Author |
Topic Search Topic Options
|
Schytte
Bruger
Status: Offline
|
Topic: Fordeling af signal via antennekabel Posted: 11-September-2007 at 21:26 |
Jeg har brug for hjælp, jeg kan knageme ikke få dette til at fungere. Jeg håber nogen vil tage sig tid til at læse dette igennem, og komme med et par gode løsningsforslag.
Jeg modtager DVB-t signal som går ind i en boks på væggen (sløjfe boks) Herfra sløjfes signalet videre i et kabel som der ikke er tilsluttet nogen boks til (endnu). Fra boksen går almindelig antennekabel over i vores parabol receiver, som har indbygget dvb-T modtager. Parabolen sender så parabolsignalet (kanal 50) og DVB-t signalet videre ud i et antennekabel via RF-out. Kablet (ca. 12meter) her munder ud i en boks på vægen (slutboks - lidt utraditionelt, men det burde vel virke alligevel?), i vores soveværelse, hvor der er et tv med DVB-t modtager.
Signal styrken på dvb-t på parabolen er 99% så det kan vel knap blive bedre ? Men styrken på dvb-t signalet på tv'et svinger et sted mellem 30 og 60.
Hvad jeg ikke kan forstå er, at signalstyrken kan svinde så meget, fordi det render igennem et 12m kabel. - Er det fordi jeg kombinerer et analog (kanal 50) signal, sammen med dvb-t signalerne i det samme kabel ?
- og hvad kan jeg gøre for at få et bedre signal i soveværelset ?
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Posted: 11-September-2007 at 21:34 |
Prøv at tage signalet direkte fra antennen, med et så kort kabel som muligt, og et kabel af god kvalitet. Det er heller ikke nogen god ide at konvertere det til en anden frekvens. Viderfør det på den frekvens som det er på.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 11-September-2007 at 22:33 |
Schytte wrote:
Signal styrken på dvb-t på parabolen er 99% så det kan vel knap blive bedre ? Men styrken på dvb-t signalet på tv'et svinger et sted mellem 30 og 60.
|
Du skriver ikke noget om billedkvaliteten. Hvis den er iorden er det ligegyldigt med %visningen, som i øvrigt aldrig vil blive den samme på dit TV og din satboks, da kalibreringen af signalmålerne er forskellig. Hvis billedet virkelig bliver væsentlig forringet må det skyldes dæmpningen i de bokse du fører kablerne igennem inden de når ind i soveværelset. Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor du ikke bare sløjfer dit antennesignal igennem satboksen og videre til fjernsynet i soveværelset. Som du beskriver det, ser det ud til at du har to antennekabler - er det korrekt forstået?
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 12-September-2007 at 07:35 |
fltk wrote:
Du skriver ikke noget om billedkvaliteten. Hvis den er iorden er det ligegyldigt med %visningen, som i øvrigt aldrig vil blive den samme på dit TV og din satboks, da kalibreringen af signalmålerne er forskellig. Hvis billedet virkelig bliver væsentlig forringet må det skyldes dæmpningen i de bokse du fører kablerne igennem inden de når ind i soveværelset. Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor du ikke bare sløjfer dit antennesignal igennem satboksen og videre til fjernsynet i soveværelset. Som du beskriver det, ser det ud til at du har to antennekabler - er det korrekt forstået?
|
Der kommer tit 'fejl-bit' i soveværelset, som giver firkanter på billederne - og det gør der aldrig i stuen.
Hvis jeg tager signalet direkte fra antennen (i soveværelset) så er signalet fint - jeg kan endda får 60-70% signalstyrke ved at tage antenne kablet ud af dåsen på væggen, og kun bruge antennekablet som antenne. Signalet bliver ovenikøbet bedre hvis jeg 'holder' ved ledningen.
Men hvis jeg tager kablet ud, bliver signalet ikke overført fra parabolen, og vi kan dermed ikke se parabol signalet i soveværelset.
Jeg sløjfer også antennekablet igennem parabolen. så der kun går et kabel ind i soveværelset - dette kabel bærer både dvb-t signalet og parabolens signal via kanal 50 .
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 12-September-2007 at 07:37 |
Radiomanden wrote:
Prøv at tage signalet direkte fra antennen, med et så kort kabel som muligt, og et kabel af god kvalitet. Det er heller ikke nogen god ide at konvertere det til en anden frekvens. Viderfør det på den frekvens som det er på.
|
Tager jeg kablet direkte fra antennen, er signalet fint - men så får vi ikke signalet fra parabolen med (som kommer via kanal 50) - og det var det som jeg gerne vil ende med at have.
- det er kun parabolens signal der kommer via kanal 50 - dvb-t signalet piller jeg ikke ved.
|
 |
Breddam
Guld medlem
|
Posted: 12-September-2007 at 07:51 |
Schytte wrote:
(...) Signalet bliver ovenikøbet bedre hvis jeg 'holder' ved ledningen.(...) |
Det kunne tyde på, at det ikke er ret godt skærmet. Måske kunne et kabel af bedre kvalitet hjælpe på signalet? Venligst Søren
Edited by Breddam - 12-September-2007 at 07:53
|
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 12-September-2007 at 09:18 |
Breddam wrote:
Schytte wrote:
(...)
Signalet bliver ovenikøbet bedre hvis jeg 'holder' ved ledningen.(...) |
Det kunne tyde på, at det ikke er ret godt skærmet. Måske kunne et kabel af bedre kvalitet hjælpe på signalet?
Venligst Søren
|
Bare lidt underligt, for jeg har brugt det samme kabel til at trække signalet ude fra antennen, og ind i den første 'boks' i stuen. - Ca 15 meter.
- Kan det stadig være det som er årsagen ?
- en anden lille underlig ting. Det kabel som jeg sætte i boksen i soveværelset, og op til tv'et... Jeg har et med ferrit kerner på, sætter jeg det på, kommer der ingen signal til tv'et. Men det virker på tv'et i stuen?
- tak for jeres tid
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 12-September-2007 at 09:59 |
Lige til info, så har jeg kigget på det kabel som jeg har brugt - der står "Coaxial cable RG-6 75 ohms"
hvad betyder dette og er det et godt kabel, eller skulle jeg kyle det ud, og prøve med noget andet ? (hvad skal der stå på kablet for at det er 'godt' )?
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 12-September-2007 at 17:41 |
okey ... har rodet lidt rundt nu, og har fundet ud af at min parabol receiver har både dvb-t in og ud OG analog (RF) ind og ud. - og den analoge 'ud' tager ikke dvb-t signalet med ud - nok meget logisk når man tænker over det.
Resultatet er nu at jeg har ca 80% i signalstyrke i soveværelset på dvb-t - men har nu ingen parabolsignal da jeg jo har flyttet kablet.
Løsningen må derfor være at jeg 'fletter' den analoge 'ud' og dvb-t 'ud' sammen og sender ind i soveværelset på et kabel.
Kan jeg gøre dette med sådan én her:
http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenne-fordeler-f-s tik/professionel-antennefordeler-(2-vejs-splitter).asp ?
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 12-September-2007 at 21:30 |
Schytte wrote:
okey ... har rodet lidt rundt nu, og har fundet ud af at min parabol receiver har både dvb-t in og ud OG analog (RF) ind og ud. - og den analoge 'ud' tager ikke dvb-t signalet med ud - nok meget logisk når man tænker over det.
|
Undskyld, men har du tjekket manualen til din modtager? Grunden til jeg spørger er, at en modtager med 2 antenneindgange og -udgange normalt skal sættes op på den måde, at den ene antenneudgang kobles til den anden antenneindgang med et kort antennekabel. På den måde får man begge signaltyper ud af antenneudgang nummer to.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Schytte
Bruger
|
Posted: 13-September-2007 at 07:19 |
fltk wrote:
[Undskyld, men har du tjekket manualen til din modtager? Grunden til jeg spørger er, at en modtager med 2 antenneindgange og -udgange normalt skal sættes op på den måde, at den ene antenneudgang kobles til den anden antenneindgang med et kort antennekabel. På den måde får man begge signaltyper ud af antenneudgang nummer to.
Flemming
|
Det er en Dreambox jeg har, og dokumentationen på sådan en er ret begrænset, så jeg havde ikke lige tænkt over muligheden du beskriver.
Jeg har nu afprøvet det, og det virker, men signalet er ikke særlig godt - skal jeg mon sætte en forstærker på ?
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 13-September-2007 at 08:42 |
Har du prøvet at vende rækkefølgen af den nævnte gennemsløjfning i modtageren for at se om det giver nogle ændringer/forbedringer?
Flemming
|
|
 |