|
Lyngdorf: Ingen hi-res på streaming eller radio - |
Post Reply ![]() |
Page <1234 8> |
Author | ||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Joined: 05-Oktober-2003 Location: Denmark Status: Offline Points: 15694 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der opstod tvivl om Peter Lyngdorf var blevet citeret korrekt i artiklen hos Gramex. Der var angiveligt nogle udsagn som kom til at fremstå anderledes end tilsigtet. Så vi har aftalt at mødes med ham, for at høre mere om hele projektet for bedre lyd. Derefter skal vi nok vende tilbage med en opdateret artikel ![]() /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 02-Januar-2012 Location: Bramming Status: Offline Points: 1154 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
God stil
![]() |
||
![]() |
||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Joined: 05-November-2009 Status: Offline Points: 1977 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var ikke den forringede kvalitet på frekvensbåndet og DAB jeg henviste til, men derimod at radiostationerne, specielt lokal radioer komprimerer lyden for at få det til at virke så "højt" som muligt. De ændrer og smadrer musikken på en måde som musikindustrien selv er blevet kritiseret for at medvirke til. Man kan eventuelt søge "the Loudness war" på youtube, hvis man ikke ved hvad komprimeringen betyder. Som jeg opfatter Lyngdorf, så siger han egentlig bare, at radiostationerne ikke skal have mulighed for at spille højkvalitetsversionerne, fordi de aktivt ændrer lyden så den lyd der spilles i æteren er udtryk for det stik modsatte af hvad der var intentionen i højkvalitetsversionen. Med andre ord mener han at de gode indspilninger alligevel kommer til at lyde dårligt når de spilles i radioen, og derfor skal de ikke have mulighed for at hævde de sender høj lydkvalitet ud i æteren. Prøv at forestille dig en studievært på en hvilken som helst reklame finansieret radiokanal føre sig frem med at "nu kommer der sku' en HQ-indspilning", hvorefter du får lov til at lytte til et komprimeringsvoldtaget musikstykke med 105db white noise med et fuldstændigt fravær af dynamic. |
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Joined: 24-Oktober-2007 Location: Hillerød, DK Status: Offline Points: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kender skam godt til loudness war. Det er den største grund til, at jeg samler på vinyler i dag.
Og jeg er helt med på, at radiostationerne gør som du siger. Min pointe er mere, at det jo bare er en ekstra omkostning, hvis produktionsselskaberne skal til at lave en ekstra loudness version til radioerne. Og de brokker sig jo over, at de ikke tjener nok i forvejen. Og så forstår jeg slet ikke pointen i, at de skal sende forringede versioner til streaming? De komprimerer jo ikke lyden i den forstand vi snakker om. De komprimerer til MP3/AAC, men det er jo ikke det samme. Der kan man stadig beholde dynamikken. Og en tjeneste som WiMP Hifi (og snart Deezer Elite) betaler man sgu for, at få musikken i CD kvalitet. Så vil jeg da ikke finde mig i, at de giver mig forringede versioner (jeg har netop WiMP Hifi).
|
||
![]() |
||
Tweaky ![]() Guld medlem ![]() Joined: 27-September-2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 630 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er jo ikke alt på Wimp Hi-Fi der har helt samme niveau som på en CD.
Nogle kunstnere vælger faktisk allerede nu at leverer i ringere kvalitet til online-tjenester fordi de mener at cd'en eller vinylen den bedste måde at opnå ordentlig lydkvalitet. Ellers har du ret i at det med omkostningerne. Men man kunne jo blot lave en enkelt indspilning i studiet og så drøne mp3 udgaven gennem en kompressor. Det behøver jo ikke koste to gange studietid. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Joined: 24-Oktober-2007 Location: Hillerød, DK Status: Offline Points: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har ikke hørt om, at nogle allerede nu, sender ringere kvalitet til streaming? Men det er rigtigt, at mange sender deres elendige remasters, som netop har fået en ordentlig tur i kompressionsmaskinen. Og det er virkelig noget lårt! :(
|
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Joined: 23-Juli-2013 Status: Offline Points: 570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er der ikke nogen der kan forklare hvad godt der skulle komme ud af at levere et ringere produkt til streamingtjenesterne? Det er jo for fanden det folk lytter til. Jeg kan slet ikke komme i tanke om en eneste positiv effekt af det. Prøv at forestille jer hvis hvis det nu var video han talte om. Så ville argumentet være at DR, HBO og Netflix m.fl. skulle have dårligere kildemateriale end det de får i forvejen så der derved blev større kvalitets-afstand til blu-ray. Hvad skal det dog hjælpe? Hverken BD eller CD bliver da bedre af at man gør noget andet dårligere.
Hvorfor ikke arbejde for at alle får så godt et udgangspunkt som muligt i stedet for at lave noget kunstigt dårligere en det kunne være så noget andet kan fremstå relativt bedre.. |
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Joined: 23-Juli-2013 Status: Offline Points: 570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det har jeg aldrig hørt om. Hvilke kunstnere gør det? og igen, hvad er formålet? CDen bliver da ikke bedre af at man bevidst gør streamingversionen dårlig. Edited by dpny - 13-September-2014 at 15:25 |
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Joined: 05-Oktober-2003 Location: Denmark Status: Offline Points: 15694 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
WiMP havde faktisk udfordringer med at skaffe musikken i CD-kvalitet, netop af den årsag. At de versioner der var tilgængelig for streaming allerede var komprimeret. Men derfor skabte de bagkataloget til WiMP HiFi selv, på den "gammeldags" måde. Hyrede et lydstudie i Norge til at "rippe" CD'er. Så hvis der ligger noget på WiMP HiFi der er dårligere end CD, må det næsten skyldes andre forhold. En dårlig CD-indspilning el.lign. /Lars Edited by Lars - 13-September-2014 at 15:46 |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Joined: 05-Oktober-2003 Location: Denmark Status: Offline Points: 15694 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er fordi musikken historisk set er udleveret komprimeret (MP3 el.lign) til streaming-tjenesterne. Da WiMP skulle lave WiMP HiFi kunne de slet ikke skaffe musikken i digital version i CD-kvalitet, og endte med at "rippe" CD'er selv. /Lars Edited by Lars - 13-September-2014 at 15:43 |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Joined: 23-Juli-2013 Status: Offline Points: 570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nej. Det er ikke mp3 komprimering (bit komprimering) han taler om. Han taler om dynamisk kompression, der får et givent stykke musik til at lyde højere (og dårligere). Deraf navnet "Nordic Dynamic". Citat fra gramex artiklen som jeg linkede til på side 1. "Hvad er forskellen helt præcist på de to versioner? – I den kategori, vi kalder Nordic Dynamic, bruger vi volumenknappen på anlægget, hvis vi vil spille højere, forklarer Peter Lyngdorf med et spøgefuldt smil, som om han ved, at svaret kræver en uddybning. Hvad gør man da ellers? – På de fleste indspilninger i dag foretager man det, man kalder dynamisk kompression. Det gør, at musikken kommer til at lyde højere, uden at man skal flytte på volumenknappen, forklarer han. Så det er lydstyrken, der er synderen? – Det er den dynamiske kompression, der er synderen. Samtlige musikere og folk, der producerer musik i dag, er underlagt de betingelser, som er mere eller mindre defineret af dét, man kalder loudness war – altså lydkrigen – hvor man hele tiden har øget niveauet på indspilninger til et højere og højere gennemsnitsniveau. Det har man gjort, for at ens musik skulle lyde mindst lige så højt som alle de andres musik – og helst højere, forklarer Peter Lyngdorf." Det svarer heller ikke på det jeg spurgte om: Hvad skulle det gavne at de tjenester som er mest brugt ikke må få adgang til de bedste versioner af et stykke musik. Det kan da ikke komme til at betyde andet end at flere kommer til at høre på noget skrammel. Hvad er der godt ved det?Edited by dpny - 13-September-2014 at 16:13 |
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Joined: 05-Oktober-2003 Location: Denmark Status: Offline Points: 15694 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var dit specifikke spørgsmål jeg svarede på, altså hvorfor at den udgave der er til rådighed for streaming ikke nødvendigvis er samme kvalitet som CD. Det er rigtigt at Lyngdorf taler om dynamik-komprimering på primært radio. /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 8> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |