|
hvornår bruger man subwoofer i stereo? |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |||
matter ![]() Junior bruger ![]() Joined: 11-Februar-2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 31-December-2014 at 12:46 |
||
Hej,
Jeg skal købe nogle højttalere der skal sidde i hjørnerne af stuen. Har fundet disse http://www.av-connection.dk/?PGr=4861 og ser man beskrivelsen står der at frekvensområdet er 59-25KHz. Ser man på http://www.musikipedia.dk/lyd står der den dybeste tone på et klaver er 27.5Hz. Vil det sige man mangler de dybeste toner i musik, og skal man derfor så have en subwoofer til frekvenserne under 59Hz som er den laveste ved højttalerne? Er det normalt højttalere ikke kan klare under omkring de 60Hz? Håber nogen kan svare på samme lave niveau som spørgsmålet nok er på :-) - Martin |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Februar-2011 Location: Nordsjælland Status: Offline Points: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Du finder sjældent en almindelig consumer højttaler der går så dybt i frekvens, men med rette pengepung kan det lade sig gøre. En subwoofer kan give det sidste, og bruges især til stereo ved brug af standerhøjttalere.
En god højttaler i High End klassen, gengiver i omegnen af 25-35 Hz. Mine egne B&W 802s3 gengiver 27Hz-20kHz ved +-2db free field, og 22Hz-25kHz -6 db. |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 24-Oktober-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 4948 |
||
Hvis nu man kunne få nogle små højttalere til at gengive hele det hørbare frekvensområde, så ville der slet ikke være et marked for andet end små højttalere.
Det mest optimale er et sæt højttalere med både bas og diskant, men de kan ikke hænges på væggen op optager en del af stuens dyrebare gulvplads. Hvis man ønsker små højttalere, så må man benytte eksempelvis en subwoofer til at gengive de dybe toner. Det menneskelige øre er ikke godt til at retningsbestemme dybe toner og derfor kan man slippe af sted med kun at have én højttaler. Det er dog ofte meget besværligt at placere en subwoofer korrekt, da man tit vil opleve at lyden nogle steder i rummet er kraftigere end andre. Hvis man prioriterer god lyd over æstetik, så kan man overveje nedenstående løsning: ![]() |
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
![]() |
|||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 17-Maj-2004 Location: 4100 Status: Offline Points: 40543 |
||
Kan ikke se hvad det er der linkes til, da det ikke er aktivt, men det kunne være sattelitter, og de har jo ikke nogen LF af betydning, og bør bruges sammen med en SW, eller som bag enheder i et SR system. Skal der være mere bund i lyden uden SW, så skal du anskaffe bedre enheder som kan levere det uden. |
|||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Joined: 12-Juli-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 23900 |
||
Jeg har ingen subwoofer mere da jeg droppede mit surround anlæg. jeg synes jo er der i mine ører er en fin bas (30 Hz (IEC 268-5) i mine Elac FS 407, og nu spiller jeg jo nu alene stereo.
![]() Edited by Hother - 31-December-2014 at 14:12 |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Marts-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 4118 |
||
I reglen så skal højtalerne have en vis volumen for at kunne gengive dybe.
Så vælger man små højtaler vil man i reglen mangle bass. Det kan man så kompenserer lidt for ved at bruge en subwoofer. Nogle producenter er også lidt optimiske med deres angivelser. Og siær hvis der ikke angivet indenfor hvilke tolenrenser de målte værdier er angivet, så kan man ikke brge det til så meget. |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19681 |
||
Tak for linket til min hjemmeside.....;-) Anyhow, ulempen ved kleinhorns er at de heller ikke spiller dyb bas, derfor byggede Nelson Pass sine pipe-o's subwoofere. Klaus |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19681 |
||
Bösendorfer Imerial har en oktav mere end andre klaverer og går ned i 16,36Hz...
Nu er det jo ikke sådan at frekvenserne under 59Hz ikke gengives, de gengives bare ikke så højt som de andre frekvenser. Men det er en konsekvens af de meget små kabinetter og små basenheder. Klaus |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Februar-2011 Location: Nordsjælland Status: Offline Points: 3805 |
||
Og det har Stuart&Sons Australia også, altså et piano med 102 tangenter, der kan gengive 16,3516 Hz. Men prisen for sådan et monster er i omegnen af 300.000$, og godt 3m langt og 1.75m bredt. En rettelse til Bösendorfer navnet, det er nok en slåfejl fra din side, men skal være Imperial. Edited by JeTex - 31-December-2014 at 15:03 |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
matter ![]() Junior bruger ![]() Joined: 11-Februar-2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 36 |
||
Mange tak for de gode svar. Er der forresten nogen der kender de højttalere jeg lænkede til: http://www.av-connection.dk/?PGr=4861?
- Martin |
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Joined: 12-Juli-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 23900 |
||
Jo jeg kender dem godt. Jeg var på et tidspunkt ved at købe dem til at fungere som surround backhøjtalere, men gik bort fra dem igen. De får også nogle fornuftige anmeldelser, men at bruge dem som egentlige stereohøjtalere vil jeg nok ikke. Deres kabinet er lidt forkert i mine øjne. Men måske du kan høre dem først - og det er jo dig der skal lytte til dem
![]() Edited by Hother - 31-December-2014 at 17:21 |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 17-Maj-2004 Location: 4100 Status: Offline Points: 40543 |
||
De er beregnet til brug som bag enheder, og vil ikke egen sig som fronter uden at de bruges sammen med en separat LF enhed, eller sammen med en SW. Er det et Stereo Reciver du har, er der nok ikke noget LF Pre Out som der skal bruges til en SW, så der skal bruges passive enheder. |
|||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |