Author |
Topic Search Topic Options
|
DannyBeyer
Bruger
Status: Offline
|
Topic: Hjælp til Samsung Syncmaster 226BW Posted: 19-Juli-2007 at 18:51 |
Hey.. Jeg fik denne skærm for en lille uge siden men fik først mulighed for at sætte den til igår. Jeg blev fysisk dårlig efter ca. 10 minutters brug (kvalme/hovedpine). Kører højeste opløsning men jeg tror problemet ligger i refresh raten på 60. For jeg kan ikke vælge andet, og jeg kan huske ved andre tilfælde at jeg ændrede det til 75 hertz og kvalmen så ikke opstod.. ser dog ikke ud til at jeg umiddelbart kan ændre raten.
Hjælp?
Edited by DannyBeyer - 19-Juli-2007 at 18:56
|
Venlig hilsen
Daniel
|
 |
Bygone
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:11 |
En TFT skal køre på 60hz det er ikke samme problematik som med de gamle CRT skærme hvor hz raten bare skulle være så høj som mulig.
Hvad der er sket da du sad foran den, behøver jo ikke nødvendigvis og være skærmens skyld, kan jo også være mangel på væske, mad mv. Eller om du har siddet og spændt over noget andet f.eks. noget der skete på skærmen :).
Jeg har selv skærmen stående og er utrolig glad for den...så kan ikke helt hjælpe dig der udover at sige at 60hz er det som TFT skærme skal køre.
|
|
 |
ashdk
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:14 |
Jeg har også samme skærm, og har heller ingen problemer med den, den står kanon, og kan sidde ved den i timevis uden problemer.
Som Bygone siger, når det er en TFT så skal og kan den kun køre 60Hz.
Jeg ville tro du skal kigge årsagen til dín kvalme et andet sted.
|
 |
DannyBeyer
Bruger
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:18 |
Det er nu sket 2 gange. i forgårs da jeg satte den til og igår da jeg lavede ovenstående indlæg.. og jeg har ikke haft det skidt inden ibrugtagning af skærmen. Ej heller manglet væske eller mad.
Problemet har jeg oplevet før med min tidligere 17" TFT skærm, men så ændrede jeg refresh raten til 75 (er jeg rimeligt sikker på) og så forsvandt problemet.
Kan problemet være mit grafikkort? Skærmens størrelse? sidder jeg for tæt på? ca. 1m.
|
Venlig hilsen
Daniel
|
 |
Bygone
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:26 |
Kan jo være du skal prøve og indstille skærmen lidt. Den står fra fabrikken ikke specielt godt er min erfaring.
Kontrast og Brightness skal sættes noget lavere ... nu er jeg ikke lige derhjemme og kan give dig mine indstillinger, men kik lige bag på skærmen hvad for et panel du har i skærmen, min er en A model.
|
|
 |
DannyBeyer
Bruger
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:32 |
Så må jeg lige pille den ned fra væggen når jeg kommer hjem fra job.. men er rimeligt sikker på at der ikke står noget bogstav da samsung har fjernet dem efter de har modtaget kritik for deres S paneler.
Jeg kører DVI på den, så jeg kan ikke auto adjust'e skærmen. Tror jeg må prøve med VGA.
|
Venlig hilsen
Daniel
|
 |
Bygone
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 08:38 |
DannyBeyer wrote:
Så må jeg lige pille den ned fra væggen når jeg kommer hjem fra job.. men er rimeligt sikker på at der ikke står noget bogstav da samsung har fjernet dem efter de har modtaget kritik for deres S paneler.
Jeg kører DVI på den, så jeg kan ikke auto adjust'e skærmen. Tror jeg må prøve med VGA.
|
du gør ikke signalet bedre ved at køre VGA. Glem autoadjust og hent recordere dk test dvd herinde fra og brug den som udgangspunkt og din sunde fornuft til at indstille skærmen derefter.
|
|
 |
DannyBeyer
Bruger
|
Posted: 20-Juli-2007 at 12:07 |
Endnu et godt tip, det vil jeg prøve. Tak for det!
Forresten, kan det være mit grafikkort den er galt med? Det er nemlig et gammelt et FX5200 eller sådan noget (er igang med at samle ny pc)
Eller måske skærmens størrelse?
Jeg synes altså det er mærkeligt at jeg ikke kan ændre refresh rate når jeg nu kunne på min gamle og min arbejdsskærm (sidder ved nu)
|
Venlig hilsen
Daniel
|
 |
Bygone
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 12:34 |
Du skal ikke kunne ændre refreshraten på en TFT, du risikere og ødelægge skærmen hvis du sætter den op i noget den fra std ikke er sat til at køre, plus du vinder intet ved det på en TFT.
grafikkortet kender jeg ikke så det kan jeg ikke svare dig på, skærmens str fejler da ikke noget!!! jeg har den selv stående hehe...man skal bare lige vende sig til det wide format den har i forhold til de "gamle" 4:3 skærme.
|
|
 |
DannyBeyer
Bruger
|
Posted: 20-Juli-2007 at 12:36 |
så skal jeg måske lade vær med at køre widescreen...
|
Venlig hilsen
Daniel
|
 |
Bygone
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 13:02 |
DannyBeyer wrote:
så skal jeg måske lade vær med at køre widescreen... |
nej da for skærmen er jo widescreen så hvis du sætter en 4:3 opløsning så kommer det da først til at ligne lort. TFT skærmen er bygget til at køre de native resolutioner som de står til, i dette tilfælde 1680x1050.
|
|
 |
bulk
Guld medlem
|
Posted: 20-Juli-2007 at 13:48 |
DannyBeyer wrote:
|
Du har ikke behov for "Auto adjust" på DVI .... den står altid perfekt på hele skærmen ...
Du kan jo stadig juster din kontrast / brigtness og alt det anden inde i menu selvom du kører over DVI 
Hvad står din kontrast/brigtness på ??
|
 |