|
Bananstik. Pengene værd? |
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Author | |
isaac ![]() Super bruger ![]() ![]() Joined: 04-Januar-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 481 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 18-Januar-2015 at 00:04 |
Jeg har 5 højttalere og dertilhørende kabler der mangler bananstik. Dvs jeg overvejer at købe bananstik til dem. Dvs 20 bananstik i alt. Har 1 i forvejen så det er teknisk set 19
![]() Min surroundforstærker koster 2500kr, stereoforstærkeren 3000 kr, og højttalerne 4000 kr hvis det har noget at sige. Jeg ved at der er billige bananstik til 20kr pr stk, nogle til 30kr og 60 kr feks. Så kan man også lodde dem. Rent lydteknisk hvor meget vil jeg opnå ved at gå bananstikvejen, og eventuelt lodde dem? Det er trods alt 400 kr som minimum i opgradering, så det skal også batte lydmæssigt. Er det ikke rent praktisk det fungerer? At det er en praktisk løsning at have samlet alle kobber-trådene i et enkelt stik der kan plugges direkte ind i forstærkerens indgang? Og angående lodning er det eventuelt en bedre ide end bare at proppe kobberet ind i bananstikket og så skrue til? |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19681 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Intet! Klaus |
|
![]() |
|
osbech ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 25-December-2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 889 |
Eneste årsag til at købe banan stik, så er det nemmere at pille fra, sætte til.... Selvom man nok ikke flytter rundt hele tiden :)
|
|
![]() |
|
isaac ![]() Super bruger ![]() ![]() Joined: 04-Januar-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 481 |
Okay så det er kun rent praktisk. Det er en lidt pebret investering, måske kigger jeg efter brugte bananstik før jeg køber nye. De 500 kan jeg godt finde et bedre brug til.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Joined: 21-Maj-2006 Status: Offline Points: 5 |
Som Klaus skriver, så har du INTET lydmæssigt ud af bananstik! Tværtimod vil de give dig ulempen af at have et kontaktpunkt yderligere, i din signalvej. Den ENESTE grund til at butikker og entusiaster benytter det, skyldes at de ofte skifter apparat/højttalere. Og så er det nemmere at "tage ud/sætte i", når der er bananstik på kablerne.
M.v.h. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Joined: 01-Juli-2004 Location: Køge egnen Status: Offline Points: 7199 |
Jeg bruger kun bananstik fordi det ser sejt ud.
Intet lydforbedring. Men kan være praktisk som andre skriver. Noname bananstik kan købes for få kroner de rigtige steder. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
Et billigt bananstik forringer vel ligefrem lyden pga dårligere kontakt end kabel skruet direkte i terminaler. Så hvis du skal "bananvejen", bør stikkene være af en god kvalitet.
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Joined: 30-September-2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 2417 |
Så skal det godtnok være et helt forfærdeligt ringe bananstik, grænsende til defekt. Selv de helt billige bananstik har typisk en form for fjederanordning der gør at de udvider sig og får fin kontakt. Det var ikke noget jeg gad bekymre mig om.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19681 |
Korrekt, men sådanne har jeg nu stadigvæk til gode at opleve..... Tror næppe at de findes. Klaus |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Joined: 01-Juli-2004 Location: Køge egnen Status: Offline Points: 7199 |
Bruger billige bananstik ( 9.- stk ) til at overføre 25 ampere ved 12 volt.
Så kan de sikkert også bruges til hifi uden tab af lyd
Edited by hansie - 18-Januar-2015 at 10:04 |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 21-Marts-2004 Location: 9530, DK Status: Offline Points: 5343 |
![]() EDIT: En type som ligner disse: Mvh. JørgenT
Edited by JørgenT - 18-Januar-2015 at 10:21 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
Jeg skriver kun hvad en fagmand engang fortalte mig. Højttalerstrøm må jo være mere sart over for dårlig kontakt.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |