Author |
Topic Search Topic Options
|
Leviathan
Bruger
Status: Offline
|
Topic: Optagemuligheder... Posted: 29-Juli-2010 at 10:30 |
Ved ikke helt hvilket forum dette spørgsmål naturligt hører hjemme i, men here goes:
Jeg har et Samsung PS50C7705, der som bekendt har indbygget PVR funktionalitet. Jeg har ligeledes Yousee's Samsung boks. Mit spørgsmål er om jeg teoretisk ville kunne optage 1 kanal med PVR med TV'ets tuner, optage en anden kanal med boksens ene tuner og samtidig se en tredje kanal med boksens anden tuner?
På forhånd tak...
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 10:45 |
Leviathan wrote:
Ved ikke helt hvilket forum dette spørgsmål naturligt hører hjemme i, men here goes:
Jeg har et Samsung PS50C7705, der som bekendt har indbygget PVR funktionalitet. Jeg har ligeledes Yousee's Samsung boks. Mit spørgsmål er om jeg teoretisk ville kunne optage 1 kanal med PVR med TV'ets tuner, optage en anden kanal med boksens ene tuner og samtidig se en tredje kanal med boksens anden tuner?
På forhånd tak... |
Det kan du godt, men ikke på det samme TV. Det vil sige, at hvis du skal se en kanal fra din boks på dit Samsung TV, så kan dette TV ikke samtidig optage fra en kanal fra TVets egen tuner. Men det havde vel været ligeså hurtigt at gøre forsøget som at stille spørgsmålet her. 
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Leviathan
Bruger
|
Posted: 29-Juli-2010 at 10:56 |
Tak for svar - men nej - for jeg har (endnu) ikke investeret i en USB harddisk, da jeg ikke mener PVR-funktionaliteten i de nye TV skaber meget værdi...
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 11:10 |
fltk wrote:
Det kan du godt, men ikke på det samme TV. Det vil sige, at hvis du skal se en kanal fra din boks på dit Samsung TV, så kan dette TV ikke samtidig optage fra en kanal fra TVets egen tuner. Men det havde vel været ligeså hurtigt at gøre forsøget som at stille spørgsmålet her. 
|
Hvis man har et antenne kabel i TV, og et andet i boksen kan den så ikke? Det lyder da mærkeligt at tv'et ikke skulle kunne optage fordi man ser noget over HDMI indgangen, hvadenten det så er en DVD eller en ekstern tuner.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 11:10 |
Det har du ret i, det er rimeligt værdiløst at der kun kan optages det man ser, det problem er du så ude over da du også har 3126. Havde man kun TVet, så er jeg sikker på, at man hurtigt ville anskaffe anden måde at optage på.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 12:28 |
Kasper_J wrote:
Hvis man har et antenne kabel i TV, og et andet i boksen kan den så ikke? Det lyder da mærkeligt at tv'et ikke skulle kunne optage fordi man ser noget over HDMI indgangen, hvadenten det så er en DVD eller en ekstern tuner. |
Problemet her er jo, at TVet i ovenstående tilfælde ikke er indstillet på nogen kanal (men på HDMI indgangen) - og hvad er der så at optage?
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
kimfrede
Junior bruger
|
Posted: 29-Juli-2010 at 12:55 |
Jeg kan kun udtale mig baseret på G20's optagefunktionalitet - og jeg har en ekstern tuner - så den vej løser jeg problemet med at optage "noget" mens jeg ser "noget andet".
Jeg er dog ikke enig i, at optagefunktionen ikke giver værdi, hvis man ikke har en sekundær tuner - der er eksempelvis mange der optager noget når man ikke er hjemme, eller hvis det kommer sent og man ikke ønsker at blive oppe.
Derudover er der timeshift-funktionen, som ved os anvendes næsten dagligt (når man skal på toilettet, brygge en kop kaffe, genhøre den tåbelige kommentar personen i TV i ramme alvor fyrede af, gense en detalje i en sportsudsendelse, osv. )
Grunden til at du ikke kan se andet (TV-program) er, at tuneren låses på én programplads mens du optager (det siger egentlig sig selv) og at optagefunktionaliteten er låst til tuneren - du kan frit anvende alle andre signalkilder (BD, DVD, PC osv.) samtidig via HDMI eller én af de andre indgange, men du kan ikke optage fra disse indgange. Ønsker du at se et andet tv-program har du, som nævnt, muligheden for at koble en ekstern tuner på - f.eks. en billig boks fra Aldi, anvende dit mediacenter (hvis den har en tuner) eller lignende.
Edited by kimfrede - 29-Juli-2010 at 12:56
|
/kims
|
 |
kimfrede
Junior bruger
|
Posted: 29-Juli-2010 at 13:09 |
Leviathan wrote:
På forhånd tak... |
Nu fik jeg så også lige nærlæst dit spørgsmål - og umiddelbart virker svaret at hvile på en afklaring af funktionalitet på din YouSee boks - når den optager fra én tuner, kan signalet fra den anden bokstuner sendes uforstyrret til tv'et?
Logisk set bør du (samtidigt) kunne
- optage én kanal på PVR-funktion på dit samsung - det låser tuneren i fjernsynet.
- optage én anden kanal på din YouSee boks (tuner 1)
- se tv via YouSee boks tuner 2 - f.eks. via HDMI på dit fjernsyn
Hvis Samsung opfører sig som mit G20, så er TV ligeglad med dine "andre signalkilder" når du optager fra TV'ets indbyggede PVR.
YouSee boksen er vel skabt med 2 tunere netop for at tilgodese, at man kan optage ét program mens man ser et andet - boksen bør være ligeglad med, om andre PVR funktioner er i anvendelse på andre signalkilder.
Jeg forudsætter at du føder dit tv med et rå signal - evt. via din boks - men i givet så uden at din boks har indflydelse på signalet.
|
/kims
|
 |
kimfrede
Junior bruger
|
Posted: 29-Juli-2010 at 13:11 |
fltk wrote:
Kasper_J wrote:
Hvis man har et antenne kabel i TV, og et andet i boksen kan den så ikke? Det lyder da mærkeligt at tv'et ikke skulle kunne optage fordi man ser noget over HDMI indgangen, hvadenten det så er en DVD eller en ekstern tuner. |
Problemet her er jo, at TVet i ovenstående tilfælde ikke er indstillet på nogen kanal (men på HDMI indgangen) - og hvad er der så at optage?
Flemming |
Det har ingen relevans. Optageren henter ikke signalet fra skærmen - men fra tuneren (og tuneren er altid indstillet på en kanal også når den ikke anvendes). Ellers ville tv'et heller ikke kunne optage når tv'et er slukket.
|
/kims
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 13:15 |
fltk wrote:
Problemet her er jo, at TVet i ovenstående tilfælde ikke er indstillet på nogen kanal (men på HDMI indgangen) - og hvad er der så at optage? |
Det er muligt, at det pågældende TV ikke kan, men din forklaring på, HVORFOR det ikke kan, er i hvert fald helt hen i vejret. Der er ingen fysiske love, som forhindrer, at en indbygget tuner i et TV kan være indstillet på en kanal, når TV'et ikke viser signalet fra tuneren.
kimfrede wrote:
Grunden til at du ikke kan se andet (TV-program) er, at tuneren låses på én programplads mens du optager (det siger egentlig sig selv) og at optagefunktionaliteten er låst
til tuneren - du kan frit anvende alle andre signalkilder (BD, DVD, PC
osv.) samtidig via HDMI eller én af de andre indgange |
Øh, her siger du jo faktisk, at det ER muligt at gøre lige præcis det, som trådstarter spørger efter: Optage til harddisk fra TV'ets indbyggede tuner, mens der samtidigt ses indhold fra en ekstern kilde.
|
 |
Leviathan
Bruger
|
Posted: 29-Juli-2010 at 13:25 |
@kimfrede: Det du nævner af fordele ved PVR mener jeg stadig ikke giver værdi. Sjældent noget er så vigtigt/spændende at jeg ikke kan gå på toilet/hente kaffe, og gense små finurligheder er ikke mit formål med en optager, men allright det er jo alt efter behov. Men ja, jeg føder fjernsynet med signal sløjfet igennem boksen, der så derudover er forbundet med HDMI til tv'et.
Med den uenighed der tilsyneladende hersker kunne det være man alligevel skulle anskaffe sig en USB harddisk og forsøge i praksis... Det er jo en høj grad af fleksibilitet at kunne optage 2 kanaler og se en 3., så jeg havde forventet at en del personer herinde havde gået efter det.
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Posted: 29-Juli-2010 at 13:38 |
Leviathan wrote:
Med den uenighed der tilsyneladende hersker kunne det være man alligevel skulle anskaffe sig en USB harddisk og forsøge i praksis |
Har du ikke en USB stick du kan stoppe i og prøve med den?
Flemming
|
|
 |