Print Page | Close Window

Garanti efter firmware opdatering

Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Generelle emner
Forum Name: PC hardware & software
Forum Description: Hardware & software, men ikke HTPC
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10919
Printed Date: 07-Juni-2025 at 00:41
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com


Topic: Garanti efter firmware opdatering
Posted By: mcdanish
Subject: Garanti efter firmware opdatering
Date Posted: 02-April-2006 at 23:05
Hej Alle. Er der nogen der har noget på skrift omkring opdatering af firmware kontra garanti, for AZOmedia skriver på deres hjemmeside; "Kunder som har kompatibilitetsproblemer skal først hente og prøve den nyeste firmware til sin brænder, som kan findes på producentens hjemmeside." EMail fra samme firma da min Pioneer ikke ville brænde og jeg ville benytte min garanti: "Vi vil dog gøre opmærksom på, at hvis firmwaren er blevet opgraderet er enhver garanti for din brænder bortfaldet, så at vi ikke kan yde service, hvis dette er tilfældet." Snak LIGE om kundeservice, der kan hverken QXL eller Nierle fandme være med. Men de får ikke lov til at slippe afsted med det, jeg vil høre om andre har lignende erfaringer og hvordan I i givet fald har håndteret det, hvem I kontaktede osv.
Hilsen Benny



Replies:
Posted By: HeartWare
Date Posted: 03-April-2006 at 07:27
IANAL, men jeg vil mene, at hvis producenten SELV lægger en firmware ud til offentlig download for at man skal kunne opdatere, så kan de ikke frasige sig garantien bare fordi en kunde gør brug af den mulighed...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Posted By: Lars
Date Posted: 03-April-2006 at 16:22

Hej Alle

Ja, forskellen må vel ligge i om det er en officiel eller en uofficiel firmware.

Hvis det er en officiel firmware som ligger til fri download, må reklamationsretten også gælde efter installationen.

Hvis det er en uofficiel (evt. hacket) firmware, så bortfalder reklamationsretten sædvaneligvis i det øjeblik den er installeret.

En gråzone er recorderne. For selvom det er en almindelig DVD-brænder der sidder indeni, så har man formentlig ikke lov til at opdatere firmwaren i selve drevet. For så har man modificeret et apparat solgt og supporteret som en komplet enhed.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Posted By: mcdanish
Date Posted: 12-April-2006 at 21:12
Det ER skam en officiel firmware fra Pioneer's hjemmeside, jeg vil ikke røre de hackede.... dem kan man nemlig alligevel ikke få til Pioneer så vidt jeg ved ;=)) Men nu siger AZOMedia at jeg da bare kan sende min brænder ind men at de ikke kan garantere at DERES leverandør kan tage den på garantien, hvortil jeg måtte fortælle dem at jeg da er fløjtende hvad DE gør eller ikke gør med hensyn til deres leverandør, men de ville ikke andet end sige jeg da kunne prøve at sende den ind og så måtte de se hvad deres leverandør gjorde. Yeah right, jeg vil æde snus på at de så sender mig en regning der sikkert er dobblet så stor som den nye BenQ kostede. Jeg bliver fandme så muggen når firmaer ikke lever op til forpligtelser. De indrømmede endda at det MÅSKE kunne være smuttet at den seddel de normalt vedlægger brænderen ikke var med min men så skulle jeg jo være opmærksom på at det program man bruger til at flashe med gør opmærksom på at garantien bortfalder. DET står der IKKE, der står at den KAN bortfalde hvilket gør en væsentlig forsel i MINE øjne, men ikke i sko-AZOMedia som jeg jo som I nok kan gætte handler i mere.   


Posted By: Ole
Date Posted: 12-April-2006 at 22:01
Originally posted by Lars Lars wrote:

Hej Alle

Ja, forskellen må vel ligge i om det er en officiel eller en uofficiel firmware.

Hvis det er en officiel firmware som ligger til fri download, må reklamationsretten også gælde efter installationen.

Hvis det er en uofficiel (evt. hacket) firmware, så bortfalder reklamationsretten sædvaneligvis i det øjeblik den er installeret.

En gråzone er recorderne. For selvom det er en almindelig DVD-brænder der sidder indeni, så har man formentlig ikke lov til at opdatere firmwaren i selve drevet. For så har man modificeret et apparat solgt og supporteret som en komplet enhed.

  /Lars

Jeg er ikke helt enig.

Grundlæggende, så er der 2 års reklamationsret.

Reklamation er ikke det samme som garanti.

Reklamation betyder, at du kan reklamere over en vare, hvis den går i stykker, og det skyldes den stand varen var i da du købte den.
Det gælder principielt uanset om du har hældt cola i apparatet.

De første 6 måneder gælder "formodningsreglen", som kort sagt går ud på, at hvis varen går i stykker i løbet at de første 6 måneder, så må det formodes, at den var i stykker da du købte varen.

-Undtagelsen er hvis butikken kan bevise, at varen er gået i stykker ved forkert brug. (Derfor kun principielt mht. cola)

Hvis du har installeret ny firmware, så skal butikken altså bevise, at det er fordi du har installeret firmwaren forkert, hvis de skal slippe ud af reklamationsretten. -Og det vil umiddelbart være svært, hvis det er original firmware.

-Efter de 6 måneder er det omvendt dig der skal bevise, at varen var i stykker da du købte den.

Originally posted by mcdanish mcdanish wrote:

Yeah right, jeg vil æde snus på at de så sender mig en regning der sikkert er dobblet så stor som den nye BenQ kostede. Jeg bliver fandme så muggen når firmaer ikke lever op til forpligtelser.

Jeg kender fuldstændigt følelsen. Man er sikker på, at de tager r*ven på een allerede inden man sender varen ind.

Men du har retten på din side (især, hvis brænderen er under 6 mdr.) så er spørgsmålet bare om du magter at kæmpe en lang sej kamp med dem om det...

...Ole



-------------
Moderator, recordere.dk



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net