recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > Netværk
  New Posts New Posts RSS Feed - NAS løsning fil/backup service
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

NAS løsning fil/backup service

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
claus_jac View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-August-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 5570
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote claus_jac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2018 at 19:39
@Ole!

1-HDD NAS i virksomheden og en anden 1-HDD på en anden lokation 

Back to Top
0leDK View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 18-Januar-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1213
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 0leDK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2018 at 19:52
Ja jeg ville nok min. Vælge 2 HDD, gerne 3 så der evt kan køres data scrup.

At ringe til en professionel er desværre ikke altid lig med en god løsning.
Mange kigger på hvor de har bedst dækningsbidrag.

Back to Top
OnkelF View Drop Down
Ny bruger
Ny bruger


Joined: 05-Januar-2018
Location: Nyborg
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OnkelF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2018 at 22:01
Vælg noget backup med versions-styring. 1:1 er ikke godt, hvis man bliver ramt af ransomware. Hvis al backup er krypteret, bliver du ikke populær.
Du kan eventuelt vælge, at NAS til NAS er envejs, altså at alle data kopieres til ny version på backup-site. Det kræver god plads på backup-site, men sikrer også, at du altid har flere (mange) kopier på backup NAS.
Hvis du f.eks benytter Amazon S3 som backup-site, kan du specificere hvor mange kopier, du ønsker dine data gemt i. Er du nærig, er du ikke professionel. S3 har den fordel, at alle filer ligger i fuld version, altså ikke i bider baseret på tidligere backup.
Mange andre backup-typer sikrer 100% i 1 kopi. Det gør din løsning nødvendigvis ikke. Tænk over det. Og tænk over, om  backup reelt er en backup ad tata krypteret med ransomware. Altså du behøver data i flere versioner, f.eks. 5 styk (over 5 dage,) for at sikre mod ransomware.

Egen erfaring taler for, at spare på backup, er ris til egen røv. Det vil altid gå galt, fordi man ikke kan forudse alt.
Et firma med 10 personer har per definition råd til mere end dropbox, og firmaet vil lukke i tilfælde af datatab.

Det kan vise sig, at Office 365, Onedrive, og Sharepoint alligevel var det billigste, som nørden og bogholderen valgte det fra. 

Du kan baseret alt på file shares, men brugeren bruger alligevel DropBox til data.
Se realistisk på online-tjenester og om brugerne kan finde ud af det, som du finder på.

/Frank



Edited by OnkelF - 05-Januar-2018 at 22:11
Back to Top
strandvasker View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 30-September-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote strandvasker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januar-2018 at 23:27
Originally posted by 0leDK 0leDK wrote:

kan Være de bruger andre systemer til de vigtige opgaver, de har jo også en hostet Exchange og måske nav i cloud eller lign. men det er kun gæt. Trådstarter skriver at det ikke gør noget at det er nede et par dage. Jeg forholder mig bare til spørgsmålet.
Ole, jeg har ikke det fjerneste problem med at du svarer det du gør, mit indlæg var rettet mod at kukstern forsøger at rådgive et firma på et useriøst plan.

Originally posted by kukstern kukstern wrote:

Lad mig lige høre hvor mange firmaer du kender der har ansat 10 mand fra dag 1, og samtidig tog fat i et konsulent hus med det samme, som skulle opsætte en backup-løsning for kun en begrænset mængde dokumenter. Snakker vi 8-10k for en konsulent pr. dag (certificeret er det nok 1500 kr. i timen) + licenser, og så skulle de vel oven i købet også have en server/domain løsning?? Hvor mange nystartede firmaer hiver lige det ud i en opstartsfase, som man reelt set ikke ved om nogensinde bliver en succes - jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.
Jeg har ikke udtalt mig om firmaet er nyt eller gammelt, jeg kender ikke firmaet, jeg tillader mig blot at antage, at med 10 mand på lønningslisten er det næppe helt ligegyldigt om deres data er sikre eller ej.

Originally posted by kukstern kukstern wrote:

Kunne det tænkes at firmaet er vokset, og man så derefter begynder at fokusere på en mere automatisk backup løsning? Alle deres vigtige værktøjer er hosted som jeg også skriver, men de har jo godt nok heller ikke nogen redundant internetforbindelse, så det er selvfølgelig endnu en ting de så skal have.
Igen skyder du mig noget i skoene jeg ikke har udtalt mig om.

Originally posted by kukstern kukstern wrote:

Det er ikke en amatør der sidder med det. Jeg arbejder selv med IT, men har bare ingen større erfaring med backup-løsninger, så derfor spørger jeg ind til eventuelle løsninger.
Beklager, det kan godt være du tjener dine penge i IT verden, men det er altså amatøragtigt at rådgive om løsninger du ikke har forstand på og søge hjælp i et fritidsforum som recordere.dk.

Et af kendetegnene ved professionel opførsel er at vide hvad man skal rådgive om og hvad man bør overlade til andre - det er ikke noget jeg siger for at fornærme din person, jeg siger det for at beskytte det firma der tror de får fornuftig rådgivning af dig.

Er firmaet tjent med at have et par nasbokse stående hvis de fx. bliver ofre for ransomware som onkelf snakker om?

Med 10 ansatte, vand, varme, husleje, forsikringer osv. gætter jeg på at firmaet har udgifter for noget der mindst ligner 15-20.000 om dagen. Tilsvarende er overskuddet måske en 2-3.000 om dagen, det svarer til et overskud på en million på årsbasis. 1-2 dages nedbrud og det tager en lille måned at tjene det tabte hjem igen. 

Opfør dig professionelt og fortæl dem at du ikke ved nok om emnet til at give dem værdifuld rådgivning. Hvis de alligevel insisterer på at du skal finde en løsning til dem, så kan du gøre det med ren samvittighed, men lad for guds skyld være med at lade dem tro du har styr på noget som du ikke helt har styr på.
Back to Top
skandshus View Drop Down
Super bruger
Super bruger


Joined: 01-November-2010
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skandshus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januar-2018 at 15:05
Originally posted by kukstern kukstern wrote:

Jeg ved godt dette er et forum for private, men der er alligevel noget best practice og erfaring i gruppen, som sagtens kan bruges. De skal ikke bruge den helt store forkromede løsning. Det er udelukkende dokumenter der skal sikres.
De bruger ikke office365, og kommer heller ikke lige til det. Jeg er så lidt i tvivl om hvad du mener med at data forbliver i Europa??
Jeg kan sige deres hosted Exchange ligger i UK, og det giver ikke nogle problem.


Det kunne jo tænkes at der var en GDPR der havde en mening om hvor dataen er henne? :)


Back to Top
claus_jac View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-August-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 5570
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote claus_jac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Januar-2018 at 16:52
Skandshus - du mener en DPO? (data protection officer) - det er selve forordningen der hedder GDPR :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.