frekvens som er betydeligt højere end den højeste frekvens man vil genskabe. Lidt ligesom med digital lyd, hvor man skal have en samplingfrekvens som er mindst dobbelt så høj som det signal man vi digitalisere.

Derfor blev klasse D-forstærkerne i første omgang kun brugt til subwoofere, hvor en relativt lav switchingfrekvens ikke var et problem, da man højst skulle gengive op til måske 200-300hz i ekstreme tilfælde.

I dag er teknologien så moden at klasse D-forstærkere også sagtens kan klare diskant. F.eks. har B&Os icepower-moduler en switchingfrekvens på 384hHz, så vidt jeg husker. Mange steder som f.eks aktive højttalere bruger man dog stadig en traditionel klasse AB-forstærker til diskanten, det er smag og behag fra konstruktørens side.

Moderne klasse D-forstærkere som NAD D3020 og deres "direct digital" DD390 og M2, samt Icepower, Lyngdorf Audio osv. er allesammen 100% egnede til fuldtonedrift.

Edited by HenrikStevn - 14-Juni-2014 at 12:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.