Author |
Topic Search Topic Options
|
Guests
Gæst
|
Topic: Offentlig gørelse af film! Posted: 18-Juni-2010 at 22:35 |
Hej allesammen.
Jeg er lidt nysgerrig på at starte et nyt projekt inde for film. MEN det involvere at jeg skal kopier mine DVD film over på en harddisk også klippe noget klip sammen også sætte det ud på nettet.
Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på nettet men kan ikke rigtig få svar på det.
1. Må jeg gerne lægge f.eks. en video Dark Knight klips på nettet? Jeg tænker på om det er lovligt osv.
2. Hvis jeg IKKE må det, er det så okay at jeg i et hjørne af videoen skriver at filmer tilhører hvem den nu tilhører og alle rettigheder er til deres side (eller hvad man nu siger). Må jeg så gerne låne filmen og offentlig gøre den?
3. Hvis IKKE må jeg så gerne bruge nogle af de trailere som ligger på youtube og klippe i og så offentlig gøre dem?
Ja det var vist det :D
Håber der er nogle som kan hjælpe :D
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Status: Offline
|
Posted: 18-Juni-2010 at 23:29 |
1) Nej
2) Nej, det gør ingen forskel. You still go to prison.
3) Hvis du linker til eller embedder en YouTube video, så traileren afspilles fra YouTube, vil det være lovligt hvis videoen er lagt på YouTube med ophavsretshavers tilladelse. Hvis det er en "piratkopi" af traileren på YouTube, er det efter dansk ret ulovligt at linke til den (fortæl det til ekstrabladet.dk som gladeligt linker til hvad som helst på YouTube). Du må under ingen omstændigheder klippe i YouTube videoerne, eller overføre dem til din egen server og tilgængeliggøre ("streame") dem derfra.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Guests
Gæst
|
Posted: 18-Juni-2010 at 23:35 |
Når det var fandme nedern. Der gik min drøm lige itu.
Ej, men det var ellers surt.
Nu ved jeg godt at det ikke gør nogen forskel at alle andre gør det, det gør det jo ikke mere lovligt af den grund.
Men folk som laver de her amatør anmeldelser af musik, spil og alt muligt andet, de bryder rent faktisk loven hvis de ikke har ophavsret til at vise det (og nu tænker jeg dem som laver anmeldelser med deres mobiler, som virkelig er s***). Er det sådan jeg skal forstå det?
|
 |
Aspagilus
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:15 |
Jep, alle dem med deres amatør anmeldelser der bruger video eller billed materiale fra produkterne overtræder loven om ophavsret og det kan blive en MEGET dyr fornøjelse hvis de pågribes, for der gøres ingen forskel på om det kun er uddrag til en anmeldelse eller hele værket der spredes som en pirat kopi på nettet, dommen falder lige hårdt.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:25 |
Hvad med at klippe en video sammen, sende den til vedkommende der ejer rettighederne til originalen og spørge om det er okay?
Jeg havde engang en masse formel 1 billeder liggende på en server, billederne var taget af folk jeg kendte og de var okay med det. En dag fik jeg en mail fra en advokat der varetog FIA's interesser som bad mig fjerne alle billeder der havde FIA's logo. Jeg forklarede at jeg ikke var ude i noget kommercielt, at jeg bare var en privatperson der holdt af at kigge på formel 1 billeder og spurgte om det betød at jeg slet ikke måtte have F1 billeder online. Han svarede tilbage at jeg gerne måtte have billeder af biler, kørere, publikum og den slags, men billeder med FIA's logo synligt var no-go, så jeg skulle venligst fjerne de relativt få billeder jeg havde af præmieoverrækkelser idet der foregår foran en væg der er overplastret med FIA logoer.
På samme måde kan det være du kan få nogle retningslinier af vedkommende der ejer rettighederne til det du vil lave, måske kan du få grønt lys til at bruge nogle af sekvenserne blot du fjerner de passager hvor navnet på firmaet bliver nævnt, hvem ved? De kan sige blankt nej til det hele, men du kan også være heldig de siger okay bare du holder dig til nogle bestemte restriktioner..
|
 |
Guests
Gæst
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:34 |
Ja det var måske en god ide. Skrive en mail og spørg om man må låne materiale til film. Tak for tippet strandvasker :D
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:39 |
Aspagilus wrote:
Jep, alle dem med deres amatør anmeldelser der bruger video eller billed materiale fra produkterne overtræder loven om ophavsret og det kan blive en MEGET dyr fornøjelse hvis de pågribes, for der gøres ingen forskel på om det kun er uddrag til en anmeldelse eller hele værket der spredes som en pirat kopi på nettet, dommen falder lige hårdt.
|
Nu strammer du den vist... Hvis du vil skrive en anmeldelse af en iPhone, må du ikke tage billedmateriale som Apple har produceret og gengive det (uden tilladelse). Men hvis du fotograferer din egen iPhone, eller et anmeldereksemplar som du har lånt af Apple, har du ophavsretten til billederne og må vise dem lige så tosset du vil. Derudover er der citatretten i ophavsretsloven som giver dig ret til at gengive en del af et værk, for eksempel i forbindelse med en anmeldelse. Det kunne være nogle passager fra en bog, hvis du skriver boganmeldelse. De fleste producenter, hvad enten det er film eller forbrugerelektronik, er interesseret i omtale, så der vil ofte være noget materiale som kan gengives (med tilladelse). At linke til YouTube videoer af trailers bør være relativt uproblematisk. Med YouTube's meget aggressive politik overfor mulige piratkopier, bør man specielt for filmtrailers kunne gå ud fra at de er uploadet med tilladelse.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Guests
Gæst
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:42 |
Okay, så det du siger er HVIS jeg har et kamera og filmer Dark Knight fra min tv skærm, vil det så være lovligt?
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:45 |
strandvasker wrote:
Jeg havde engang en masse formel 1 billeder liggende på en server, billederne var taget af folk jeg kendte og de var okay med det. En dag fik jeg en mail fra en advokat der varetog FIA's interesser som bad mig fjerne alle billeder der havde FIA's logo. Jeg forklarede at jeg ikke var ude i noget kommercielt, at jeg bare var en privatperson der holdt af at kigge på formel 1 billeder og spurgte om det betød at jeg slet ikke måtte have F1 billeder online. Han svarede tilbage at jeg gerne måtte have billeder af biler, kørere, publikum og den slags, men billeder med FIA's logo synligt var no-go, så jeg skulle venligst fjerne de relativt få billeder jeg havde af præmieoverrækkelser idet der foregår foran en væg der er overplastret med FIA logoer.
|
Du er blevet snydt af advokaten. Det afgørende er hvem der har ophavsretten til de billeder som du viser, og advokaten kan kun gøre indsigelse hvis han repræsenterer ophavsrethaver, hvilket ikke er tilfældet hvis billederne er taget af folk du kender (som du skriver). Hvis du på et offentligt tilgængeligt sted fotograferer FIAs logo (sammen med noget andet, for eksempel en præmieoverrækkelse) har du stadig ophavsretten til billedet. Der kan måske være nogle issues med varemærkeret, men det gælder kun ved kommerciel udnyttelse af billederne. Du kan ikke som privatperson krænke en varemærkeret.
Edited by JesperLund - 19-Juni-2010 at 01:01
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:51 |
MrCeecar wrote:
Okay, så det du siger er HVIS jeg har et kamera og filmer Dark Knight fra min tv skærm, vil det så være lovligt? |
Du må gerne filme, men du må ikke bruge kopien uden for din husstand, altså ikke noget med at vise den til andre eller smide på web. Hvis du tager et fotografi af Rådhuspladsen i København, har du ophavsretten til dette billede og må gøre hvad du vil med billedet. Det gælder også hvis nogen har stillet en storskærm op hvor der vises trailers af Dark Knight og denne storskærm kommer med på et hjørne af dit billede (så længe du ikke fotograferer denne storskærm direkte).
Edited by JesperLund - 19-Juni-2010 at 01:07
|
|
 |
Guests
Gæst
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:53 |
Når okay. :D
Hvad nu hvis jeg finder nogle billeder på google og mixer det sammen til en video og sætter den på youtube. Er det lovligt?
Sorry alle spørgsmålene, men vil rigtig gerne det her, men vil bare ikke gøre det ulovligt :/
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Posted: 19-Juni-2010 at 00:59 |
MrCeecar wrote:
Når okay. :D
Hvad nu hvis jeg finder nogle billeder på google og mixer det sammen til en video og sætter den på youtube. Er det lovligt?
Sorry alle spørgsmålene, men vil rigtig gerne det her, men vil bare ikke gøre det ulovligt :/ |
Nej, du redigerer andres værker (hvilket er ulovligt) og viser det nye værk til andre (hvilket er endnu mere ulovligt). Hvis du skal fremvise noget på web, skal du selv have lavet det (billeder, tekst, lyd) og dit eget værk må ikke være skabt ved at kopiere (fotografere) et andet værk. Eller... for at sige det helt præcist: du må ikke gøre det uden tilladelse. Hvis værket er udgivet under en Creative Common licens, vil du typisk have lov til at gøre det som du finder helt naturligt (rip, mix, burn). Det er der nogle filmværker som er, men ikke dem fra Hollywood.
|
|
 |