recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  New Posts New Posts RSS Feed - Zotac ion og kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedZotac ion og kabinet

Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Junior bruger
Junior bruger

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Zotac ion og kabinet
    Posted: 27-Maj-2009 at 17:37
Jeg vil prøve at bygge en htpc med det nye zotac ion bundkort
Hertil havde jeg tænkt mig at bruge et Silverstone LC12 kabinet.
Da jeg er lidt grøn, savner jeg en "kogebog" til, hvordan man kobler de to produkter sammen, specielt ift. strømforsyninger.

- Til Zotac bundkortet medfølger en 90w adapter som strømforsyner bundkortet direkte, jf nedenstående:

"The ION-ITX-A is provided with a 90W AC Adapter which powers the board directly and feeds power to up to 3 other devices through an on-board male Molex connector

Important! This board has a DC Power input and is not designed for use with a standard ATX PSU

The onboard DC/DC power supply removes the need for a large internal power supply that is typically noisy and occupies a lot of space."

Hvordan forholder man sig til Silverstone LC12 indeholder en ekstern psu, når Zotac bundkortet har indbygget strømforsyning. Kobler man den interne psu i kabinettet fra eller hvad, og hvordan virker i så fald kabinettets on/off knap, usb porte på frontpanel, evt. display m.m.?

Håber, I forstår mit (sikkert dumme) spørgsmål...
Back to Top
avh View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 18:44
Den må virke ligesom en laptop, som jo har en extern strømforsyning...

Hvad har du forestillet dig af TV-kort, dette motherboard har hverden det ene eller til sætte TV-kort i, bortset fra muligheden for externe USB enheder...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Back to Top
beggar View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 19:11
Vil det sige, at bruge ekstern strømforsyning til både bundkort og kabinet - altså 2? (der følger én med til begge produkter)

Jeg bruger usb tvtuner
Back to Top
avh View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 19:57

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562

Der er et særligt DC-stik i MB, som anvendes i stedet det nprmale 24 pins PSU stik.

Kun USB-stik udelukker floppy/firedtv produkterne som tuner...

Edited by avh - 27-Maj-2009 at 19:59
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Back to Top
slate View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 20:07

Der findes 4 varianter af bundkortet, de 2 er med ekstern PSU.

Med ekstern PSU har du ikke behov for den sædvanlige ATX PSU, og du kan derfor bruge et mindre kabinet... dejligt til HTPC brug

MEN du skal være opmærksom på at der er grænser for hvormeget add-on der kan trækkes .... antal drev, grafikkort, USB dimser, osv, osv

http://www.mini-itx.com/reviews/zotac-ion/

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Back to Top
beggar View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 20:21
Mange tak for svarene avh! Men jeg skal nok have det banket ind med 7 tommer søm

Jeg er med på, at man tilslutter motherboardets strømforsyning bag på mb, når det er installeret i kabinettet:

Men hvad så med kabinettet - hvor tilslutter man dens funktionaliteter (on/off knap, usb porte m.m.)?

p.s. mht. tv, så er det ikke det, jeg bruger mest. Jeg kører med den mindste programpakke fra den lokale antenneforening, som bliver ved med at sende analogt de næste par år. Jeg bruger faktisk mest Sputnik og DR nettv...
Back to Top
Patriarken View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 20:34
Dejligt til HTPC? NEJ:

• Du skal købe en kæmpe harddisk til sådan en maskine for der er kun plads til én= Dyrt
  • Så skal du have et slimline DVD/eller Bluray Drev= Dyrt
  • Du har kun USB som udvidelsesmulighed...Dvs Eksterne enheder og hvorfor så have en så lille enhed in the first place?
  • Ingen Firewire
  • Minipci? Hvor dyrt tror du hardwaren er til dette?
  • Du kan ikke skifte CPU, Varme bliver sikkert et kæmpe problem..
Dejlig som Tynd Klient JA

Men dette kræver jo at du laver en pisse dyr tynd klient som måske er strømbesparende....Den skal så trække på en Backend som fx MythTV SageTV eller Media Portal... Det bliver ikke nemt for dig at sætte op... Tror næppe heller du vil opnå noget på strømsiden...

Det vil blive billigere og bedre at købe sig en ordentlig HTPC, og så have nogle HW extendere...

Edited by Patriarken - 27-Maj-2009 at 20:49
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Back to Top
beggar View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 20:50
Min intention var, at jeg med zotac ion kan få et lille mediecenter, som er lydløs, fylder meget lidt, og som jeg har regnet ud kommer til at koste ca. 4000 kr (det troede jeg var billigt???).

Patriark, hvis du har en opskrift på noget, som er lige så billig og lydløs spidser jeg ører og tager imod med kyshånd.

Jeg havde i tankerne, at jeg senere hen vil have en "medieserver" (nas), så i princippet behøver jeg vel ikke en kæmpe harddisk...?
Back to Top
xcanner View Drop Down
Bruger
Bruger

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 21:20

Jeg mener ikke at man skal afskrive Zotac's ION bundkort som platform i det "virkelige liv", før det er afprøvet.

Begger: Mht. til power on/off, så virker det på nøjagtig samme måde som et alm. bundkort med intern strømforsyning!

Patriarken:

• Du skal købe en kæmpe harddisk til sådan en maskine for der er kun plads til én= Dyrt

Hvorfor? Jeg påtænker at have en meget lille HD, og opgradere til en SSD hvis jeg bliver tilfreds med bundkortet (alt skal naturligvis streames fra NAS).

Igen, så har jeg ikke behov for optisk drev, alle film ligger online på NAS (naturligvis).

• Du har kun USB som udvidelsesmulighed...Dvs Eksterne enheder og hvorfor så have en så lille enhed in the first place?

Hvad skal man bruge af udvidelses muligheder?

• Ingen Firewire

Det er så muligt, se:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168& PN=3

Hvis den kan spille 1080p, hvorfor så skifte CPU, der er sikkert alligevel kommet endnu en ny socket, hvis systemet er så "langsomt" at man påtænker at skifte CPU? Efter de reviews jeg har set, så tror jeg ikke varmen bliver et problem! Men som sagt, det kræver en test i det virkelige liv!

Fordelen, som jeg ser det er at hele skidtet kan være i en mini itx box som kan sidde bagpå TV'et.

Edited by xcanner - 27-Maj-2009 at 21:22
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 21:24
Denne løsning larmer end ikke....i det ene rum...

ASUS M3N78-EM 590KR (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support)
Athlon X2 4850e 431kr( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC)
Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 550kr
PioneerBDC-202BK 782kr BD-R + DVDbrænder
Silverstone SUGO SG02 516kr
NorthQ 4001AL 199kr
Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 220kr
DE FloppyDTV DVB-C x 1 1100kr(Hos DVBshop)
Some Cam by SMIT x 1 230kr(Hos DVBshop)
Logitech Harmony 525 x 1 350kr
LINKSYS Media Center Extender DMA2100 550kr
SoundGraph IMON Inside 299kr

5598kr...

Medie Center Extender inkluderet, digital kabel tuner inkluderet....Medie Center i to rum....Windows 7 RC er gratis. Hvis du henter det nu og aktiverer det er det gyldigt et års tid frem;-)

Edited by Patriarken - 27-Maj-2009 at 21:43
Mit Setup
Back to Top
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 21:35
Originally posted by xcanner xcanner wrote:

Jeg mener ikke at man skal afskrive Zotac's ION bundkort som platform i det "virkelige liv", før det er afprøvet.

Begger: Mht. til power on/off, så virker det på nøjagtig samme måde som et alm. bundkort med intern strømforsyning!

Patriarken:

Hvorfor? Jeg påtænker at have en meget lille HD, og opgradere til en SSD hvis jeg bliver tilfreds med bundkortet (alt skal naturligvis streames fra NAS).

Igen, så har jeg ikke behov for optisk drev, alle film ligger online på NAS (naturligvis).

Hvad skal man bruge af udvidelses muligheder?

• Ingen Firewire

Det er så muligt, se:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168& PN=3

Hvis den kan spille 1080p, hvorfor så skifte CPU, der er sikkert alligevel kommet endnu en ny socket, hvis systemet er så "langsomt" at man påtænker at skifte CPU? Efter de reviews jeg har set, så tror jeg ikke varmen bliver et problem! Men som sagt, det kræver en test i det virkelige liv!

Fordelen, som jeg ser det er at hele skidtet kan være i en mini itx box som kan sidde bagpå TV'et.

Jep rip du det hele til din NAS.....Det kommer dog nok til at tage et par år på den box...

Ingen udvidelser? hvor er ir modtageren da? og kan du installere en TV tuner på din NAS?

Kan din NAS rippe BD'ere?

Mht Firewire....Jeg ved at der findes ION kort med MiniPCI....Og der kan du få Firewire kort til....Men de koster ikke under 4-500kr...Selvom man gjorde dette ville man skulle have en box mere klistret bag på sit TV...

SSD? Den bliver dyr....

Jeg skriver desuden at den er ok som en tynd klient, og det er så det du pensler ud, og tak for det...

Edited by Patriarken - 27-Maj-2009 at 21:43
Mit Setup
Back to Top
Cyberguyen View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2009 at 22:31
Efter min mening er Nvidias ION produkter intet mindre end det perfekte til mini HTPC.

Jeg kan købe en lille Atom PC, som kan køre Mediaportal med en Terratec HTC USB tuner der både virker til DVB-T, DVB-C og kan modtage S-Video.
Jeg har kun brug for én mindre harddisk til timeshifting, resten kan ligge på en nas server. Man kan vælge at køre med et CAM over USB eller med en SoftCAM løsning. Det kan godt være at det bliver en lille boks med en masse vedhæng, men den kan jo så gemmes væk i et skab.

Jeg skal have bygget mig sådan én når jeg får taget mig sammen i løbet af året og når det er kommet ordentligt frem i nogle pæne kabinetter som denne:

Acer ION
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.