Spikes og trægulv?
Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Visnings- og lytte-udstyr
Forum Name: Hi-Fi
Forum Description: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=129777
Printed Date: 24-Maj-2025 at 07:11 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: Spikes og trægulv?
Posted By: Rasmusj11
Subject: Spikes og trægulv?
Date Posted: 26-Januar-2014 at 09:45
Hvad gør folk uden at ødelægge gulvet? der fulgte også nogen runde gummi "spikes" med til mine højtalere?
|
Replies:
Posted By: Skodman
Date Posted: 26-Januar-2014 at 09:51
Jeg har lagt en 50 øre under hver spike.
|
Posted By: Dichael
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:00
Det har jeg aldrig fattet logikken i........
Ideen med spikes var oprindelig, at man skulle have en stærk "forbindelse" mellem højttaler og "undergrunden", så man dermed kunne lede energi bort fra højttaleren, ikke? Hvis man så tager en mønt, og placerer den under spiken.....jammen så fjerner man muligheden for, at energien kan løbe fra højttaleren og væk......den vil, så at sige, løbe tilbage til højttaleren
I min optik kan man lige så godt bruge almindelige fødder og slippe for besværet.
For mange år siden lavede Pierre Lurne og Gryphon nogle standere til grammofoner, hvor man havde tre ben. De to af benene var med almindelige fødder, men det tredie havde en spike. Dermed havde man eet, veldifineret punkt, hvor energi kunne løbe væk.
Jeg anerkender 100%, at det ser fedt ud med spikes!
Eller er det bare mig
Mvh. Michael
|
Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:16
Hvilket trægulv? Flydende på betondæk, eller gulv på strøer. Hvis sidstnævnte, er en total afkobling et must. Gøres mest effektivt med en betonflise som underlag.
Når gulvet ikke "spiller med" opleves en mere stram og veldefineret basgengivelse, og mellemtone/diskant kommer også til at lyde bedre.
|
Posted By: Dichael
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:26
Enig.
Men så behøver man heller ikke en mønt
|
Posted By: Rasmusj11
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:29
Kampus wrote:
Hvilket trægulv? Flydende på betondæk, eller gulv på strøer. Hvis sidstnævnte, er en total afkobling et must. Gøres mest effektivt med en betonflise som underlag.
Når gulvet ikke "spiller med" opleves en mere stram og veldefineret basgengivelse, og mellemtone/diskant kommer også til at lyde bedre. |
Ja det ved jeg sgu ikke.. Det er en gammel lejlighed inde i århus c, hvis du kan give dig en ide om hvad det er ??
Et lille tillægs spørgsmål : Det er b&W cm9, hvor der medfølger en fod hvor spikes monteres, dvs der ikke er plads til at montere spikes uden foden. Og imo er den fod sgu ikke pæn.. Hvad kan man gøre der, uden at skulle til at bore i højtaleren? eller er der noget jeg har overset
|
Posted By: Rasmusj11
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:29
Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-Januar-2014 at 10:38
Gamle lejligheder er værst! Her synger gulvet ihvertfald med og lyden passerer let etageadskillelsen til stor gene for over og underbo. Gulvene ligger på træbjælkelag, så her vil jeg smide en betonflise under hver højttaler. Og så er fødderne under højttalerne mindre vigtige. Hvis gulvene skal skånes, kan der lægges en korkflise mellem.
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 26-Januar-2014 at 11:08
Dichael wrote:
Det har jeg aldrig fattet logikken i........
Ideen med spikes var oprindelig, at man skulle have en stærk "forbindelse" mellem højttaler og "undergrunden", så man dermed kunne lede energi bort fra højttaleren, ikke? |
Nej, det er misforstået. Pointen er at skabe en meget lille kontaktflade, og derved skabe et større tryk (mere vægt per areal). Derved står højttaleren mere stabilt, den kan ikke flytte sig så nemt på grund af det højere tryk der er på kontaktfladen. Du ønsker netop IKKE at lede energi væk fra højttaleren, energien skal ledes fra enhederne til luften. Når en enhed bevæger sig, så vil den skabe en modsatrettet energi, som skubber på kabinettet. Jo mere fast kabinettet står, jo mindre vil enheden være i stand til at flytte med kabinettet, og dermed ryger energien den anden vej - ud i luften, som lydbølger.
Af samme årsag har jeg aldrig rigtigt kunnet forliges med argumentet om blød afkobling af højttalere, selv om mange sværger til det. For det første omdanner de energi til varme, dvs. afleder energi som vi gerne vil beholde i højttaleren, for det andet giver det netop højttaleren mulighed for at bevæge sig når enhederne flytter sig.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: KlausDM
Date Posted: 26-Januar-2014 at 11:40
Otto og Dichael, i erenige, i udtrykker bare det her med "energien" to forskellige måder.
Når Dichael skriver at energien skal kobles ned i gulvet har han ret, idet den energi som enheden forsøger at skubbe højttaleren baglæns med, skal ledes ned i gulvet så højttaleren ikke flytter sig.
Men Otto har også ret i at al energien skal flyttes ud fra højttalerne og ud i luften - hvilket den bliver, når højttalerne står fast.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 26-Januar-2014 at 11:59
KlausDM wrote:
Otto og Dichael, i erenige, i udtrykker bare det her med "energien" to forskellige måder.
Når Dichael skriver at energien skal kobles ned i gulvet har han ret, idet den energi som enheden forsøger at skubbe højttaleren baglæns med, skal ledes ned i gulvet så højttaleren ikke flytter sig.
Men Otto har også ret i at al energien skal flyttes ud fra højttalerne og ud i luften - hvilket den bliver, når højttalerne står fast.
|
Æh, det synes jeg da bestemt ikke er det samme - om energien bliver ledt ned i gulvet, eller ud i luften, er da en temmeligt væsentlig forskel. Formålet er ikke at få højttaleren til at lade være med at flytte sig, formålet er at få energien ud i luften.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: KlausDM
Date Posted: 26-Januar-2014 at 12:13
Otto J wrote:
Formålet er ikke at få højttaleren til at lade være med at flytte sig, formålet er at få energien ud i luften. |
Modsiger du ikke dig selv der?
Hvis højttaleren flytter sig, får du ikke al energien ud i luften.
Det er to alen ud af samme stykke......
Når du kaster en tung basenhed fremad, opstår der en motorisk kraft, der forsøger at skubbe højttaleren baglæns med samme effekt (ikke mindst fordi der også skal skubbes til noget luft) denne kraft/energi forsøger vi at modvirke ved at gøre højttaleren tung og ved at lade den stå fast på gulvet (med spikes eventuelt). Faktisk så ledes den motoriske kraft (energi) ned i gulvet, men idet gulvet er stift (beton) vil det have en sådan virkning at enheden opleves at have bedre styr på lyden. Er det derimod et gammelt trægulv, så vil træet (det bløde naturmateriale som det nu er) give lidt efter og den motoriske kraft(energi) sættes nu af i gulvet (som varme). Det vil sige at spikes på et trægulv effektivt overfører den motoriske kraft (energien) til gulvet.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 26-Januar-2014 at 12:27
KlausDM wrote:
Otto J wrote:
Formålet er ikke at få højttaleren til at lade være med at flytte sig, formålet er at få energien ud i luften. |
Modsiger du ikke dig selv der?
Hvis højttaleren flytter sig, får du ikke al energien ud i luften. |
Korrekt, men det er IKKE det samme som at hvis højttaleren ikke flytter sig, så er al energien røget ud i luften. Hvis højttaleren overfører energien til gulvet, så er energien jo i gulvet og ikke i luften. At højttaleren ikke flytter sig er en følgevirkning, ikke formålet. Hvis du lader dét at højttaleren ikke må flytte sig være formålet, så åbner du for metoder at undgå dét, som ikke indebærer bedre lyd - nemlig at overføre energien til gulvet.
KlausDM wrote:
Når du kaster en tung basenhed fremad, opstår der en motorisk kraft, der forsøger at skubbe højttaleren baglæns med samme effekt (ikke mindst fordi der også skal skubbes til noget luft) denne kraft/energi forsøger vi at modvirke ved at gøre højttaleren tung og ved at lade den stå fast på gulvet (med spikes eventuelt). Faktisk så ledes den motoriske kraft (energi) ned i gulvet, men idet gulvet er stift (beton) vil det have en sådan virkning at enheden opleves at have bedre styr på lyden. |
Dét er til gengæld en modsigelse. Hvis gulvet er stift, vil energien netop ikke blive ført ned i gulvet, men blive i enheden - og dermed blive overført til luften.
KlausDM wrote:
Er det derimod et gammelt trægulv, så vil træet (det bløde naturmateriale som det nu er) give lidt efter og den motoriske kraft(energi) sættes nu af i gulvet (som varme). Det vil sige at spikes på et trægulv effektivt overfører den motoriske kraft (energien) til gulvet.
|
At gulvet giver efter er vi jo netop ikke interesserede i, for så bliver den energi der skulle have været lyd, til varme. Derfor lyder et stift gulv bedre end trægulv, og derfor lyder det bedre med en flise under højttaleren, f.eks. (eller en tungere højttaler). Men, selv om min ingeniør-viden løber lidt tør her, så vil jeg (ud fra hvad jeg er blevet belært om) påstå at der netop bliver overført mindre energi til gulvet hvis du har en lille kontaktflade med større tryk, end hvis du har en stor kontaktflade.
Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke nødvendigvis kan svare på om spikes på et underlag er den optimale måde at undgå at overføre energi til et trægulv - jeg siger bare at formålet er at undgå at overføre energi, ikke bevidst at overføre den.
Et praktisk argument for at spikes overfører mindre og ikke mere energi til et trægulv er at mange oplever at de har mindre problemer med naboerne hvis højttaleren/subwooferen placeres på spikes (det samme opleves med blød afkobling, da energien hér bliver til varme i foden og ikke i gulvet). Mindre vibrationer i gulvet = mindre støj hos underboen.
EDIT: Quotefuck
------------- Mvh Otto
|
Posted By: Mr. Claude
Date Posted: 26-Januar-2014 at 13:43
Sagt på en anden måde: Spikes fordi kabinettet skal stå klippefast, så det ikke bevæger sig når membranen pumper. Hvis man vil skåne gulvet bruger man så noget gummidupper eller lign. evt. "spikesskåle" som også findes derude.... men så ryger fidussen netop med spikes. Ang. de plader/plinte der medflg. til feks B&W så er det faktisk en latterlig EU regel om at den ikke må kunne vælte ala. en lampe og derfor laves de grimme plader der følger med. Anbefales IKKE af B&W. Der ER spikes huller i bunden af dine CM9.
|
Posted By: Mr. Claude
Date Posted: 26-Januar-2014 at 13:48
og skal man skåne en underbo bruges afkoblings-puder olign. og IKKE spikes da de netop kobler højttalerens til gulvet. Dem Hi-Fi Klubben handler med er i princip opfundet af Holfi og får også bedre lyd ud af højttaleren da kabinettet ikke leger stemmegaffel, pga. afkoblingen og den store overflade af dimserne.. Enig i at bassen så bliver en anelse mindre præcis MEN gevinsten i resten af lydbilledet OG ro for underboen gør at de vinder hjemme hos mig :-) OGSÅ på center og baghøjttalere ;-) Ja ja.. prøv nu bare.. ;-)
|
Posted By: Rasmusj11
Date Posted: 26-Januar-2014 at 13:55
Mr. Claude wrote:
Sagt på en anden måde: Spikes fordi kabinettet skal stå klippefast, så det ikke bevæger sig når membranen pumper. Hvis man vil skåne gulvet bruger man så noget gummidupper eller lign. evt. "spikesskåle" som også findes derude.... men så ryger fidussen netop med spikes. Ang. de plader/plinte der medflg. til feks B&W så er det faktisk en latterlig EU regel om at den ikke må kunne vælte ala. en lampe og derfor laves de grimme plader der følger med. Anbefales IKKE af B&W. Der ER spikes huller i bunden af dine CM9. |
Har ingen underbo... Bor i stuen.. Og tak for de fine svar..  
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 26-Januar-2014 at 14:11
Flydende trægulv, spikes og en højttaler, så foreligger muligheden for en ganske stor stemmegaffel. Been there, indtil en snak med Peter Holstein overtalte mig til en test med akustisk afkobling, ved hjælp af "gummiplader". Og han havde ret, et mere roligt lydbillede, strammere bas og bedre detaljegengivelse.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Rasmusj11
Date Posted: 26-Januar-2014 at 14:14
JeTex wrote:
Flydende trægulv, spikes og en højttaler, så foreligger muligheden for en ganske stor stemmegaffel. Been there, indtil en snak med Peter Holstein overtalte mig til en test med akustisk afkobling, ved hjælp af "gummiplader". Og han havde ret, et mere roligt lydbillede, strammere bas og bedre detaljegengivelse. |
Spændende.. Hvor kan man finde dem ??
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 26-Januar-2014 at 14:36
HiFi Klubben har dem, og sikkert også andre forhandlere.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
|