recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Lydniveau
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedLydniveau

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 13:16
Originally posted by TommyBoy TommyBoy wrote:

 
Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes
 
Dét tror jeg heller ikke. En god ven af mig er trommeslager, og jeg har bl.a. derfor hørt "ikke-forstærkede" trommer ret ofte (selv om jeg ikke selv er musiker). Og jeg bruger bl.a. realisme-følelsen af et trommesæt som min reference for et anlægs gengivelse. Eksempelvis evnen til at gengive et bækken "metallisk", men uden at være skærende og hård på den "forkerte" måde, er noget der er ekstremt svært at opnå.
 
Originally posted by TommyBoy TommyBoy wrote:

PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-)
 
Det er ikke ment som en sammenblanding, hvis det er mig du mener. Jeg siger jo netop at dynamik og opløsning IKKE hænger sammen.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 13:22
Originally posted by dreamz dreamz wrote:


Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?

EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Embarrassed
 
For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.
 
Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien).
Back to Top
dreamz View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 23-Februar-2008
Status: Offline
Points: 857
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 15:08
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Originally posted by dreamz dreamz wrote:


Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?

EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. Embarrassed
 
For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.
 
Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien).

OK; tak for opklaringen.
Back to Top
opzouten View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 15-April-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 907
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 18:41
Helt præcist så er det 

20*log10(2^bits)

dvs

20*log10(2^16) = 96,33 dB

20*log10(2^24) = 144,49 dB
Back to Top
strandvasker View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 30-September-2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2412
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 19:00
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.
 
I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.
 
Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt.


Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue.. LOL
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Joined: 04-Marts-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11218
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 20:02
Originally posted by strandvasker strandvasker wrote:

Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue.. LOL
 
Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken. De 144 dB er mere en følgevirkning, end et argument i sig selv (selvom det bliver brugt flittigt i markedsføringen).
Back to Top
Fanastril View Drop Down
Bruger
Bruger
Avatar

Joined: 28-November-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 246
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 21:03
Originally posted by Otto J Otto J wrote:


Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken.


Hvornår begyndte folk at ønske dette? Er det ikke mer et rent markedsførings-jippo?
Back to Top
TommyBoy View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-Maj-2010
Location: Denmark Balleru
Status: Offline
Points: 722
Direct Link To This Post Posted: 28-April-2011 at 22:05
Det er ikke CD skiven og dens bits der er svageste led (normalt)
det kan godt være at samplings frekvensen er lidt i den lave ende,
men det var et valg man gjorde for at få mest tid på skiven,
dette betyder at alle overtoner skæres væk, begrundelsen for dette er man ingen kan høre dem,
et bækken eller bare det at raske med jeres nøgler levere overtoner over 50kHz
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Back to Top
***7*** View Drop Down
Bruger
Bruger
Avatar

Joined: 02-April-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 108
Direct Link To This Post Posted: 30-April-2011 at 16:25
Originally posted by Otto J Otto J wrote:

Oplevelsen af lydtryk er ifølge mine erfaringer ekstremt afhængigt af rummets akustik. Hvis man oplever at lyden bliver mere hård og anstrengende når man skruer op, så er det i 9 ud af 10 tilfælde på grund af en for hård akustik (forudsat at selve anlægget ikke er direkte ringe).
 
At definere et bestemt lydniveau som mit foretrukne er temmeligt svært, specielt når vi taler om musik. Udgivelserne er meget forskellige, og der kan være 20 dB forskel på hvad jeg oplever som det "rigtige" niveau for et givent stykke musik.
 
100% enig. De skiver jeg hørte på "mit" anlæg i Hifiklubben kørte på 1/3 af forstærkerens styrke og lød pisse godt.
 
I min stue kan jeg ikke skrue længere op end 1/4 uden det bliver anstrengende. Akustik er langt vigtigere end de fleste aner, og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
Back to Top
TommyBoy View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 06-Maj-2010
Location: Denmark Balleru
Status: Offline
Points: 722
Direct Link To This Post Posted: 30-April-2011 at 22:32
>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
 
se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Back to Top
dreamz View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 23-Februar-2008
Status: Offline
Points: 857
Direct Link To This Post Posted: 30-April-2011 at 22:42
Originally posted by TommyBoy TommyBoy wrote:

>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
 
se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling

Også enig, og det er vel også den erkendelse, man nå frem til efter at have hørt hifi i en del år. Men det er alt andet lige sjovere (og nemmere) at jagte en ny forstærker eller nye højttalere end at beklæde loft og vægge med alle mulige udefinerbare dæmpende materialer. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.