Jeg kan ikke lade være med at blive lidt teknisk nu - men der kommer fraktioner, som er i klar tale...

Jeg mener som udgangspunkt, at GAMMA=2.4 (som jeg måler til at ligge omegnen af gamma=2.2) er et godt bud i et lokale med styr på lyset - altså kunstig og ikke for kraftig belysning. Hvis der er meget lys i lokalet kan en lavere gamma fungere bedre.
Farvemætningen er en funktion af gamma'en, fordi gamma er den afledte af luma-kurven - og luma-kurven fortæller os noget om, størrelsen af R', G' og B', når der påtrykkes et signal ("et stimulus").
Når gamma er lavere (end f.eks. 2.2) bliver krumníngen på luma-kurven mindre og dermed vil der f.eks. en nogenlunde kraftig rød farve blandes med mere blå og grøn (som der ellers er mindre i - de er længere nede af luma-kurven - altså et mindre stimuli) - og det betyder netop, at den forventede farvemætning af den resulterende røde farve falder - altså bevæger sig mod hvid. Hvis alle farver gør dette, får vi et lidt mere "mælket" billede - eller måske mere positiv sagt - et indtryk af flere pastelfarver i billedet.
Jeg har lavet denne illustration i et svar til Otto i en anden tråd - men den kan bruges til at illustrere, hvordan gamma-værdien påvirker luma-kurven (se bort fra kontrastforholdsværdien):

Jo lavere gamma, jo mindre krumning (gamma=1.0 giver en ret linie). Krumningen er den afledte, da vi i realiteten finder den ved at differentiere luma-funktionen.
Hvis vi sætter tal på eksemplet overfor, så lad os sige at vi skal lave en rødlig farve som er skabt af disse stimuli: 40% grøn, 40% blå og 90% rød. Ved gamma=2.5 bliver R'=77, G'=10 og B'=10.
Når vi ændrer gamma til 2.0, får vi R'=81, G'=16 og B'=16 - altså en anden rød nuance (ved gamma=2.5 udgør den grønne og blå komponent 13% af den røde, mens det tilsvarende forhold ved gamma=2.0 er 20%). Når procent-værdien vokser falder mætningen af farven, fordi vi ultimativt når til 100% og altså har farven "hvid".
Derfor passer det som udgangspunkt med din egen analyse: Hvis gamma gøres lavere, kan det hjælpe at øge FARVE (og vice-versa) for at fjerne lidt af det pastelagtige udseende. Prisen er dog, at farver som i forvejen er (korrekt) mættede kan blive overmættede (altså hvis vi hæver gamma - eller hvis FARVE påvirker mætningen (og det gør den)). Ved at øge lysstyrken for farverne når mætningen falder (og igen vice-versa), kan vi opnå noget, der ligner den samme farvestyrke, som er en helt anden parameter, som reelt set er den, som vi oplever.
Jeg synes, at en målt gamma=2.2 fungerer godt i både dagslys og om aftenen i stuen. Et godt bud(*) på en gamma-værdi til kontrollerede lysforhold ligger som udgangspunkt på 2.35 +/-0.15. Det afhænger naturligvis af, hvor godt TV'et håndterer shadow-details (altså om de klippes ved højere gamma).
(*) EDIT: Standarden foreskriver kameraets gamma ved optagelse - ikke displayets gamma. Af forskellige grunde anbefales en højere gamma på displayet end den, der anvendes ved optagelsen.
Edited by bantam - 24-Maj-2010 at 09:26