recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
Forum Home Forum Home > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  New Posts New Posts RSS Feed - Highend og elektronisk musik
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Highend og elektronisk musik

Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Guld medlem
Guld medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Berdel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Highend og elektronisk musik
    Posted: 31-Maj-2013 at 16:38
Hej

En kammerat og jeg kom til at snakke om de meget dyre anlæg og højttalere som bliver købt i søgen efter at opnå den mest realistiske gengivelse af musikken. Man kan tydeligt høre de forskellige instrumenter og jo bedre anlægget er få en fornemmelse hvordan musikerne er fysisk placeret i lydbilledet.

Men hvad med elektronisk musik? Der er mange elektroniske bands med finesser og detaljer men der er ofte ikke et band til stede, da alle instrumenter ofte er genereret på en computer.

Hvad er jeres holdning til dette? Altså mene i at man kan slippe afsted med et billigere anlæg hvis ikke man har intentioner om f.eks. at man skal høre klassisk musik og vil opnå naturlig gengivelse, og så opnå tæt på det samme som et anlæg i den høje ende af prisskalaen?

Edited by Berdel - 09-Juli-2013 at 07:06
Back to Top
KlausDM View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KlausDM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2013 at 18:27
Kender du Infected Mushroom?

Jeg kan tilføje at det lyder stjernhamrende godt på Dali Mega Line. Da vi forrige sommer var til åbent hus hos Dali spillede den højeste boss (til min store forbavselse og glæde) Infected Mushroom, bland de andre ting vi fik demonsrteret på Mega Line.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Back to Top
mkirkelund View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mkirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2013 at 21:14
Jeg hører meget blandet musik. Blandt alt det jeg hører synes jeg at elektronisk musik er det mest komplekse. Der er sindsygt mange detaljer og der er ofte kælet mere for lyden end andet musik. Jeg vil bestemt ikke mene at man kan nøjes med billigere højtalere til elektronisk musik.

Infected Mushroom Klaus også nævner har helt fantastisk dynamik og detaljering man sjældent finder andre steder.
Back to Top
Nagash View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nagash Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Maj-2013 at 22:25
Generelt er elektronisk musik indspillet i ret høj kvalitet, så jeg vil mene at du sagtens kan høre forskel. At genren så har det med at tiltrække bebumsede teenagerdrenge, der bare vil brage det løs på et sæt Cervin Vega 15-18" svin der bare siger BANG BANG BANG, er så noget andet.

Claus har faktisk helt og aldeles ret. Infected Mushroom er overordentlig fedt på et ordentlig anlæg, fordi der er ufattelig mange detaljer i deres musik. De har dog også rigtig mange akustiske instrumenter med i deres musik.

Nu er det dog ikke en genre jeg hører meget i. Jeg er til heavy metal og stort set intet andet, men jeg lyttede til rigtig meget trance og andet techno, da jeg var knægt.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 01:45
Originally posted by Berdel Berdel wrote:

Hej

En kammerat og jeg kom til at snakke om de meget dyre anlæg og højttalere som bliver købt i søgen efter at opnå den mest realistiske gengivelse af musikken. Man kan tydeligt høre de forskellige instrumenter og jo bedre anlægget er få en fornemmelse hvordan musikerne er fysisk placeret i lydbilledet.

Men hvad med elektronisk musik? Der er mange elektroniske bands med finesser og detaljer men der er ofte ikke et band til stede, da alle instrumenter ofte er genereret på en computer.

Hvad er jeres holdning til dette? Altså mene i at man kan slippe afsted med et billigere anlæg hvis ikke man har intentioner om f.eks. at man skal høre klassisk musik og vil opnå naturlig gengivelse, og så opnå tæt på det samme som et anlæg i den høje ende af prisskalaen?

Jeg vil påstå at holdningen til dette er lige så delt hos folk der hører elektronisk musik, som hos folk der hører alt muligt andet. Når jeg har kunder forbi der vil høre elektronisk musik, så er de ting de lægger vægt på ved lyden meget forskellig. Nogle vil have store højttalere med masser af bas, nogle vil have små monitor-højttalere hvor det nærmest er en fordel at bassen ikke er der så de kan høre alle detaljerne i mixet tydeligere. Nogle vil kunne spille højt, nogle lægger vægt på dynamik når man spiller lavt... Hvis der kan siges at være et fællestræk, så er det at der ganske rigtigt er mindre fokus på om det lyder "rigtigt", og mere fokus på dynamik, detaljering og lav forvrængning. Men jeg vil påstå at de anlæg som de fleste electronica-entusiaster (og her mener jeg ikke 16 årige knægte der vil holde fest - no offence) ender med at synes bedst om, er de samme som dem kendere af alt muligt andet musik også ender med at synes bedst om, og det er de mest neutrale. At afvige fra dét der normalt opfattes som "hifi", oplever jeg mere er et spørgsmål om personlig smag mht. lyd, end smag mht. musik.

Dét man kan sige er, at mens et godt anlæg som er i stand til at gengive akustiske instrumenter realistisk, som regel også får elektronisk musik til at lyde rigtigt godt, så er det sværere at gå den anden vej. Groft sagt, så skal alle parametre være i orden for at alle typer akustisk musik lyder "rigtigt" - og når de er dét, så vil langt det meste musik lyde godt. Men med meget elektronisk musik er der nogle egenskaber som er mindre iørefaldende, såsom klangbalance, især hvis man ikke er vant til at høre det specifikke musik på et godt anlæg. Og hvis du finder frem til et anlæg der lyder fint med elektronisk musik, så kan du ikke regne med at akustisk musik vil lyde godt. Jeg tror dét er en væsentlig del af årsagen til at hifi-entusiaster oftest bruger akustisk musik (eller noget der ligner) i en vis udstrækning når man bedømmer et anlæg, det er ikke fordi de ikke nødvendigvis gerne hører elektronisk musik, men i en evalueringsproces, især hvis man vil have et anlæg der kan spille alle typer musik, så er det bare nemmere at bruge noget musik der er enklere at forholde sig til.

Intet af ovenstående er sort/hvidt, og det er som sagt meget variabelt fra person til person hvordan man oplever dette. Jeg vil påstå at man med tilstrækkelig erfaring/træning kan bedømme et hvilket som helst anlæg ret præcist med en hvilken som helst type musik (så længe nummeret er tilstrækkeligt alsidigt), og jeg vil altså også påstå at et reelt godt anlæg fungerer med alle typer musik.

Med andre ord, et mere konkret svar på spørgsmålet: Kan man nøjes med et billigere anlæg hvis man vil høre elektronisk musik, så mener jeg svaret er nej - svaret afhænger af hvor entusiastisk du er med gengivelsen af musikken, uanset genre. Du kan få glæde af bedre lyd med al velproduceret musik, uanset genre. Prøv at gå på hifi udstilling og læg mærke til hvor tit der bliver spillet Trentemøller eller som nævnt Infected Mushroom... (som jeg iøvrigt personligt mener er totalt u-udholdelig musik, i modsætning til Trentemøller, men det er jo en smagssag Wink) Elektronisk musik og hifi er bestemt ikke modsætninger.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 01:49
Originally posted by Nagash Nagash wrote:

Nu er det dog ikke en genre jeg hører meget i. Jeg er til heavy metal og stort set intet andet, men jeg lyttede til rigtig meget trance og andet techno, da jeg var knægt.

Hård rock er iøvrigt en genre der deler vandene lige så meget som elektronisk musik, og begge dele ligger jo meget langt fra en korrekt gengivelse af et akustisk instrument. Elektronisk musik er hverken mere eller mindre krævende eller "hifi-rigtigt" end metal. Ingen af delene giver dig en chance for at vurdere om det lyder "naturligt" - det er ikke meningen at det skal dét.
Back to Top
Nagash View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nagash Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 11:58
Helt enig. Jeg nævnte ikke metal fordi det er indspillet mere korrekt end så meget andet. Det deler nemlig vandene rigtig meget som du også siger. Nogle bands, gælder især tidlig norsk black metal, prøver jo bevidst at ramme så beskidt en lyd som muligt under indspilningen. Andre bands, især i den lyse progressive stil, prøver derimod at ramme lyden så præcis som muligt i studiet. Men mindst lige så afhængig er det, hvem de har haft som producer på albummet. Det hører man jo tydeligt, da mange bands lyder meget i øst og vest fra album til album, hvis de skifter producer.

Der er det, jeg mener forholder sig noget anderledes med elektronisk musik. Ofte er det indspillet på en computer med lydsamples, det vil sige, du opnår aldrig en D/A konvertering. Først i det lyden når dine højttalere. Det samme gør sig gældende til en koncert med selvsamme band/kunstner/navn. Jeg har selv set føromtalte Infected Mushroom live. De står jo netop bare og fyrer deres samples af på deres udstyr. Og det lyder PRÆCIS som det gør på cd'en. På godt og ondt. For det betyder at lyden ikke forbedres/forringes i forhold til det du er vant til. Men det betyder også bare, at det bliver præcis det du er vant til, uden afvigelser.

Elektronisk musik er som regel indspillet i en fantastisk høj kvalitet, så det er synd ikke at udnytte det. Jeg synes i hvert fald dit lytteudstyrs kvalitet er lige så vigtigt som ved alt andet musik. Hverken mere eller mindre.
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 12:49

Der er det, jeg mener forholder sig noget anderledes med elektronisk musik. Ofte er det indspillet på en computer med lydsamples, det vil sige, du opnår aldrig en D/A konvertering. Først i det lyden når dine højttalere. 

Jeg kan ikke helt følge dit argument her. Medmindre vi ikke er helt enige om hvad en "sample" er. Når du laver en digital indspilning af akustisk musik, så har du heller ikke nødvendigvis nogen D/A konverteringer før du rammer dit anlæg.

Det samme gør sig gældende til en koncert med selvsamme band/kunstner/navn. Jeg har selv set føromtalte Infected Mushroom live. De står jo netop bare og fyrer deres samples af på deres udstyr. Og det lyder PRÆCIS som det gør på cd'en. På godt og ondt. For det betyder at lyden ikke forbedres/forringes i forhold til det du er vant til. Men det betyder også bare, at det bliver præcis det du er vant til, uden afvigelser. 

Jeg kan ikke udtale mig om dem, men der findes bestemt elektronisk musik hvor effekterne der lægges på foretages "live". Jeg var til koncert med én engang som jeg ikke kan huske hvad hedder (har aldrig hørt om dem før eller efter), som startede koncerten med at indspille nogle samples på forskellige elektroniske instrumenter, og så stille og roligt opbygge dét bibliotek som koncerten blev spillet med (dog ikke 100%). 

Elektronisk musik er som regel indspillet i en fantastisk høj kvalitet, så det er synd ikke at udnytte det. Jeg synes i hvert fald dit lytteudstyrs kvalitet er lige så vigtigt som ved alt andet musik. Hverken mere eller mindre.

Jeg er ikke helt enig i generaliseringen om at elektronisk musik som regel er i høj kvalitet. Det afhænger nok af definitionen af "kvalitet" - det er som regel fri for støj og forvrængning, men udover det så mener jeg bestemt at der er meget elektronisk musik der lyder elendigt. Uden at jeg er kender af genren, husk på at du spænder meget bredt når du siger "elektronisk musik". Bortset fra det så er jeg som sagt enig i at udstyrets kvalitet hverken er mere eller mindre vigtigt end med alt andet musik.

Edited by Otto J - 01-Juni-2013 at 12:50
Back to Top
Nagash View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nagash Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 13:11
Jeg tror nu egentlig vi er helt enige, Otto. Tror bare mere vi taler forbi hinanden.
Men ud over det, så er vi i hvert fald enige om, at et godt anlæg fremhæver enhver genre. Elektronisk eller ej. Så mangler vi bare at definere, hvad et godt anlæg er. For det er der nok ingen der bliver enige om :)
Back to Top
Otto J View Drop Down
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Otto J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 13:22

Jeg tror nu egentlig vi er helt enige, Otto. Tror bare mere vi taler forbi hinanden.
Men ud over det, så er vi i hvert fald enige om, at et godt anlæg fremhæver enhver genre. Elektronisk eller ej. Så mangler vi bare at definere, hvad et godt anlæg er. For det er der nok ingen der bliver enige om :)

Det kan vi godt blive enige om Wink
Back to Top
Berdel View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Berdel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 17:33
Tak for jeres gode svar. Jeg er meget enig med jer, jeg hører også selv infected mushroom og det lyde bare rigtig godt.

Back to Top
Denraretiger View Drop Down
Guld medlem
Guld medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Denraretiger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juni-2013 at 19:39
Kan i anbefale nogle bestemt numre med dem, for kan sgu ikke lige se lyset desværre, synes umiddelbart det jeg har hørt har været en anelse kedeligt og uinspirerende og ekstremt oldschool.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.