recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Recordere, afspillere og foto > Medier
  New Posts New Posts RSS Feed - Vinylplader - 33 / 45 rpm
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Vinylplader - 33 / 45 rpm

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fried nuggets Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vinylplader - 33 / 45 rpm
    Posted: 28-Juni-2020 at 11:29
Hejsa
Lige et spørgsmål omkring afspilningshastigheden på vinyler.
Jeg har en lille samling på 125 vinylplader, og af dem er der kun én som skal afspilles ved 45 rpm.
Trods det, at jeg kun har 125 stk., så synes jeg alligevel at det er lidt sjovt/underligt, at der ud af dem kun er Oasis - Heathen Chemistry, der skal afspilles ved 45 rpm.
Det siges at 45 rpm har bedre lydkvalitet, så derfor undrer det mig en hel del.

Håber nogen kan kaste lidt lys over mit spørgsmål.
Mvh fried nuggets
Back to Top
Guests View Drop Down
Gæst
Gæst
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 11:56
Originally posted by fried nuggets fried nuggets wrote:

Hejsa
Lige et spørgsmål omkring afspilningshastigheden på vinyler.
Jeg har en lille samling på 125 vinylplader, og af dem er der kun én som skal afspilles ved 45 rpm.
Trods det, at jeg kun har 125 stk., så synes jeg alligevel at det er lidt sjovt/underligt, at der ud af dem kun er Oasis - Heathen Chemistry, der skal afspilles ved 45 rpm.
Det siges at 45 rpm har bedre lydkvalitet, så derfor undrer det mig en hel del.

Håber nogen kan kaste lidt lys over mit spørgsmål.

Måske, en såkaldt "Maxi-single"?
Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 12:05
Jo hurtigere den kører jo kortere tid er der på pladen. I princippet burde det give bedre lyd med 45 rpm.

Og ja. Du har en såkaldt maxi single.

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.

Edited by Mufti - 28-Juni-2020 at 12:06
Back to Top
fried nuggets View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fried nuggets Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 12:06
Nej, det er et helt studie-album. 
Jeg undrer mig når nu jeg har albums med store kunstnere såsom Guns N’ Roses, Metallica, The Beatles osv, og ikke én eneste af dem køre 45 rpm. 
Mvh fried nuggets
Back to Top
Mufti View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mufti Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 12:12
Hvor mange numre er der på hver side af dit album?

EP har ca 30 minutter ialt. (maxi single)

LP har ca. 45 minutter ialt.

Edited by Mufti - 28-Juni-2020 at 12:15
Back to Top
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fried nuggets Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 12:28
Det er en dobbelt-plade. 11 numre med en samlet varighed på 1 time og 16 min. 
Mvh fried nuggets
Back to Top
Munch View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 12:45

Det er en dobbelt-plade. 11 numre med en samlet varighed på 1 time og 16 min. 
Så to plader a 38 min på 45 rpm? Er det nye indspilninger? Det kan lyde som om det ikke er en fordel med 45 rpm, men der er sket meget med kompressions algoritmer siden vinyl var populær sidst. Tænker man kan blive klogere på mediet idag ved at læse her.
Back to Top
Potter View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Potter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 13:10
Originally posted by Mufti Mufti wrote:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.

Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Back to Top
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fried nuggets Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 13:26
Ifølge Spotify, så skulle pladen vare 1t og 16min. 
Den er dog kun 41min. 
Det er et genoptryk fra 2009. 
Albummet er oprindeligt fra 2002. 
Mvh fried nuggets
Back to Top
Munch View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 13:46

Ifølge Spotify, så skulle pladen vare 1t og 16min. 
Den er dog kun 41min. 
Det er et genoptryk fra 2009. 
Albummet er oprindeligt fra 2002. 
Det lyder som et album med 2 maxi singler á ca 10 min på hver side. For audiophile er det den bedste lyd der fås.
Back to Top
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fried nuggets Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 13:49
Ja, det er nok svaret på det. 
Min netop pga. den bedre lyd, så undres jeg over at de fleste er med 33 rpm. Mon det er billigere at producere dem i det format?
Mvh fried nuggets
Back to Top
Potter View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Potter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2020 at 13:52
Der flere udgivelser på vinyl "lp" som køre 45rpm.

Vinyl lyder bare endnu bedre når de køre 45rpm. Og rigtig meget bedre hvis man har noget lækkert hifi setup

Jeg har b.la. U2 Artifical Horizon den er på 3 skæringer og køre 45rpm.

Edited by Potter - 28-Juni-2020 at 13:53
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.