>Elektronikkæde< har nulstillet computeren
Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Generelle emner
Forum Name: PC hardware & software
Forum Description: Hardware & software, men ikke HTPC
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165368
Printed Date: 15-Maj-2025 at 00:15 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: >Elektronikkæde< har nulstillet computeren
Posted By: jgjensen
Subject: >Elektronikkæde< har nulstillet computeren
Date Posted: 01-December-2022 at 11:11
Hej, Har fået et kæmpe problem med min Huawei bærbar PC efter den har været indleveret til reparation ved en (unavngiven) stor elektronik kæde i DK.
Al data er væk og computeren er fuldstændig nulstillet.
Fik fat i forretningen og det er normalt iflg GDPR at de nulstiller computere for ellers kan de ikke teste om reparationen er gennemført.
Der var tale om et bogstav på tastaturet som skulle skiftes (løsningen blev at skifte tastaturet).
Mit spørgsmål er, om jeg er helt galt på den hvis jeg påstår at det er vanvittigt at det kan finde på at nulstille en PC ved en reparation??
Jeg er med på at en back-up kan redde mange ting, men alligevel ??
Iflg. butikken har vi skrevet under på at det er ok på indleveringssedlen - vi har overhovedet ikke skænket det en tanke at det kunne komme på tale og jeg kan virkelig ikke forestille mig at jeg er den eneste, som har stået med den oplevelse efterfølgende?
Vil gerne høre Jeres meninger og kommentarer om dette så jeg ved hvordan jeg lige skal forholde mig til det - og jeg er som nævnt bekendt med at back-up løser mange ting - men det er ikke det der er diskussionen for mig 
Mvh Jesper
|
Replies:
Posted By: fltk
Date Posted: 01-December-2022 at 11:19
Man nulstiller da ikke en PC for at skifte et tastatur. Hvis der lå noget vigtigt/uerstatteligt på den ville jeg i dit tilfælde forlange erstatning. Du er selvfølgelig helt sikker på der ikke var andet galt med PC'en end det manglende bogstav?
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Posted By: jgjensen
Date Posted: 01-December-2022 at 11:29
Forklaringen var at for at kunne teste om det nye tastatur virker skulle de tænde for den og derved ville de bryde GDPR lovgivningen hvis den ikke blev nulstillet først....det lyder fuldstændig vanvittigt - men jeg kan ikke få svar på nogen steder om det er normal kutyme at det 'gør' man...
Og hvorfor nævner de det ikke verbalt ved indleveringen? Det er en kæmpe ting...og jeg tror ikke på vi er de eneste der har oplevet det.
Ja det var kun det ene bogstav der var i stykker på tastaturet. Computeren er 9 mdr gammel og repareret under garanti.
|
Posted By: T-Duck
Date Posted: 01-December-2022 at 11:36
Det er ikke nødvendigt. Dog tager jeg dem i forsvar, fordi det er noget som Fona, Elgiganten og Power altid haft gjort. Og man er som regel også bleve orienteret om dette, at man skulle huske at tage backup af sine ting
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Posted By: jgjensen
Date Posted: 01-December-2022 at 11:41
Jeg takker for jeres svar
...men jeg forstår ikke hvad det er de skulle kunne komme ind og se?? Adgangen er jo netop beskyttet af et log-in med adgangskode.
....så de kunne jo bare taste hvad de ville i log in feltet for at teste tastaturet - uden at trykke 'enter' og så var der ikke mere i det.
|
Posted By: C. Johansen
Date Posted: 01-December-2022 at 12:17
For et stykke tid siden brændte strømforsyningen i min PC pludselig sammen. Jeg kunne altså ikke tage back-up eller slette følsomme oplysninger som fx kontonumre, adgangskoder eller andre private oplysninger. Inden jeg afleverer PC'en til reparation piller jeg derfor harddisken ud, da jeg under INGEN OMSTÆNDIGHEDER vil overlade PC'en til fremmede, hvis der ligger følsomme data på harddisken. Selv om der er adgangskoder ved log-in, vil det næppe være et større problem for reparatøren at finde frem til indholdet på PC'ens harddisk. Det var ikke noget besvær for reparatøren, at harddisken var taget ud. Trådstarter har selvfølgelig ret i, at butikken godt kunne have advaret om, at nulstilling af PC'en muligvis ville finde sted, men der har sikkert været en forventning om, at der var taget back-up inden indleveringen, da det netop ikke er usædvanligt, at nulstilling finder sted.
|
Posted By: jgjensen
Date Posted: 01-December-2022 at 12:36
Okay - jeg må indstille mig på, at det bare er mig der ikke forstår nødvendigheden af dette (nulstillingen) ved en hardware reparationen på computeren og noterer mig at det er normalt at der nulstilles ved reparationer.
Mange tak for inputs!
|
Posted By: Munch
Date Posted: 01-December-2022 at 13:06
For et stykke tid siden sendte jeg min Macbook Pro til reparation i en stor butikskæde, batteriet blev for hurtigt tømt. Det blev lavet på garantien, men jeg fik computeren tilbage med en meget synlig ridse på låget. Havde det været billigt sort plastiklåg, havde jeg ikke reageret. Men Macbook Pro er jo i aluminium. Så jeg indleverede den igen, og fik en meget fornærmet besked tilbage fra reparatøren, fordi han var nødt til at skifte låget/skærmen.
Det har så senere vist sig at computeren nu lider af forskelligt, så den er langsom og taber hurtigt strøm. Det opdagede jeg ikke med det samme, men kan ikke slippe tanken om at reparatøren har hævnet sig på kritikken af den ridse han havde lavet, og har ført det oprindelige batteri skift tilbage og måske lavet andre narrestreger. Oplevelsen betyder at jeg ikke mere tør aflevere noget elektronik til reparation!!!
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Posted By: Flippo
Date Posted: 01-December-2022 at 15:18
Det er normalt - og oplyses stort set altid i forbindelse med reklamation/reparation, på både computere og mobiltelefoner.
|
Posted By: yahooboy
Date Posted: 03-December-2022 at 23:17
Munch wrote:
For et stykke tid siden sendte jeg min Macbook Pro til reparation i en stor butikskæde, batteriet blev for hurtigt tømt. Det blev lavet på garantien, men jeg fik computeren tilbage med en meget synlig ridse på låget. Havde det været billigt sort plastiklåg, havde jeg ikke reageret. Men Macbook Pro er jo i aluminium. Så jeg indleverede den igen, og fik en meget fornærmet besked tilbage fra reparatøren, fordi han var nødt til at skifte låget/skærmen.
Det har så senere vist sig at computeren nu lider af forskelligt, så den er langsom og taber hurtigt strøm. Det opdagede jeg ikke med det samme, men kan ikke slippe tanken om at reparatøren har hævnet sig på kritikken af den ridse han havde lavet, og har ført det oprindelige batteri skift tilbage og måske lavet andre narrestreger. Oplevelsen betyder at jeg ikke mere tør aflevere noget elektronik til reparation!!! |
Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen.
|
Posted By: PerW
Date Posted: 04-December-2022 at 05:46
yahooboy wrote:
Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen. |
Det er der ikke.
https://taenk.dk/raadgivning/reklamationsret-og-garanti/kan-du-klage-over-reparationer" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning/reklamationsret-og-garanti/kan-du-klage-over-reparationer
|
Posted By: Munch
Date Posted: 04-December-2022 at 09:42
PerW wrote:
yahooboy wrote:
Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen. |
Det er der ikke.
https://taenk.dk/raadgivning/reklamationsret-og-garanti/kan-du-klage-over-reparationer" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning/reklamationsret-og-garanti/kan-du-klage-over-reparationer
|
Ja der tages ikke højde for svigagtige reparationer. Men som jeg også regnede med, falder min klage sikkert for tidsfaktoren.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Posted By: Furry
Date Posted: 04-December-2022 at 09:53
Da man ikke ved om fejl skyldes software installeret at bruger er det nemmeste at genindstallerer
(unavngiven) stor elektronik kæde i DK, kunne også havde valgt at starte computer op fra extern harddisk, men det kræver reparatør har viden nok til at kunne det, og det ville ikke rette fejl i den Windows installation kunden bruger.
------------- Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
Posted By: Guests
Date Posted: 04-December-2022 at 10:18
Og det er nemt at lave backup: Opret en mappe som fx hedder filer på Dell, (eller hvad computeren måtte hedde), på en ekstern harddisk I denne mappe, kan man så oprette en billedmappe, og overføre sine billeder fra computeren, dertil.
Det samme med dokumentmappen Musik-, Video-, og Overførsler-mapperne...
Favoritter i browser, kan eksporteres til en fil, eller man logger ind på Google, og det hele overføres i ét hug - indstillinger, og hvad man nu har.
Og ja - et program kan sagtens have indflydelse på, hvordan fx Stifinder opfører sig. Det har jeg selv oplevet, efter der kom en opdatering til ét - det var Paint.net. Jeg vidste ikke, hvad årsagen til bøvlet med stifinder var, og nulstillede bare lortet - Windows 10... Startede fra bunden af, og fik installeret alle opdateringer - vigtige, såvel som valgfrie...
Først da, installerede jeg antivirusprogram, Google Chrome, osv. Ingen problemer... Da jeg kom til Paint.net, og fik det smidt på igen - så var det samme problem der igen. Forfra! Jeg kunne måske blot have afinstalleret Paint.net, genstartet, og så var kørende igen. Mente dog, en ominstallering igen, ville være bedst...
|
Posted By: T-Duck
Date Posted: 04-December-2022 at 13:51
Furry wrote:
Da man ikke ved om fejl skyldes software installeret at bruger er det nemmeste at genindstallerer
(unavngiven) stor elektronik kæde i DK, kunne også havde valgt at starte computer op fra extern harddisk, men det kræver reparatør har viden nok til at kunne det, og det ville ikke rette fejl i den Windows installation kunden bruger.
| nu er det min erfaring der snakker. Hvis en tast ikke virker efter en genstart, så er det 99,9% sikkert det er hardware den er gal med. Og ikke software. Derfor der i mit hoved åndsvagt at de nulstilles
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Posted By: fltk
Date Posted: 04-December-2022 at 15:35
T-Duck wrote:
[QUOTE=Furry] Da man ikke ved om fejl skyldes software installeret at bruger er det nemmeste at genindstallerer
|
Det ved man jo netop i dette tilfælde hvor der blot mangler en tast på tastaturet.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Posted By: ThomasP
Date Posted: 06-December-2022 at 22:27
Jeg mener også, at de burde have gjort mundtligt opmærksom på det, men som andre skriver, tænker jeg, at det er normalt at tage en backup inden. Jeg gør det i hvert fald selv, før jeg overlader min computer til service.
Det skyldes så også, at man jo ikke kan være 100 % sikker på at se den igen. Der kan ske så meget, så det er en rar fornemmelse at have en backup.
Men det er selvfølgelig let at sige bagefter ;)
|
Posted By: Guests
Date Posted: 07-December-2022 at 06:04
ThomasP wrote:
Jeg mener også, at de burde have gjort mundtligt opmærksom på det, men som andre skriver, tænker jeg, at det er normalt at tage en backup inden. Jeg gør det i hvert fald selv, før jeg overlader min computer til service.
Det skyldes så også, at man jo ikke kan være 100 % sikker på at se den igen. Der kan ske så meget, så det er en rar fornemmelse at have en backup.
Men det er selvfølgelig let at sige bagefter ;) |
Ja - ALTID let at sige bagefter... Men, der er desværre VIRKELIGT mange, verden over, som hellere græder end backup'er!  De lærer det på den hårde måde - HVIS de lærer det...
USB-pinde og eksterne harddiske er IKKE dyre - det er "dyrt" at miste en ordentlig røvfuld billeder, eller et eller andet eller flere dokumenter, man skriver på. Hvor mange gange har vi ikke hørt om nogle, som har mistet deres computer fx ved tyveri - hvor ALT var på - det var INGEN andre steder. Ikke en gang på diverse online-drev.
|
|