|
Højtaler+forstærker til fælleslokale? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Nick_S ![]() Super bruger ![]() Joined: 26-Maj-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 385 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20-Januar-2015 at 21:35 |
Hej!
Jeg søger lidt inspiration. Skal bruge nogle højtalere og en forstærker der kan spille op til fest. De skal dog bruges i et fælleslokale hvor der naturligvis bor mennesker meget tæt på, så behøver ikke være vildt teenage-druk-fest niveau. Kravene er som følger; Spille op til dans (med musik der kan "mærkes") Ikke gulvhøjtalere Ingen subwoofer Skal kunne væghænges Max 25.000 (for højtalere, beslag og forstærker). Håber I kan hjælpe! Mvh |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Joined: 15-April-2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 907 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville gå efter nogle aktive PA-højttalere. Du får dog ikke ordentlig bund uden en sub.
Du kan tage forbi den nærmeste 4sound og lytte på det de har stående.
|
|
![]() |
|
renep ![]() Bruger ![]() Joined: 30-Marts-2008 Location: Vestsjælland Status: Offline Points: 230 |
Aktive højttalere er fine, hvis alle ved hvad de gør. I et fælleslokale vil der dog være mange brugere, og de kommer typisk med telefoner/iPads, og skal "lige" skifte apparat i farten, og så sender de ikke en mand ud til hver højttaler for at skrue ned/slukke. De skruer også hver højttaler op på maks, ignorerer overload-lamper osv. Taler af erfaring.
Er dog enig i at hvis musikken skal kunne "mærkes" er der ingen vej uden om en eller to subwoofere/bundkasser (for det er ikke subwoofere i biograf-termer). Når anlægget skal være stationært kan det bedst beskyttes med eksterne forstærkere og en lille simpel mikser, og evt. en digital equaliser/delefilter. Da det ikke skal være hi-fi stuestereo eller studiemonitors, kommer du langt for 25.000, og jeg har hørt Behringer kombinationer til det halve, der virkeligt kan trykke den af. |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Joined: 15-April-2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 907 |
De fleste aktive højttalere har indbygget overbelastningssikring/limiter, så det er ikke noget problem.
Men en lille mixer/volumenkontrol ville nok være en fordel, ja.
|
|
![]() |
|
Nick_S ![]() Super bruger ![]() Joined: 26-Maj-2008 Location: Denmark Status: Offline Points: 385 |
Jeg er mere end villig til at høre konkrete anbefalinger!
Og ja, der skal helt sikkert være en volumenkontrol, hvortil man også kan tilslutte eksterne afspillere (navnlig smartphones med Spotify og lign.) Har fået anbefalet disse på hifi4all; http://www.thomann.de/dk/jbl_prx_735.htm Nogle alternativer der ville være bedre til samme pris? Og ville MEGET gerne have forslag på en "lille mixer/volumenkontrol". Tusind tak!! |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19681 |
Jeg vil helt konkret anbefale dig at gå en tur i 4sound med dit spørgsmål. De kan vejlede dig til et samlet køb ud fra deres produkter. Så kommer du hjem med en samlet pakke der kan det du har brug for!
Klaus |
|
![]() |
|
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 12-April-2006 Location: København Ø, DK Status: Offline Points: 725 |
Der har været et par andre tråde om emnet som man kan læse med fordel
![]() Der foreslås nogle aktive Behringer-højttalere - det er noget billigere end dine linkede JBL'er, men jeg vil tro, du får bedre lyd ud af JBL'erne. I sidste tråd er der også en lille mikser inde i billedet sammen med noget rumkorrektion & limiter. Og jeg kan anbefale at få lavet en minijackledning som vist sidst i tråden, så man undgår brag og brum, når folk sætter deres telefon til (uden at ha' skruet ned først). |
|
Øst, vest, ::1 bedst
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |