|
|
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Author | |
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Februar-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 956 |
![]() Posted: 28-September-2006 at 08:52 |
Har fået mig en gammel computer, PIII 600Mhz og har selv en stor HD på 160Gb, og ville så godt prøve at lave en MS-Server - Windows 2000. Det sku være til noget mail, FTP, fil-server og så evt noget web senere.......MEN, jeg er helt grøn så det skal nok skæres lidt ud i pap eller et link til noget guide, hvad med nogle gamle computerblade. Pt. har jeg en laptop & så en desktop som kører på noget Acces-point med en Switch i og der kommer så min "nye" Windows-Server ind i billedet, når sådan en er sat op, bliver det så at når men logger ind på den så kommer Server'ens HD op som en extra HD under "denne computer"?? |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 26-Juli-2004 Location: Silkeborg Status: Offline Points: 3849 |
![]() |
Jeg har købt mig en NAS til dette formål. En Synology DS-101J. Den kan alt det du efterspørger (pt. dog ikke mail, men kommer måske engang via firmware opdatering) og bruger kun max 16W som er nok ligeså væsentlig. Og er nok også en hel del lettere at administrere. http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=4792 Edited by kim.t - 28-September-2006 at 09:07 |
|
![]() |
|
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Februar-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 956 |
![]() |
JA har faktisk haft det lidt i tankerne.......ja og kun 16W er sgu rimelig okay. Men det med mail-server ville jeg nu ellers godt ha' med, kan men så ikk bare lægge outlook's mapper på det drev.....??
|
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 26-Juli-2004 Location: Silkeborg Status: Offline Points: 3849 |
![]() |
Prøv evt at kikke på en Linksys NSLU2. Det er vist en af de NAS hvor der er lavet flest ting til da sourcekoden har være frit tilgængeligt fra starten. Til Synology har den være tilgængeligt under 1 år.
|
|
![]() |
|
Kurt Poulsen ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Maj-2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 1505 |
![]() |
Det at sætte en Windows 2000 server op er nu ikke det store problem. Der findes en del litteratur om det. De små blade til 20-30,- fra forlaget IDG har faktisk en der handler om at sætte en Windows 2000 server op. Så prøv den.
Der er dog ingen mailserver med windows 2000, men her er der flere muligheder. F.eks så er der mailenable fra www.mailenable.com eller www.hmailserver.com. Den første er en ren POP3 server - det vil sige at dine mails er lagret lokalt. Den anden er en IMAP mailserver, som lagrer mail på din server. Mailenable kan bruges sammen med alle mail-klienter. Hmailserver kræver noget ala OutLook (ikke ekspress-udgaven). Begge er gratis. WEB-server og ftp-server er begge med i win2000 server og derfor ikke noget der skal installeres seperat. |
|
![]() |
|
![]() |
er lidt lun på de der NAS-halløjer, også fordi de sikkert er nemme at sætte på, fungere som printer-server og så er billige i strøm! MEN, jeg har jo alt det andet Hardware her og nu så det bliver jo lige pludselig lidt dyrer så...... |
|
![]() |
|
Kurt Poulsen ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Maj-2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 1505 |
![]() |
Der kan købes meget strøm for det en NAS koster. Alternativt skulle du købe en MINI-ATX computer. Den bruger også lidt strøm og kan sættes op med win2000.
Men det er nok en smags sag hvad man vil have. /Kurt. |
|
![]() |
|
Stone ![]() Super bruger ![]() Joined: 03-Februar-2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 333 |
![]() |
Hej.
Mig bekendt koster en licent til 2000 server omkring 8000,- så der skulle da være en sjat penge til et NAS ![]() ALternativt kan du købe den lidt billigere Small Business server, som kommer med alle de funktioner du ønsker. Har sat en sådan op for et lille firma - og den er god til en begynder, da de fleste funktioner sættes op via små wizards. Mvh. Steen |
|
![]() |
|
![]() |
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har licenserne igennem mit firma så derfor tænkte jeg ikke lige på det.
![]() I det lys er en NAS ret billigt ![]() /Kurt. |
|
![]() |
|
![]() |
Det er jeg ikke sikker på. Jeg tror at den er tjent ind på 1 år hvis den kører 24 timer i døgnet. En NAS bruger 11-16W, og 1 kWh koster vel ca kr 2,- med alt. Dvs. 0,016 kWh * 24 timer * 365 dage * 2 kr = 280,- kr. En PC'er bruger min. 60W. dvs 4 gange så meget strøm. En NAS uden HDD kan købes for omkring kr. 1.000,- Så den udgift hurtig tjent ind. |
|
![]() |
|
Techfreak ![]() Bruger ![]() Joined: 25-August-2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 93 |
![]() |
Har du overvejet flg http://www.smeserver.org/
Edited by Techfreak - 29-September-2006 at 08:55 |
|
mvh
Jørgen Giversen Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885. |
|
![]() |
|
![]() |
er der slet ingen Guide's for begyndere på nogle site eller nogle nye/gamle computerblade med noget opsætning/guide....??
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |