recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  New Posts New Posts RSS Feed - Wupti !
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Topic ClosedWupti !

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
Simsalabim[DK] View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 618
Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2010 at 14:16
Originally posted by pilehave pilehave wrote:

Originally posted by Simsalabim[DK Simsalabim[DK wrote:

]
Originally posted by pilehave pilehave wrote:

Så hvis jeg stiller mig i kø nede i Fona og køber et tilbuds-TV til 6.995 kr og det går i stykker, ikke kan repareres eller byttes til en anden model, så har jeg ret til at få 8.995 kr. tilbage, fordi det er den pris andre forhandlere tager for det??

Jeg lugter en god forretning næste gang jeg vil købe noget...


Nej, hvis du læste hvad jeg skrev, så ville den situation kræve et ansvar hos sælger.


Prøv nu lige at læse tråden igen, du roder dig ud i en lang svada med citater fra paragraffer i en sag hvor manden har købt ekstraudstyr til et kamera. Wupti har ikke noget med kameraet (det er slet ikke fra Wupti) at gøre, men han mener at de skal erstatte det beløb han har brugt på ekstraudstyr.

Og så er det at jeg (og andre) skriver at det er vel ikke noget Wupti har noget ansvar for.

Og det der er logik for perlehøns er:

"Hvis man køber guld, så er det en typeforudsætning, at det er ægte - egenskaben "ægthed" må anses for tilsikret.

Derfor kan man få erstattet sit tab jf. KBL § 80."

Dooh...ja.

Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.


Du skriver, at Wupti ikke har noget med kameraet at gøre.

Neurobrain skriver på side 3:

"Jeg har igennem forbrugerklagenævnet lagt sag imod Wupti.  Jeg købte et kamera som gik i stykker og Wupti nægtede at reparere det - De annullerede handlen og gav mig mine penge tilbage.

Problemet var, at jeg havde købt dele til kameraet, som jeg nu ikke kan bruge  (oplader).

Wupti beklager selvfølgelig, men ser sagen som lukket.."

Hvordan får du det til, at han ikke har købt kameraet hos Wupti? Det må vi da klart forudsætte siden han mener at de skal reparere det og har indgivet klage til forbrugerklagenævnet.

Jeg har ikke skrevet, at Wupti skal betale hans ekstraudstyr (der er købt fra andre forhandlere) - kun hvis Wupti havde et ansvar for manglen. Bortset fra det, så er det ikke sikkert, at Wupti bare kan refundere købesummen. Det kræver som nævnt, at nogle betingelser skal være opfyldt.
Back to Top
Simsalabim[DK] View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 618
Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2010 at 14:35
Originally posted by pilehave pilehave wrote:

Det JEG siger er at du ikke kan få erstattet guld der var 10.000 værd på salgstidspunktet med 20.000 kr. bare fordi guldet i mellemtiden er steget 100%.


Det er jeg ikke uenig i - der kunne være særlige omstændigheder der gjorde at sælgeren ikke ifaldt ansvar.

De to eneste omstændigher jeg umiddelbart kan tænke på er sælgerens forbehold eller force majeur.

Lige med guld, så er der først KBL § 80, stk. 2, der henviser til KBL § 43, stk. 3.

Dér fremgår sælgerens objektive ansvar.

Dog henvises der så til § 24, hvoraf det fremgår, at:

Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig, indførselsforbud eller lignende.

At sælgeren har pligt til at erstatte positiv opfyldelsesinteresse (og derved køberens fulde tab - "køberen skal stilles som at sælger havde opfyldt sin del af aftalen korrekt") fremgår bl.a. af karnovs note 279 i § 43, der henviser til note 268 i § 42. I note 140 til § 25 er positiv opfyldelsesinteresse beskrevet.

Back to Top
Enerneslo View Drop Down
Bruger
Bruger


Joined: 17-November-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 227
Direct Link To This Post Posted: 27-Maj-2010 at 20:42
Jeg havde købt en Siemens støvsuger hos dem. Men der var en samling på metalrøret der klikkede når man støvsugede frem og tilbage. Jeg skrev til dem om mit problem. De at de mente at det var normalt. Men min søster havde en magen til, som ikke gjorde det. Det skrev jeg så til dem, og så fik jeg tilsendt en ny.
Back to Top
Neurobrain View Drop Down
Bruger
Bruger


Joined: 24-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 97
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 11:26
Til information kan det oplyses, at Wupti har udbetalt mig penge svarende til beløbet på de ekstra dele jeg købte i forbindelse med køb af kameraet.

Tak til forbrugerstyrelsen og Simsalabim[DK] ;)



Jer andre der spillede kloge.......ingen kommentarer...




Edited by Neurobrain - 21-September-2010 at 11:27
Back to Top
Simsalabim[DK] View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 618
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 11:58
Originally posted by Neurobrain Neurobrain wrote:

Til information kan det oplyses, at Wupti har udbetalt mig penge svarende til beløbet på de ekstra dele jeg købte i forbindelse med køb af kameraet.

Tak til forbrugerstyrelsen og Simsalabim[DK] ;)



Jer andre der spillede kloge.......ingen kommentarer...



Tak for opdateringen og tillykke med det. Sejt at du tog kampen - det gør de færreste vist Wink
Back to Top
Bruger udmeldt 10 View Drop Down
--
--


Joined: 03-December-2007
Status: Offline
Points: 530
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 12:40
Det var da en vild afgørelse Wacko 
 
D.v.s. jeg kan købe et kamerahus til f.eks kr.3.000,- i en butik, og købe model specifikt ekstraudstyr til det et andet sted for f.eks kr. 50.000, og hvis kameraet går i stykker efter 5 måneder og ikke kan laves/skaffes mere, så skal butikken give mig kr.53.000,- tilbage?
 
Mejnert
Back to Top
Neurobrain View Drop Down
Bruger
Bruger


Joined: 24-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 97
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 14:08
Desværre ikke helt :)

Men hvis du køber et produkt, som kræver ekstra specifikke dele for at virke, har du mulighed for at få pengene retur for de ekstra dele.


Back to Top
Simsalabim[DK] View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 618
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 14:41
Originally posted by Mejnert Mejnert wrote:

Det var da en vild afgørelse Wacko 
 
D.v.s. jeg kan købe et kamerahus til f.eks kr.3.000,- i en butik, og købe model specifikt ekstraudstyr til det et andet sted for f.eks kr. 50.000, og hvis kameraet går i stykker efter 5 måneder og ikke kan laves/skaffes mere, så skal butikken give mig kr.53.000,- tilbage?
 
Mejnert


Begynder I nu igen... Clap

Prøv at se på det på en anden måde. Jeg tror, at man kan gøre det så enkelt:

Den solgte vare var defekt og Neurobrain havde derfor krav på afhjælpning eller omlevering.

Det er kun hvis omlevering eller afjælpning var umulig eller ville påføre Wupti uforholdsmæssige omkostninger, at Nerobrain ikke ville kunne kræve dette.

Alligevel valgte Wupti så ikke at leve op til købelovens bestemmelser om hvad Neurobrain havde ret til. Som følge deraf led Neurobrain et tab og det tab skal Wupti dække.

Hvad er det uretfærdige i dette?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange brugere herinde åbenbart har ekstrem sympati for erhvervsdrivendes manglende overholdelse af købeloven WackoConfusedWacko
Back to Top
PerW View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Joined: 20-Marts-2008
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4118
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 14:55
Originally posted by Simsalabim[DK Simsalabim[DK wrote:

]

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange brugere herinde åbenbart har ekstrem sympati for erhvervsdrivendes manglende overholdelse af købeloven WackoConfusedWacko
Måske fordi de er ansat i detailhandlen?? Wink
Back to Top
Bruger udmeldt 10 View Drop Down
--
--


Joined: 03-December-2007
Status: Offline
Points: 530
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 15:24
Originally posted by Neurobrain Neurobrain wrote:

Desværre ikke helt :)

Men hvis du køber et produkt, som kræver ekstra specifikke dele for at virke, har du mulighed for at få pengene retur for de ekstra dele.


 
Hvad er forskellen på det jeg skrev, og det du har købt?
 
 
 
Back to Top
Bruger udmeldt 10 View Drop Down
--
--


Joined: 03-December-2007
Status: Offline
Points: 530
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 15:26
[/QUOTE]

Begynder I nu igen... Clap

Prøv at se på det på en anden måde. Jeg tror, at man kan gøre det så enkelt:

Den solgte vare var defekt og Neurobrain havde derfor krav på afhjælpning eller omlevering.

Det er kun hvis omlevering eller afjælpning var umulig eller ville påføre Wupti uforholdsmæssige omkostninger, at Nerobrain ikke ville kunne kræve dette.

Alligevel valgte Wupti så ikke at leve op til købelovens bestemmelser om hvad Neurobrain havde ret til. Som følge deraf led Neurobrain et tab og det tab skal Wupti dække.

Hvad er det uretfærdige i dette?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange brugere herinde åbenbart har ekstrem sympati for erhvervsdrivendes manglende overholdelse af købeloven WackoConfusedWacko
[/QUOTE]
 
jeg er bare forundret over afgørelsen, men jeg må måske ikke deltage i debatten?
 
og nej jeg er ikke ansat i detailhandlen, og bliver det forhåbentlig aldrig Smile
 
 
Back to Top
Simsalabim[DK] View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Joined: 18-Oktober-2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 618
Direct Link To This Post Posted: 21-September-2010 at 15:31
Du er naturligvis velkommen i debatten Smile

Jeg har bare lidt svært ved at se hvad der er at være så forundret over. At det får konsekvenser, hvis en forretningsdrivende ikke overholder købeloven?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.