|
|
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Februar-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 956 |
![]() Posted: 12-April-2007 at 22:45 |
nu har jeg endelig købt mig en NAS, Synology 207, og jeg må sige at jeg er snart ved at ryge op i det røde felt af raseri - kan simpelthen ikke få adgang til min "photostation" udefra (http://WAN IP/photo/ men virker fint på mit intranet. synes jeg har prøvet ALT! jeg har cybercity og har en ZyXel 2602-61 Router som har LAN INFO Ip adress 10.0.0.1 Ip SubNet Mask 255.255.255.0 DHCP SERVER DHCP start IP 10.0.0.2 DHCP POOL SIZE 32 hvilken Ip adresse skal jeg skrev i dens Port-config, 10.0.0.1 eller 10.0.0.2 eller en helt anden. SÅ, har jeg et Access-Point D-link 514 hvor så min NAS sidder i en LAN-port. Den står til WAN > Dynamic IP Adress LAN INFO IP Adress 192.168.0.1 Subnet Mask 255.255.255.0 DHCP Server: Enabled. WAN INFO IP Adress 10.0.0.6 Subnet Mask 255.255.255.0 Default Gateway 10.0.0.1 og Det sætte op som en DHCP ikk??? og her har min NAS en IP som hedder 192.168.0.101........og det vel så HER jeg skal åbne en port på min d-link til min NAS. hvor hopper kæden af??? Edited by Stay_Bamboocha - 12-April-2007 at 23:14 |
|
![]() |
|
agerbek ![]() Bruger ![]() ![]() Joined: 03-April-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 67 |
![]() |
Hej Stay_Bamboocha ! Har selv købt en Synology DS-107 hvor jeg kan nå min Photostation udefra den store verden. Jeg har en Asus WL500g router hvor jeg under setup af NAT Setting - Virtuel Server har sat request mod port 80 til at pege på IP adressen på min DS-107. I routeren står følgende: "To make services, like WWW, FTP, provided by a server in your local network accessible for outside users, you should specify a local IP address to the server. Then, add the IP address and network protocol type, port number, and name of the service in the following list. Based on the list, the gateway will forward service request from outside users to the corresponding local server." Håber det kan lede dig på sporet ![]() M.v.h. Poul Agerbek Edited by agerbek - 13-April-2007 at 01:02 |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 13-Juli-2006 Location: 4653 Status: Offline Points: 10964 |
![]() |
Jeg kender ikke din NAS og jeg kender ikke din Zyxel. Men jeg kender princippet i, hvordan man får en server ud på det store net 1. Du skal åbne den port der skal bruges til din NAS. (muligvis port 80). Dette skal gøres i din router/firewall. Du åbner den ved at fortælle din router/firewall, at alle kald til dit EKSTERNE IP nummer der kalder på port 80, det skal diregeres til dit INTERNE IP for din NAS. (Dette er det simpel!) 2. Du skal lige gøre op med dig selv, om din accesspoint køre LAN eller WAN til din router. Når du skriver at din NAS sidder i LAN, så vil jeg umiddelbart tro du mener, at din Accesspoint har en HUB, og den så sidder i een af dem. Hvis det er tilfældet, så burde din router (Zyxel) også sidde deri, hvis det er den du bruger som router. Derved bruger du blot dit accesspoint som en trådløs HUB, og ikke som router. Har du derimod sat dit accesspoint op som WAN til din Zyxel, så ligger din routning i dit accesspoint, og du skal derfor lave din portforward i den, og ikke din Zyxel. (Skriv evt. ned præcis hvordan du har sat dem sammen, og hvad dine enheder præcis er. Er det et "rigtigt" accesspoint, så har den formodentlig slet ingen router i sig, og så er det "bare" en trådløs HUB). Umiddelbart virker det som om, at du blander to net sammen, i og med din NAS har 192.x.x.x mens resten af dit net køre 10.x.x.x - Det kan man ikke på LAN siden, sådan umiddelbart. Derfor får jeg den mistanke, at dit accesspoint i virkeligheden er en trådløs router og DHCP server, og den kører 192.x.x.x på LAN siden. Det bliver noget rigtig rod at gøre det sådan. Hvis ovenstående er korrekt antaget, så skal du først og fremmest disable din DHCP server i din trådløse router. Den bruger du alligevel ikke. Dernæst skal du sætte den op til DHCP, så den modtager en intern IP fra din Zyxel router. Og den skal så sidde i en af HUB portene på din Zyxel router (hvis den har nogen). Men start med meget præcis at fortæl, hvordan du har sat det hele sammen. For noget er altså galt.
|
|
![]() |
|
Stay_Bamboocha ![]() Guld medlem ![]() Joined: 20-Februar-2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 956 |
![]() |
"Hvis ovenstående er korrekt antaget, så skal du først og fremmest disable din DHCP server i din trådløse router. Den bruger du alligevel ikke. Dernæst skal du sætte den op til DHCP, så den modtager en intern IP fra din Zyxel router. Og den skal så sidde i en af HUB portene på din Zyxel router (hvis den har nogen). lige dette her fattede jeg ikk helt med at sætte den op til DHCP & samtidig deaktivere DHCP? men ja der sidder en 5 ports switch i den hvor min XBOX, NAS og Desktop sidder i og så bruger jeg min WLAN til min bærbar - det er da WLAN det hedder og ikk WAN ikk??? |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 13-Juli-2006 Location: 4653 Status: Offline Points: 10964 |
![]() |
WAN = Wide Area Network (yderside) Jeg forsøger at finde en sammenhæng i dine enheder. Og som nævnt, så virker det som om, du har to Local Area Network´s (LAN´s) i forskelligt net segment. Det dutter IKKE! Jeg skal forsøge tegne dit opsæt, og så markere dine "problemer". WAN/internettet ----> |zyxel| <---- LAN ----> |Dlink| <--- LAN ---> NAS, XBOX, alt muligt andet| Det der er dit problem er, at hvergang jeg har tegnet en | så har du en routning (router). På Dlinkéns inderside benytter du 192.x.x.x segmentet. Denne Dlink har du også sat op til at køre DHCP server, efter hvad jeg forstår. Dvs. alt som du kobler på Dlinken´s HUB, det får automatisk tildelt en IP i 192.x.x.x segmentet. Alt dette kan som sådan godt fungere. Men når du så udfra skal begynde at route porte til dine enheder på dit 192.x.x.x LAN segment, så går det galt. (Dvs. du skal have fat i en server (NAS) ude fra fra internettet). I din Zyxel router skal du nemlig angive, hvilket lokalt IP nummer som port 80 skal routes til. Og det kan du ikke, da den enhed du forsøger at ramme ligger i et helt andet net segment, nemlig 192.x.x.x. Dette net segment kender din Zyxel jo slet ikke. Den kender kun enheder med 10.x.x.x segmentet. Det er muligt du kan løse det ved forskellige zoner, men jeg tror det bestemt ikke med de enheder. Uanset hvad, så er det langt fra optimalt på den måde. Det er også muligt du kan route port 80 til din accesspoint, og så route den vidre derfra til dens LAN, men det er for mig at se en hulens besværlig måde at gøre det på. Du skal i stedet gøre op med dig selv, hvilket segment du vil benytte, og så benytte HUB delen i dine enheder i stedet for at bruge WAN/LAN. Hvis din Zyxel her en HUB, så kan du også bare sætte din NAS over i den. Så vil din NAS blive en del af 10.x.x.x segmentet, og du kan nu route port 80 til den.
|
|
![]() |
|
![]() |
OK, det bliver bedre og bedre med forståelsen.... ... Mht min ZyXel-Router fra CC er der kun 1 LAN port og jeg skal benytte denne da jeg også har IP-telefoni gennem CC, så der er der ikk så meget at ændre på. så det er min d-link 514 Access-point som jeg skal har pillet ved, og der er der 1 WAN port og 4 porte som Switch WAN<----ZyXel---->LAN til WAN<----d-link---->LAN sådan sidder det nu.......så håber jeg bare det så er noget "config" som skal laves, men ihvert fald deaktivere min DHCP/d-link!!? |
|
![]() |
|
![]() |
men hvis der er router og DHCP server i din Zyxel, så løser du problemet ved at koble dit Zyxel direkte på HUBén af din Dlink (altså IKKE på Dlink´s WAN). WAN/internet ----> |Zyxel| <--- LAN ---> Bemærk, du sætter dit kabel direkte fra Zyxel´s LAN til HUBén på Dlinken. (IKKE WAN PORTEN). Derefter deaktivere du DHCP serveren i din Dlink. Ja faktisk bekymre du dig slet ikke om den mere overhovdet. Det er "bare" en dum trådløs HUB nu. Alle dine enheder inkl. din Dlink vil nu være en del af 10.x.x.x segmentet, og du kan lave dine port routninger i din Zyxel, f.eks pege port 80 ud til din NAS, som gerne skulle have et 10.x.x.x IP nummer. Wolla!
|
|
![]() |
|
![]() |
Yes.......nu pt sidder det sådan: WAN<--Zyxel-->LAN til LAN(1. Switch port)<--d-link--->LAN (2. til 4. Switch port). OK, så har jeg sat min Router Zyxel at starte DHCP fra 10.0.0.10 så jeg kan have en STATISK/FAST ip på min NAS, 10.0.0.3 hvad er det så at jeg skal forwarde i min Router fra CC, start port 80 slut port 80 og så en IP, 10.0.0.?? |
|
![]() |
|
![]() |
Nej det lyder rigtigt. Det er her hvor det kræver at man kender Zyxelén for at kunne hjælpe dig helt igennem. Men ovenstående er rigtig, såfremt du altid har droppet det der 192.x.x.x segment.
|
|
![]() |
|
![]() |
H E L L Y E S..... og så har jeg droppet det med DHCP'en på min d-link og lavet det som ovenstående.......og det virker! en stor tak til alle som har banket lidt forstand ind i mit hoved omkring opsætning af netværk og hjulpet mig med til at få det til at spille - T A K! |
|
![]() |
|
![]() |
nu tænkte jeg lige på om man ikk et sted kunne oprette en konto med min externe ip-adr/photo så jeg i stedet for bare skulle skrive friis.dk/photo. så hver gang man skrev det så "videre stillede" den til ens ip-adr.....det er jo trods alt lidt nemmere at huske et navn frem for nogle tal.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jo, du skal bare registrere et domæne og så skal det DNS registreres hvor du så får peget det til dit eget IP nummer. Hvis du allerede har friis.dk, så afhænger det af den software du bruger, om du kan pege billederne hjem fra din egen NAS.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |