recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > PC hardware & software
  New Posts New Posts RSS Feed - Bærbar computer.
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedBærbar computer.

Post Reply Post Reply
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Bærbar computer.
    Posted: 15-December-2004 at 15:55

Er der nogen, der umiddelbart kan fortælle mig om der findes nogen bærbar computer der opfylder nedenstående beskrivelse - eller om der er nogen steder hvor man kan få en sådan computer bygget? I første omgang ser jeg næsten helt bort fra prisen - det er mest for at se om det kan lade sig gøre.

-------------------------

Jeg er ved at kigge lidt på hvad man kan få af bærbar computer i dagens danmark. Umiddelbart er det lidt svært at finde noget, der helt opfylder mine ønsker. Baggrunden er, at jeg lige har været 2 måneder i Filippinerne hvor jeg medbragte min Vega+ med 15" skærm - det der får mig til at overveje en ny bærbar er vægten, der på min Vega+ er ca. 5 kg og at jeg savner en DVD-brænder.

Jeg tænker på om man kan få Fujitsu-Siemens, Acer, Toshiba eller andre til at bygge en bærbar efter mine ønsker?

Jeg kunne godt tænke mig:
  1. Vægt: Max. 2 kg, helst under 1,5 kg.
  2. Skærm: 12-13-14", evt. 15" - hvis dette ikke kan lade sig gøre samtidig med en vægt på under 1,5-2 kg, så må skærmen godt være 10,6". Evt. Widescreen, men ikke et krav.
  3. CPU: Centrino baseret Pentium M, min. 1,5 Ghz, gerne 2 Ghz, eller mere hvis det kan fås.
  4. HDD: Helst min. 80 Gb, gerne mere om muligt, helst 7200 rpm om muligt.
  5. Ram: Min. 1024 Mb, gerne 2048 Mb.
  6. DVD-brænder: Indbygget(!) DVD+/-RW & CD+/-RW og evt. DVD-Ram.  Meget gerne DL (dual-layer) og endnu mere meget gerne HD-DVD + DVD+/-RW, DL & CD+/-RW og evt. DVD-Ram. (Hvornår kommer HD-DVD på markedet i bærbare?). Gerne modulær bay, så man kan skifte til ekstra batteri, ekstra HDD el. lign. - Og så man senere kan skifte DVD-drevet ud med noget mere moderne.
  7. Kortlæser: Min. til Memory Stick / Memory Stick Pro. Gerne til flere typer kort.
  8. 4 eller 5 USB 2.0 stik. Helst mindst 3 stk.
  9. Min. 1 firewire, gerne 2. Gerne Firewire 800 om muligt.
  10. Dertil hvad der ellers skal være i en god bærbar...
Jeg anvender min bærbare som desktop computer derhjemme (jeg har ikke stationær). En tanke er, at jeg evt. kunne anvende den nye bærbare evt. sammen med en docking station + trådløs tastatur, mus og f.eks. 17" fladskærm. Og så har jeg en kraftig, ultraportable bærbar, næste gang jeg skal til Filippinerne - eller i det hele taget, når jeg er hjemmefra.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Back to Top
Techfreak View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 16:16
Hej Thorvald
Den bliver ikke nem
Det tætteste jeg kan komme på er Toshiba Sattelite Pro M30
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/Toshiba CSG/selected_product_option.jsp?LNG=19&service=ND& PR ODUCT_ID=97853&DISC_MODEL=0
Fed maskine har den selv. Kan både læse og skrive DVD-RAM.

Edited by Techfreak
mvh

Jørgen Giversen

Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 19:53

Ja, jeg har haft kig på Toshiba maskinerne, fordi Toshiba måske bliver de første der lægger HD-DVD-drev i deres bærbare. Den nævnte maskine ser heller ikke helt dårlig ud.

Men problemet er nok, at jeg denne gang går efter en fysisk lille og let bærbar - men med et "tungt" indre, hvis man forstår. Jeg plejer ellers, at kigge efter bærbare med den størst mulige skærm.

Men nu har mine ønsker drejet sig i retning af en bærbar, der er god til at tage med hjem på weekend og ud at rejse (det er ikke så tit jeg rejser) - men som samtidig kunne fungere som desktop computer i samspil med ekstern skærm og tastatur.

Thorvald.
Back to Top
Jever View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 20:43

Prøv at besøge www.zepto.dk

Har købt bærbar der for ikke så længe siden.

Firmaet er dansk, og ligger i Frederikssund, mener jeg, og der er mulighed for selv at sammen sætte sin maskine og så er det letvægtere.

De har vundet en del tests i diverse magasiner, og den bærbare jeg købte der fungere fint plus at jeg kan lide designet, men det er jo en smagssag.

Back to Top
Keld View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 15-December-2004 at 22:26

Hej Thorvald.

Asus S5642NBP 1,2" vejer kun 1,3 kg. Asus kan også fåes med Dual- Layer. Jeg ved dog ikke hvor specificeret den kan bestilles, men fra min datter, der selv har en Asus, har jeg hørt, at mærket er meget populær blandt gymnasieelever, og den hører jo ikke umiddelbart til i den billige ende.

På EDBpriser er der et rimeligt stort udvalg af Asus.

Keld

Back to Top
Insaniac View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 21-December-2004 at 13:34
Problemet er bare at der ikke rigtig findes en fed lille bærbar, som har ond hardware. Der er altid et eller andet, der mangler. Fx et godt grafikkort. De eneste jeg sådan kan komme i tanke om at jeg er stødt på er IBMs Thinkpad, som vejer 2,2kg, er relative små og kan også fås med god hardware, men de koster så også kassen.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 21-December-2004 at 16:58
laptop4u.dk har anbefalet Asus M5200N, den er et godt bud på en bærbar, der næsten opfylder mine ønsker. Se: http://uk.asus.com/products/notebook/m5series/m5200n/m5200n_ overview.htm

Thorvald.
Back to Top
Insaniac View Drop Down
Super bruger
Super bruger

Direct Link To This Post Posted: 21-December-2004 at 21:42

Originally posted by Thorvald Thorvald wrote:

laptop4u.dk har anbefalet Asus M5200N, den er et godt bud på en bærbar, der næsten opfylder mine ønsker. Se: http://uk.asus.com/products/notebook/m5series/m5200n/m5200n_ overview.htm

Den ser rigtig lækker ud, men som jeg skrev før, så mangler der altid noget. I dette tilfælde er det et dårligt grafikkort, så har du tænkt dig at spille, skal du ikke vælge denne.

Jeg har selv Asus M6800N, der vejer 2,8kg. Jeg gik også efter en der vejede de ~2kg, men kunne ikke finde det til en pris på ~15.000kr.

Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 22-December-2004 at 08:07
Jeg spiller stort set ikke, så det kan vel være ligemeget. Og hvis jeg spiller, så tror jeg ikke de spil kræver ret meget af grafikkortet. Den skal bare kunne køre kontorprogrammer (også af de lidt tungere, såsom AutoCad og evt. 3D modelleringssoftware til bygningsmodellering). Videoredigering - ja - men er det ikke mere harddisk og Ram det kræver noget af?

Thorvald.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2005 at 11:19

Lækker bærbar - kan dog ikke købes i Danmark men kun via Sony internet shop:

Link: http://shop.sonystyle-europe.com/SonyStyle/b2c/readshop.do;j sessionid=ID4001DB0.16113426753382087End?languageId=EN&n extExecute=/catalog/z_InitShopISAEntry.do&redirected=tru e&servername=www.sonystyle-europe.com&z_Forward=setD efCatalog2&campaignId=LEC-ODWHOMEBMB&countryId=DK&am p;SonyForward=DeepLinkQuery&s=external&ss=home&s hopId=SST_DK_EN

< name=product ="return shouldSend();" =/SonyStyle/catalog/updateItems.do method=post>
  VGNT1XP/L.CEZ
Laptop VGN-T1XP/L PentiumM 1.1GHz 512MB 40GB 10.6 inch X-black
  Lightweight, ultra-portable and styled with understated elegance, the T1-Series is both mobile office and personal entertainment centre for the discerning traveller

20.539,00 DKK VAT incl.
Temporarily out of stock
  With DSC-F88 for EUR79! (In Netherlands)

Sony recommends Microsoft® Windows® XP Professional for Mobile Computing
Despite its size and weight this ultra-portable laptop packs a powerful punch! Its ultra-low voltage Pentium®-M processor means your battery lasts up to 6 hours! Combine this with Bluetooth® technology and the latest high-speed wireless networking capability (Wi-Fi(R) 802.11b/g) and it's ultra mobile as well. Wide XGA resolution and anti-reflection X-black technology, bringing your images to life with brighter colours and sharper contrast, means your laptop serves as DVD-playing entertainment centre too, allowing you to create your own DVD discs with Sony’s Click to DVD(TM) software. And all parcelled in a design that's as classic as the colours it's available in.
  • Intel® Pentium® M Processor Ultra Low Voltage 733 1.10 GHz, 400 MHz frontside bus. Supports Enhanced Intel® SpeedStep® Technology
  • Microsoft® Windows® XP Professional with Service Pack 2
  • 40 GB (Ultra ATA / 100) hard disk drive
  • 512 MB DDR SDRAM (PC2700 - DDR333) - 1 vacant expansion slot
  • 10.6'' WXGA (1280 x 768) X-black LCD screen
  • Intel® 855GME integrated graphics chip and 64 MB of shared memory
  • DVD±RW drive
  • Wireless LAN 802.11b/g; Bluetooth® technology
  • Built-in stereo speakers, touchpad, plug & display
  • Connections: docking station, i.LINK(TM) (IEEE1394) S400, 2 USB 2.0 ports, Memory Stick Pro(TM) slot (Standard or Duo), PC Card slot
  • Dimensions (W x H x D): 272 x 25 - 34 x 205 mm
  • Weight with battery: 1.38 kg

På sin vis endnu mere lækker, bl.a. med 80 GB HDD:

Link: http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/lif ebook_p.html

LIFEBOOK
P Series

Wallet-sized computing in lifestyle design

Incorparable combination of style and technology. The LIFEBOOK P7010’s light and elegant design makes it particularly appealing to those who want to travel with light and stylish notebooks, for example the modern woman. With a weight of only 1.3 kg the LIFEBOOK P Series is one of the
lightest full functional notebooks with a brilliant widescreen display. The ultra-slim modular design and its variety of interfaces makes this notebook a true multimedia device. Good to know, that the mobile working day will be somewhat more attractive and flexible with less weight and high performance - and therefore with a greater mobility.

LIFEBOOK P7010 

Type 
Wallet-sized computing in lifestyle design 
Software 
Microsoft Windows XP Professional 
  Fujitsu Siemens Computers recommends Microsoft® Windows® XP Professional for versatile mobile computing

Chipset  Intel® 855GME / ICH4-M 
Processor   Intel® Pentium® M ULV 713 (1.10 GHz)
based on Intel Centrino Mobile Technology 
System Bus  400 MHz  
Second-level cache (KByte)  2048 KB  
Memory (MByte)   max. 1024 DDR SDRAM  
Optical drive  configurable: DVD/CD-R/RW combo or DVD+/-R/RW burner 
Floppy disk drive  optional external via USB 
Hard disk drive (GByte)  60 / 80 GB  
Slots  1 x type I/II
1 x SD/MMC card/memory stick
1 x CF slot 
Interfaces  DC-in, IEEE1394, 2x USB (2.0), headphone, microphone, Kensington Lock support, LAN, modem, VGA, S-Video line out, line out (S/PDIF combined use), S/PDIF 
Graphics  Intel 855GME with integrated 32-bit 3D/2D graphics core with dynamic video memory technology, 3-D accelerator  
Display / Resolution  10.6 wide format XGA Crystal View TFT 1280 x 768 pixel  
Video RAM (MByte)  up to 64 DDR SDRAM (DVMT) 
Audio  RealTek ALC203, internal stereo speakers 
Modem  Built-in multinational MDC V.90 modem 
LAN  built-in 10/100 MB/s Ethernet LAN (RealTek 8101) 
Wireless LAN  Intel PRO/Wireless 2200BG LAN
WLAN antenna is integrated in the lid 
BluetoothTM  optional via mobile accessories 
Weight (kg)  1.3 
Dimensions
(H x W x D) in mm 
32.5 - 35 x 261 x 199 
Battery operating time (h)   Li-Ion,
1st battery: appr. 7 h 30 min
1st + 2nd battery: appr. 10 h 30 min
(Mobile Mark 2002)
second battery supported 
Options  weight saver, additional primary Li-Ion battery, USB Port Replicator 
Special features  Slim line modular bay, IEEE 1394, SD/MMC card/memory stick,
CF slot, Manageability software, microphone integrated 

Thorvald.
Back to Top
Thorvald View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2005 at 11:19
Lige nu overvejer jeg en kombination af en kraftig stationær + en ultra portable bærbar.

Thorvald.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.