Ohm problem?
Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Visnings- og lytte-udstyr
Forum Name: Hi-Fi
Forum Description: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130037
Printed Date: 29-Maj-2025 at 12:37 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: Ohm problem?
Posted By: jahafa
Subject: Ohm problem?
Date Posted: 03-Februar-2014 at 16:07
Hej.
mine Dali Mentor 2 er 6 ohm. Manual til min KI Pearl Lite forstærker, siger ved brug af A+B: 8 - 16 ohm.
jeg kører bi-wiret med bas/mellemtone til A, og diskanterne til B.
er det et problem, overbelastet jeg noget?
JH
------------- Marantz KI Pearl Lite Marantz SR5005 B&W 805D Bluesound Node Sonos Connect
|
Replies:
Posted By: Radiomanden
Date Posted: 03-Februar-2014 at 16:55
jahafa wrote:
jeg kører bi-wiret med bas/mellemtone til A, og diskanterne til B.
|
Hvad så med Crossover, med dem tilsluttet sådan.?
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Posted By: jahafa
Date Posted: 03-Februar-2014 at 17:10
Reciever og forstærker er koblet sammen via pre-out og direct amp connection. Fronter er tilsluttet forstærker, øvrige højttalere er tilsluttet reciever.
Mener du at bi-wiring af fronter på forstærker, skulle give problemer for reciever i surround?
JH
------------- Marantz KI Pearl Lite Marantz SR5005 B&W 805D Bluesound Node Sonos Connect
|
Posted By: KlausDM
Date Posted: 03-Februar-2014 at 17:46
Du kan roligt spille videre.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 17:53
jahafa wrote:
Hej.
mine Dali Mentor 2 er 6 ohm. Manual til min KI Pearl Lite forstærker, siger ved brug af A+B: 8 - 16 ohm.
jeg kører bi-wiret med bas/mellemtone til A, og diskanterne til B.
er det et problem, overbelastet jeg noget?
JH |
Nej det er intet problem da de belaster i hver deres frekvensområde og vil belaste forstærkeren helt som hvis du kører single-wiring.
Iøvrigt er A & B tilsluttet samme forstærker"gren", så det er samme forstærker der spiller på A & B
Mht "cross-over" spørgsmålet, så bare spring det over for det klarer delefilteret i højttalerne fuldstændig som hvis du kørte med et enkelt kabel (Single wiring)
|
Posted By: wernermeyer
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:01
Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:02
wernermeyer wrote:
Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)
|
Det er nu biwiring.
Biamping kræver 2 stereoforstærkere hvor bas/mellemtone er sat til den ene forstærker og diskanten til den anden 
|
Posted By: wernermeyer
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:04
Bastianboxer wrote:
wernermeyer wrote:
Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)
|
Det er nu biwiring.
Biamping kræver 2 stereoforstærkere |
Nej det gør det ikke. Det kræver 2 forstærker udgange. Som i A+B. Bi-wiring er koblet til samme forstærker gren. Så han ville kun bruge A udgangen. Ergo har han bi-ampet.
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:07
wernermeyer wrote:
Bastianboxer wrote:
wernermeyer wrote:
Der burde ikke være nogen problemer. Desuden har du ikke bi-wiret, men bi-ampet :)
|
Det er nu biwiring.
Biamping kræver 2 stereoforstærkere |
Nej det gør det ikke. Det kræver 2 forstærker udgange. Som i A+B. Bi-wiring er koblet til samme forstærker gren. Så han ville kun bruge A udgangen. Ergo har han bi-ampet.
|
BI AMP betyder 2 forstærkere og TRI AMP betyder 3 forstærkere osv
Når signalet kommer fra samme forstærker men med forskellige kabler, så er det BIWIRING, med mindre der virkelig er indbygget 2 stereoforstærkere i samme kasse
A & B ER samme forstærkergren i den nævnte forstærker
Men det gider jeg egentlig ikke diskutere
Ellers så læs lidt på det 
|
Posted By: Denraretiger
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:36
Kommer det ikke an på den enkelte forstærker med hvordan dens A/B funktion er opbygget.
|
Posted By: wernermeyer
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:45
Bastianboxer wrote:
BI AMP betyder 2 forstærkere og TRI AMP betyder 3 forstærkere osv
Når signalet kommer fra samme forstærker men med forskellige kabler, så er det BIWIRING, med mindre der virkelig er indbygget 2 stereoforstærkere i samme kasse
A & B ER samme forstærkergren i den nævnte forstærker
Men det gider jeg egentlig ikke diskutere
Ellers så læs lidt på det 
|
Vi er enige i at 2 separate forstærkere er bi-amp. Udover det, forklares her hvad jeg også forstår som bi-wiring og bi-amping https://www.youtube.com/watch?v=3yKbycskvEs
Så jeg er uenig med dig. Jeg vil kalde det han gør for bi-amping.
Kan godt være du ikke vil diskutere, men det vil jeg egentlig gerne. Kan være en af profferne har noget at sige? Synes selv at bi-amping måske bliver brugt lidt flittigt, og det burde måske hedde noget andet i det tilfælde at samme forstærker bruges. Men bi-wiring er det ikke i mine øjne.
|
Posted By: KlausDM
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:45
Langt langt de fleste stereoforstærkere (som vi taler om i denne tråd) er ens opbygget hvad angår A og B udgange - de kobles i parallel.
Jeg kender ikke til andet.......
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:48
Denraretiger wrote:
Kommer det ikke an på den enkelte forstærker med hvordan dens A/B funktion er opbygget. |
Jo, hvis A har sin egen stereoforstærker og B har sin egen stereoforstærker, så kaldes det Bi-amping. Men det hører til sjældenheder at der er 2 separate stereoforstærkere i en integreret stereoforstærker, der er som regel kun en enkelt, men tit med 4 udgange (som nogle så tror er en 4 kanals forstærker)
Nogle surroundforstærkere/receivere kan lave rigtig bi-amping da man bruger surroundkanalerne som forstærker nr 2
Men når A & B tages fra samme forstærker, så vil det svare til at have begge kabler i A eller B alene og så er det Bi-wiring.
På nogle ældre forstærkere sidder A & B i serie og så kan det slet ikke lade sig gøre, da man så vil seriekoble delefiltrene til hhv bas og diskant
|
Posted By: KlausDM
Date Posted: 03-Februar-2014 at 18:48
wernermeyer wrote:
Så jeg er uenig med dig. Jeg vil kalde det han gør for bi-amping..
|
Når man kobler et sæt højttalere til en enkelt stereoforstærker er det godt nok svært at lave bi-amping!
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Posted By: wernermeyer
Date Posted: 03-Februar-2014 at 19:06
Så hvad er forskellen på at bi-wire i A, eller bi-wire(Bi-ampe som jeg ville kalde det) som her i A+B?
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 19:07
Og lige så svært, at bi ampe med to forstærkere, når det er en trevejs højttaler. Eller med andre ord, det giver heller ingen mening. Og meningen bliver endnu mere diffus, hvis man bruger højttalerens delefilter.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 19:28
JeTex wrote:
Og lige så svært, at bi ampe med to forstærkere, når det er en trevejs højttaler. Eller med andre ord, det giver heller ingen mening. Og meningen bliver endnu mere diffus, hvis man bruger højttalerens delefilter. |
Det er godt nok noget værre vrøvl og det forvirrer da mere end det gavner.
Hvis du bruger én forstærker til bassen og én til mellemtone og diskant så er det da at biampe en 3-vejs.
Om man bruger HT´s delefilter har intet med biamping at gøre.
Det er et spørgsmål om man kører passiv biamping eller aktiv biamping.
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 19:30
wernermeyer wrote:
Så hvad er forskellen på at bi-wire i A, eller bi-wire(Bi-ampe som jeg ville kalde det) som her i A+B?
|
Der er ingen forskel udover at det er nemmere at få 4 kabler ned i 4 terminaler, end at få 4 kabler ned i 2
Sagen er den at en 2 kanals stereoforstærker med 4 højttalerterminaler ikke bliver til en 4 kanals forstærker fordi man bruger 4 terminaler
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 19:43
BIWIRE
-------------------------------- PASSIV BIAMPING
--------------------------------
AKTIV BIAMPING
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 20:14
Du viser jo selv med sidste diagram, hvad ægte bi/tri amp er. Alt andet end bi/tri amping med aktivt delefilter, giver ikke særlig stor mening. Jeg kan ikke gøre for, at du ikke forstår kryptiske beskeder. Det er stadigvæk ikke den optimale løsning, at biampe en trevejs højttaler, med passiv deling.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 20:17
Hvorfor bruge kostbar forstærketeffekt, til at forstærke alle frekvenser? Det giver jo ingen mening, at sende fuld frekvens til enheder, der ikke er fuldtoneenheder.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: jahafa
Date Posted: 03-Februar-2014 at 20:20
Højttaler er tovejs. Fremgik nok ikke tydeligt i første omgang. Den kombinerede bas/mellemtone er forbundet til A, og diskant til B.
Uanset om det jeg har lavet, er bi-amp eller Bi-wire, så har der ændret lyden markant i positiv retning. Jeg oplever et meget mere veldefineret stereo perspektiv, en mere klar og ren diskant, og en bas der står mere rolig og med god punch.
skal dog retfærdigvis siges, at jeg har monteret nyt kabel mellem forstærker og højttalere, så om bi-amp/Bi-wire giver løftet kan jeg ikke afgøre.
JH
------------- Marantz KI Pearl Lite Marantz SR5005 B&W 805D Bluesound Node Sonos Connect
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 20:44
JeTex wrote:
Du viser jo selv med sidste diagram, hvad ægte bi/tri amp er. Alt andet end bi/tri amping med aktivt delefilter, giver ikke særlig stor mening. Jeg kan ikke gøre for, at du ikke forstår kryptiske beskeder. Det er stadigvæk ikke den optimale løsning, at biampe en trevejs højttaler, med passiv deling. |
Jeg kan ikke gøre for at du ikke forstår dig på delefiltre osv
Der vil altid være en gevinst i at biampe (med 2 forstærkere) selvom det er en 3 vejs.
Det siger sig selv (for mig i hvert fald) at den effekt som bassen trækker ikke påvirker den forstærker der sidder på mellemtone og diskant og heller ikke kablet
Jeg ved ikke hvor der står at det skal være den optimale løsning ? Kan du ikke lige vise det i tråden !
Iøvrigt er billed 2 også ægte biamping, det er bare passiv biamping hvor det du mener er det eneste ægte, er aktiv biamping
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 20:48
JeTex wrote:
Hvorfor bruge kostbar forstærketeffekt, til at forstærke alle frekvenser? Det giver jo ingen mening, at sende fuld frekvens til enheder, der ikke er fuldtoneenheder. |
Du ved vist ikke rigtig noget om passive delefiltre og hvordan de virker
Og så er det langt mere et spørgsmål om hvad enhederne trækker og ikke hvad forstærkerne sender
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:00
Og du ved så åbenbart ikke hvorfor, at det giver et bedre resultat, at der findes en forstærker til hver enhed, med aktiv deling af frekvenser. Hvis det er pseudoeffekt der søges, så nøjes med at biwire.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:06
JeTex wrote:
Og du ved så åbenbart ikke hvorfor, at det giver et bedre resultat, at der findes en forstærker til hver enhed, med aktiv deling af frekvenser. Hvis det er pseudoeffekt der søges, så nøjes med at biwire. |
Jo det ved jeg egentlig godt, idet jeg kører fuldt digitalt, aktivt 4 vejs system
Men ved at skrive sådan som du gør (kaste bolden videre uden at svare på noget som helst), så gør du bare den enkelte ting at man ikke gider bruge mere tid på dig :-D
Men 2 forstærkere til hver sig frekvensområde på en højttaler med passivt filter, hedder stadig biamping, uanset hvad du mener er rigtigt. F.eks efter basfilteret, er der ikke meget effekttræk i øvre mellemtone og diskant - Kig evt på kurven et par indlæg tilbage
Kan du ikke lige forklare hvordan trådstarter skulle køre "din form for" aktiv deling på de højttalere han har med en enkelt stereoforstærker  Eller skulle du bare lige skrive noget unødvendigt for at vise hvad du "ved"
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:19
Nu er det jo ikke mig der i tråden kommer med nedsættende bemærkninger. Og min kommentar, i mit første indlæg, var viderebygning til en tidligere kommentar omkring det svære i at biampe med en stereoforstærker. Senere stiller jeg ? til din version af fools biamping, som er betegnelsen for biamping med passivt filter. For det giver ingen mening, at forstærker sender fuld frekvens til passiv deling. Du slipper dermed ikke for tab i delefilter, ej heller for intermodulationsforvrængning, når fuldt frekvensbånd forstærkes. Derfor, ægte bi/tri amping er med aktivt delefilter, og forstærker til hver enhed. Men hvis der efterspørges pseudoeffekt, så foretag biwiring eller biamping med passiv frekvensdeling.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:20
Og det skulle være/have stået, effekt tab når der deles med passivt filter.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:33
JeTex wrote:
Nu er det jo ikke mig der i tråden kommer med nedsættende bemærkninger. Og min kommentar, i mit første indlæg, var viderebygning til en tidligere kommentar omkring det svære i at biampe med en stereoforstærker. Senere stiller jeg ? til din version af fools biamping, som er betegnelsen for biamping med passivt filter. For det giver ingen mening, at forstærker sender fuld frekvens til passiv deling. Du slipper dermed ikke for tab i delefilter, ej heller for intermodulationsforvrængning, når fuldt frekvensbånd forstærkes. Derfor, ægte bi/tri amping er med aktivt delefilter, og forstærker til hver enhed. Men hvis der efterspørges pseudoeffekt, så foretag biwiring eller biamping med passiv frekvensdeling. |
Det er STADIG biamping selvom du ikke mener det er ægte.
BI = 2 / AMP = forstærker = 2 forstærkere
Folk køber tit 2 forstærkere og biamper deres højttalere som er forberedt på biamping idet der er dobbelte HT terminaler, en til bas og en til diskant (Diskant/mellemtone).
Tab i filtrene ? Har jeg skrevet at man undgår det ved at lave passiv biamping ? Hvorhenne ?
At du ikke mener det giver mening at "sende" fuldt frekvensbånd i biamping til en HT med passiv deling må være fordi du ikke har prøvet det, ikke forstår delfilterets funktion, eller kigger alt for teoretisk på hvad forstærkerne sender og ikke hvad højttalerne trækker eller simpelthen ikke kan høre det.
Du har stadig samme tab, men den forstærker der sidder på mellemtone/diskant, belastes slet ikke i basområdet og spiller derfor mere ubesværet.
Spiller du så højt at forstærkeren til bassen klipper, påvirker det ikke den der sidder på toppen.... selvom de i teorien sender samme signal ud i fuldt frekvensområde
Men når nu trådstarter spørger til biamping af hans højttalere, hvorfor skrev du så ikke bare:
Du skal rive delefilteret ud af højttalerne, købe en forstærker mere, et elektronisk delefilter ellers er det ikke biamping, uanset hvad der står på nettet, hvad forhandlere kalder det og selvom dobbelte HT terminaler hedder biwiring/ampingsterminaler, så var alt jo besvaret 
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 03-Februar-2014 at 21:38
JeTex
Meget kort.
Hvad kalder du det hvis man køber et sæt højttalere med dobbelte højttaletterminaler (en til bas og en til mellemtone/diskant)(F.eks Dali 40), køber 2 forstærkere, sætter den ene forstærker til den ene højttalerterminal (bas) og den anden forstærker til den anden højttalerterminal (mellemtone/diskant) ?
Jeg kan forstå at alt dette her er helt forkert ifølge dig:
http://www.google.dk/search?q=biamping&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=O__vUqLaOaSu4AS6z4EY&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643 - http://www.google.dk/search?q=biamping&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=O__vUqLaOaSu4AS6z4EY&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 04-Februar-2014 at 08:04
Det hedder biamping, og på grund af den ringe effekt dette setup giver, kaldes det for "fools biamping". Det giver næsten lige så stor effekt, at foretage en biwiring. Jeg har mig bekendt på intet tidspunkt sagt, at det beskrevne biamp scenarie er forkert, eller ikke kaldes for biamping. Jeg ved ikke hvor du har læst det. Jeg har beskrevet, hvad der nærmest er nytteløs biamping. Der vil være så ringe effekt, at vi stort set snakker pseudoeffekt.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 04-Februar-2014 at 09:46
JeTex wrote:
Det hedder biamping, og på grund af den ringe effekt dette setup giver, kaldes det for "fools biamping". Det giver næsten lige så stor effekt, at foretage en biwiring.Jeg har mig bekendt på intet tidspunkt sagt, at det beskrevne biamp scenarie er forkert, eller ikke kaldes for biamping. Jeg ved ikke hvor du har læst det. Jeg har beskrevet, hvad der nærmest er nytteløs biamping. Der vil være så ringe effekt, at vi stort set snakker pseudoeffekt. |
Ja vi hører alle forskelligt og har alle forskellige oplevelser
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 04-Februar-2014 at 10:38
Hvorfor biamper du selv med aktivt delefilter, hvis du mener den passive biamp version er så god?
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 04-Februar-2014 at 11:23
JeTex wrote:
Hvorfor biamper du selv med aktivt delefilter, hvis du mener den passive biamp version er så god? | Pga delefilteret, der er alle muligheder hvor der kun er en i det passive
Og kan du så ikk lige vise hvor jeg skriver at den passive måde er lige så god ?
Læser du egentlig hvad der bliver skrevet, eller skriver du bare for at skrive ?
Jeg har skrevet at det stadig er biamping og fordelene ved det (som jeg langt fra er ene om at opleve, faktisk er du den eneste der ikke oplever en fordel ved det), jeg har vist aldrig skrevet at fordelene er de samme ved passiv og aktiv,
Det er noget du selv brygger sammen for at være på tværs
|
Posted By: Jonas_h
Date Posted: 04-Februar-2014 at 12:38
JeTex wrote:
Og lige så svært, at bi ampe med to forstærkere, når det er en trevejs højttaler. Eller med andre ord, det giver heller ingen mening. |
Giver da fin mening. Meget ofte benyttes bi-amping mellem LF og MF/HF hvor der så er passiv deling mellem MF og HF.
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 04-Februar-2014 at 13:31
wernermeyer wrote:
Kan godt være du ikke vil diskutere, men det vil jeg egentlig gerne. Kan være en af profferne har noget at sige?
|
Gerne. Du tager fejl.
wernermeyer wrote:
Så hvad er forskellen på at bi-wire i A, eller bi-wire(Bi-ampe som jeg ville kalde det) som her i A+B?
|
Ingen. Det handler udelukkende om om du fordeler signalet på indersiden eller ydersiden af terminalen.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: wernermeyer
Date Posted: 04-Februar-2014 at 13:32
Otto J wrote:
wernermeyer wrote:
Kan godt være du ikke vil diskutere, men det vil jeg egentlig gerne. Kan være en af profferne har noget at sige?
|
Gerne. Du tager fejl.
wernermeyer wrote:
Så hvad er forskellen på at bi-wire i A, eller bi-wire(Bi-ampe som jeg ville kalde det) som her i A+B?
|
Ingen. Det handler udelukkende om om du fordeler signalet på indersiden eller ydersiden af terminalen. |
Tak :)
|
Posted By: JeTex
Date Posted: 04-Februar-2014 at 13:54
Jonas_h wrote:
JeTex wrote:
Og lige så svært, at bi ampe med to forstærkere, når det er en trevejs højttaler. Eller med andre ord, det giver heller ingen mening. |
Giver da fin mening. Meget ofte benyttes bi-amping mellem LF og MF/HF hvor der så er passiv deling mellem MF og HF. |
Nej da, hvorfor forstærke det fulde frekvensområde til enheder med et specifikt frekvens/arbejdsområde. Dette medfører også den intermodulationsforvrængning, du allerede har ved normal højttalertilslutning. Og hvorfor bruge passiv deling, når det medfører effekttab samt tab af de andre lydmæssige fordele. Derfor giver det i min optik ikke mening, at udføre denne installation. Fordelene ved bi/tri amping med aktivt filter, er jo ikke tilstede når der deles passivt. Fordelen ved "passiv" bi/tri amping, er jo kun til stede hvis forstærkeren til bassektionen går i knæ. Men så kan der vel lige så godt investeres i en enkelt forstærker, der magter opgaven i alle situationer.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Posted By: Jonas_h
Date Posted: 04-Februar-2014 at 14:08
JeTex wrote:
Jonas_h wrote:
JeTex wrote:
Og lige så svært, at bi ampe med to forstærkere, når det er en trevejs højttaler. Eller med andre ord, det giver heller ingen mening. |
Giver da fin mening. Meget ofte benyttes bi-amping mellem LF og MF/HF hvor der så er passiv deling mellem MF og HF. |
Nej da, hvorfor forstærke det fulde frekvensområde til enheder med et specifikt frekvens/arbejdsområde. Dette medfører også den forvrængning, du allerede har ved normal højttalertilslutning. Og hvorfor bruge passiv deling, når det medfører effekttab samt tab af de andre lydmæssige fordele. Derfor giver det i min optik kke mening, at udføre denne installation. Fordelene ved bi/tri amping med aktivt filter, er jo ikke tilstede når der deles passivt. |
Du blander tingene sammen... Du nævnte at det ikke giver mening at bi-ampe en 3-vejs højttaler, og det er forkert. Aktiv deling mellem LF og MF/HF og derefter passiv deling mellem MF/HF giver fin mening. (Altså én forstærkerkanal til LF og én kanal til MF/HF). Netop at adskille bas og mellemtone+diskant er dér de største fordele ligger og det er jo hvad man opnår i mit scenarie.
|
Posted By: Bruger udmeldt 17
Date Posted: 04-Februar-2014 at 14:15
En Aragon 4004 MKII magter stort set de fleste opgaver alene, alligevel var der forbedring ved at få 2 stk på. på et sæt Dali skyline 2000........ Med passiv deling.
Men ser man kun blindt på hvad en forstærker sender ud, så kommer man nok ikke meget videre.
Mange diskoteker kører det faktisk på den måde som Jonas_h skriver; En forstærker til sub og en forstærker til en passiv 2 eller 3-vejs top og aktiv deling mellem de 2, men det har de nok også gjort helt forkert 
Faktisk er mange hifi/high-end højttalere bygget sådan, f.eks Snell A Ref.
Nå, det er vist kaffetid 
|
|