Er uvidenhed en del af butikken?
Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Generelle emner
Forum Name: Film og udsendelser
Forum Description: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=61635
Printed Date: 22-Maj-2025 at 12:23 Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com
Topic: Er uvidenhed en del af butikken?
Posted By: T-teknik
Subject: Er uvidenhed en del af butikken?
Date Posted: 12-Juni-2009 at 08:41
Er butikker uvidende om, hvad de selv har af varer på deres netside?
Mere specifikt film på f.eks. DVD?
At priserne så ikke kan være de samme i selve butikken uden at det har været annonceret, er en ting. Men at butikken reagerer med forundring, når spørgsmål falder på en titel som er nævnt på deres netside, det er meget mærkeligt. - Eksemplet er hentet fra Fona, men andre kan måske komme med andre eksempler?
|
Replies:
Posted By: sickchild
Date Posted: 12-Juni-2009 at 09:42
Det tror jeg tit de er.
men det er ligesom i elgiganten. hvis de har nogle film på tilbud og man kommer og skal købe den, så står de til en dyrer pris. og de kender ikke noget til tilbudsavisen selvom den ligger lige ved indgangen. så ser de i den og siger at det vidste de godt nok ikke.
|
Posted By: T-teknik
Date Posted: 12-Juni-2009 at 09:58
Jeg har i lang tid haft forbehold overfor at købe film hos Elgigantens netbutik - men som med mit eksempel med Fona, så er deres lagerliste på nettet mere en vildledning end vejledning.
|
Posted By: sickchild
Date Posted: 12-Juni-2009 at 10:02
Du kan heller ikke regne med priser fra deres netbutik i forhold til deres butikker de kan være meget forskellige.
|
Posted By: T-teknik
Date Posted: 12-Juni-2009 at 10:07
At Fona har eksisteret i flere år og de så ikke har styr på deres varelager, er meget mærkeligt - men med hensyn til både Fona og Elgiganten, så man tage en chance ved køb.
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 12-Juni-2009 at 10:10
T-teknik wrote:
Er butikker uvidende om, hvad de selv har af varer på deres netside? Mere specifikt film på f.eks. DVD? At priserne så ikke kan være de samme i selve butikken uden at det har været annonceret, er en ting. Men at butikken reagerer med forundring, når spørgsmål falder på en titel som er nævnt på deres netside, det er meget mærkeligt. - Eksemplet er hentet fra Fona, men andre kan måske komme med andre eksempler? |
Butikker der sælger software er lige så svingende i kvalitet, service og rådgivning, som butikker der sælger hardware - hvorfor skulle det være anderledes? Som udgangspunkt har en sælger i Fona ikke noget med internetsiden at gøre, så medmindre du tilfældigvis rammer en ekstra engageret sælger der følger med i hvad der foregår omkring ham, så skal du som udgangspunkt regne med at sælgeren ved hvad der foregår i hans egen butik, og ikke noget om hvad der foregår andre steder, ej heller andre afdelinger af samme kæde. Hvis du synes det er utilfredsstillende, så må du vælge en butik der ansætter entusiaster.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: T-teknik
Date Posted: 12-Juni-2009 at 10:27
At jeg via svar nu ved noget om hvordan det hænger sammen mellem butik og netbutik er en ting - men som eksempel var der tidligere en vis sammenhæng mellem butikken og netbutikken hos Hifiklubben. - Jeg ved ikke hvordan det er nu.
Også hos det nu lukkede Merlin var der også en vis sammenhæng med lageret i butikken og netbutikken - priserne var dog en anden sag.
Som eksemplerne viser kan det lade sig gøre - men sådan er det så primært ikke mere.
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 12-Juni-2009 at 11:14
T-teknik wrote:
Som eksemplerne viser kan det lade sig gøre - men sådan er det så primært ikke mere. |
Ikke nødvendigvis - du stiller spørgsmålet meget bredt, og virker som om du gerne vil skære alle over én kam. Sådan virker det ikke - der er ikke én generel tendens for hvordan forhandlerne virker. Hvis vi taler om hardware, så vil der eksempelvis være en væsentlig forskel mellem Fona, hvor internet-butikken set fra butikssælgerens synspunkt bare er en anden afdeling, og hvor dét der foregår på nettet er lige så uinteressant for sælgeren på strøget, som hvad der foregår i Fona i Thisted. Hos f.eks. Tape Connection er den fysiske butik og internet-butikken meget tæt forbundet, og hos AV Connection er det måske endda nærmere sådan at netbutikken er det primære.
For software vil du givetvis finde stor forskel i entusiasmen, alt efter om du står i en Fona hvor musik-afdelingen er et hjørne af butikken og hvor sælgerne skal vide noget om både hardware og software, eller om du står i TP eller Stereo Studio - for slet ikke at snakke om små entusiast-forretninger. Går du i Pladekisten i Århus, så giver det sig selv at manden bag disken ved hvad der ligger på nettet, eftersom der kun er dén ene mand om hele butikken. Så frem for at forsøge at gennemskue hvordan "markedet" fungerer, så burde du forsøge at gennemskue hvordan den enkelte butik agerer i markedet, og vælge butik ud fra dét.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: T-teknik
Date Posted: 12-Juni-2009 at 11:45
AV Precision - jeg er som sådan ikke interesseret i at skære alle over en kam - jeg har da hørt om Fona i større byer, som er anderledes - ligesom jeg også har hørt at andre Expert-butikker er anderledes i forhold til den lokale i min by. - Men at den Fona, som ligger et sted jeg har tilgang til, pludselig virker mindre informerende som f.eks. mine nævnte eksempler i forhold til tidligere, det er dét jeg undrer mig over. - Det er jo ikke uvæsentligt at interessere sig for en gammel kæde - jeg savner lidt det gamle slogan: De er så flinke hos Fona
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 13-Juni-2009 at 09:47
T-teknik wrote:
AV Precision - jeg er som sådan ikke interesseret i at skære alle over en kam - jeg har da hørt om Fona i større byer, som er anderledes - ligesom jeg også har hørt at andre Expert-butikker er anderledes i forhold til den lokale i min by. - Men at den Fona, som ligger et sted jeg har tilgang til, pludselig virker mindre informerende som f.eks. mine nævnte eksempler i forhold til tidligere, det er dét jeg undrer mig over. - Det er jo ikke uvæsentligt at interessere sig for en gammel kæde - jeg savner lidt det gamle slogan: De er så flinke hos Fona  |
Jeg har tænkt lidt over dit spørgsmål. Nu har jeg selv arbejdet i Fona for mange år siden (hvor de rent faktisk en overgang brugte dét slogan...) Dét jeg prøver at sige er sådan set bare at der som jeg oplever det er meget stor forskel fra butik til butik, afhængigt af hvilke medarbejdere der "tilfældigvis" er ansat i den enkelte butik. Men Fona har på generelt plan i mine øjne ændret sig løbende. Hvor dén Fona jeg var i (Horsens, 12-14 år siden) dengang i det mindste havde lidt der lugtede af hifi i butikken (Sony ES f.eks.), så er butikken i dag støvsuget for lyd-produkter der ligger over Føtex-standarden. Selv om jeg sagde at man ikke kan generalisere, så er det faktisk lidt forkert - det ER en generel tendens at service-niveauet i denne branche er og har været faldende, pga stigende priskonkurrence og faldende gennemsnitspris per kunde. De fleste eksisterende butikker skærer ned på servicen for at kunne klare sig i konkurrencen, mens nogle få går den anden vej for at kunne tilbyde noget der kan forsvare merprisen. Men der vil ganske enkelt ikke være plads til dét antal service-orienterede radioforretninger i fremtiden, som vi har været vant til. P.T. er en kædes kommercielle succes nærmest omvendt proportionel med kvaliteten af produkter og service - fordi laveste pris vinder.
Så det korte af det lange er, du spurgte om uvidenhed er en del af butikken. Det er det i større og større grad, ja. Som forbruger må man være mere og mere selektiv, hvis man vil have en ordentlig service, og ikke mindst må man vænne sig til at der ikke ligger seriøse butikker (hverken på hardware eller software) i hver eneste "lille flække" længere. Så vil man have den seriøse rådgivning, må man være forberedt på at rejse lidt efter det.
Danmark har været, og er til dels stadigvæk, voldsomt overbefolket med radio/tv butikker. Det har gjort folk meget forvænte, så man eksempelvis sidder i Randers og undrer sig over at man ikke kan høre 20 forskellige højttalermærker i byen, men må rejse til Aalborg eller Århus for at høre visse mærker, fordi de "kun" har 8-10 forhandlere i Danmark - imens samme mærker f.eks. i Tyskland har én eller to forretninger til at dække Hamburg og opland - med samme indbyggertal som hele Danmark. I USA jubler folk hvis de kan få demonstreret en bestemt hjemmebio-projektor i den samme delstat som de bor i - i Danmark brokker vi os hvis vi skal køre mere end 50 km for det samme. Hvis vi skal blive ved med at presse priserne nedad, så skal vi vænne os til at der bliver længere mellem de seriøse butikker.
(med "vi" mener jeg både kunder og forhandlere, da det er begge sider der skal indse problemet).
------------- Mvh Otto
|
Posted By: T-teknik
Date Posted: 13-Juni-2009 at 10:03
AV Precision - igen et godt indlæg.
Jeg savner da Fona havde en selvstændig enhed med hver del i hver butik, hvor service var det primære. - Fona havde et godt navn tidligere, uden jeg dog skal kritisere alt jeg har købt hos Fona, så lever Fona nok mest på navnet i dag. - At der så findes enkelte steder, som fungerer i den gamle ånd er en anden sag. - For nogle år siden var jeg inde hos en Fona i København, der blev jeg overrasket over butikken - hvordan den er i dag, ved jeg ikke.
Men hvis ikke man har bil i alle henseender, så kan det være svært for nogle at foretage et køb hos servicebutikker andre steder - heller ikke alle i dag tilbyder den optimale service som de få lokale Radio- og TV-butikker der er tilbage med at bringe til dørs.
|
Posted By: Tanaburs
Date Posted: 13-Juni-2009 at 10:04
Nu kommer jeg mere i byggemarkeder end i hifi butikker men jeg tillader mig lige at tage et eksempel derfra:
Hvis jeg går i den lokale XL byg får jeg fin service, medarbejderne er nærværende og dygtige uden at være klæbrige og uden at forsøge at prakke mig alt muligt på.
De gemmer sig aldrig og de er i øvrigt ca. fra 30 år og opefter, og jeg ser de samme ansigter år efter år. Min vurdering er at deres løn er god indenfor den branche.
Hvis jeg går i den lokale bauhaus kan jeg ikke finde nogle medarbejdere. Hvis jeg finder en hører han til i en anden afdeling og kan ikke hjælpe men vil ringe efter en hvorefter han går. 10 min senere går jeg også fordi jeg ikke har fået hjælp. De fleste medarbejdere er ca. 20 år, de får mindstelønnen og er ligeglade med deres butik, deres kunder og deres produkter.
Ovenstående er lidt firkantet formuleret men ikke meget ved siden af og jeg oplever faktisk at der gælder noget lign. for butikker indenfor andre brancher, jeg har 2 gange fået superfin og tålmodig betjening i hifi butikker mens jeg har fået uvidende og ligeglad betjening i elgiganten.
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 13-Juni-2009 at 10:32
T-teknik wrote:
Men hvis ikke man har bil i alle henseender, så kan det være svært for nogle at foretage et køb hos servicebutikker andre steder - heller ikke alle i dag tilbyder den optimale service som de få lokale Radio- og TV-butikker der er tilbage med at bringe til dørs. |
Helt enig, men det er prisen for pris-fikseringen.
------------- Mvh Otto
|
Posted By: Otto J
Date Posted: 13-Juni-2009 at 10:41
Tanaburs wrote:
Ovenstående er lidt firkantet formuleret men ikke meget ved siden af og jeg oplever faktisk at der gælder noget lign. for butikker indenfor andre brancher, jeg har 2 gange fået superfin og tålmodig betjening i hifi butikker mens jeg har fået uvidende og ligeglad betjening i elgiganten.
|
Det gælder afgjort for stort set alle brancher, inkl. min tese om at jo ringere produkter og jo ringere service, jo større kommerciel succes har butikken (forudsat at prisniveauet i de respektive butikker afspejler niveauet). Jeg mener iøvrigt der er en stor sammenhæng mellem hvor meget internet-handel der er på et givent område, vs hvor meget lavpris-butikkerne vinder. Eksempelvis er det ret upraktisk at købe briller på nettet, så optikere har stadig et generelt meget højt service-niveau i forhold til andre brancher, det kan simpelthen i den branche stadig lade sig gøre at tjene penge på at sælge kvalitetsprodukter med god service.
Isoleret for radio/TV, så gælder der trods alt lidt noget tilsvarende for højttalere - det er sværere at købe højttalere via nettet uden at prøve produktet først, fordi højttalere lyder så forskelligt. Derfor fokuserer lavpris-butikkerne ikke særligt meget på højttalere, men på alt elektronikken, og derfor findes der langt flere special-forretninger med stor fokus på højttalere og stereo-hifi generelt, end der findes seriøse specialforretninger med fokus på eksempelvis fladskærms-tv eller projektorer, hvor der er et tilsvarende videns-niveau og mulighed for demonstrering.
------------- Mvh Otto
|
|