recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Lidt spørgsmål omkring lydstyrke og input
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Lidt spørgsmål omkring lydstyrke og input

Post Reply Post Reply
Author
Junior bruger
Junior bruger

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arsukfjorden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lidt spørgsmål omkring lydstyrke og input
    Posted: 04-Juni-2014 at 13:51
Godeftermiddag

Mine forældre skal holde en større fest i deres garage. Jeg er alernådigst blevet inviteret med og har tilgængel tilbudt at de kan bruge mine Q acoustic 2050i højtalere til musik. Nu kommer jeg så i tanke om at fulde mennesker jo godt kan lide at skrue op for musikken og det er også fint. Højtalerne drives lige nu af en Denon 1911 reciever.
Jeg er ikke nervøs for at højtalerne tager nogen skade bare fordi der bliver skruet for højt op - Det er recieveren ikke kraftig nok til. Jeg er mere nervøs for forvrængning pga det cd input der bliver brugt.
Jeg har altid kørt lyden igennem HDMI og har derfor ikke tidligere bekymret mig om diverse følsomheder ved de analoge indgange.

Så mit spørgsmål lyder om der er noget jeg skal tage højde for? Kan jeg bare sætte recieveren's volumen på 0db(hvilket er rigeligt højt, men slet ikke fuld lydstyrke) og så bare lade mine forældre plugge deres pc til en analog indgang og så lade dem styre volumen på computeren? Burde der kunne ske noget ved at de skruer helt op på computeren? Igen så tænker jeg mest på forvrængning eller lignende pga den analoge indgang.

På forhån tak :)  
Back to Top
HenrikStevn View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikStevn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2014 at 15:04
En for svag forstærker kan faktisk være mere tilbøjelig til at brænde et sæt højttalere af end en kraftig, pga. forvrængningen.

Jeg tror du er inde på en god ide. Sæt forstærkeren sådan at maksimalt niveau fra lydkilden stadig er inden for et niveau der ikke skader udstyret og lad dem så styre lydstyrken på lydkilden.

Det du så faktisk gør er at bruge din receiver som en kraftforstærker og lydkilden som preamp til at styre lydstyrken, og det er en udemærket ide når man vil begrænse hvor meget fulde mennesker kan skrue op.
Back to Top
Radiomanden View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiomanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2014 at 15:22

ja selvfølgelig brug den Limiter der er i Reciveren, så kan det ikke blive højere end den er stillet til uanset hvad man gør.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Back to Top
arsukfjorden View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arsukfjorden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2014 at 15:41
Ja naturligvis. Lydstyrken går jo fra -60db(eller sådan noget) til + 18db. 0db er den lydstyrke hvor Denon garanterer en forvrængning der er så lav at den er under en sikker grænse.

Det var nu heller ikke så meget det der generede mig, men mere det analoge input. Smider jeg fx min telefon til, så er det tydeligt at den ikke kan levere nær så meget lydstyrke som fx min bærbare computers minijack udgang.

Så min bekymring går jo mere på at jeg ikke ved hvilken enhed der kommer til at blive tilsluttet til den analoge indgang. Samtidig er der jo forskel på lydstyrken i forskelgie sange.

Worst case scenario: En enhed(mobiltelefon, computer, tablet eller whatever) der kan smide et kraftigt signal ud igennem sin minijack udgang bliver sluttet til recieveren. Recieveren står på 0db. Der bliver så skruet helt op på enheden og der bliver smidt en meget høj sang på med en masse dybe toner osv.

Mit spørgsmål jo så egentlig om der i mit worst case scenario kan ske noget uheldigt? Eller er recieveren designet til under ingen omstændigheder at overbelaste sig selv eller højtalerne mere end man har skruet volumen op? :)
Back to Top
Radiomanden View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiomanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2014 at 15:50

Når der er fuld styrke fra en PC eller Telefon, så er det = en normal Line udgang, ikke mere en det. Så stil Limiteren på Reciver en smule lavere, så vil der ikke kunne ske noget.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Back to Top
arsukfjorden View Drop Down
Junior bruger
Junior bruger

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arsukfjorden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Juni-2014 at 16:32
Udmærket, det gør jeg så. Tak for hjælpen :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.