recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > Netværk
  New Posts New Posts RSS Feed - Købt for billigt...
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Købt for billigt...

Post Reply Post Reply
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote hedberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Købt for billigt...
    Posted: 18-Juni-2016 at 11:18
Jeg lavede for nyligt en ændring i mit netværk som gjorde at dele af mit netværk blev meget ustabilt og jeg deler historien til inspiration.

For lang tid siden trak jeg 2 kabler imellem 2 bygninger. Henover loftet i mit eget hus og så ellers små 40 meter under jorden over til en anden bygning på grunden. Kablet der blev gravet ned var en rest fra tidligere, men var af god kvalitet og bygget til udendørs brug. Da jeg løb tør for kabel gik jeg på eBay og købte 2 billige fabriksfremstillede 40 meter CAT6a kabler og et par stik til at samle kablerne.

Der var lidt udfordringer. Det virkede ikke, men tiden var lidt sparsom og da det virkede da jeg satte en 100Mbit switch imellem de 2 kabler, så tænkte jeg ikke videre over det.

Så spoler vi et par år frem. Jeg skiftede alle mine trådløse access punkter ud. To af access punkterne bliver placereti forlængelse af hinanden og det ene imellem de 2 kabler imod den anden bygning. Umiddelbart virkede det hele uden fejl og nettet kørte stabilt. Jeg tænkte ikke i første omgang over at access punktet (som havde gigabit interface) kun kørte 100Mbit imellem den og min gigabit switch.

To uger senere kommer der en ny firmware til access punkterne. De bliver opgraderet og 2 ud af 4 access punkter virker fint. De 2 sidste driller efter genstarten og genererer pludseligt tusinde af pakker med fejl på den port de sidder på.

Det viste sig at en gang imellem troede access punktet at det kunne trække gigabit hen over kablet - men kun en gang imellem. Så efter et par genstarter kom den ned på 100mbit og så kørte det stabilt igen. 

Jeg går i gang med at teste kablerne mere grundigt. De er som skrevet fabriksfremstillet og markeret som CAT6a, men kunne kun med nød og næppe trække 100Mbit (og det var udelukkende hvis man ikke benyttede dem i krydsfelter m.m.). Når der blev forsøgt gigabit viste min switch pakketab på tusinde af pakker i sekundet og det forklarede jo om noget min problemer.

Så i gang med en ny bestilling og så ellers i mellemtiden satte noget gammelt 100Mbit udstyr på imellemtiden. Da de nye kabler ankom var det op under et ekstremt varmt tag igen og trække om.

Så hvad har jeg lært:

• ALTID teste kabler grundigt FØR man trækker dem. Nu var det "kun" henover loftet, men tænk hvis det havde været det jeg havde gravet ned. Godtnok er det trykket i et rør og jeg trak en snor med, så nyt kan trækkes igennem - MEEEEN...

• Godt udstyr skal ikke undervurderes - Dejligt at have brugt lidt ekstra på en managed switch, så jeg tydeligt kunne identificere pakket tabet og hvor det fejlede.

• De der med at købe det billigste CAT6a kabel fra en kinesisk sælger på eBay var nok en dårlig ide. En dag spildt fordi jeg skulle spare en 50'er pr. kabel - Det endte med at koste meget mere både i penge og ikke mindst tid.

Anyway.. Happy networking..

Edited by hedberg - 18-Juni-2016 at 11:21
Med venlig hilsen,
Thomas
Back to Top
0leDK View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 0leDK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2016 at 22:04
Ja, det er nogle gange et lotteri at købe på eBay. Bruger det tit, men får også nogle gang ting som virker noget tid for derefter at blive dårligt/ustabilt. Har også tænkt at det er spild af tid/penge at ville spare lidt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.