Print Page | Close Window

lyddæmpning af beton loft

Printed From: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Category: Visnings- og lytte-udstyr
Forum Name: Min hjemmebiograf
Forum Description: Vis dit udstyr frem for andre brugere
URL: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69681
Printed Date: 24-Maj-2025 at 11:57
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com


Topic: lyddæmpning af beton loft
Posted By: henningdalgaard
Subject: lyddæmpning af beton loft
Date Posted: 06-November-2009 at 13:19
Jeg har en hjemmebio med træ på alle væggene og betonloft. http://picasaweb.google.dk/henningdalgaard/20082009Husrenovering#5219481512923694914 - Se billede her:

Billedet er gammelt og der er også trægulv nu, efter vi har fjernet gulvtæppet.

Hvordan er de træpaneler på væggene i forhold til akustik? De er vel bedre end en glat væg går jeg ud fra? Har også hængt nogle malerier op for at hjælpe yderligere.

Jeg har tænkt på et tidspunkt at sætte de der http://danoline.com/grafik_db_large/812-762_jpg-da.html - gips plader med huller op i betonloftet, for at få en bedre akustik. Hvor gode er de sammenlignet med http://www.nettraelasten.dk/Files/Billeder/Ecom/produkter/lille/Troldtekt/troldtekt_lys_fin_lille.jpg - Troltekt plader ?
Jeg skal gerne have de tyndeste, og det er nok gipsen. Men giver det samme effekt?
På den anden side kræver gipsen nok forskalning - kan man lime troltekt plader op? Og hvor tynde kan man få dem?






Replies:
Posted By: opzouten
Date Posted: 06-November-2009 at 14:15
Hvis det skal nytte noget med pladerne med huller i, skal du have et hulrum bagved, og helst fyldt op med et absorberende materiale (fx rockwool). Jo, dybere hul desto lavere frekvenser bliver absorberet. 

Derfor vil du få et bedre resultat med troltek-plader eller ditto rockfon, fordi materialet i sig selv er absorberende. Hullerne i de andre plader er også med til at "tune" de frekvenser som absorberes, hvorfor en sådan løsning ikke vil være lige så bredbåndet.  


Posted By: Krusty the Clow
Date Posted: 06-November-2009 at 16:06
Troltekt skal skrue op på forskalning.
troltekt kan fåste i tykkelse 25mm (2,5cm) og 35mm (3,5cm) og de fåste 600*2400, 600*2000, 600*1200, 600*600 og 600*1190.



Posted By: henningdalgaard
Date Posted: 06-November-2009 at 19:42
tak for input.

Er der tyndere alternativer?

Jeg mener ikke at gipspladerne kræver rum bagved. Der ligger et lag filt på bagsiden som fanger lyden.




Posted By: tagekp
Date Posted: 08-November-2009 at 12:24

Der er Rockfon lofter, som også har Vægabsorbenter

http://produkter.rockfon.dk/ - http://produkter.rockfon.dk/
 
 


Posted By: henningdalgaard
Date Posted: 03-December-2009 at 09:30
Har læst lidt tråde herinde og på hifi4all. Det er som om folk ikke altid skelner mellem akustik og lydisolering.

Så vidt jeg kan forstå tager to lag gips det meste hvis der er lidt luft og rockwool bagved, men er i tvivl om træbeton/troltekt/Rockfon også stopper lyden på samme måde eller det mere er til selve akustikken?

Jeg overvejer at bruge de ofte grønne (satser på at finde nogle hvide) isoleringsplader til gulve. De er lavet af træfiber, er billige og skulle være effektive.

Jeg vil nødig ofre 50cm på isolering. Så hvordan får jeg mest for pengene samtidig med at det ikke bliver for tyk?


Posted By: Rasmusdc
Date Posted: 03-December-2009 at 13:02
troltekt pladerne, dæmper tilbagekastningen af lyd, og er den bedst løsning til at skabe absorberende lydoverflade, det er ikke sådan a tman kan troltekt beklæde en væg og så kan naboerne ikke høre noget.
 
men det er et kanont materiale til at skabe et lyddødt rum, så man ikke får alt det ekko, også derfor det bliver brugt i høje rum med klinker, da der ellers vil være uudholdeligt at være der, uden disse plader pga. rumklang.
 
det er vel det du søger?


Posted By: henningdalgaard
Date Posted: 03-December-2009 at 13:12
Nej jeg søger den bedste isolering så lyden ikke kommer ud til de andre rum. Selve akustikken klarer jeg bagefter med tæpper og andet. 


Posted By: rhsin
Date Posted: 03-December-2009 at 13:30
Vi bruger et materiale som Ikalon http://www.norisolshop.dk/Norisol/ShowDocument.aspx?DocID=38 - http://www.norisolshop.dk/Norisol/ShowDocument.aspx?DocID=38  til lyddæmpning/isolering, det er måske ikke den skønneste løsning, men det er et produkt med en stor masse og derved er i stand til at absorbere lyden bedre især hvis de tykkere tykkelse vælges... materialet er brandhæmmet, og altså udmærket i sandwich konstruktioner.
 
som finnish kunne en perforeret stålplade i ønsket farve bruges for inspiration se http://www.rmig.com/sw13899.asp - http://www.rmig.com/sw13899.asp


-------------
Mvh

René


Posted By: henningdalgaard
Date Posted: 03-December-2009 at 13:42
Spændende - hvad koster Ikalon ca?
 Ikalon ligner lidt noget jeg har købt i biltema tidligere til at lydisolere mit pc kabinet. Det var vist beregnet til biler. Det var også selvklæbende og med en folieside.

Men tror I ikke 2 lag gipsplader skærmer noget mere alligevel? Det er vel tungere. Jeg er bare i tvivl om man skal smide rockwool/Ikalon/lignende bag ved, eller om det er bedre med fri luft som nogle anbefaler på hifi4all?


Posted By: henningdalgaard
Date Posted: 03-December-2009 at 13:53
det er den her jeg tænker på:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83277 - http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83277


Posted By: rhsin
Date Posted: 03-December-2009 at 14:09
Originally posted by henningdalgaard henningdalgaard wrote:

Spændende - hvad koster Ikalon ca?
 Ikalon ligner lidt noget jeg har købt i biltema tidligere til at lydisolere mit pc kabinet. Det var vist beregnet til biler. Det var også selvklæbende og med en folieside.

Men tror I ikke 2 lag gipsplader skærmer noget mere alligevel? Det er vel tungere. Jeg er bare i tvivl om man skal smide rockwool/Ikalon/lignende bag ved, eller om det er bedre med fri luft som nogle anbefaler på hifi4all?
da jeg købte noget 2cm tykkelse med klæber på herud til job mener jeg det kostede i omegnen af 220,- kr/m2 (det er billigere uden dobbeltklæbende materiale for fastgørelse) jo tykkere jo dyrere... men læg mærke til vægtfylden, det er præcist hvad der gør det godt til at standse lyden... er væggen blød kan man få fat i en stålplade først også ikalon også evt en perforeret stålpade ovenpå for lækker finnish... dæmpningsgraden er omkring 90% ved reflektioner og materialet bag kan absorbere evt vandring af lyd til andre rum... jo tykkere jo bedre dæmpningseffekt.
det materiale du linker til ovenfor er også ikalon blot med en særlig overflade... mener den er omkring 50-70kr dyrere pr m2... god hvis du skal beskytte for smuds

-------------
Mvh

René


Posted By: betho
Date Posted: 03-December-2009 at 15:10
Nedstående er sakset fra http://www.bolius.dk - www.bolius.dk . Der er her tale om lydisolering mellem rum og ikke akustikforbedring. Korrekt lydisolering koster plads. Både i højde og drøjde. De der issolerings materialer til biler og kontorskærme virker også akkustikforbedrende, men de virker også kun lige i deres område. Dvs. at alle vægge og loft skulle beklædes med materialet, og det ville ikke være nok i sig selv, i det en lydisoleret væg bliver forseglet med fugemasse. Det er naturligvis en vurderingssag. Men faktum er der skal være hulrum mellem eksisterende mur og forskalling. Der findes iøvrigt masser af materialer i byggemarkeder til at sørge for at den nye forskalling kommer så lidt i kontakt med eksisterende mur og gulv, som overhovedet muligt. Jeg fandt engang em pijece med udførlig beskrivelse. Men ved ikke om de har den i byggemarkederne endnu.  

Hvordan kan du dæmpe støjen igennem væggen fra naboen?

Støj trænger gennem selv små åbninger og sprækker, så det første, der kan gøres, er at tætne eventuelle utætheder omkring rørgennemføringer osv. Tætningen er dog sjældent nok i sig selv. En effektiv og forholdsvis enkel måde at lydtætne en væg ind til naboen på er en såkaldt forsatsvæg, som er en ny væg, der bygges uden på den gamle.

En forsatsvæg opbygges typisk med to lag gipsplader på et skelet af stålprofiler, som holdes fri af den eksisterende væg, men slutter helt tæt til de omgivende vægge, gulv og loft. Alle samlinger skal fuges for at sikre tætheden. I hulrummet mod den eksisterende væg anbringes isoleringsmateriale, således at cirka tre fjerdedele af hulrummet er fyldt op. Isoleringen må ikke trykkes sammen, og der skal være mindst 10 cm mellem den gamle og den nye væg. Jo større afstand mellem den gamle væg og forsatsvæggen, desto bedre lydisolation. En forsatsvæg kan i bedste fald næsten halvere støjen.

Problemet med en forsatsvæg er dog, at den optager plads og i nogle tilfælde kræver flytning af installationer. I ældre ejendomme med stuk i loftet kan det være svært at etablere en forsatsvæg på en pæn måde. En nødløsning kan være at montere en tyndere forsatsvæg direkte på den eksisterende, men den vil være mindre effektiv, og det forudsætter, at den eksisterende væg er tung, dvs. enten af beton eller murværk.

Hvordan kan du dæmpe støjen igennem loftet fra overboen?

En konstruktion, som minder meget om en forsatsvæg, bruges også, hvis man vil isolere loftet mod støj fra overboen, f.eks. trinlyd. Loftet opbygges med gipsplader på stålprofiler, og for at være effektivt skal det spænde frit fra væg til væg og slutte helt tæt til rummets omgivende vægge, men ikke være forbundet med det eksisterende loft. Også her lægges isolering ind, og afstanden mellem det gamle og det nye loft skal helst være omkring 10 cm for at være effektivt.

For at loftet kan bære sig selv uden at bøje for meget nedad skal de bærende profiler være rigtigt dimensioneret til opgaven. Til meget store rum kan man benytte et såkaldt nedstroppet loft, hvor de bærende dele er elastisk ophængt i det eksisterende loft. Et korrekt udført underloft vil i bedste fald næsten kunne halvere støjen fra overboerne og omvendt dæmpe støj fra din lejlighed hos overboen. Hvis støjen fortrinsvis sker via væggene, vil et lyddæmpende underloft ikke være helt så effektivt.

Et lydisolerende underloft tager noget af højden i rummet, og her skal man være opmærksom på bygningsreglementets krav om mindstehøjde i beboelsesrum på 230 cm. Underloftet vil skjule eventuel stuk i det gamle loft, og i nogle tilfælde vil det være svært at lave en pæn tilslutning til højtsiddende vinduer."



Posted By: opzouten
Date Posted: 04-December-2009 at 13:40
Originally posted by henningdalgaard henningdalgaard wrote:

 Jeg er bare i tvivl om man skal smide rockwool/Ikalon/lignende bag ved, eller om det er bedre med fri luft som nogle anbefaler på hifi4all?

Det vil aldrig være bedre kun med luft imellem. Det de muligvis henviser til, er hvis man har en porøs absorbent, som fx mineraluld, og placerer den et stykke ud fra væg/loft. Det vil give en bedre dæmpning ved lavere frekvenser. Hvis man fylder hele hulrummet ud, vil det bare betyde en mindre absorbtion tæt på væggen, men dog en absorbtion. 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net