recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > PC hardware & software
  New Posts New Posts RSS Feed - Lave en Windows-Server...
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedLave en Windows-Server...

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Lave en Windows-Server...
    Posted: 28-September-2006 at 08:52

Har fået mig en gammel computer, PIII 600Mhz og har selv en stor HD på 160Gb, og ville så godt prøve at lave en MS-Server - Windows 2000.

Det sku være til noget mail, FTP, fil-server og så evt noget web senere.......MEN, jeg er helt grøn så det skal nok skæres lidt ud i pap eller et link til noget guide, hvad med nogle gamle computerblade.

Pt. har jeg en laptop & så en desktop som kører på noget Acces-point med en Switch i og der kommer så min "nye" Windows-Server ind i billedet, når sådan en er sat op, bliver det så at når men logger ind på den så kommer Server'ens HD op som en extra HD under "denne computer"??

Back to Top
kim.t View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 09:04

Jeg har købt mig en NAS til dette formål. En Synology DS-101J.

Den kan alt det du efterspørger (pt. dog ikke mail, men kommer måske engang via firmware opdatering) og bruger kun max 16W som er nok ligeså væsentlig. Og er nok også en hel del lettere at administrere.

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=4792

Edited by kim.t - 28-September-2006 at 09:07
Back to Top
Stay_Bamboocha View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 09:29
JA har faktisk haft det lidt i tankerne.......ja og kun 16W er sgu rimelig okay. Men det med mail-server ville jeg nu ellers godt ha' med, kan men så ikk bare lægge outlook's mapper på det drev.....??
Back to Top
kim.t View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 10:42
Prøv evt at kikke på en Linksys NSLU2. Det er vist en af de NAS hvor der er lavet flest ting til da sourcekoden har være frit tilgængeligt fra starten. Til Synology har den være tilgængeligt under 1 år.
Back to Top
Kurt Poulsen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 20:43
Det at sætte en Windows 2000 server op er nu ikke det store problem. Der findes en del litteratur om det. De små blade til 20-30,- fra forlaget IDG har faktisk en der handler om at sætte en Windows 2000 server op. Så prøv den.

Der er dog ingen mailserver med windows 2000, men her er der flere muligheder. F.eks så er der mailenable fra www.mailenable.com eller www.hmailserver.com. Den første er en ren POP3 server - det vil sige at dine mails er lagret lokalt. Den anden er en IMAP mailserver, som lagrer mail på din server. Mailenable kan bruges sammen med alle mail-klienter. Hmailserver kræver noget ala OutLook (ikke ekspress-udgaven). Begge er gratis.

WEB-server og ftp-server er begge med i win2000 server og derfor ikke noget der skal installeres seperat.
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 22:07

er lidt lun på de der NAS-halløjer, også fordi de sikkert er nemme at sætte på, fungere som printer-server og så er billige i strøm!

MEN, jeg har jo alt det andet Hardware her og nu så det bliver jo lige pludselig lidt dyrer så......

Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 22:35
Der kan købes meget strøm for det en NAS koster. Alternativt skulle du købe en MINI-ATX computer. Den bruger også lidt strøm og kan sættes op med win2000.

Men det er nok en smags sag hvad man vil have.

/Kurt.
Back to Top
Stone View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 22:37
Hej.

Mig bekendt koster en licent til 2000 server omkring 8000,- så der skulle da være en sjat penge til et NAS
ALternativt kan du købe den lidt billigere Small Business server, som kommer med alle de funktioner du ønsker. Har sat en sådan op for et lille firma - og den er god til en begynder, da de fleste funktioner sættes op via små wizards.

Mvh. Steen
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 28-September-2006 at 22:40
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har licenserne igennem mit firma så derfor tænkte jeg ikke lige på det. 
I det lys er en NAS ret billigt

/Kurt.
Back to Top
kim.t View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 29-September-2006 at 08:28

Originally posted by Kurt Poulsen Kurt Poulsen wrote:

Der kan købes meget strøm for det en NAS koster.

Det er jeg ikke sikker på. Jeg tror at den er tjent ind på 1 år hvis den kører 24 timer i døgnet. En NAS bruger  11-16W, og 1 kWh koster vel ca kr 2,- med alt. Dvs. 0,016 kWh * 24 timer * 365 dage * 2 kr = 280,- kr. En PC'er bruger min. 60W. dvs 4 gange så meget strøm.

En NAS uden HDD kan købes for omkring kr. 1.000,- Så den udgift hurtig tjent ind.

Back to Top
Techfreak View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 29-September-2006 at 08:54
Har du overvejet flg http://www.smeserver.org/

Edited by Techfreak - 29-September-2006 at 08:55
mvh

Jørgen Giversen

Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885.
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 29-September-2006 at 09:25
er der slet ingen Guide's for begyndere på nogle site eller nogle nye/gamle computerblade med noget opsætning/guide....??
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.