recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > Netværk
  New Posts New Posts RSS Feed - F/UTP -S/FTP -U/UTP
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

F/UTP -S/FTP -U/UTP

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Bruger
Bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: F/UTP -S/FTP -U/UTP
    Posted: 19-Oktober-2024 at 08:33
Hej
Jeg har idag et cat 5e kabel jeg skal udskifte til højere cat, kablet går i tomrør med andre kabler og det jeg bruger idag er et SF/UTP det er til hjemme installation, hvilken type skal jeg vælge? 

Edited by caddy83 - 19-Oktober-2024 at 08:39
Back to Top
Axlon View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Axlon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 10:32
cat 5e kan køre 2,5Gbit, så hvorfor vil du skifte det?
Hvilke andre kabler har du i det samme tomrør som dit ethernetkabel?

Til normal hjemme installation er uskærmet kabel (UTP) helt fint.

Hvis du vælger at bruge skærmet kabel, så skal du have skiftet ALLE dine netværksstik til skærmet type, og evt. også diverse switche, ellers så virker skærmen ikke, og kan i stedet gøre mere skade end gavn.
Mvh Jesper
Back to Top
caddy83 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 10:44
Der er kabel til TV og soundbar strøm.
Det alle kablerne er med skærm nu (alle cat 5e kablerne) 
For at kunne trække flere MHz ved at skifte til cat 6
Back to Top
caddy83 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 10:53
Det med at stik skal være skærmet eller ej eller at jorden ikke er forbundet eller ej er en skrøne, skærmen vil stadig hjælpe noget og være bedre end et uskærmet kabel.
Men korrekt for at få bedste virkning skal skærmen monteres i korrekt stik
Back to Top
Axlon View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Axlon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 11:10
Hvis skærmen ikke er forbundet, fungere det som er fremragende antenne til at samle uønsket støj/signaler op, så nej det er ikke en skrøne.
Mvh Jesper
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 11:32
Flere MHz

Hvor hurtig en forbindelse har du brug for?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
caddy83 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 11:47
Nu var det ikke for at starte en diskution, men kan du finde et sted hvor det er testet, alle test helt tilbage til 90’erne viser skærmet kabel er bedre mod støj end uskærmet uanset om skærmen er forbundet. Men lad den ligge også for alle ret

Vil bare gerne have mere end de 100 som 5e tilbyder så en op til 250mhz som med cat 6
Back to Top
Axlon View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Axlon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 11:56
Originally posted by caddy83 caddy83 wrote:

Nu var det ikke for at starte en diskution, men kan du finde et sted hvor det er testet, alle test helt tilbage til 90’erne viser skærmet kabel er bedre mod støj end uskærmet uanset om skærmen er forbundet. Men lad den ligge også for alle ret

Vil bare gerne have mere end de 100 som 5e tilbyder så en op til 250mhz som med cat 6
Du spurgte jo om råd til valg af kabel, og det regnede jeg så med du ville have et råd om, så det fik du, men hvis det ikke var det du ville, så beklager jeg.

Og som allerde nævnt, så kan cat 5e kører 2,5Gbit, så ingen grund til at skifte, pånær hvis det er for at køre højere hastighed end 2,5Gbit.

Jeg kører selv 1Gbit på 5e UTP kabler her hjemme.
Mvh Jesper
Back to Top
caddy83 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 12:00
Jeg vil gerne have råd, da jeg ikke er expert på det område:-)
Jeg oplever bare ikke problemer med mine dobbelt skærmede kabler gennem mange år.

Men kan du trække nok MHz gennem 5e til at have musik, iPad og TV kørende over nettet samme tid? 
Back to Top
caddy83 View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote caddy83 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 12:01
Ligger dine kabler tæt med 220v og eller andre kabler? 
Back to Top
Naiera View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Naiera Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 13:12
Så vidt jeg kan se understøtter cat 5e kun 1 gigabit
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
Back to Top
Axlon View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Axlon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Oktober-2024 at 13:58
Originally posted by caddy83 caddy83 wrote:

Jeg vil gerne have råd, da jeg ikke er expert på det område:-)
Men kan du trække nok MHz gennem 5e til at have musik, iPad og TV kørende over nettet samme tid? 

Ligger dine kabler tæt med 220v og eller andre kabler? 
Glem alt om hvor mange MHz dine kabler kan kører, og koncentrer dig om hastigheden i stedet.

1Gbit er lang langt langt mere end rigeligt til at have musik, iPad og TV kørende samtidig.
Faktisk er 100Mbit også mere end rigeligt til ovenstående.

Nedenstående kan alle køre uden problemmer samtidig på blot en 100 Mbit/s forbindelse.

Musik: 0,2 Mbit/s
Youtube på iPad: 10 Mbit/s
YouSeeTV: 10 Mbit/s
Netflix standard: 12 Mbit/sec
Netflix 4k: 20 Mbit/sec

Og ja mine netværkskabler ligger også sammen med 230V kabler, (selvom det må de ikkeEmbarrassed), og de fleste kabler er over 30 meter lange, og det har kørt 1Gbit/s klippe stabilt de sidste 10 år.
Mvh Jesper
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.