Print Page | Close Window

Billigste familiebil på ca. 8 år?

Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Brugergrupper
Forum Name: Bruger til bruger
Forum Description: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=153779
Printed Date: 21-Maj-2025 at 02:27
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com


Topic: Billigste familiebil på ca. 8 år?
Posted By: JensJ200
Subject: Billigste familiebil på ca. 8 år?
Date Posted: 26-December-2017 at 09:05
Vi har to børn og en hund, vores nye bil må derfor ikke være mindre end en Skoda Octavia Combi. Vi har et kørselsbehov på ca. 40 km om dagen på landevej og i byen.

Vi har ingen interesse i biler, og kan ikke lave noget selv på dem, vi ønsker derfor blot den billigste familiebil på ca. 8 år.

Vi har altid købt brugte biler, netop for at få dem billigste muligt. Men denne gang tror jeg den billigste bil vil være en ny Skoda Octavia Combi Active 1,2 TSI 86HK til 209.000 kr. For mig at se er brugte biler alt for dyre i forhold til den.

Hvilken familiebil tror I der vil være billigst på ca. 8 år?



Replies:
Posted By: PerW
Date Posted: 26-December-2017 at 09:30
Vi har en Octavia 2.0 TDI, der er 9 år og har kørt 250.000.

Vi har stort set ikke haft nogen reparationer på den. Ved 120.000 skulle den have nye skiver bag. Ved 150.000 nye skriver foran.

Ved 220.000 havde bremserne sat sig foran, så her skulle der skifftes skiver foran og bag plus kaliber foran.

Derudover så er der skiftet en diesel dyse, jeg har fået skiftet fjedre bag, nyt batteri. Så alt i alt har vi været godt tilfredse.



Posted By: T-Duck
Date Posted: 26-December-2017 at 10:25
Hvis jeg var jer. Kig ikke efter hvad der er billigst at købe. Hvis i skal låne penge. Så kig efter en ny bil, der går længere på literen, og billigere i vægtafgift, og så regn den samlet mdr. Ydelse ind. Og du vil se det vil være billigere i længden end en gammel brugt


Posted By: fltk
Date Posted: 26-December-2017 at 11:00
Originally posted by JensJ200 JensJ200 wrote:

Hvilken familiebil tror I der vil være billigst på ca. 8 år?
 
Mener du dermed at bilen skal være 8 år gammel? Eller sigter du til en afdragstid på 8 år på en ny bil?
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Posted By: aerik
Date Posted: 26-December-2017 at 11:34
Vil anbefale at stille spørgsmålet på bilgalleri.dk

Der er en del spørgsmål i den dur og der vendes nogle gange nogle rigtigt fine alternativer.


Posted By: JensJ200
Date Posted: 26-December-2017 at 11:40
Beklager forvirringen, det jeg mener er hvilken bil vil være billist over en periode på ca. 8 år. 


Posted By: lahan
Date Posted: 26-December-2017 at 12:32
Vi har selv en tilsvarede fabia med samme motor.
Du bør gå en størrelse op. Vores er pæn sløv i optrækket, en Octavia vil værre endnu sløvere.

Bortset fra det, så er det en udmærket bil.


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-December-2017 at 12:44
Jeg kan tilslutte mig rådet om at købe Skoda. Min Fabia 1,4 har på 7. år kun kostet ny bagrude viskermotor til 250kr + 4 nye dæk i år til 4500kr.


Posted By: bphhm
Date Posted: 26-December-2017 at 14:31
Originally posted by JensJ200 JensJ200 wrote:

Vi har to børn og en hund, vores nye bil må derfor ikke være mindre end en Skoda Octavia Combi. Vi har et kørselsbehov på ca. 40 km om dagen på landevej og i byen.

Vi har ingen interesse i biler, og kan ikke lave noget selv på dem, vi ønsker derfor blot den billigste familiebil på ca. 8 år.

Vi har altid købt brugte biler, netop for at få dem billigste muligt. Men denne gang tror jeg den billigste bil vil være en ny Skoda Octavia Combi Active 1,2 TSI 86HK til 209.000 kr. For mig at se er brugte biler alt for dyre i forhold til den.

Hvilken familiebil tror I der vil være billigst på ca. 8 år?

En Skoda Octavia er et fornuftigt bud og jeg ville gå efter 1,0 motoren med turbo der har 115 HK eller den nye 1,5 TSI med 150 HK. Evt. med DSG gear.

Over 8 år vil nyprisen ikke være så dominerende i det samlede billede så glem 1,2 TSI motoren uden turbo.


Posted By: minusop
Date Posted: 26-December-2017 at 14:40
Med 40km om dagen, skal det ihvertefald ikke vær TDI, dvs. Diesel - det bliver hurtigt dyrt (små ture kræver oftere olieskift).

-------------
Man burde egentlig vide bedre, i min alder ... burde!



Posted By: Valde1936
Date Posted: 26-December-2017 at 15:23
Har du tænkt på en Tesla, de har den bedste gensalgspris efter de 8 år, så kan du evt lave en brugeranmeldelse af navigationssystemmet 😎


Posted By: Valde1936
Date Posted: 26-December-2017 at 15:27
Alternativt tror jeg du vil blive væsenligt gladere for en C4 end skodaen... ellers prøv at google hvilke mellemklasse biler der sælger bedst i DK, ofte giver et stort salg billige reservedele


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-December-2017 at 16:57
Originally posted by Valde1936 Valde1936 wrote:

Alternativt tror jeg du vil blive væsenligt gladere for en C4 end skodaen... ellers prøv at google hvilke mellemklasse biler der sælger bedst i DK, ofte giver et stort salg billige reservedele

Citroen vs VAG biler. Der tror jeg du har ret, reservedele er billigst til VAG biler


Posted By: SoundWave
Date Posted: 26-December-2017 at 17:59
86HK i så stor en bil virker ikke som nogen god oplevelse.

Jeg har selv en forkærlighed for Mazda, da jeg synes de laver flotte biler, og så er de pålidelige. En helt ny Mazda 6 i billigste version koster kr. 259.833, og så får du en 2,0 med 145HK. Det er immervæk en noget bedre køreoplevelse i hverdagen.

Personligt vil jeg dog gerne have en del udstyr og flere HK, bl.a. Bose-anlæg og +170HK, men det får man kun i de større varianter.


Posted By: hummelmose
Date Posted: 26-December-2017 at 18:31
Jeg har selv en VW Passat 1.4tsi 150hk.

Jeg ville anbefale enten SEAT, Skoda eller VW, da deres TSI motorer er ekstremt økonomiske.

Skoda octavia 1.4 / 1.5 TSI er et godt bud

Og lige til alle de brugere der kommer med dumme kommentarer - Det her forum "Generelle emner" er frit fra leveren, og her kan man diskutere alt fra bil til fiskeudstyr.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Posted By: Mufti
Date Posted: 26-December-2017 at 18:34
Hold dig væk fra Skoda.

Hvis du får problemer er du prisgivet. SMC som importerer Skoda og VW i Danmark er det mest arrogante firma jeg nogenside har været i kløerne på. På intet tidpunkt mødte jeg forståelse og fik ingen hjælp til min nye bil, med massive motorproblemer. Jeg har være uden bil i 5-6 uger og måtte til sidst sælge med et tab på 100.000,-

Moderne diesel biler en alt for følsomme og kokser hurtigt til. Så med jeres behov vil jeg foretrække benzin.

Jeg vil tjekke en Hyundai i30 eller i40 stationcar.


Posted By: T-Duck
Date Posted: 26-December-2017 at 18:46
Jeg er glad for min c4 cactus. Diesel ganske vist. Men brugere den til og fra Køge, hver dag 😀 med 7 årig lån på den


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-December-2017 at 18:50
Originally posted by Mufti Mufti wrote:

Hold dig væk fra Skoda.

Hvis du får problemer er du prisgivet. SMC som importerer Skoda og VW i Danmark er det mest arrogante firma jeg nogenside har været i kløerne på. På intet tidpunkt mødte jeg forståelse og fik ingen hjælp til min nye bil, med massive motorproblemer. Jeg har være uden bil i 5-6 uger og måtte til sidst sælge med et tab på 100.000,-

Moderne diesel biler en alt for følsomme og kokser hurtigt til. Så med jeres behov vil jeg foretrække benzin.

Jeg vil tjekke en Hyundai i30 eller i40 stationcar.

Jeg synes det ville være synd at holde sig fra Skoda, fordi du har haft en dårlig oplevelse med en forhandler. Det ville så gælde alle VAG biler, og dem er der immervæk mange tilfredse ejere af.

VAG = https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group" rel="nofollow - https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group


Posted By: kaizer
Date Posted: 26-December-2017 at 19:21
Originally posted by Mufti Mufti wrote:

Hold dig væk fra Skoda.

Hvis du får problemer er du prisgivet. SMC som importerer Skoda og VW i Danmark er det mest arrogante firma jeg nogenside har været i kløerne på. På intet tidpunkt mødte jeg forståelse og fik ingen hjælp til min nye bil, med massive motorproblemer. Jeg har være uden bil i 5-6 uger og måtte til sidst sælge med et tab på 100.000,-

Moderne diesel biler en alt for følsomme og kokser hurtigt til. Så med jeres behov vil jeg foretrække benzin.

Jeg vil tjekke en Hyundai i30 eller i40 stationcar.


Jeg tror man vil kunne finde utilfredse kunder hos alle bilmærker, der har oplevet arrogance eller ligegyldighed fra autohuse eller importør.

Jeg kan derfor godt forstå at du er utilfreds med den behandling du har fået.

Jeg er dog enig i at der med det nævnte kørselbehov ikke er brug for diesel.


Posted By: Insaniac
Date Posted: 26-December-2017 at 19:38
Har netop købt en Skoda Octavia 1.4TSI DSG fra 2013 med 57.000km på klokken. Hold nu op, det spiller bare! Kan jeg kun anbefale.


Posted By: Mufti
Date Posted: 26-December-2017 at 20:01
Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Originally posted by Mufti Mufti wrote:

Hold dig væk fra Skoda.

Hvis du får problemer er du prisgivet. SMC som importerer Skoda og VW i Danmark er det mest arrogante firma jeg nogenside har været i kløerne på. På intet tidpunkt mødte jeg forståelse og fik ingen hjælp til min nye bil, med massive motorproblemer. Jeg har være uden bil i 5-6 uger og måtte til sidst sælge med et tab på 100.000,-

Moderne diesel biler en alt for følsomme og kokser hurtigt til. Så med jeres behov vil jeg foretrække benzin.

Jeg vil tjekke en Hyundai i30 eller i40 stationcar.

Jeg synes det ville være synd at holde sig fra Skoda, fordi du har haft en dårlig oplevelse med en forhandler. Det ville så gælde alle VAG biler, og dem er der immervæk mange tilfredse ejere af.

VAG = https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group" rel="nofollow - https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group


Det er ikke en enkelt forhandler. Det er hele koncernen. Jeg har ud over min egen erfaring, talt med mange der har samme oplevelse. Så det er ikke et enkeltstående tilfælde. De er heller ikke for fede når det gælder snyd med dieselbiler. Og hvis der er fejl på visse modeller holder de også igen med at indkalde og skifte defekte dele. Desværre har de et godt brand og er derfor stærke på markedet.


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 26-December-2017 at 21:29
Originally posted by Mufti Mufti wrote:

Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Originally posted by Mufti Mufti wrote:

Hold dig væk fra Skoda.

Hvis du får problemer er du prisgivet. SMC som importerer Skoda og VW i Danmark er det mest arrogante firma jeg nogenside har været i kløerne på. På intet tidpunkt mødte jeg forståelse og fik ingen hjælp til min nye bil, med massive motorproblemer. Jeg har være uden bil i 5-6 uger og måtte til sidst sælge med et tab på 100.000,-

Moderne diesel biler en alt for følsomme og kokser hurtigt til. Så med jeres behov vil jeg foretrække benzin.

Jeg vil tjekke en Hyundai i30 eller i40 stationcar.

Jeg synes det ville være synd at holde sig fra Skoda, fordi du har haft en dårlig oplevelse med en forhandler. Det ville så gælde alle VAG biler, og dem er der immervæk mange tilfredse ejere af.

VAG = https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group" rel="nofollow - https://da.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group


Det er ikke en enkelt forhandler. Det er hele koncernen. Jeg har ud over min egen erfaring, talt med mange der har samme oplevelse. Så det er ikke et enkeltstående tilfælde. De er heller ikke for fede når det gælder snyd med dieselbiler. Og hvis der er fejl på visse modeller holder de også igen med at indkalde og skifte defekte dele. Desværre har de et godt brand og er derfor stærke på markedet.

Ja det var en kedelig historie med snyde software, som de desværre ikke er ene om, der er flere mærker. Men igen, du kan ikke dømme et bilmærke ude pga din oplevelse


Posted By: claus_jac
Date Posted: 26-December-2017 at 21:36
Nu hvor der er kommet nye afgifter så skal man selvfølgelig lige tænke sig om en ekstra gang, men se lidt på følgende.

1 ny bil kan der lånes fuldt ud til over en afbetalingsperiode på op til 10 år. - de første 3 år er der en voldsom nedskrivning i bilens reelle værdi.
1 brugt bil under 3 år gammel - kan der lånes fuldt ud til samme vilkår som en ny bil - altså op til 10 år. - MEN den helt store afskrivning ER foretaget og bilen er derfor særdeles attraktivt prissat. typisk vil en 3 år gammel bil til fx små 300K være faldet helt ned til 200K efter de 3 år. og en 3 årig bil er jo stort set stadig sprit ny i dag.

Diesel skal man KUN købe såfremt man kører meget over 25K om året. Ellers er det ganske enkelt for dyr en teknologi, især nu her hvor vi kan få 1,4 og 1.6l turbo benzinere der faktisk kan køre ganske langt på literen og kan være ganske iltre at køre :-)

Hvad angår brand, så er jeg bange for jeg er honda mand - i hvert fald de næste 4-5 år endnu. Men kan da godt se at tiden er kommet til helt alvorligt at kigge på de nye hybrider, så jeg glæder mig til at se på teknologien til den tid når den kan fås brugt.


Posted By: Steve Jones
Date Posted: 26-December-2017 at 21:46
Til de som mener man skal holde sig fra diesel-biler fordi de kokser til, så kommer her en kommentar fra en som har en far som er mekaniker.

Diesel er ikke dårligere end benzin. Folk som køber diesel køber dem for at køre mange km/l og forsøger derfor at optimere deres kørsel for at minimere udgiften til diesel. Mange kører lange ture på motorvejen i samme tempo. Over tid sætter skidt sig i katalysatoren mv, som efter tid ikke virker efter hensigten. Til syn ville man få at vide man skulle skifte katalysatoren.

Løsningen er, at tage nogle accelerationer med fuld hammer og lade motoren få nogle omdrejninger, så katalysatoren bliver varm. Så behøver man ikke skifte katalysator så ofte.

Over en periode på 8 år ville jeg gå efter en Toyota eller en Lexus. De er ikke til at ødelægge.


Posted By: Hampenberg
Date Posted: 26-December-2017 at 22:13
VAG døjer stadig med kædeproblemer - og det gælder både på benzin- og dieselmotorer.


Posted By: hummelmose
Date Posted: 26-December-2017 at 22:21
Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

VAG døjer stadig med kædeproblemer - og det gælder både på benzin- og dieselmotorer.

Jeg er på min 3. VAG - Har aldrig oplevet kædeproblemer.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Posted By: DiscomanDK
Date Posted: 26-December-2017 at 22:31
Så længe der ikke er nogen der smider noget statistik på bordet, så er det jo bare "Jeg har hørt" og "Jeg har oplevet", hvilket jo ikke rigtigt kan bruges til specielt meget, da mange jo har oplevet et eller andet problem med et bilmærke.

Jeg syntes Hyundai har en god garantiordning og fornuftigt prissatte biler. Jeg syntes dog de er noget kedelige, og ikke specielt kønne, men da I jo er ligeglade med det ville jeg helt klart kigge den vej.

http://www.autobild.de/artikel/hyundai-i30-kombi-100.000-kilometer-dauertest-10621489.html" rel="nofollow - http://www.autobild.de/artikel/hyundai-i30-kombi-100.000-kilometer-dauertest-10621489.html

Det er en tysk artikel, men den siger blot at de tog en i30 og kørte 100.000 KM i den og skilte den fuldstændigt ad for at finde fejl, og der var ikke en eneste. Det sammenholdt med 5 års garanti uden KM begrænsninger gør bilen til et meget sikkert valg. 


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 00:07
Originally posted by Insaniac Insaniac wrote:

Har netop købt en Skoda Octavia 1.4TSI DSG fra 2013 med 57.000km på klokken. Hold nu op, det spiller bare! Kan jeg kun anbefale.


Har selv en 1,4TSI med 160 HK og DSG. Den er nu 8 år/170.000 km gammel og jeg er stadigvæk pisse glad for den. Den motor er bare en svedske.....

Men holdbar, lad mig se, jeg er på gearkasse nummer to, kobling nummer tre, magnetkobling til kompressor nummer to og kæde på motoren er nummer to. Ikke noget der har kostet mig nogle kroner, kun tid.
Sliddele: baghjulslejer, skivebremser, et sæt bremsekalibre, thats it.

Vil jeg anbefale en VAG bil til andre?
Ja, klart, hvis de er forberedte på at møde en flok mere ellers mindre uduelige værksteder, jeg har prøvet nærmest samtlige i Østjylland, strækkende fra Ålestrup i nord til Horsens i syd. Kun Ålestrup får min uforbeholdne anbefaling. Resten er så som så. Silkeborg er tålelige og Horsens helt og aldeles umulige.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 00:11
Originally posted by Steve Jones Steve Jones wrote:


Diesel er ikke dårligere end benzin.


Nej tvært imod. Ikke at jeg skal tilbage på "traktorbenzin" på min privatbil, men en moderne dieselmotor bliver ikke barm af 2x20 km dagligt og er der ingen kørsel ved moderat belastning, så soder den til. Ja, katalysator kan man "brænde af", men EGR ventiler og lignende renser sig ikke med sådan en tur.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 00:25
Originally posted by JensJ200 JensJ200 wrote:

Hvilken familiebil tror I der vil være billigst på ca. 8 år?


8 år er pænt lang tid.
Skulle jeg komme med et råd, så ville jeg anbefale noget med god garanti/service også når bilen er mere end 4-5 år gammel.

Her er der ingen tvivl om at Toyota er det suveræn bedste mærke. En 8 år gammel Toyota behandles på luge vilkå som en to år gammel når den kommer på værksted. De er absolut ikke fedtede med kulance, hvis den har været serviceret hos Toyota, modsat mange andre mærker. Deres værksteder er yderst ansvarlige, kundeservice er i top.
Bilerne er lidt kedelige, det er ikke dem der går længestbpå literen og service er ikke billigst.
Men når man når 6 år hen og VW motoren smider en turbo, så er det op med læderet selv, her er Toyota helt anderledes at tale med!

Koreanere tilbyder høj garanti, men serviceomkostningerne er langt fra billige.

Overvej også om 8 år er for langt et tidsspan.

Overvej stærke en 2-3 år gammel bil, der skiftes om 4 år. Måske er hunden væk til den tid, i har måske planer om at købe en båd, konen vil måske have hest, eller noget helt tredje.

Min anbefaling: Toyota Avensis stationcar.
Evt denne https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/20-d-4d-t2-premium-stcar-5d/3492544" rel="nofollow - https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/20-d-4d-t2-premium-stcar-5d/3492544

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: Snippermanden
Date Posted: 27-December-2017 at 10:19
Når nogen skriver familiebil så svarer jeg automatisk Citroen Berlingo. Har man først oplevet hvor praktisk den bil er, så er det svært at finde noget der matcher på den lave side af en halv million. Hvis du er bekymret over driftsomkostninger så tag benzin modellen - så har du billig bil i mange år. Den er godt rustbeskyttet og mekanikken er generelt holdbar og billig at reparere hvis der går noget galt.

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Posted By: Mufti
Date Posted: 27-December-2017 at 10:51
Originally posted by hummelmose hummelmose wrote:

Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

VAG døjer stadig med kædeproblemer - og det gælder både på benzin- og dieselmotorer.


Jeg er på min 3. VAG - Har aldrig oplevet kædeproblemer.

Det har min nabo.

Og han fik selvfølgelig at vide, at det ikke var et kendt problem.

Han kunne så berette at firmaets 8 biler også havde problemet.



Posted By: Hampenberg
Date Posted: 27-December-2017 at 11:10
Originally posted by hummelmose hummelmose wrote:

Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

VAG døjer stadig med kædeproblemer - og det gælder både på benzin- og dieselmotorer.


Jeg er på min 3. VAG - Har aldrig oplevet kædeproblemer.


Du har vel bilerne fra ny, og så kun en kort årrække (2-3 år)?


Posted By: Hampenberg
Date Posted: 27-December-2017 at 11:11
Originally posted by Snippermanden Snippermanden wrote:

Når nogen skriver familiebil så svarer jeg automatisk Citroen Berlingo. Har man først oplevet hvor praktisk den bil er, så er det svært at finde noget der matcher på den lave side af en halv million. Hvis du er bekymret over driftsomkostninger så tag benzin modellen - så har du billig bil i mange år. Den er godt rustbeskyttet og mekanikken er generelt holdbar og billig at reparere hvis der går noget galt.


Man skal endelig huske at få den med krog.


Posted By: armani-thomas
Date Posted: 27-December-2017 at 11:44
Jeg havde nok bare hentet en old nordisk BMW fra Tyskland. Årgang 2005-2013 uden rust og lavt km tal. Udvalget dernede er jo enormt, og masser med alt i udstyr.
Min nuværende 325i fra 94( ) har jeg ejet i 11 år og kørt en kvart million km. Udover bremser og lidt olie i ny og næ, er det godt nok begrænset hvad den har fejlet. Ja og så et sæt baghjuls lejer grundet de utallige powerslides ved rundkørslerne.


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 12:39
Originally posted by Mufti Mufti wrote:


Det har min nabo.

Og han fik selvfølgelig at vide, at det ikke var et kendt problem.


Hvor længe er det siden?

Kædeproblematikken blev taget op i "kontant" for en del år siden. Der havde jeg 4 måneder i forvejen fået konstateret kædeproblemer og præsenteret for en mulig regning på 10.000 kroner. Sidstnævnte havde jeg ingen intentioner om at betale, så der gik jeg i overvejelserne om at skifte bil.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 27-December-2017 at 13:42
Det er jun godt 3 år siden at kædeproblemerne hærgede. Godt jeg købte min VAG bil med gammeldags tandrem
https://fdm.dk/node/4729" rel="nofollow - https://fdm.dk/node/4729


Posted By: Hampenberg
Date Posted: 27-December-2017 at 13:52
Kædeproblemerne eksisterer stadig. Tandrem er ikke gammeldags, det er kæde. Og når man har en ordentlig leverandør af sine kæder, så holder de længere end flere tandremme. Men hvis man vælger den billigste underleverandør, til sine kæder, ja så beder man om bøvl og ballade. Desuden så er tandremme langt mere i fare for at springe før tid - bare spørg Opel og Fiat og Alfa ejere.


Posted By: Hampenberg
Date Posted: 27-December-2017 at 13:54
Har kigget på dit link. Det er ikke kun 1,2 og 1,4 motorerne som har problemer. Der er også problemer på flere diesel modeller.


Posted By: AndersBrohus
Date Posted: 27-December-2017 at 14:13
Ford Focus Stationcar 1.0 Ecoboost med 125hk.. :)
Det spiller bare, vi købte en i marts til 250.000kr med alverdens lækkert udstyr og vi fik sat nogle ekstra krydser :)

Nu ser jeg så at de har en kampagne model som ligner vores bil fuldstændig til 234.000kr...

http://brochurer.ford.dk/Prisliste/Personbiler/NyFordFocus/" rel="nofollow - http://brochurer.ford.dk/Prisliste/Personbiler/NyFordFocus/

Det er værd at overveje, vi valgte en Focus istedet for en Seat Leon eller Skoda Octavia fordi den bare var sjovest at kører i tiltrods for at motoren var mindst :P

Også kunne vores barnevogn hellere ikke være der, samt at det var ved Ford vi også fik det bedste tilbud på at få serviceaftale på .. :)

Så vi betaler for vores billån også 500kr for serviceaftale så vi kun skal stå for dæk og sprinklervæske.. Ellers dækker den alt andet så længe service osv jo bliver overholdt, men det ville jo være dumt ikke at gøre når man har service aftale.. xD

Selve serviceaftalen er bygget op omkring 20.000km om året :)


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 27-December-2017 at 15:15
Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

Kædeproblemerne eksisterer stadig. Tandrem er ikke gammeldags, det er kæde. Og når man har en ordentlig leverandør af sine kæder, så holder de længere end flere tandremme. Men hvis man vælger den billigste underleverandør, til sine kæder, ja så beder man om bøvl og ballade. Desuden så er tandremme langt mere i fare for at springe før tid - bare spørg Opel og Fiat og Alfa ejere.

Ift til DSI valgte jeg en traditionel (deraf gamneldags) 4 cyl 16 ventil motor på min bil. Prøvede selvfølgelig 3 cyl turbo motor, men synes de gik ujævnt. Sælgeren mente også jeg gjorde klogt i at vælge den anden, da jeg sagde bilen skulle holde i mange år


Posted By: fltk
Date Posted: 27-December-2017 at 16:01
Originally posted by KlausDM KlausDM wrote:

[QUOTE=Insaniac]
Men holdbar, lad mig se, jeg er på gearkasse nummer to, kobling nummer tre, magnetkobling til kompressor nummer to og kæde på motoren er nummer to. Ikke noget der har kostet mig nogle kroner, kun tid.
Sliddele: baghjulslejer, skivebremser, et sæt bremsekalibre, thats it.
Klaus


Du har da vist været utrolig uheldig med din bil. Så mange rimeligt store reparationer på så forholdsvis lavt kilometertal - de 8 år taget i betragtning.

Jeg er på min anden VAG bil - den første, en diesel kørte jeg 250000 km i over 8½ år uden andre udgifter end sliddele. Den anden - en benzin har indtil videre kun kørt 84000 km uden reparationer.

Flemming  


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Posted By: pilehave
Date Posted: 27-December-2017 at 16:11
Hvis du er fuldstændig ligeglad med biler og den "kun" skal holde i 8 år - så må en Dacia være vejen frem. Den er så billig at den ikke behøver at holde mere end 8 år :D


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 16:27
Originally posted by fltk fltk wrote:


Du har da vist været utrolig uheldig med din bil. Så mange rimeligt store reparationer på så forholdsvis lavt kilometertal - de 8 år taget i betragtning.

Jeg er på min anden VAG bil - den første, en diesel kørte jeg 250000 km i over 8½ år uden andre udgifter end sliddele. Den anden - en benzin har indtil videre kun kørt 84000 km uden reparationer.


Det er min femte VW Golf, så jeg kender rimeligt meget til VW både positivt og negativt.

Bilen inden var en 1,9 TDI som jeg i løbet af 4 år trillede 100.000 km i. Den ofrede jeg nye dæk og original service på. Den gik over 20 km/l i snit på de 100.000 km. Købte den brugt, da den var 9 måneder gammel og havde gået 9.000 km. Det er den mest problemfri bil jeg nogenside har haft, så min nuværende var i de første 4 år noget af en omvæltning.....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: Hampenberg
Date Posted: 27-December-2017 at 16:53
Originally posted by fltk fltk wrote:


Du har da vist været utrolig uheldig med din bil. Så mange rimeligt store reparationer på så forholdsvis lavt kilometertal - de 8 år taget i betragtning.


Vel nærmere et godt eksempel på, at VAG har en stærkt svingende kvalitet. Som når man har mere end én VW i er firma, og den ene bruger ingen olie, og den anden en liter pr. få tusinde kilometer.


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 27-December-2017 at 17:19
Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

Originally posted by fltk fltk wrote:


Du har da vist været utrolig uheldig med din bil. Så mange rimeligt store reparationer på så forholdsvis lavt kilometertal - de 8 år taget i betragtning.


Vel nærmere et godt eksempel på, at VAG har en stærkt svingende kvalitet. Som når man har mere end én VW i er firma, og den ene bruger ingen olie, og den anden en liter pr. få tusinde kilometer.

Noget du bare ved, eller har du et link til undersøgelser?


Posted By: KlausDM
Date Posted: 27-December-2017 at 17:48
Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:


Vel nærmere et godt eksempel på, at VAG har en stærkt svingende kvalitet.


Nej, jeg købte en motor gearkasse kombination der var helt ny.

Efter de fik nye koblingsplader og en lidt anden programmering, har gearkasserne været fuldstændigt problemfrie.

Kæden i 1,4 TSi er en produktionsfejl, som også er rettet.

Til gengæld er den fed at køre.........
Almindelig hverdagskørsel og den er tyst som graven, men jokker man til sømmet, så vipper der et par spjæld ude i motoren og de hvæser som en arrig Tiger og springer som en gepard.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: Potter
Date Posted: 27-December-2017 at 20:53
Originally posted by Hampenberg Hampenberg wrote:

Originally posted by fltk fltk wrote:


Du har da vist været utrolig uheldig med din bil. Så mange rimeligt store reparationer på så forholdsvis lavt kilometertal - de 8 år taget i betragtning.


Vel nærmere et godt eksempel på, at VAG har en stærkt svingende kvalitet. Som når man har mere end én VW i er firma, og den ene bruger ingen olie, og den anden en liter pr. få tusinde kilometer.
Deres 1.8 og 2.0 TFSi har lidt af unormalt høj olie forbrug, nogle med et forbrug omkring 2L pr.1000km. Her du ikke holdt service på deres autoriseret, så er der nul kulance og der er intet at hente. Det er bare så dårlig service. På den anden siden af dammen, der har stor set alle ejere med disse type motorer kollektivt sagsøgt Audi VW og bilejerne vandt den sag. 

Den danner bare ikke regres for os her hjemme. Det er 1.8 og 2.0 TFSi motor fra før 2012. der må være et olieforbrug på 0.8L pr. 1000km. under dette ligger det inden for deres norm. Det er en ny motor, eller en reparation til kr. 50-60.000,- hos VW - Audi etc.

VW Audi osv. har haft problemer deres 1.2 og 1.4 benzin motorer og det har typisk været kædeproblemer.

Alle TFSi motorer m.fl. kokser til pga. af deres konstruktion, og det er lige så slemt som en diesel motor med undtagelse af EGR ventilen da den ikke findes på en benzin, det er fordi at indsprøjtningen kommer direkte ned på stemplet og ikke kommer ind via ventilerne, hvor de ville have blive skyllet af benzinen.

Min gl. mini cooper med 1.6 174HK kørte dårligere og dårligere, kørte den på rullefelt og den manglede 28HK. den blev kørt på værksted og blev undersøgt med kamera, den var næste kokset helt til, og det var på under km. 60.000. Tanken blev demonteret og der blev sat et aggregat på i stedet med noget rense væske som kørte i systemet og motor i mere end en dag. Efterfølgende kom den på rullefelt igen, nu ydet motoren 181HK. Motoren havde direkte indsprøjtning som på TFSi motoren.

BTW. prøv at spørge 20 uvildige/ uautoriseret værksteder om hvilke mærker de har de fleste og dyreste reparationer på......

De nye ford 1.0 motorer 100/125 og 140HK har deres tandrem liggende i oliebad, de har f.eks. problemer med deres vandpumpehus.

Hustanden har b.la. en Audi A3 benzin 2017, selv om jeg syns at VAG løber fra deres ansvar, så forsætter jeg med deres produkter.


-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Posted By: huntiedk
Date Posted: 27-December-2017 at 23:47
Og så skal vi lige ha' den alternative: En Nissan Leaf (ja, en elbil). Aktuelt tilbud fra Nissan gi'r gratis strøm de første tre år. Det er da noget :-) Elbiler er generelt billige i drift, da det stort set kun er bremser og lidt pollenfiltre, som skal serviceres på værkstedet. Dealbreakers kan være manglende hængertræk eller behov for at køre sydpå i ferien. Og det er sjovest, hvis man har en carport at ha' sin ladestation i. Men så er bilen også tanket hver morgen - og forvarmet om vinteren :-)

-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 28-December-2017 at 00:12
Det varer længe endnu før elbiler er et reelt alternativ. Det har Regeringen bl.a. sørget for. Men også mht rækkevidden er der for store begrænsninger, især om vinteren hvor varmeapparat tar sin del af strømmen. Og hvad med den dag batterierne skal skiftes. Det må koste spidsen af en jetjager


Posted By: huntiedk
Date Posted: 28-December-2017 at 00:24
Nej, der er stadig stort set ingen afgifter på de fleste elbiler med den nuværende sats (men den ændrer sig senere, med mindre vi får skiftet regering i mellemtiden). Kun på de dyrere elbiler ryger der noget afgift på, som det ser ud lige nu. Og den nye Leaf har 40kWh batteri, det rækker ihvertfald til de nævnte 40km 5 gange om vinteren - og endnu mere om sommeren. Batterierne skal næppe skiftes. Jeg har en lille BMW i3 - den har vel tabt et par procent på 50.000 km over to år. Den har i øvrigt fast serviceinterval på to år uanset km - så mit første service var ved 45.000 km :-)

-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Posted By: kaizer
Date Posted: 28-December-2017 at 06:43
Originally posted by Kampus Kampus wrote:

hvad med den dag batterierne skal skiftes. Det må koste spidsen af en jetjager


Hvis det skulle ske, så er ca. 16000 kr. vel heller ikke så slemt; hvis dit pris estimat ellers holder stik.


Posted By: KlausDM
Date Posted: 28-December-2017 at 08:08
Originally posted by huntiedk huntiedk wrote:

Og så skal vi lige ha' den alternative: En Nissan Leaf (ja, en elbil).


Hvordan matcher en Leaf med:
"Vi har to børn og en hund, vores nye bil må derfor ikke være mindre end en Skoda Octavia Combi."


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Posted By: Potter
Date Posted: 28-December-2017 at 08:29
Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Det varer længe endnu før elbiler er et reelt alternativ. Det har Regeringen bl.a. sørget for. Men også mht rækkevidden er der for store begrænsninger, især om vinteren hvor varmeapparat tar sin del af strømmen. Og hvad med den dag batterierne skal skiftes. Det må koste spidsen af en jetjager
Bare til orientering, så kan der ikke købes biler i Norge der benytter fossile brændstoffer fra 2025. Og biler der køre på el er mange i Norge.

Bemærk at det jo også koldt i NorgeSmile 

Holland havde ellers fuldt den norske model, den er så blevet til, at alle biler skal være emission fri i 2030.
Diesel biler bliver forbudt Paris - Madrid - Athen og Mexico fra 2025

Volvo laver kun Hybrid biler fra 2019 og de kommer med el-biler under navnet polestar.

Så venter vi bare et udspil fra den Danske regering, mon ikke de har noget i ærmet.




-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 28-December-2017 at 10:02
Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.


Posted By: Mufti
Date Posted: 28-December-2017 at 11:24
Jeg tror desværre at du har ret Kampus.

Og det skyldes det store hul der kommer i statskassen, hvis de tårnhøje bilafgifter forsvinder.


Posted By: RuneH
Date Posted: 28-December-2017 at 11:43
Originally posted by huntiedk huntiedk wrote:

Og så skal vi lige ha' den alternative: En Nissan Leaf (ja, en elbil).

Hold dig fra det pjat. Det er simpelthen ikke modent nok. Har prøvet at køre fra Roskilde til København i en Leaf om vinteren, hvor vi måtte stoppe varme apperat for at kunne nå frem. Motorvej er slet ikke egnet til sådan en Leaf. Km tæller nedaf, for hver meter du rykker dig. Det giver slet ingen mening. Max 90 på motorvej, ellers går det helt galt.

De er fine som bybiler, men har man en drøm om at forlade byskiltet, så holder den ikke en meter. 


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Posted By: Stroyer
Date Posted: 28-December-2017 at 12:01
Til alm. hverdags brug vil jeg vove den påstand at det tager længere tid med en fosil-brændstof bil at tanke end det gør med en el bil.
Her tager jeg selvfølgelig ikke udgangspunkt i en 22 kwh Nissan Leaf etc. som efter min mening er ubrugelige grundet den lave kapacitet - men med biler med 70kwh+.

EON Danmark tilbyder fx. flatrate opladning hjemme for 579kr/md til el-biler.
Når man kommer hjem sætter man bilen i stikket og når man skal køre hiver man den ud.
Det har så også den fordel at batterierne altid er optimalt ladet og at bilen kan varmes op inden man skal køre uden at skulle bruge batterikapacitet på det.
Når der lades så snakker vi 230V 3x 16A (Kan også lade med 32A hvis kabler blev opgraderet) så tager det altså ikke lang tid at lade op og med en kapacitet til ~380km(gennemsnit) så ser jeg ikke det som et problem.




Posted By: JakobSkaarup
Date Posted: 28-December-2017 at 12:16
Det er langt fra alle elbiler og hybrider som kan klare så høj effekt, så selvom en ny Volvo hybrid teoretisk kunne lades på 30 min, så tager det altså 2,5 timer fordi bilen ikke kan klare 22kw ladestandere


Posted By: Jwin
Date Posted: 28-December-2017 at 12:57
Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.

Undskyld til trådstarter, dette er noget langt fra din Octavia, men Kampus tager fejl på flere punkter.

Ja, der er 3 kulfyrede kraftværker tilbage, de bliver lukket inden 2025.

Ja, Betterplace gik konkurs. For småt og for dyrt. Men det forhindrer ikke andre producenter i at buldre videre.

Elbiler med kun 20kWh, som de fleste Zoe og Leaf, dur kun til bykørsel. Men alle har mere kapacitet i 2018, Leaf med 40 kWh og senere 60 kWh. BMW får også større kapacitet. Alle med 200 km vinter / 300 km sommer “range” eller mere.

Ja, batterier bliver bedre og bedre, men IKKE dyrere. De rasler faktisk ned i pris. Check evt https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2017/07/BNEF-Lithium-ion-battery-costs-and-market.pdf" rel="nofollow - Eksempel på prisanalyse

Og hvornår er prisen og “range” på en konventionel bil og en elbil ens? Flere gætter på 2021. Altså i udlandet. Her i gamle Danmark kan politikernes skruen på afgifter sagtens sætte en kæp i hjulet.

J


Posted By: Potter
Date Posted: 28-December-2017 at 13:28
Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.
Tror kan jo flytte bjergeWink

Men fakta er, at der enormt focus på det i hele verden. Specielt de store spillere som Indien og Kina, mener at det er i 2030 at emission skal være 0.

Du skriver det er en hurdle med optankning, har nordmændene da mere tid end danskerne? Come on....Smile
Hvis Danmark kommer til at følge den Norske model omkring registreringsafgift, som i øvrigt er en model autobranchen i Danmark gerne ser indført, og som regeringen har ret så stor fokus på, så kommer der til at ske nogle ændringer. Det er ikke sidste gang de piller ved registreringsafgiften i Danmark, det er blevet til tredje gang i år.

De store tabere de sidste 3 år har været brugtvognsforhandlerne, og de store vindere de sidste par år har været finansieringsselskaberne, som har kunne få leasing biler på Danske landeveje uden at betale registreringsafgift, hold da helt kæft hvor har de skummetfløden.

Det er kun et spørgsmål tid, og jeg tror personlig på at det kommer til at gå stærkt med 0 emissions krav, måske ikke i 2025 som i Norge, men 2030 vil være et rigtig godt udgangspunkt, og det er altså kun om 12 år. 

For Norge vedkommende er det kun 6 år, det er lidt tanke vækkende.
Sverige har i øvrigt også været fremme med at vil udelukke biler med fossile brændstoffer fra 2030

Det handler vel også om at vi menesker bare skal til at tilpasse/ indstille os til at køre og have bil på en anden måde.

Men når der så ikke er behov for fossile brændstoffer som jo er udvundet af olie, hvad så med mellemøsten og deres olie sheikerOuch Salget af rå olie må da falde draktisk omkring år 2030, hvis bare 35% af bilerne i verden køre på el eller lign. 






-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Posted By: Kandersen
Date Posted: 28-December-2017 at 14:09
Originally posted by Potter Potter wrote:

Tror kan jo flytte bjergeWink 

I DK er det ikke tro du er oppe imod. Det er derimod regeringen. Og den kæmper selv guderne forgæves imod, når det kommer til de virkelige miljøforbedringer. 

Hele problemet omkring elbiler, grøn-mig-her-der-og-alle-vegne, Co2, miljø osv osv.. Det er ene og alene ord. Ord som lyder godt, men oftest er ekstrem urealistiske at gennemføre uden en eller anden form for økonomisk i omstillingsperioden. Hvor stort dette kaos bliver, det er alene op til, hvor meget is man har i maven, eller hvilken holdningen man nu engang har valgt, den dag beslutningen træffes. 

Der nævnes flere områder i tråden - Men reelt behøver vi bare at starte det mest nærliggende og oplagte sted - Solceller. 
Op imod 35% af hver families/bolig samlede Co2 belastning foregår via El og varme. Hvis vores regeringer (bemærk fler-tal) havde no*** nok til det, så kunne vi i løbet af ganske kort tid faktisk leve op til væsentlig bedre tal, end det som gang på gang må ændres. 
Når motivationen mindskes og/eller helt fjernes gang på gang, så ryger troen og tilliden samtidig. Og endnu mere når det viser sig, at hensynet i virkeligheden ligger til noget, som man desperat forsøger at fastholde, nemlig de allerede eksisterende producenter. 

Personligt synes jeg, at man mangler at gøre op, om det er hensynet til miljøet eller hensynet til andet man vil opnå. Man kan ikke gøre begge dele.
Pt siger man hensynet til miljøet, men tager hensynet til andet. Det hænger ikke sammen.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Posted By: Bruger udmeldt 43
Date Posted: 28-December-2017 at 15:55
Originally posted by Jwin Jwin wrote:

Originally posted by Kampus Kampus wrote:

Tror ikke lige der kommer et forbud mod fossile brændstoffer i DK i de første mange år. Vi er dårligt nok stoppet med kulfyrede kraftværker, og firmaet der havde lavet et system til ombytning af batterier på elbiler gik rabundus. Det er en ekstra hurdle at “optankning” af en elbil tar en rum tid, som de fleste ikke har. Batterier bliver bedre og bedre, men også dyrere. Og sikkert også farligere, som vi har set med mobiler. Så længe der er begrænsninger på brugen af elbiler og prisen er højere end tilsvarende konventionelle biler, kommer der ikke lovgivning om udfasning af benzin og diesel biler.

Undskyld til trådstarter, dette er noget langt fra din Octavia, men Kampus tager fejl på flere punkter.

Ja, der er 3 kulfyrede kraftværker tilbage, de bliver lukket inden 2025.

Ja, Betterplace gik konkurs. For småt og for dyrt. Men det forhindrer ikke andre producenter i at buldre videre.

Elbiler med kun 20kWh, som de fleste Zoe og Leaf, dur kun til bykørsel. Men alle har mere kapacitet i 2018, Leaf med 40 kWh og senere 60 kWh. BMW får også større kapacitet. Alle med 200 km vinter / 300 km sommer “range” eller mere.

Ja, batterier bliver bedre og bedre, men IKKE dyrere. De rasler faktisk ned i pris. Check evt https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2017/07/BNEF-Lithium-ion-battery-costs-and-market.pdf" rel="nofollow - Eksempel på prisanalyse

Og hvornår er prisen og “range” på en konventionel bil og en elbil ens? Flere gætter på 2021. Altså i udlandet. Her i gamle Danmark kan politikernes skruen på afgifter sagtens sætte en kæp i hjulet.

J

Min vending “dårligt nok” hentyder netop til at der er plan for lukning af kulfyrede kraftværker, som endnu ikke er gennemført. Måske fordi landet først skal plastres til med kæmpe vindmøller for at klare el forbruget.
Der ER altså stor prisforskel på benzin og el drevne biler, hvis rækkevidden skal være ens pr optankning



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net