|
LCD TV via med computer (hdmi) som kilde |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |||||
Wuhtzu ![]() Bruger ![]() Joined: 08-December-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 05-Januar-2013 at 17:17 |
||||
Hej allesammen
Jeg skal købe et nyt LCD TV og i den forbindelse er jeg ved at sætte mig ind i teknikken omkring LCD TV'er og "udenoms-teknik" som skal spille sammen med. Pt. er jeg nået til at undre mig over hvad der sker når man benytter et computer (via hdmi eller dvi) til at forsyne et LCD TV med videomateriale (i stedet for at forsyne TV'et med det "rå" antenne-signal). Se længere nede for hvad jeg mener med "Video materiale". Hvis computeren er sat til en given opløsning og opdateringshastighed (1920x1080p, 50Hz) og man ser noget materiale som ikke matcher i opløsning og framerate (720p, 24fps, h264, .mkv afsnit af whatever serie, måske Game of Thrones :P); er det så computerens software (operativsystem og mediaplayer software) som bestemmer hvad der skal ske for at få de to opløsninger og framerates til at passe? Altså, er det så op til VLC Player, DVBviewer, Windows Mediacenter osv. at bestemme om der skal bruges 2:2 pulldown, 3:2 pulldown, skippes frames, deinterlaces, opskaleres osv.? Hvis man giver TV'et det direkte antenne-signal så må det være TV'ets indbyggede elektronik som står for opskalering, evt. pulldown osv. Hvis TV'et understøtter flere opdateringsfrekvenser (f.eks. det her 24fps "Real Cinema Mode") vil man så kunne vælge dem i f.eks. Nvidia, ATI eller Intel graphics control panels? Hvis man f.eks. vil benytte sig af 24p mode, skal man så selv sætte det manuelt i sit grafikkorts kontrolpanel eller kan mediaplayeren (vlc eller lign.) selv skifte hvis man ser 24fps materiale? Tak for jeres input! "Video materiale" kan være: #1: "TV" modtaget med et DVB-C/S/S2/T tuner-kort i computeren og "vist" via et mediacenterprogram (Windows Media-et-eller-andet, DVBviewer eller lign.) #2: DVD eller Blueray disk afspillet vha. et dvd- eller blueray-drev i computeren og "vist" via en mediaplayer applikation (VLC, Windows Media Player, PowerDVD eller lign.) #3: Rips af diverse typer materiale i form af h264 encoded materiale i f.eks. .mvk container |
|||||
![]() |
|||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 12-Marts-2010 Location: Hammel, Jylland Status: Offline Points: 19680 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Ja, computeren vil skalere til det som dens output er sat til
Ja
"Antennesignal" er altid 50i - et levn fra CRT tiden. Klaus |
|||||
![]() |
|||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Joined: 05-November-2009 Location: Virtual-utopia Status: Offline Points: 3291 |
||||
Som regel sættes opløsning og framerate i afspilningssoftwaren. I mit setup 1080x1920/50 i mce (tv og dvd) og 1080x1920/24 i totalmedia theatre (blu ray).
BS
|
|||||
![]() |
|||||
Wuhtzu ![]() Bruger ![]() Joined: 08-December-2007 Location: Denmark Status: Offline Points: 72 |
||||
Tak for jeres svar KlausDM og Bschmidt.
Kan du se 1080x1920/24 som en mulighed i dit grafikkorts kontrolpanel (ATI Catalyst, nVidia Control panel, Intel Graphics)? Altså hvis man f.eks. ønsker at benytte 24p ("real cinema" eller hvad producenten kalder det) så skal TV'et vel "præsentere" sig som en skærm der undersøtter 24 hz refreshrate over for computeren? (med andre ord: jeg ville blive mistænkelig hvis min software og tv'et begge lovede "24p", men at jeg i mit grafikkorts kontrolpanel kun kunne se 1920x1080, 50Hz)
I sådanne situationer er alle TVets funktioner som True Motion (eller hvad producenten kalder det - beregning af mellemliggende frames for at lave 50Hz om til 100 Hz) så ude af spil eller bliver de lagt oven i hvad computeren (viewer softwaren) allerede har gjort? Altså hvis computeren er sat til 1920x1080 50Hz og viewer softwaren laver f.eks. 3:2 pulldown for at vise noget 24fps i 50fps, laver laver TV'et så "True Motion" oven i hatten for at booste frameraten til 100fps? (hvis tv'et nu er købt som et "100 Hz True Motion TV").
Er det også 50i hvis du ser HD materiale fra f.eks. Discovery HD eller lign.? Men uanset hvad det er, hvis det ikke matcher med noget TV'et kan, så er det TV'et som skal stå for konvertering? |
|||||
![]() |
|||||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Joined: 17-Maj-2004 Location: 4100 Status: Offline Points: 40543 |
||||
Det er meget få kanaler der sender med Progressiv (720), 1080i er langt det mest anvendte.
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Hej BS jeg er stadig meget interesseret i dit svar på nedenstående :)
Kan du se 1080x1920/24 som en mulighed i dit grafikkorts kontrolpanel (ATI Catalyst, nVidia Control panel, Intel Graphics)? Altså hvis man f.eks. ønsker at benytte 24p ("real cinema" eller hvad producenten kalder det) så skal TV'et vel "præsentere" sig som en skærm der undersøtter 24 hz refreshrate over for computeren? (med andre ord: jeg ville blive mistænkelig hvis min software og tv'et begge lovede "24p", men at jeg i mit grafikkorts kontrolpanel kun kunne se 1920x1080, 50Hz) |
|||||
![]() |
|||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Joined: 05-November-2009 Location: Virtual-utopia Status: Offline Points: 3291 |
||||
Hej Wuthzu
Jeg kan se at mit TV skifter til 1920x1080 24p (statusbjælke) så jeg har ikke undersøgt opløsningerne direkte. Jeg skal se efter når jeg lige får tid :-) BS
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Hej igen Wuthzu
Jeg kiggede lige efter. Hurra for Teamviewer. 1920x1024 24P kommer frem som en opløsning i Catalyst Control Center (Ati) BS
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Mange tak for svaret :) Er der også en 1920x1080 50 Hz valgmulighed (eller hvad dit TV nu lige er)? Vil du skrive din TV model også? |
|||||
![]() |
|||||
||||
Ja der er også 50 og 60HZ
Det er et Sony ex500 BS
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Cool.
Er det det her TV: http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=KDL46EX500&template_id=1®ion_id=1&tab=manuals#/manualsTab Hvis ja, hvilken størrelse (40", 50", ...)? |
|||||
![]() |
|||||
||||
Det er en 40"
BS
|
|||||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |