recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Ny bruger
Ny bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote enkopkaffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
    Posted: 13-December-2023 at 11:21
Hej.

Kan nogen hjælpe med råd her.

Jeg har rippet mange af mine cd'er (i wav format) og har dem på min pc. I øjeblikket kører jeg gennem hdmi kabel til tv og så tv-lyden til anlægget, men det er vist ikke en optimal måde at gøre det på.

Det kunne være godt at få det digitale signal fra PC'en direkte over i min forstærker ( Gato DIA-400), der har en indbygget DA-konverter.
Hvordan får jeg bedst et digitalt signal ud af PC'en, og med bedst mulig lydkvalitet?
(forstærkeren har 3 digitale indgange. Optisk/toslink, USB (ældre type stik) og COAX/alm phonostik.)

Back to Top
T-Duck View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T-Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 11:37
Det kommer an på hvad du søger. Om det er trådløs eller om det er med kabel, Mellem din pc og forstærker.

Du kan købe en usb til optisk Konverter, eller kører usb direkte. Men har dog jo hørt timingen ikke bliver sat ved direkte usb overførsel.

Ellers kan du kigge mere behagelige veje i form af en streamer, som så enten understøtter Roon eller Chromecast også kører en Roon eller Plex server på din pc, så du kan streame via Roon appen til streameren eller bruge Chromecast sammen med plex
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 12:17
Det er ganske let, sæt et usb kabel mellem pc og forstærker.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
HessiDude View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HessiDude Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 12:25
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor din nuværende løsning ikke skulle være optimal. Du sender jo signalet digitalt hele vejen igennem til din forstærker, og så længe det ikke bliver behandlet/tolket inden det videresendes så bør det være så godt som det kan blive.

Er det fordi der er jitter/timing issues? Edit: lige dette har jeg ikke så meget viden om eller erfaring med.

Plejer "man" ikke at sige at optisk toslink er bedst når det ikke er både HD billede og lyd, altså når det kun er lyd. Pga. båndbredden og signaltypen? Du kan ikke forstyrre den optiske signal med mindre noget er defekt.

Edited by HessiDude - 13-December-2023 at 12:26
Back to Top
enkopkaffe View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote enkopkaffe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 12:30
T-Duck: En så enkel løsning som muligt, der ikke degraderer lydsignalet.

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?

Back to Top
fltk View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fltk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:03
Hvis PCen har toslink ville jeg vælge den mulighed.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Back to Top
Naiera View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Naiera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:06
Originally posted by fltk fltk wrote:

Flemming

Det ville jeg helt sikkert ikke. Det giver ingen mening, når forstærkeren har USB.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
Back to Top
Naiera View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Naiera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:07
Originally posted by enkopkaffe enkopkaffe wrote:

KlausDM: Nå, ja. Det lyder meget enkelt.Så muligvis et lidt dumt spørgsmål: Kommer der automatisk digital lyd ud af usb-stikket på computeren, eller skal man gøre/aktivere noget?[

Du skal lige sætte det op inde i computeren. Præcis hvordan afhænger af præcis hvilket styresystem du bruger.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Back to Top
Naiera View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Naiera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:10
Originally posted by enkopkaffe enkopkaffe wrote:

Hej.

Kan nogen hjælpe med råd her.

Jeg har rippet mange af mine cd'er (i wav format) og har dem på min pc. I øjeblikket kører jeg gennem hdmi kabel til tv og så tv-lyden til anlægget, men det er vist ikke en optimal måde at gøre det på.

Det kunne være godt at få det digitale signal fra PC'en direkte over i min forstærker ( Gato DIA-400), der har en indbygget DA-konverter.
Hvordan får jeg bedst et digitalt signal ud af PC'en, og med bedst mulig lydkvalitet?

Fin forstærker, for det første

For det andet, så ville jeg råde dig til at konvertere dine WAV-filer til FLAC. Som det er nu spilder du bare plads, og FLAC har flere muligheder for at tilføje metadata.

Hvad for en afspiller bruger du på computeren?
Back to Top
HessiDude View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HessiDude Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:32
Originally posted by Naiera Naiera wrote:

Originally posted by fltk fltk wrote:

Flemming

Det ville jeg helt sikkert ikke. Det giver ingen mening, når forstærkeren har USB.
Nu spørger jeg måske dumt eller naivt, mest fordi jeg er nysgerrig og ikke ved det selv, men hvorfor er USB et bedre valg? Smile
Back to Top
Naiera View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Naiera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 13:49
I forhold til computerbrug giver det bare mere mening, med nogle flere muligheder end optisk giver.
Back to Top
HessiDude View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HessiDude Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-December-2023 at 14:16
Originally posted by Naiera Naiera wrote:

I forhold til computerbrug giver det bare mere mening, med nogle flere muligheder end optisk giver.
Jeg er virkelig nysgerrig for jeg overvejer at gøre det samme (FLAC på PC til forstærker). Kan du uddybe lidt med hvilke muligheder det giver? Er det noget lydkvalitet eller metadata? Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.