recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Lydniveau
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedLydniveau

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
strandvasker View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 30-September-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2412
Direct Link To This Post Posted: 27-April-2011 at 23:36
Originally posted by TommyBoy TommyBoy wrote:

har du prøvet at sidde 4 m fra et tromme sæt i fuld funktion ?
DET er virkeligheden !! og hjemme i stuen skruer man så ned for virkelighedens niveau
så man ikke får høre skader.
PS: er gammel trommeslager :-)


Du må have lange arme når du kan være trommeslager 4 meter fra trommesættet.. Wink
Back to Top
Fanastril View Drop Down
Bruger
Bruger
Avatar

Joined: 28-November-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 246
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 08:11
Det er vel tilstrækkelig med lange trommestikker...
Back to Top
p.las View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-November-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4156
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 09:26
....og lange ben
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 10:04
Originally posted by strandvasker strandvasker wrote:


Du må have lange arme når du kan være trommeslager 4 meter fra trommesættet.. Wink
 
Det lykkedes mig at finde et gammelt billede af Tommyboy fra hans dage som trommeslager:
 
Back to Top
p.las View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-November-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4156
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 10:53
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Originally posted by strandvasker strandvasker wrote:


Du må have lange arme når du kan være trommeslager 4 meter fra trommesættet.. Wink

 

Det lykkedes mig at finde et gammelt billede af Tommyboy fra hans dage som trommeslager:

 



lad det være en opfordring til , at få ansigter på brugerne i dette forum .
Back to Top
opzouten View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 15-April-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 907
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:13
Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. 

Øret kan håndtere 120 dB's dynamik (og formentlig også mere, men så begynder det at gøre ondt), så det er ikke der problemet ligger. Omkring transienter, så har opererer man med begrebet temporal integration. Dvs hvor hurtigt øret kan nå at opfatte energien i et signal.

"The perception of loudness needs some time to build up. This means that short duration sounds 
(less than one second) are perceived as less loud than the same sound with longer duration. The 
growth of loudness as a function of duration is called temporal integration. The growth 
resembles the exponential growth of a time constant. It has been shown that the time constant is 
about 100 ms. 
Short sounds - like a pistol shot, fireworks, handclap, etc. - are perceived as weak sounds 
although their peak sound pressure levels may be well above 150 dB SPL. This is one of the 
reasons why impulsive sounds generally are more dangerous than other sounds. " (citat fra http://server.elektro.dtu.dk/ftp/tp/Lecture%20notes/Ear-Hearing-and-Speech_2004.pdf)

Omkring afstandreglen (6 dB fald ved halvering) så gælder den kun for en punktkilde i frit felt. I et rum vil den gælde i en hvis afstand fra kilden (helt tæt på gælder den heller ikke), jo længere væk man kommer fra kilden, desto mere vil lydfeltet være diffust, hvilket betyder at trykket er konstant. I den sammenhæng fremkommer begrebet kritisk afstand, som beskriver det punkt hvor den direkte lyd har samme niveau, som den reflekterede. Den kritiske afstand kan udregnes hvis man kender rummets efterklangstid, volumen etc. 

Som nævnt i tråden omkring target-curves, så er øret mindre følsomt for bas og diskant ved lavere volumen, hvorfor al musik vil lyde bedre/mere fyldigt ved højere volumen. Hvilket også er årsagen til at man kan finde en såkald loudness knap på nogle forstærkere. 

Mht at bruge en iPhone til lydmålinger skal den absolutte værdi nok tages med et gran salt. Det kan dog sagtens bruges til relative målinger, fx om to kanaler spiller samme niveau etc. For at det kan bruges til noget kræver det en kalibrering. 
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:38
Originally posted by opzouten opzouten wrote:

Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. 
 
Jeg mener nu ikke at det er det teoretisk maksimale dynamikområde på 96 dB der er årsagen til dynamik-komprimering. Som regel vil man komprimere til måske 30 dB dynamik (i en GOD indspilning!). Og man kan jo sagtens levere 120 dB lydtryk hvis man vil, selvom dynamikområdet er 96 dB. Du vil så have et teoretisk støjgulv på 24 dB, og det er lavt nok til så godt som alle situationer. Hvis man "kun" komprimerede til 96 dB dynamik, så ville du stadig have dét problem at du ikke ville kunne høre de stille passager, mens du ville blive blæst væk af de kraftige passager.
Back to Top
mkirkelund View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Januar-2008
Location: 2635 Ishøj
Status: Offline
Points: 2358
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:42
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Originally posted by opzouten opzouten wrote:

Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. 
 
Jeg mener nu ikke at det er det teoretisk maksimale dynamikområde på 96 dB der er årsagen til dynamik-komprimering. Som regel vil man komprimere til måske 30 dB dynamik (i en GOD indspilning!). Og man kan jo sagtens levere 120 dB lydtryk hvis man vil, selvom dynamikområdet er 96 dB. Du vil så have et teoretisk støjgulv på 24 dB, og det er lavt nok til så godt som alle situationer. Hvis man "kun" komprimerede til 96 dB dynamik, så ville du stadig have dét problem at du ikke ville kunne høre de stille passager, mens du ville blive blæst væk af de kraftige passager.
Jeg prøver i hærdigt at bearbejde det du skriver, men hvad menes helt præcist med dynamik område? Hvor stor ud sving som kan være eller hvordan?
 
Vh. Michael som følger meget insteresseret med på sidelinjen i disse tråde.Clap
Back to Top
dreamz View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 23-Februar-2008
Status: Offline
Points: 857
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:52
Originally posted by opzouten opzouten wrote:

Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. 

Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?

EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Embarrassed


Edited by dreamz - 28-April-2011 at 11:58
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:56
Originally posted by mkirkelund mkirkelund wrote:

Jeg prøver i hærdigt at bearbejde det du skriver, men hvad menes helt præcist med dynamik område? Hvor stor ud sving som kan være eller hvordan?
 
Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.
 
I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.
 
Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt.
 
Jeg kan iøvrigt lige tilføje at sidst jeg undersøgte det, så var radiostationen The Voice komprimeret til max 6 dB. Mange nye CD-udgivelser ligger i omegnen af 10-12 dB dynamik.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 11:56
Originally posted by dreamz dreamz wrote:


Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?
 
Lige præcis.
Back to Top
TommyBoy View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-Maj-2010
Location: Denmark Balleru
Status: Offline
Points: 722
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 12:10
hehe ja det ligner mig godt i mine gamle dage, animal er sku cool..
 
>og én eller anden hifi-tosse så vil fortælle én at det SKAL lyde anstrengt når der tæskes på en >lilletromme, så er det jeg får dén tanke at nogle hifi-entusiaster kommer for lidt ud.
 
Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes
 
PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-)
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.