recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalt stereo setup
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Digitalt stereo setup

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
--
--

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bruger udmeldt 21 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalt stereo setup
    Posted: 02-Oktober-2013 at 16:15
Hej,

Jeg skal have sammensat et nyt stereo setup, som skal kunne modtage digital lyd fra
  • TV (Pana GT30, coaxial)
  • Apple TV 3 (toslink)
Umiddelbart hælder jeg mest til en af følgende sammensætninger:
  • NuForce DDA-100 med MA BX2 (evt. Dynaudio DM 2/6)
  • NAD D3020 med B&W DM685
  • Jeg har desuden haft kig på Rotel RA-11 som kunne drive par brugte XTZ 99.26 (såfremt jeg kan finde nogle!). Dette er dog noget over mit tænkte budget, så det er kun hvis lyden ville forbedres med længder, jeg vil vælge denne løsning.
Alternativt kunne jeg godt finde på at investere i en analog forstærker samt en DAC, hvis dette viser sig at være en bedre løsning.

Min musiksmag er centreret omkring rock og hip-hop, hvis det har nogen indflydelse på valg. Mit musikbibliotek er ved at blive konverteret til Apple Lossless.  

Jeg har et budget på ~7000 kr, er villig til at købe brugt (forudsat det er tæt på Aarhus/Viborg). Det skal bruges i et rum på ca. 13 kvm.

Jeg håber, at nogle vil komme med lidt feedback.

Mvh
Fabian

P.S. Før det bliver nævnt i posts, må jeg hellere sige at jeg har hørt de to første forslag hos forhandlere, men jeg synes at det er svært, at høre den store forskel, når det ikke er side-by-side sammenligning.

Back to Top
kloppern View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kloppern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 09:46
Jeg har ikke hørt alle de kombinationer du lister, men jeg har hørt nogle af dem.
Umiddelbart vil jeg være forsigtig med Nuforce DDA-100 sammen med MA højtalere. Både Nuforce og MA spiller til den lyse side, så især til hiphop tror jeg du vil savne noget bund. Mit indtryk af Nuforce var at den spiller en fremragende diskant - Jeg har sjældent hørt violiner bedre end på den. Omvendt er bassen en tand flad. Nuforce er pt også den flotteste forstærkere jeg endnu har set (hvis det har betydning).
B&W DM685 spiller omvendt temmelig mørkt og kan efter min mening godt blive lidt mudret, måske det er et godt match med Nad D3020 (jeg har ikke hørt denne). Hvis du kan finde et par B&W CM1 ville jeg nok overveje at strække budgettet, efter min mening spiller de bedre.
Jeg har hørt Rotel R 11 (dog ikke med XTZ højtalere). Den spiller rigtig godt, men jeg synes du får en del mere med R 12, som jeg husker den, så lidt mere liv og et større lydbillede.

Jeg tror et godt sted at starte, vil være at finde ud af om du skal have en digital forstærker eller en traditionel forstærker med en dac. Find 2 til 3 numre som du kender rigtig rigtig godt og gå ned i din hifibutik med din computer og lyt til forskellige setup. Tag dig god tid (jeg brugte 1-2 timer i de forskellige butikker, da jeg skulle have nyt setup). Nogle anlæg kan have en wow effekt, men bliver trættende at lytte til i længden, så tag dig god tid!

Back to Top
bruger udmeldt 21 View Drop Down
--
--

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bruger udmeldt 21 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 10:12
Hej Kloppern,

Mange tak for din gode feedback!

Jeg var i TapeConnection for at høre NuForce og MA, og jeg er helt enig i at det bliver meget lyst. På den anden side af gaden var HFK, hvor jeg kunne høre D3020 og DM685 som umiddelbart var et noget bedre match - måske jeg også skal høre D3020 med et par CM1. Jeg har overvejet en RA-12, men så går det lige pludselig hen og bliver et ret dyrt setup, set i forhold til det jeg havde tænkt mig.

Jeg har også fået anbefalet at gå efter en Wadia 151 som efter sigende skulle slå benene væk under både Rotel, NuForce og NAD. Da det er tyndt med forhandlere i Danmark, er det svært at komme til at høre den, så er der nogen som kan be-/afkræfte dens evner?
Back to Top
frugtkompot View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frugtkompot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 13:06
Prisforskellen på RA-11 og RA-12 taget i betragtning, så bør du dog overveje, om det ikke kunne betale sig at spare en måned eller to længere op for så at få den bedre løsning - som du sandsynligvis også bliver gladere for i længden og dermed undgår en opgradering / udskiftning længere nede af vejen.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Back to Top
Badsted View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Badsted Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:05
Jeg har købt Rotel RA-12 brugt efter at have kigget på både Surround Receivere og den omtalte NuForce DDA-100. Jeg havde inden da købt et par Dali Ikon 5 Mk 2 som lød helt fantastisk i butikken.

Men jeg kunne slet ikke få det nærvær frem i lyden, som jeg havde hørt i butikken. Først da jeg fik sat min Rotel RA-12 til blev der det samme indtryk af kontrol og nærvær, som jeg ønskede.

Så jeg kan kun bifalde frugtkompost's anbefaling om at vente lidt og så spare op til den lidt kraftigere RA-12.

Det eneste jeg savner er muligheden for at koble min PC til forstærkeren via USB, men det må klares med en DAC en dag...

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Back to Top
bruger udmeldt 21 View Drop Down
--
--

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bruger udmeldt 21 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:09
Mange tak for inputtet, Frugtkompot og Henrik! Det lader til, at jeg må væbne mig med tålmodighed (eller spinke og spare lidt ekstra) for at få fat i en RA-12. Kan det med PC'en ikke klares via dens BlueTooth dongle eller et Apple TV?
Back to Top
kloppern View Drop Down
Bruger
Bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kloppern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:14
Så kan du jo passende bruge tiden på at lytte :0)
Selvom jeg er helt enig i at Rotel Ra12 er en god forstærker, er det ikke sikkert at du synes det.

Jeg tror at det vil være givet godt ud, at starte med at finde nogle højtalere som du kan lide, og så efterfølgende finde en forstærker der passer til (måske vi her i forummet kan hjælpe dig med at finde noget brugt der minder om).
Og så køb for guds skyld det rigtige første gang! Det er øv at vente, og ja man kan altid få noget der er lidt bedre. Omvendt har jeg købt en forstærker til 5000 som jeg aldrig blev glad for, så jeg endte med at sælge den igen - det er dyrt!
Back to Top
Berdel View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Berdel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:16
Hvorfor ikke HK-3490?

Den har indbygget DAC. Jeg var selv meget tæt på at købe den og til den pris som man kan få den til nu virker det som et fund

Personligt ville jeg gå langt udenom bluetooth fordi den komprimerer lyden yderligere og forringer kvaliteten.

Airplay fra/til appletv vidersender det bare trådløst, så du kan afspille flac og apple lossless i 16bit med fuld bitrate.

Edited by Berdel - 04-Oktober-2013 at 14:19
Back to Top
Badsted View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Badsted Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:26
Originally posted by fabianbm fabianbm wrote:

Mange tak for inputtet, Frugtkompot og Henrik! Det lader til, at jeg må væbne mig med tålmodighed (eller spinke og spare lidt ekstra) for at få fat i en RA-12. Kan det med PC'en ikke klares via dens BlueTooth dongle eller et Apple TV?

Jeg var ikke tilfreds med lyden fra min ATV3, hvilket jeg senere fandt ud af skyldtes, at kvaliteten fra TDC Play var sølle 48 kbits. Men jeg syntes heller ikke, at det var så nemt at bruge, så derfor købte jeg en Sonos Connect i stedet... meget bedre, idet TDC Play så kører med 192 kbits. Jeg glæder mig til de hæver kvaliteten til 320 kbits, hvilket skulle ske senere på året.

USB indgangen kan kun bruges til at koble den tilhørende USB BT dongle. Ikke imponerende stabilt, når jeg kører det fra min PC eller iPhone, men min søns Windows Phone kører meget fint. Lydkvaliteten har jeg ikke taget mig tid til at finde ud af, da jeg ikke synes, det var tilstrækkelig brugervenligt (læs: WAF var for lav).

Desuden kan du kun afspille 'AAC (m4a), WAV, MP3, WMA (up to 48K 16bit)' fra front USB porten.

Men jeg har koblet min gamle Denon CD afspiller til via coax og hold da op, hvor det lyder godt :-)

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Back to Top
Badsted View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Badsted Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:29
Originally posted by Berdel Berdel wrote:

Airplay fra/til appletv vidersender det bare trådløst, så du kan afspille flac og apple lossless i 16bit med fuld bitrate.

AppleTV down- eller upsampler alt til 48 KHz.... Ikke at jeg nødvendigvis kan høre forskel, men det skal da nævnes....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Back to Top
Berdel View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Berdel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:31
Originally posted by Badsted Badsted wrote:

AppleTV down- eller upsampler alt til 48 KHz.... Ikke at jeg nødvendigvis kan høre forskel, men det skal da nævnes....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Sammenlignet med en bluetooth dongle fandt jeg det irrelevant. Men det er helt korrekt
Back to Top
Badsted View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Badsted Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2013 at 14:54
Originally posted by Berdel Berdel wrote:

Originally posted by Badsted Badsted wrote:

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Sammenlignet med en bluetooth dongle fandt jeg det irrelevant. Men det er helt korrekt

Nu undersøgte jeg det lige nærmere og det lader til at der ikke ændres på kvaliteten ved streaming med den bluetooth dongle. 

'RA-12 har et hav af ind og udgange. Der er fire almindelige linje-indgange til CD, tuner og lignende, og en pre out, så der kan sluttes en effektforstærker til. Hertil 2 sæt højtaler-udgange, som kan køres sammen eller hver for sig. Men de mest spændende tilslutningsmuligheder er RIAA indgangen, de digitale indgange, men ikke mindst USB indgangen på fronten, hvor der følger en Bluetooth 4.0 dongle med, så der kan streames trådløst med fuld opløsning! Og da donglen ikke er ”svejset” fast til apparatet, så kan man opgradere til nyere overførsels-medier i al fremtid, hvilket mange konkurrenter ikke kan.

Opsætning af streaming er simpelthen så let, at de fleste andre i branchen burde kigge med her. Tænd forstærkeren, vælg USB indgangen, og sæt Bluetooth donglen i. Forstærkeren klarer selv resten. Herefter aktiverer man Bluetooth på sin mobile enhed, det være sig mobiltelefoner, iPad eller bærbare computere. Denne enhed er fuldstændig ligeglad med om der er et lille æble på eller ej. Windows og Android er også velkommen her! Herefter vælges Rotels dongle i oversigten over tilgængelige enheder, og så kan der spilles musik. Helt fantastisk enkelt!'

Et andet sted står der at den anvender Bluetooth 3.0, så jeg ved snart ikke. 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.