|
mangler punch i bassen |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 27-September-2012 Location: ikast, danmark Status: Offline Points: 673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 06-Marts-2015 at 22:40 |
hey alle sammen. for noget tid siden satte jeg højttalere og sådan op i min stue.
denne lyd består af: infinity kappa 8.2 ii http://www.infinity-classics.de/technik/manuals/Kappa_8.1_technical_sheet.pdf jeg mangler bare følelse i bassen, det er som om den ikke rigtig er der, og det forstår jeg ikke. jeg afspiller musik fra min telefon, tv og cd afspiller. det hele via rca indgangene bagpå forstærkeren. har i nogle ideer til om der er noget galt? syntes da højtalere af denne størrelse burde kunne spille noget mere bas. musikken jeg høre er go gammeldags rock, country og lidt klassisk.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Joined: 28-Juli-2008 Status: Offline Points: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De 3 ting der oftest er grunden til manglende bas er.
1. Forkert tilslutning af kabler ( +\- ) 2. placeringen af højttalerne 3. Placering af lytte positionen i forhold til højttalere. Har du styr på de 3 ting.? Edited by strecker - 07-Marts-2015 at 07:43 |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Joined: 16-September-2013 Status: Offline Points: 1724 |
En årsag kunne også være manglende ampere i den C375. Selv en lille Dali Lektor 8 bliver ikke trukket ordentligt af sådan en C375, og "Gainer" utroligt meget punch ved og få proppet 200 klasse D watt i røven, eller bare ordentligt 100W klasse a/b med en ordentligt dimensioneret strømforsyning og lyttebank.
|
|
![]() |
|
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Januar-2008 Location: 2635 Ishøj Status: Offline Points: 2358 |
Jeg har hørt NAD C375 på Dali Mentor 8 i to forskellige rum og på XTZ 99.36 i et tredje. Hvis der er noget den forstærker gør exceptionelt, så er det bass.
|
|
![]() |
|
Plex ![]() Guld medlem ![]() Joined: 09-September-2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 614 |
Jeg ville fokusere på de ting strecker foreslår, da jeg selv har bøvlet med manglende bas, pga refleksioner i min stue. Det endte med, at jeg har måtte ommøblere min stue, for at få højttalerne til at spille på den anden led, og det har bare givet kanon meget!
En anden ting er forstærkeren, som på papiret virker som en kraftkarl, men lad dig ikke narre af de mange watt den praler med. Whathifi anmeldelse siger, at den kan mange lidt punch og dynamik: Jeg har selv haft en XTZ 100 D3, som på papiret virker så overlegen og muskuløs med sine mange watt (2x180) og volsomme strømstyrke på 62A. Det viste sig bare, at den i virkeligheden ikke kunne ret meget, og blev outperformeret af en lille Holfi med 65Watt. Nu siger jeg ikke, at det forholder sig sådan med din NAD, men man kan blive snydt.
|
|
![]() |
|
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Januar-2008 Location: 2635 Ishøj Status: Offline Points: 2358 |
Har selv haft den XTZ og jeg var ligesom dig meget skuffet. Hørte den faktisk op imod OP's NAD og en Vincent SV400. Begge var lød meget bedre. Jeg vil i hvert fald ikke mene at det er forstærkeren som ligger til grund for OP's problem med manglende punch, men derimod placeringen i rummet som strecker er inde på.
|
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 27-September-2012 Location: ikast, danmark Status: Offline Points: 673 |
kablerne er forbundet korrekt, det har jeg tjekker.
om højtalerne er placeret korrekt ved jeg ikke, med de står midt på væg med 3 meter i mellem sig, og har 2 meter til nærmeste væg, samt de står 40 ude fra væggen bag dem. jeg sidder placeret midt i mellem dem 3 meter væk. jeg syntes selv det virker ret ideelt, men tager jeg fejl? kan en effektforstærker måske hjælpe? hvad med bi-wire eller bi-amping? højtalerne har 4 terminaler hver, forbundet med guld plader.
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Joined: 16-September-2013 Status: Offline Points: 1724 |
Whathifi er inde på det rigtige, den forstærker kan ikke en skid. Der findes surround receivere som har flere muskler.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Joined: 28-Juli-2008 Status: Offline Points: 3673 |
Hvis du har mod på det, så prøv at sætte dig lidt ind i REW ( Room EQ wizard )
Du bliver overrasket over hvor meget en 15 cm omrokering af enten højttalere eller siddepositionen kan ændre på lyden.. Det kan godt være at dine højttalere har masser af luft omkring sig, men du kan være uheldig at de står eller at du sidder placeret forkert i forholdt til rummets dimensioner / akustik, og at det giver et dyk i netop "punch" bassen. Jeg flyttede min ene sub 12 cm og min sofa 15 cm frem ( efter forslag fra REW ) og fik hævet et Dip ved 72 hz med 8 dB..!!! Derefter satte jeg mine fronter ned på standere og rykket dem 12 cm fra bagvæg og vinklet 5 grader mere mod lyttepositionen, og det sænkede et peak ved 160hz med 4dB. Jeg siger ikke det kan fikse dine problemer, men det er da et forsøg værd før du ofrer penge på nyt grej. Edited by strecker - 08-Marts-2015 at 15:57 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Joined: 18-April-2007 Status: Offline Points: 0 |
Ja prøv at rykke højttalerne længere væk fra hinanden og tættere på bagvæg. Måske får de også gavn af lidt gain fra væggen. Og hvad med kabler? Hvis det er 0,75 kvadrat, prøv med HN 2,5 kvadrat.
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 18-Februar-2011 Location: Nordsjælland Status: Offline Points: 3805 |
Når jeg husker tilbage, på min hifi ungdom, så var Infinity Kappa utroligt krævende når det kom til placering. Her gik historierne på, at det kunne tage timer, når den rigtige placering skulle findes.
Alle indlæg omkring din model, nævner uden tøven, at de kræver masser af effekt og strømstærk forstærker. Er der ikke nogle justeringsknapper til frekvensen på bagsiden af dine højttalere? Jeg mener, at kunne huske, at der var sådan et par stykker på bagsiden. Edited by JeTex - 08-Marts-2015 at 12:07 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
bruger 3,0 kabler, så tror ikke på det er der problemet ligger, hvert kabel er 2 meter. vil prøve at rykke lidt rundt på det hele og se om jeg får noget ud af det. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |