Det korte svar er, at de specs du beskriver fint understøtter det bedste af det bedste lige pt. Såvidt jeg ved er 24 bit/192 kHz toppen af poppen når det gælder musikformater.
Så til det lange svar:
En almindelig cd kører 16 bit / 44,1 kHz.
Tommelfingerreglen er, at man kan gengive musik med halvdelen af samplingfrekvensen, dvs. de 44,1 kHz rækker til musik op til 22 kHz. Det er de færreste af os der kan høre 22 kHz, vores hørelse forringes med alderen, det er kun børn der har trommehinder der er smidige nok til at opfange så høje frekvenser. Som 20 årig kan du muligvis høre omkring 17 kHz og som 40 årig skal du være heldig hvis du kan høre ret meget over 12 kHz. Sagt på en anden måde, en sample rate på 44,1 kHz bør være rigeligt til menneskebrug.
....MEN der er selvfølgelig også de "audiofile" der insisterer på at de har brug for 192 kHz og muligheden for at gengive toner op til 96 kHz, også selv om den menneskelige hørelse kun rækker til ca. det kvarte. Jaja, de får flagermus til at fremstå som døve spetakler, halleluja!
Så er der de 16 bit. 16 bit betyder at man har hakket musikken op i 65536 trin og det giver nogle unøjagtigheder kaldet kvantiseringsstøj. 16 bit giver et forhold mellem signal og støj på 96 dB. I en normal stue, når der er HELT stille vil der alligevel typisk være omkring 40 dB støj. Det betyder, at du er nødt til at spille musik med 40 + 96 = 136 dB (hvilket er jetmotor på en meters afstand højt) for at få kvantiseringsstøjen til at overdøve din helt stille stue. At du så ikke har en jordisk chance for at høre kvantiseringsstøjen mens du står med hovedet i en jetmotor for fuldt blæs er en anden snak. Hvis du spiller musik ved mindre en jetmotor niveau kan du ikke høre kvantiseringsstøjen fordi din HELT stille stue faktisk larmer mere og drukner kvantiseringsstøjen. Sagt på en anden måde, 16 bit er rigeligt.
....MEN der er naturligvis dem med gyldne ører der mener at 24 bit og 144 dB signal/støj forhold er vigtigt, for de kan da klart høre det er bedre end 16 bit, jowjow..
Det handler ikke længere om hørbart eller ej, det handler om specifikationsræs for specifikationernes skyld.
Så hvis du interesserer dig for virkelighedens verden og hvad det menneskelige øre kan høre og ikke høre, så er 16 bit / 44,1 kHz rigeligt fint og 24 bit / 192 kHz et solidt overkill og set i det lys er den forstærker du kigger på fremtidssikret så det basker. Den kan allerede nu afspille frekvenser 4 gange højere end mennesker kan høre og et støjgulv der ligger mindst et halvt hundrede dB lavere end nødvendigt. Det er rigeligt gange 8.
Men hvis du interesserer dig for det de "audiofile" gør, så går der sikkert ikke længe inden de forlanger endnu vildere specifikationer, endnu mere overkill, og tuder dig ørerne fulde af at 24 bit og 192 kHz slet ikke rækker til noget, faktisk kan de tydeligt "høre" både det ene og det andet problem efter de har læst specifikationer. Så udfra et specifikationshysterisk synspunkt er forstærkeren langtfra fremtidssikker, det er der inegn forstærkere der er..
|